Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Bröt mot väjningsplikt dock var det lite otydligt... skåpbil framför mig som körde utan att släppa fram den andra och jag haka på bakom så den mötande (som jag ej kunde se tack vare skåpbilen) var tvungen att tvärnita.

Trevlig tjej hade jag som inspektör från vv och då allt annat flöt på bra så klara jag mig på första :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Klarade både bil och MC på första.

Vad gäller vänstersväng så känns det lite som de ändrat inställningen.
När jag tog med bil så skulle man stanna vid vägkanten och svänga när det inte var trafik, alternativt svänga höger å vända, eller om det inte gick, fortsätta framåt och göra den manövern, köra tillbaka och göra en högersväng.

Nu fick jag höra "stanna ALDRIG" på landsväg (ens efter vägkanten).
Dessutom så lät det som att så fort man har möte, eller nån bakom, nästan oavsett hur långt bort de är så skulle man fortsätta framåt och vända.. "du kan ju vurpa när du gör svängen, och då kanske de inte hinner stanna även om de är långt bort när du börjar svänga".. typ..
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.



hah exakt samma här!:yoparty man kunde ju tycka att det bara var att åka dit och få lappen till A-begränsad, men ICKE!
 

Mooga

Oh snap!
Gick med
11 May 2009
Ort
Märsta
Hoj
Kawasaki meanstreak 1670cc
När jag körde upp så råkade handledaren (som för övrigt var en riktigt skön snubbe) säga fel åt mig så vi hamnade på e18 istället för e4. Men det gick bra ändå
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Just det, min kontrollant guidade in mig i en fakkin skog och efter tre minuter somnade aset och jag hade ingen aning vart jag var eller vart jag skulle...

Så går det när man kör som en kärring antar jag...
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Just det, min kontrollant guidade in mig i en fakkin skog och efter tre minuter somnade aset och jag hade ingen aning vart jag var eller vart jag skulle...

Så går det när man kör som en kärring antar jag...

hahaha :D
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
Satte ner fot i lågfart, låst däck i högfart, tittade inte upp vid inbromsning, missade en avfart i en rondell men nog fan gick man igenom för de :)

Sen tog jag med mig fel regbevis till hojen men de gick bra de med :tummenupp

de måste fan varit en riktig "once in a lifetime" moment:arsele

själv välte man (snarare tippade över) en kon i högfarts banan:brinnerup

fick en ny tid 2 veckor senare o då satt allt:banana
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har kuggat en gång om nu sanningen ska fram, det svider - så jag förstår dig TS....


Jag skulle göra en säkerhetskontroll på lastbil och gjorde den fast med "ett oflyt i kontrollen" så jag blev underkänd.
Jag råkade gå tillbaka bara för att kolla däckmönstren på vänster sidan bara. Det flöt inte på bra då ansåg han.

Det räckte med att komma tillbaka och göra säkerhetskontrollen veckan därpå.

Annars har jag klarat alla på första försöket: A B C D E, men inte A1. Hade inte råd på den tiden.
 

Matt

...and away
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1,052L Gixxer
Jag tog tung-mc kortet på första, även om jag fick motorstopp på lågfarten, svängde lite mycket och skulle gasa lite för att klara den men var lite snabb med koppling och dålig gas = kärringstopp, men fick igång den igen utan att sätta ner foten och körde klart :)

Så det sa han inget om, därimot tyckte han att jag var lite långsam in i högfartsbanan, trots att jag kollade på hastighetsmätaren som låg på runt 52 när jag kom in, och man gasar ju igenom banan så jag förstår inte, han mätte inte eller något men tyckte det såg ut som jag kom in i 45 - 46 km/h... men han lät mig göra ett nytt försök och då var jag inte långsam iaf :)

Därimot missade jag bilen första gången (gjorde vändningen på en bussvändplats, missade skylten att bara bussar fick vända där) och det var inget roligt, tog 3 månader på ny tid...:död
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Jag missade min första uppkörning med. Var väl nervös som man ska vara. Klarade manöverprovet med glans (mycket träning där)! Trafikkörningen kom jag till en järnvägsöverfart (aldrig något tåg aldrig aldrig aldrig) så klart så var det ett på g när jag kom med hojen, kollade aldrig lamporna utan hörde det när jag var jämnsides! Så kan det vara!
 

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Östhammar
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Jag missade också första...

En riktigt militär-"stajl" förättare (eller vad fan de nu kallas) pekade med hela handen och såg sur ut, tror alla blev lite skrajja redan vid presentationen!

Jag hade lärt in mig en teknik där jag för att "sejfa" sket i att bromsa med bakbromsen (hade bra koll på frammen). Dock missade jag på uppkörningen att "fejka" detta (nervositet), jag glömde alltså att ens sätta foten på bromsen! Fuck va korkat särskillt när jag nästan "nejlade" resten... :huvet

Edit: Glömde nästan en detalj i detta

Han var faktiskt ganska shyst för när det var dags för inbromsningarna så fick jag köra 50 bromsningen, då han frågade:

han - "hur tyckte du det där gick"

jag - "hyfsat, kanske kunde tryckt till lite hårdare"

han - "okej, kör 70 och den här gången så bromsar du så som tillverkaren menat att man skall bromsa med cykeln"....

jag - "okej" (tankebubbla: vad fan menar han med det????.. öööhhhh.. äh han bara trixar, jag kör på!)

