Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Jag bromsade alltid som läraren sa åt mig. Funkade skitbra! Förutom när man råkade låsa bak nån gång och blev tillsagd men ändå bara satt och log lite stolt där inne i hjälmen. :D

På en lektion på bromsövningen med undanmanöver låste jag framhjulet och drog omkull för första gången. Bra erfarenhet när det händer i så låg fart och med en lärare precis bredvid. Efter det var jag inte lika rädd att nåt skulle hända och lärde mig häva framhjulsvobbel. :yoparty


Du körde ju omkull? Hur häver man ett framhjulsvobbel då?
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Du körde ju omkull? Hur häver man ett framhjulsvobbel då?
Ligger du i backen vobblar inte framhjulet längre... :)

Jag hade en trumpen gubbe som agerade skitsträngt, försökte men en isbrytare initialt men lade ner när han bara stirrade surt. Satte ner foten i manövreringsbanan och gubben sa "jaha, då tackar jag för i dag, bara att åka hem" ..... Men vaffan... Sen log han och sa att han bara skojade, resten gick klockrent och lappen var bärgad.
Tror mycket sitter i huvudet, är man allt för nervös blir det lätt pannkaka.
 

R5+1

Guest
Du körde ju omkull? Hur häver man ett framhjulsvobbel då?

Jo, första gången körde jag omkull. Men sen var jag inte lika rädd längre om hojen började krångla. Så när den vid senare övningar (typ de rena bromsövningarna) vobblade släppte jag bara bromsen så pass att den stabiliserade sig och sen fortsatte jag bromsa. Inga panikstela reaktioner mer! :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Gjorde risk 2:an idag och är snart redo för uppkörning och skrivning.

Vad är det jag kan vänta mig att få göra på uppkörningen? Någon som vet?

//Emil
 

Gärdeborg

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Jag kuggade första uppkörningen på grund av för hög hastighet under lågfartsprovet. Hojen, en suzuki gs 1100, hade jag lånat ett par dagar tidigare och inte tränat så mycket på. Jag hade inte full kontroll på den helt enkelt. Kort styre och en trög koppling gjorde den svårmanövrerad.

För att inte kugga min andra uppkörning körde jag upp på en xt660x, den hojen som jag hade övningskört mest på. Det innebar att jag körde upp för A-begränsad. Det är en busenkel hoj att manövrera så denna gången gick det bättre. Under bromsprovet i 90 km/h låste jag framhjulet ett kort ögonblick mot den blöta asfalten. Men släppte upp direkt igen så kontrollanten tyckte det var ok. I trafiken körde jag stor del på grusväg i regn. Hojen såg ut som den hade varit med i novemberkåsan när jag var klar :)

Någonting som jag felaktigt hade lärt mig och som jag gjorde under bromsprovet var att använda stela armar för att hålla emot överkroppen vid hård inbromsning. Lite dumt att jag inte fick en kommentar om det. Men som tur är vet man bättre nu.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Ett litet tips på uppkörningen iom bromsprovet: Använd inte bakbromsen alls. Lägg bara upp foten på bromsen och "låtsas" använda den. Många verkar vara klumpfötter med noll känsla i fötterna, så dom lyckats låsa bakhjulet.

Så då är det bättre att endast använda frambromsen och köra en fake med bakbromsen.

Ett litet tips som ni kan använda.

Gjorde så på uppkörningen jag klarade, va ingen som sa ngt om det mesta bromsverkan ligger ju på framhjulet så kniper man ba till där tillrääckligt så behöver man inte använda bakbromsen, så tråkigt att behöva göra om bromsprovet pga att man fått en låsning på bakhjulet :S
 

freakboy89

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki GSX550E
Nu är det dags för mig att gå och lägga mig. Klockan 6:00 ska vi samlas imorgon för att dra till Malmö för uppkörning av tung. Kör upp med en GSX750 som känns riktigt bra faktiskt. Känner mig ganska säker med tanke på övningskörningen idag som gick riktigt bra, men fan vad nervös jag är redan nu.
Vi hörs imorgon allihopa! God natt! Önska mig lycka till. ;)
 

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Västkusten
Hoj
En liten naken 3:a
Jag får väl också dela ned mig av min uppkörning. Innan själva manöverprovet var jag lugn som en filbunke och övningarna på morgonen kändes bra när vi testade låg och högfart. Men vad som hände sen vet jag inte. När jag stod där i t-korset och skulle göra lågfarten började pulsen galoppera. Helt plötsligt körde jag lågfarten för snabbt och råkade sätta ner foten. Provledaren bad mig då köra om och pulsen minskade knappast. Dock gick det bättre andra gången.

