Jag mätte hastigheten med gps igår..

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Hej hej,

Eftersom jag har hört en massa påståenden om att mätarna visar alldeles fel osv på sporthojar så tog jag min gps och mätte lite.

Hojen det handlar om är alltså en Yamaha R6 -99, helt original förutom en Vance & Hines dämpare.

Mätaren visade: -> Gps'en visade: (värden i km/h ;))
50 -> 47
100 -> 93
200 -> 177
270 -> 247

247 var toppfarten för övrigt.. kanske kunde ge någon km/h till men det var segt.

Någon annan som har testat att kontrollmäta med gps och se hur mycket mätaren visar "fel"?

Hudik

Guest
Då är ju frågan?
Är polisens laser enl. mätarkillometer eller gps.
Är den enl. gps ska du ju kunna ligga i 100 och deras laser ska visa 90 eftersom lasern är kalibrerad med en 3km/t felmarginal..

Vågar du prova??

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Då är ju frågan?
Är den enl. gps ska du ju kunna ligga i 100 och deras laser ska visa 90 eftersom lasern är kalibrerad med en 3km/t felmarginal..

Vågar du prova??

Dom räknar, om jag inte kommer ihåg fel, numer bara bort 1% i felmarginal.

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Då är ju frågan?

Vågar du prova??

Om jag ser att polisen står och mäter med sin laser så kommer jag antagligen inte att köra fortare förbi dem nu även om jag vet hur mycket min mätare diffar.. tror jag :D

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
"Någon annan som har testat att kontrollmäta med gps och se hur mycket mätaren visar "fel"? "

Om du byter backdäck till ett m bättre grepp, så visar mätaren "mer rätt". Felvisningen beror inte bara på mätarens mekaniska variation utan även på hur mycket däcket spinner i hög hastighet.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har faktiskt konsekvent legat på 100 med bilen förbi plåtpoliser o poliskontroller i ett antal år. Med bil, först en toyota och sedan en golf för jag har haft ung densamma felvisningen och det har fungerat hittils!

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
"Någon annan som har testat att kontrollmäta med gps och se hur mycket mätaren visar "fel"? "

Om du byter backdäck till ett m bättre grepp, så visar mätaren "mer rätt". Felvisningen beror inte bara på mätarens mekaniska variation utan även på hur mycket däcket spinner i hög hastighet.

Förvisso jo, men bakdäcket är fräscht.. :) Så finns nog inte så mycket mer att hämta just där på min hoj.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
"

Du har rätt, men det är knappt mätbart, alltså har du fel.

Skillnaden mellan däck är så liten att jag tycker du har fel igen:brinnerup

Hudik

Guest
Dom räknar, om jag inte kommer ihåg fel, numer bara bort 1% i felmarginal.

Rikspolisstyrelsens Författningssamling
(RPSFS 2003:6)(1998:773)

5 kap. Rapportering

2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på 3 km/t

Tommy.exe

Guest
Då är ju frågan?

Vågar du prova??

Men du kompis... dom har väl ingen hastighetsmätare på lasern som kan visa fel? :hihi

Dom mäter ju hastigheten med lasern, med laser. :banana

Om dom däremot ligger efter dig och mäter upp dig med hastighetsmäaren är det ju en sak.
Men då tror jag att den bilens mätare kollas mot GPS sen för att få reda på exakta nuffror.

Hudik

Guest

Han kan ju ha gjort mätningarna på ett flygfält med godkännande av berörd personal, eller ???

Men du kompis... dom har väl ingen hastighetsmätare på lasern som kan visa fel? :hihi

Dom mäter ju hastigheten med lasern, med laser. :banana

Om dom däremot ligger efter dig och mäter upp dig med hastighetsmäaren är det ju en sak.
Men då tror jag att den bilens mätare kollas mot GPS sen för att få reda på exakta nuffror.

Okej då.... :huvet
Är jag idiotförklarad nu? :confused:

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...