Har inte läst igenom hela tråden, men jag vet att när jag läste om detta på WAP:en igår blev jag illamående.
Detta är tragiskt.
Fruktansvärt.
Horribelt.
Jag tycker att det verkar vara ett växande "problem" detta att små flickor umgås med vuxna män. Och det, tycker jag, är inte bra!
Här på Åland, där snacket går runt snabbare än kvickt, får man ofta se och höra om tjejer som är tillsammans med äldre killar, och det är sällan vackra romanser.
Nyligen var det en diskussion i "Messa Nyan" (man får messa Nya Åland (en lokaltidning) och messet publiceras på en av de sista sidorna, dagligen publiceras åtminstone ett 30-tal mess) om detta. Det var väl någon som tyckte att detta var hemskt, och sedan kommer andra och försvarar det. Så här brukar diskussionen gå:
"Usch, det är så äckligt/hemskt/sliskigt att 14-åriga tjejer umgås med 20+-åriga killar!"
Så kommer returen:
"Kärleken har inga hinder!"
"Det finns ju 35-åringar som dejtar 45-åringar"
osv. osv. osv.
Detta tycker jag att är helt fel.
Att jämställa att en 14-åring umgås med en 24-åring är INTE PÅ NÅGRA VIS samma som att en 35-åring umgås med en 45-åring! ABSOLUT INTE!
14-18-åriga tjejer SKALL HÅLLAS TILL JÄMNÅRIGA! PUNKT!
Det är en så enorm mognadsskillnad på en 14-åring och en 18-åring! Och de 20+-åriga killarna då? Det måste ju vara något fel på dessa! Varför i hela fridens namn skulle man vilja vara tillsammans med en som är 10 år yngre?!
Sådana förhållanden förekommer oftast (de man ser på Åland) mellan små högstadietjejer som är ute och super sig fulla allt som oftast, som har problem med olika berusningsmedel och möjligen ofta familjeproblem och vill hävda sig i samhället. Männen, som ofta också har diverse problem, ser möjligheter och tar dem.
Nu säger jag inte att det alltid är så här. Det finns säkerligen förhållanden som är hur romantiska som helst. Men jag tycker ändå att det är fel. Under 20-år ska man hålla sig till jämnåriga.
Nej, nej, samhället börjar bli väldigt vridet på sina ställen. Åtgärder måste komma, men hur?
Tragiskt.
Sorgligt.
Vila i frid.