Högfarten tyckte han att jag höll för låg hastighet vid inbromsningen trots att mätaren visade 50+. Jag erbjöd mig köra om och brassade på i 60 knyck tillbaka. Provledaren skrattade till och sa "nu låg du inte under några 50 iaf".

Bromsningen var inga problem. Och inte heller trafiken trots att provledaren "lurade" mig omedvetet. Mitt inne i bushen när det var min tur att testas i trafiken gav han korta instruktioner om att jag skulle svänga höger vd en skylt efter några svängar. Skylten kom i första högersvängen och låg gott gömd bakom träd. Jag fick då bromsa ganska kraftigt för att hinna svänga. Provledare sa "sorry" eftersom han trodde att vägen kom senare.

När vi kom tillbaka visste jag inte alls hur det hade gått. Förutom missödet med den gömda skylten så kändes det hyffsat. Då säger han de magiska orden. -välkommen in i gänget grabbar. :banana
 

freakboy89

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki GSX550E
Jag klarade uppkörningen för tung idag! Allting gick så himla smidigt! Så jävla gött det kändes! :D
 

J3sper

Ny medlem
Gick med
8 May 2009
Ort
Östersund
Hoj
Speed Triple
Grattis som fan!! Jag tog mitt tunga kort den 1/6, så jag vet hur det känns! Ut och kör med dig nu! :D
 

Peepoo

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Företagets Yamaha XT660R/XT660Z, suktar efter en egen motard...
Första uppkörningen, A1. Tog ganska många lektioner och kände mig helt säker på alla delar (trodde jag...). Ödets morgon anländer och jag står på Barkarby flygfält där det fullkomligen pissar ner regn.

Klarar de första banorna utan problem tills det är dags för sista delen innan trafiken, inbromsning från 90. Är fortfarande lagom nervös och tänkte att jag ska fan inte bromsa för långt och kuggas nu! Sagt och gjort, nyper hjulet i spöregnet och drar omkull i typ 60 blås inför ett helt flygfält. Provledaren kommer fram och jag frågar i ren chock om jag får göra om det, hon typ tröstar mig och säger att det tyvärr inte går om man kör omkull... förstås. Åker hem via trafikskolan, helt förstörd med gråten i halsen.

En vecka senare klarade jag allt felfritt till slut, och fick det där satans kortet =)

A-begr var sedan inga problem då man kört 125a i två år, och B-kortet likaså. Men jag har på känn att vår grupp av 90-klotare nog fortfarande är ganska så unik... :D

Värt att notera är att jag fick en smärre chock när jag satte mig i bilen för att ta B-kortet och insåg att det var samma brutta som kuggade mig när jag kraschade två år tidigare! Vi fick oss ett gott skratt båda två då hon tydligen mindes det när jag nämnde det, och sen var det bara att rulla iväg... =)
 

Dyngoo

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
1995 / Suzuki / GSF 600 Bandit
Hejsan svejsan! Ny på forumet och är också tvungen att skriva om min uppkörning som jag gjorde idag!

Jag klarade det, :tummenupp men var nervös som ett asplöv!

Läste igår om alla som kuggat och hur hårda dom var i bedömningen vilket gjorde mig helt ur balans!


Vi var 4 st varav 3 privatister (inkl mig själv) och en trafikskola!

Trafikskole killen kuggade, såg nästan att det skulle ske för på banan i Säve så ser man när man gasar upp för bromsprovet och han växlade helt bananas! Men privatisten innan mig verkade sjukt rutinerad och när jag gick upp och förberedde mig så fick jag reda på att han kuggade för att han körde för snabbt på krypkörningen!


Så jag fick en lätt säkerhetsgenomgång med framdämparna och bakdämparn, nemas problemas!

