Jag mår riktigt illa av detta. :(

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Den här typen av människor ska sitta, gärna på livstid. Inte av hänsyn till personen ifråga, utan av hänsyn till de otaliga, potentiella offer han sannolikt kommer att förstöra livet för under sin "karriär". Fast det är väl en utopi i detta ynkryggland.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Den här typen av människor ska sitta, gärna på livstid. Inte av hänsyn till personen ifråga, utan av hänsyn till de otaliga, potentiella offer han sannolikt kommer att förstöra livet för under sin "karriär". Fast det är väl en utopi i detta ynkryggland.

Varför inte förespråka fungerande vård som gör sjuka människor friska? Jag tycker verkligen det känns dystert att många unga killar har så lätt att hemfalla åt aggressiva och drastiska lösningar på kriminalitet. Våld fungerar, tycks man uppriktigt tro.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Varför inte förespråka fungerande vård som gör sjuka människor friska? Jag tycker verkligen det känns dystert att många unga killar har så lätt att hemfalla åt aggressiva och drastiska lösningar på kriminalitet. Våld fungerar, tycks man uppriktigt tro.
Tackar. :tummenupp

Våld? Nej, men fängelsestraff. Chans 1, chans 2 och sedan HÅRT straff.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Har inte läst igenom hela tråden, men jag vet att när jag läste om detta på WAP:en igår blev jag illamående.

Detta är tragiskt.
Fruktansvärt.
Horribelt.

Jag tycker att det verkar vara ett växande "problem" detta att små flickor umgås med vuxna män. Och det, tycker jag, är inte bra!
Här på Åland, där snacket går runt snabbare än kvickt, får man ofta se och höra om tjejer som är tillsammans med äldre killar, och det är sällan vackra romanser.
Nyligen var det en diskussion i "Messa Nyan" (man får messa Nya Åland (en lokaltidning) och messet publiceras på en av de sista sidorna, dagligen publiceras åtminstone ett 30-tal mess) om detta. Det var väl någon som tyckte att detta var hemskt, och sedan kommer andra och försvarar det. Så här brukar diskussionen gå:

"Usch, det är så äckligt/hemskt/sliskigt att 14-åriga tjejer umgås med 20+-åriga killar!"
Så kommer returen:
"Kärleken har inga hinder!"
"Det finns ju 35-åringar som dejtar 45-åringar"
osv. osv. osv.

Detta tycker jag att är helt fel.
Att jämställa att en 14-åring umgås med en 24-åring är INTE PÅ NÅGRA VIS samma som att en 35-åring umgås med en 45-åring! ABSOLUT INTE!
14-18-åriga tjejer SKALL HÅLLAS TILL JÄMNÅRIGA! PUNKT!
Det är en så enorm mognadsskillnad på en 14-åring och en 18-åring! Och de 20+-åriga killarna då? Det måste ju vara något fel på dessa! Varför i hela fridens namn skulle man vilja vara tillsammans med en som är 10 år yngre?!
Sådana förhållanden förekommer oftast (de man ser på Åland) mellan små högstadietjejer som är ute och super sig fulla allt som oftast, som har problem med olika berusningsmedel och möjligen ofta familjeproblem och vill hävda sig i samhället. Männen, som ofta också har diverse problem, ser möjligheter och tar dem.

Nu säger jag inte att det alltid är så här. Det finns säkerligen förhållanden som är hur romantiska som helst. Men jag tycker ändå att det är fel. Under 20-år ska man hålla sig till jämnåriga.

Nej, nej, samhället börjar bli väldigt vridet på sina ställen. Åtgärder måste komma, men hur?

Tragiskt.
Sorgligt.
Vila i frid.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
petterekman skrev:
Jag tycker att det verkar vara ett växande "problem" detta att små flickor umgås med vuxna män. Och det, tycker jag, är inte bra!

...åtgärder måste komma, men hur?

Tror du är helt snett ute i din iver att stärka samhällsmoralen. Killen som dödade flickan i Malmö gjorde inte det för att han var 22 år.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Chris Ash skrev:
Att han var kapabel till att döda var det nog ingen som trodde, om man läst vad både polis, pojkens föräldrar, flickans föräldrar sagt om honom.