Men ingen annan som körde upp den dagen gick heller vidare till trafiken och med tanke på hur de körde så var jag inte sämst i allafall! ;)

Andra uppkörningen kunde vilket jon som helst ha klarat sig tror jag, världens snällaste och trevligaste förättare, men eftersom jag denna gång inte missade något nämnvärt så hade det troligen inte haft någon betydelse.

Men underskatta inte vikten av första intrycket av förättaren eftersom det lätt påverkar nervositeten och den i sin tur påverkar din körning!
 
Last edited:

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Jag erkänner... jag missade 2ggr.
Båda gångerna jag missade så regnade det utav bara själv f*n, första uppkörningen körde jag på första konen efter själva undanmanövern 2ggr så det blev tack o hej.
Andra gången så klarade jag inte högfartsbromsningar, det var bara dom med ABS på hojarna som gjorde det, det var blött då kan jag lova!
3:e gången så fick jag samma förrättare som i andra provet men han var som en helt annan person och sa efter manöverprovet "Varför gjorde du inte så sist...."
På landsvägen gjorde jag en tabbe och det vara att jag slog av lyset istället för att slå på det, men efter körningen sa han bara misstag gör alla och räckte fram handen och godkände mig :)
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jag klarade det på första försöket. Men inspektören sa att det var stolpe in..

Välte en kon i högfarten, gjorde om och det gick bra. Men trafiken gick sådär. Han tyckte jag tittade för mycket! Men men...jag klarade det och nu börjar den riktiga övningskörningen.
 

( Bassen )

Proud Member
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Västmanland
Hoj
Ingen hoj den här sommaren heller...
Klanteri på lågfarten... Inspektören föreslog att jag skulle gå på högfart och därefter bromsproven. Efter dom fick jag köra om lågfartsprovet igen, vilket gick galant...liksom resten av uppkörningen. Klarade mig på första.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kuggade min första uppkörning den 27 Augusti för några veckor sedan. Min manöverbana gick totalt klockrent och vi gav oss ut på Bulten. Allt kändes helt galet bra och vi körde tillbaka mot Tullinge. När jag kliver av är jag säker på att jag klarat det, men icke sa nicke. Jag har kört för mesigt på Bulten i kurvorna? WHAT??? För mesigt??? Jag saktade in vid grustaget för att jag hade åkt där precis innan och visste att det var grusigt så in i h-vete. Nahe tydligen ska man inte köra efter förstånd och vara försiktig.
Fick en ny tid i slutet av September men jag gav inte upp utan satt och ringde till vägverket varje halvtimme tills dom gav mig en ny till den 29 Augusti och då jävlars tänkte jag inte köra nån meskörning så då ökade jag upp hastigheten och låg mellan 70km/h och 80km/h under hela uppkörningen på landsvägen. Fick även köra grusväg och där höll jag väl mellan 40km/h och 65km/h...då tyckte denna vägverkskille istället att jag va lite väl modig och ville att jag skulle lugna ner mig i fortsättningen.
Fick dock kortet med kommentaren att landsvägskörningen såg riktigt säker och bra ut.

:Bugar
 

Fr_DeBoef

Front row scum..
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
2002, GSX-R, 750
@PippiT vem var kontrollant vid dit första försök, körde ju upp på 1115 efter att du missat, du skulle köra upp då dagen efter.

Själv hade jag en riktig skön lirare som snackade mycket och "såg mellan fingrarna" på krypen och coachade fram en bra. Högfart och broms inga problem, antar att han ville ut efter att ha harvat på krypen. Sen körde vi ner över pålamalm och in på bulten, hundra meter senare fick jag vända och dra tillbaka. Helt klart skumt enligt mig, ingen grus, inga villaområden etc...Antar att lunchen hägrade;)

Hursom, personligen tror jag att om det går att "krypa under skinnet" på inspektörn blir det lättare, kanske inte självklart att det leder till kortet men underlättade för mig ngt enormt att kunna gaffla lite mellan momenten och snacka allmänna saker också.

/c
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.

missade min första med kommentaren "så kör du inte, släpper jag ut dig nu kommer du inte hem ikväll" efter att hon hade sett oss leka lite innan vi körde testet.

men jag tog det på andra försöket..
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hmm, jag körde ju upp 11:15 den 27 och klarade det den 29.
Minns fan inte vad han hette som jag körde upp för först...o ojag kastade det pappret för jag va så förbannad. ;)
Men alltså han va ju asskön när vi gjorde manöverprovet så personkemin verkade stämma först. Jaja, shit happens. :)

@PippiT vem var kontrollant vid dit första försök, körde ju upp på 1115 efter att du missat, du skulle köra upp då dagen efter.

Själv hade jag en riktig skön lirare som snackade mycket och "såg mellan fingrarna" på krypen och coachade fram en bra. Högfart och broms inga problem, antar att han ville ut efter att ha harvat på krypen. Sen körde vi ner över pålamalm och in på bulten, hundra meter senare fick jag vända och dra tillbaka. Helt klart skumt enligt mig, ingen grus, inga villaområden etc...Antar att lunchen hägrade;)

Hursom, personligen tror jag att om det går att "krypa under skinnet" på inspektörn blir det lättare, kanske inte självklart att det leder till kortet men underlättade för mig ngt enormt att kunna gaffla lite mellan momenten och snacka allmänna saker också.

/c
 

Fr_DeBoef

Front row scum..
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
2002, GSX-R, 750
@PippiT Ah javisst fan, jag träffade ju dig den 29e på lördagen när jag kom tillbaka till Håga innan du drog, så var det..Själv hade jag en äldre man med skägg, skön som fan. Nåja det är history, nu är det ju klart så att säga!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top