Började med krypkörning och banan där man gör en vändning i slutet. Körde uber långsamt och satte i foten 1 gång på vägen dit, och 2 gånger på vägen tillbaks:va helt knäckt var jag!!!:huvet Bad typ om ursäkt men han skickade mig till manöverprovet i 50 km/h och där gasade jag upp men missade 50 och kom in i 55 / 60 km/h klarade det ganska bra fick ner 1 kona :gnissla och bromsningen gick okej!

Han kom fram och frågade varför jag körde så fort :va och jag skyllde på min nervositet! Sedan bar det av emot inbromsning i 70 km / h gasade på som ett as och min första bromsning i 70 km / h blev en bromsning i 95 km / h Måste tillägga min hastighetsmätare är helt vrickad, den hängde inte med så helt plötsligt var det från 50 till 95 :va !


Körde 90 bromsen också och det gick ok, tror jag låste lite men släppte och bromsade till igen så det gick bra!


Efter alla dessa misstag, och visste att killen innan kuggade på för snabbt på krypkörningen så var jag inställd på att åka hem!

Men han kom fram och sa att jag var godkänd! :va:va:va:va:va:va

Jag tackade och stod som ett frågetecken!!!


Sen var det körningen på väg och får bara säga det att har man bilkörkort och kör med öppna ögon så kan du inte misslyckas!

Varierad körning är A o O! Ligg inte för långsamt på landsvägen, gasa upp till 70, kommer ett krön växla ner vissa att du är beredd och sen bara gasa upp igen!



Så jag är överlycklig att jag klarade det! Frågade efter jag fått lappen hur han tänkte kring min manöverbana eftersom den var katastrof!

Sa han att han såg att jag kunde köra och balansera!


Så summa summarum : 3 MC lektioner, krypkörning hemma på gården och en jävla massa tur :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hejsan svejsan! Ny på forumet och är också tvungen att skriva om min uppkörning som jag gjorde idag!

Jag klarade det, :tummenupp men var nervös som ett asplöv!

Läste igår om alla som kuggat och hur hårda dom var i bedömningen vilket gjorde mig helt ur balans!


Vi var 4 st varav 3 privatister (inkl mig själv) och en trafikskola!

Trafikskole killen kuggade, såg nästan att det skulle ske för på banan i Säve så ser man när man gasar upp för bromsprovet och han växlade helt bananas! Men privatisten innan mig verkade sjukt rutinerad och när jag gick upp och förberedde mig så fick jag reda på att han kuggade för att han körde för snabbt på krypkörningen!


Så jag fick en lätt säkerhetsgenomgång med framdämparna och bakdämparn, nemas problemas!

Började med krypkörning och banan där man gör en vändning i slutet. Körde uber långsamt och satte i foten 1 gång på vägen dit, och 2 gånger på vägen tillbaks:va helt knäckt var jag!!!:huvet Bad typ om ursäkt men han skickade mig till manöverprovet i 50 km/h och där gasade jag upp men missade 50 och kom in i 55 / 60 km/h klarade det ganska bra fick ner 1 kona :gnissla och bromsningen gick okej!

Han kom fram och frågade varför jag körde så fort :va och jag skyllde på min nervositet! Sedan bar det av emot inbromsning i 70 km / h gasade på som ett as och min första bromsning i 70 km / h blev en bromsning i 95 km / h Måste tillägga min hastighetsmätare är helt vrickad, den hängde inte med så helt plötsligt var det från 50 till 95 :va !


Körde 90 bromsen också och det gick ok, tror jag låste lite men släppte och bromsade till igen så det gick bra!


Efter alla dessa misstag, och visste att killen innan kuggade på för snabbt på krypkörningen så var jag inställd på att åka hem!

Men han kom fram och sa att jag var godkänd! :va:va:va:va:va:va

Jag tackade och stod som ett frågetecken!!!


Sen var det körningen på väg och får bara säga det att har man bilkörkort och kör med öppna ögon så kan du inte misslyckas!

Varierad körning är A o O! Ligg inte för långsamt på landsvägen, gasa upp till 70, kommer ett krön växla ner vissa att du är beredd och sen bara gasa upp igen!



Så jag är överlycklig att jag klarade det! Frågade efter jag fått lappen hur han tänkte kring min manöverbana eftersom den var katastrof!

Sa han att han såg att jag kunde köra och balansera!


Så summa summarum : 3 MC lektioner, krypkörning hemma på gården och en jävla massa tur :)

Grattis! Kör vackert.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag kuggade min första uppkörning. Var sist ut av 5 stycken på manöverbanan och så började jag med lågfart, gick bra, högfart gick bra och då slappnade jag av. Sen så körde jag 70 broms, den tyckte han inte om, så jag körde den igen, den tyckte han var OK och sen gjorde jag en 90 broms, som han inte var nöjd med. Så han sa att han kuggade mig pga. bromsarna och för att jag hade "vrickat" svingarmen upp/ner istället för höger/vänster vid säkerhetskontrollen.

Men, inga synpunkter på lågfart respektive högfart iallafall.

:(

Notera körde både högfart och lågfart perfekt utan välta koner etc. Han godkände annat folk som välte konor och kuggade en annan kille som körde tillbaka (vid högfart) i 2:ans växel istället för 3:ans.
 
Last edited:

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Helt otroligt att man kan klara på 3 lektioner som privatist, men av berättelsen ovan att döma, varför chansar man ens om man inte på ett rutinerat sätt kan klara av de olika övningarna?:näsblod
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag kuggade min första uppkörning. Var sist ut av 5 stycken på manöverbanan och så började jag med lågfart, gick bra, högfart gick bra och då slappnade jag av. Sen så körde jag 70 broms, den tyckte han inte om, så jag körde den igen, den tyckte han var OK och sen gjorde jag en 90 broms, som han inte var nöjd med. Så han sa att han kuggade mig pga. bromsarna och för att jag hade "vrickat" svingarmen upp/ner istället för höger/vänster vid säkerhetskontrollen.

Men, inga synpunkter på lågfart respektive högfart iallafall.

:(

Notera körde både högfart och lågfart perfekt utan välta koner etc. Han godkände annat folk som välte konor och kuggade en annan kille som körde tillbaka (vid högfart) i 2:ans växel istället för 3:ans.

Körde upp en gång i tiden för A och B-kort på Jakobssons Trafikskola i Hässleholm om den nu finns mer och begav mig iväg på trottoaren hem på mc innan jag svängde ut på vägen.Var knappast något som roade uppkörningsläraren ha ha ... :)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hejsan svejsan!

Så summa summarum : 3 MC lektioner, krypkörning hemma på gården och en jävla massa tur :)

Grattis, tänk nu bara på att ta det försiktigt ute i trafiken.

Kul när folk delar med sig av sina uppkörningar, får mig att minnas tillbaks till min egen aug 09. Härlig känsla när man kommer tillbaka från trafikdelen.

Håller med om att manöverbanorna är det svåra. Trafiken och teorin för den delen är en barnlek i jämförelse om man har B-kort och några års vana, tar det lungt, behärskar hojen och är uppmärksam. Sen skall man ju ha lite tur med provförrättare oxå. Hade själv en RIKTIGT trevlig, var rejält nervös innan, men provförrättarens trevliga attityd gjorde att jag taggade ner ordentligt, hade en riktigt trevlig tur i trafiken med honom, stannade och tankade, snacka lite hoj etc och det underlättade ju. Sen var jag rätt väl förberedd för den delen vilket väl gjorde det lättare för honom att inta en trevlig attityd.

Vi var fyra från samma trafikskola som körde upp, två blev godkända och två inte och det var uppenbart för alla varför.
 

Dyngoo

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
1995 / Suzuki / GSF 600 Bandit
Helt otroligt att man kan klara på 3 lektioner som privatist, men av berättelsen ovan att döma, varför chansar man ens om man inte på ett rutinerat sätt kan klara av de olika övningarna?:näsblod

Förstår hur du tänker efter att du läser min text :) Men jag tycker jag själv är en kompetent förare och likaså tyckte även uppkörningsläraren!

Sen för att dra en parallell till verkligheten så att sätta ner foten vid en krypkörning är inte hela världen, gjorde undanmanövern i ca 10 km/h för fort och touchade/välte en kona är tydligen okej! När jag gjorde om det i 50 km/h i så gick det problemfritt!

EDIT: Ser nu att jag missade skriva att jag körde om manöverbanan i 50 Km/h och klarade det galant! Sry!

Men kortet är mitt nu iaf, kört idag och igår och inväntar bara bättre väder! Bandit 600n är ett monster :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top