Här har du faktiskt helt fel. Han är tidigare dömd för diverse brott. Bland annat vid ett annat tillfälle gick en granne ut och bad honom vara lite tyst när han stod och skrek under ett fönster mitt i natten. Resultat: Grannen blev nerstucken med en sax i magen, turligt nog utan dödlig utgång.

Nog var han kapabel att döda alltid. Definitivt ett fullgott skäl för att plocka honom av banan snabbt som attan.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Kan du ge exempel på vad "chans 1" och "chans 2" skulle vara för en psykiskt störd ung man som begått våldsbrott?
Grov misshandel/mordförsök (sax i magen), misshandel, stöld, hot. Det är förövrigt knappast fastslaget att mannen skulle vara psykiskt störd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Varför inte förespråka fungerande vård som gör sjuka människor friska?

Vad är det för vård som gör en kriminell (sjuk?) till laglydig (frisk?)?

Nyteknik skrev:
Jag tycker verkligen det känns dystert att många unga killar har så lätt att hemfalla åt aggressiva och drastiska lösningar på kriminalitet. Våld fungerar, tycks man uppriktigt tro.

Du är ute och cyklar, fullständigt. Vem har pratat om våld som lösning, jag har pratat om ett ingripande. Vad har polisen sina tjänstevapen till? För att skydda andra trodde jag, det använde de dem inte till idag.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Tja, så här går det när man släpper ut alla idioter på gatan.
Men svensken verkar nöjd med detta eftersom han/hon röstar fram samma idoter varje år.
Svenskarna har den regering dom förtjänar. :kocko
Schweden erwache !!!

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
kk74 skrev:
Är det snart inte nog med det slappa agerandet emot brottslingar här i Sverige? Vad vi ser här är en (förmodligen) påverkad och beväpnad person som hotar att döda en annan människa. Varför inte "avväpna" honom med hjälp av en prickskytt när han går fram till fönstret för att beundra alla poliser han har lyckats locka fram? Vad som kommer att hända är att polisen litar till turen att han inte dödar henne medans en förhandlare försöker övertyga honom om att det är kört.

Sammhället e så jävla slappt va... sätta dit små killar som snot tuggumi kan dom men gå emellan bråk och skottlåssning, d vågar ingen jävel alla bara står och ser på. Förut hade vi nattvandrare här i kullavik som skulle kolla att det int blev bråk och oreda här på kvällarna.... å lungt va det om inget hände, men så nån gfång va d en polare som höll på att få halsen avskuren med en trasig flaska. gissa om dom gick i mellan.... :huvet dom sa lite lungt och snält till om att dom fick faktiskt gå hem nu. sen gick nattvandrarna hem å bråket fortsatte.....tur att polarna gick emellan istället, annars hade nog inte killen levt idag.

tycker vi ska införa dödsstraff faktiskt, men då ska d kollas ordentligt, fångarna ska inte sitta å ha 59 olika tv kanaler, grymt käk mm på skattebetalarnas pengar, det ska kännas att man sitter inne i så fall.....å dödar man nån så kan man la själv inte tycka så illa om döden eller......sjuka i huvet e dom

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Chris Ash skrev:
Att han var kapabel till att döda var det nog ingen som trodde, om man läst vad både polis, pojkens föräldrar, flickans föräldrar sagt om honom.

Kababel till att döda tror jag säkert att han var/är, eftersom han har misshandlat folk som det står på aftonbladet och polis har sagt.
men var ärlig nu med mig.. hade du kunnat slå och sparka på en kille som ligger ner och skriker och har ont av dina sparkar o slag??
Det hade iallafall inte jag klarat av och göra bara, dem som klarar av det är heller inte tillräckligt normala i huvudet så jag tror säkerligen att han hade från början kunnat vara kapabel till att döda, hade det varit en normal person som brytit sig in hos flickan och hotat att döda henne så hade det varit en annan grej.
Och när pojkensföräldrar och flickans föräldrar tror att han inte kan vara kapabel så kan det vara totalt två olika sidor på en människa. För så som samhället är idag så har man ju läst om att ungdomar/vuxna har slått ihjäl sina barn/föräldrar med yxa och diverse saker.
EDIT: Nu när jag var uppe o handlade med morsan så ser man, nästan som alltid rubrikerna i aftonbladet.se "Tjej knivdödade sin mamma"

Till er alla: Jag tycker vi lägger ner denna meningslösa disskution, för alla vet att journalister är kapabla till att skriva totalt fel fakta i tidningen och ingen här vet egentligen vad som gick till, om här inte är någon polis som var med i dramat?

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Miss_Orchidee skrev:
tycker vi ska införa dödsstraff faktiskt, men då ska d kollas ordentligt, fångarna ska inte sitta å ha 59 olika tv kanaler, grymt käk mm på skattebetalarnas pengar, det ska kännas att man sitter inne i så fall.....

Men lilla vän, om man använder dödsstraffet så dödar man brottslingen. Man kan inte döda nån och sen låta dom sitta med 59 tvkanaler och grymt käk. Efter ett tag börjar dom lukta något alldeles förskräckligt förstår du.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Vad är det för vård som gör en kriminell (sjuk?) till laglydig (frisk?)?

Du är ute och cyklar, fullständigt. Vem har pratat om våld som lösning, jag har pratat om ett ingripande. Vad har polisen sina tjänstevapen till? För att skydda andra trodde jag, det använde de dem inte till idag.

Om du inte känner till att det finns vård för psykiskt sjuka människor som begår våldsbrott förstår jag att du förespråkar andra lösningar.

Fyll på kunskapsbanken här: http://www.kvv.se/

Vem som pratar om våld som en lösning? Tja, kolla inlägget ett par snäpp ovan till exempel:

"Sammhället e så jävla slappt va"

och

"tycker vi ska införa dödsstraff faktiskt"

Män i åldern 18–25 verkar som grupp vara för dödsstraff och ropar efter "hårdare tag" mot kriminella. Jag gissar att attityden är vanligare bland de som saknar högskoleutbildning. Man verkar sakna både intresse och förmåga att reflektera över vilket problemet egentligen är och vilken lösning som skulle fungera på lång sikt. Förespråkare för dödsstraff skyltar ogenerat med sin egen okunskap om effekten straffet har där det tillämpas.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Förespråkare för dödsstraff skyltar ogenerat med sin egen okunskap om effekten straffet har där det tillämpas.
Tillämpningen innebär att man avrättar mördare. Den tillämpningen tilltalar mig väldigt mycket.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Nu lämnar du kassen helt öppen...

Utveckla gärna vad du tror att en stat uppnår med dödsstraffet.
Man skyddar oskyldiga, laglydiga, skattebetalande medborgare mot mördare, våldtäktsmän och annat pack. Mycket tilltalande.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Man skyddar oskyldiga, laglydiga, skattebetalande medborgare mot mördare, våldtäktsmän och annat pack. Mycket tilltalande.

Tror du på allvar att skyddet ökar om staten tar livet av medborgare som begår vissa brott? De flesta som läser dagstidningar, tittar på TV-nyheter och är allmänt intresserade av sin omgivning vet att länder som tillämpar dödsstraff inte har lägre kriminalitet än andra länder. Kanada avskaffade dödsstraffet 1976. Året innan hade man 3 mord per 100.000 invånare. 1980 hade man 2,4 mord per 100.000 invånare. År 2002 var siffran nere på 1,85. 40% lägre än 1975 då man fortfarande hade dödsstraffet kvar. Verkar det fortfarande smart och bra med dödsstraff?

:rolleyes:

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
valmers skrev:

Men kalas!

PS, kan du nämna en stat med dödsstraff som inte förr eller senare avrättat en oskyldig? Ds.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
.... Förespråkare för dödsstraff skyltar ogenerat med sin egen okunskap om effekten straffet har där det tillämpas.

Nu gör du det alldeles för enkelt för dig. Frågan är betydligt mer komplex än så.

Du vill garanterat inte, precis som alla andra svenskar, bo vägg i vägg med Jackie Arklöv eller Svartenbrandt. Din ovilja idet sammanhanget innebär ju att du faktiskt är för ett permanent avlägsnande av farliga individer ur vårt samhälle? Eller?

Problemet med vårt daltande i de här sammanhangen är ju att "vården" inte funkar.edit/hade den gjort det hade vi inte haft problem med återfall...

Dödsstraff eller verklig livstids internering kvittar lika för min del, men iom de begränsade möjligheterna att överklaga ett verkställt dödsstraff så vore det väl rimligast med en fängelseö någonstans. ....och två meter lina för de som tröttnar.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha