Jag mår riktigt illa av detta. :(

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
eus skrev:
Kanske skulle ta till gamla hedliga dueller igen.
En polis och en kriminell, varje fredagkväll
Den som dör förlorar

Schysst underhållningsvärde på det. Ska genast kolla om man kan få TV rättigheter på det där. Kan tjäna storkovan juh! :tungan

Last edited:

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
The Svånk skrev:
Bössa är alldeles för snällt tycker jag ,skulle hellre se att aset torterades tills han dog av svält.

Då tycker jag du ska flytta till ett land där det är möjligt.
Tortyr förekommer på många ställen. Jag antar att det är okej att hugga av händer på tjuvar som stjäl för att dom annars svälter. Piskrapp på torg är säkert också bra. Stening också kanske?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
CorbenDallas skrev:
Jag kan inte berätta vad polisen är för några, men du verkar ju ha stenkoll på dem. Vad har Riskpolischefen med det här att göra?
Det är inget personligt angrepp att påpeka att någon stavar som en kråka. Däremot är det att kalla någon hjärndöd.
Jag har aldrig påstått att inte polisen vet vad dom håller på med, tvärtom. Läs noggrannare.
Du påstår att en förhandling som pågått i 4 timmar är 4 timmar för mkt. Är det en förhandling då? Men ändå ska man inte skjuta? Hur ska man då lösa situationen?
Att ens kommentera hur man ska lösa den situationen när man inte vet någonting om hur den fortlöpt är inte bara dumt, det är .... riktigt dumt.

Om du istället för att lägga din energi på att kasta skit, lägger din energi på att skriva inlägg som man förstår så kanske vi kan fortsätta diskussionen.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Jasså, helt plötsligt är du en psykolog nu också eller? Hur fan kan du veta vad jag tycker och inte tycker? Det är 110% upp till mig om jag anser det är personpåhopp eller inte när du kritisera mig för att jag stavar dålig.
Det är samma som mobbing, mobbar någon mig så är det 110% upp till mig hur mycket jag vill ta åt mig av det och om jag i värsta fall vill polisanmäla mobbingen!

Hela denna händelsen startade 11:40 och slutade 15:15 Då dem fick ut brottslingen.
Och enligt min personliga kommentar om denna händelse så vill jag säga att den 15-åringen liv är mer värt än Brottsligen, detta kan vara svårt och veta innan dem kunde konstatera vad brottsligen var för någon och att han hade mördat tjejen. Men enligt Aftonbladet så ska denna brottslig vara känd hos Polisen sedan tidigare av bla. våldtäkter. Därför tycker jag att Polisen skulle gjort något bättre åt saken eftersom dem nog mycket väl vet om att denna man inne i huset har något fel eftersom han har varit inblandad i våldtäkter och våldtäkter är också ett lika värderat brott som alla andra.

Vi sa att det hela började 11.40 och tog slut 15.15, right?
Och detta är då 3timmar och 35minuter. Jag tycker att inom dessa 3timmar och 35minuter borde både polis och förhandlare förstå att det inte verkar fungera med en förhandlig med denna brottsling om dem nu inte vill ge honom en helikopter och 1 miljon kronor, självklart för förhandlaren vad han kan för att få brottsligen att ge upp eller komma ut, men förhandlarens ord verkar inte räcka till för att brottsligen vill gå ut och ge upp. Just därför tycker jag att polisen skulle kommit på någon ny lösning på att få ut honom oskadd och tjejen oskadd, funkar inte det så finns det bara 1 alternativ kvar och det är prickskyttarnas jobb, eller har du några fler alternativ?
Du säger att förhandlarna brukar lyckas klara detta och ingen kommer till skada, men som jag säger så verkar inte förhandlarens ord räcka till i just detta fall.

Och varför jag blandade in Riskpolischefen var att Jag påstår och tros ha mycket rätt i att det är Poliser som är utbildade till dem jobb dem är tillför, lika mycket som piloterna som flyger oss till vår semesterort är utbildade för att flyga det flygplanet vi åker i.
Så att du påpekade mig hur jag kunde veta vad polisen var för några, och det vet jag inte heller. Det enda jag påstår är att dem borde vara tillräckligt utbildade till att ordna upp detta bättre än vad dem gjorde i detta.

Och vad Du än säger så kommer jag inte ge mig för ska man se på papperna och utesluta att allas liv är lika mycket värda (vilket är svårt att värdera ja)
Så är 15-åringens liv mer värd enligt mig än vad en brottslings liv är tycker jag.

Jag tycker vi avslutar denna disskution för vi båda tycker olika och ändrar inte på oss, Tack för disskutionen iallafall!

// mvh QuaYa

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Quaya skrev:
Jag tycker vi avslutar denna disskution för vi båda tycker olika och ändrar inte på oss, Tack för disskutionen iallafall!

// mvh QuaYa

Tack själv! :hej
Det är faktiskt åsiktsfrihet här i landet så du får tycka precis som du vill

//mvh eus

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
eus skrev:
Tack själv! :hej
Det är faktiskt åsiktsfrihet här i landet så du får tycka precis som du vill

//mvh eus

jag vann va???

haha, ha en bra lördag, direkt efter hockeyn drar jag till peppes och dominerar i båstad

au revoir

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Quaya skrev:
Just därför tycker jag att polisen skulle kommit på någon ny lösning på att få ut honom oskadd och tjejen oskadd, funkar inte det så finns det bara 1 alternativ kvar och det är prickskyttarnas jobb, eller har du några fler alternativ?
Du säger att förhandlarna brukar lyckas klara detta och ingen kommer till skada, men som jag säger så verkar inte förhandlarens ord räcka till i just detta fall.

Och varför jag blandade in Riskpolischefen var att Jag påstår och tros ha mycket rätt i att det är Poliser som är utbildade till dem jobb dem är tillför, lika mycket som piloterna som flyger oss till vår semesterort är utbildade för att flyga det flygplanet vi åker i.
Så att du påpekade mig hur jag kunde veta vad polisen var för några, och det vet jag inte heller. Det enda jag påstår är att dem borde vara tillräckligt utbildade till att ordna upp detta bättre än vad dem gjorde i detta.

Och vad Du än säger så kommer jag inte ge mig för ska man se på papperna och utesluta att allas liv är lika mycket värda (vilket är svårt att värdera ja)
Så är 15-åringens liv mer värd enligt mig än vad en brottslings liv är tycker jag. // mvh QuaYa
Eftersom jag tvunget ska ha sista ordet kontrar jag med följande.
Hur vet du att det ens har varit möjligt att använda krypskyttar i just det här fallet?? Jag bor ett stenkast ifrån händelsen o vet hur gatan ser ut. Jag ser ingen möjlighet för att krypskyttar ens gick att använda.
Hur ofta använder man krypskyttar överhuvudtaget i ett gisslandrama?
Hur vet du att den skyldige (som vi får anta är den gripne) ens var synlig vid tillfället för mordet?
Dessutom är det inte alls säkert att en krypskytt skulle kunna ha av hjälpt situationen även om det verkar vara din medicin för det mesta.

Nä, sluta kritisera polisen, skänk offrets föräldrar o anhöriga en tanke i den här tragedin istället.

Last edited:

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Triumph Speed Triple
Swedie skrev:
dessa inlägg är SPAM... Förstör diskussionerna. Varför markera felstavningar och dra tråden i en helt annan diskussionsriktning?

Sluta med att vara så "roliga" hela tiden.

Håller med till 100%
Va fan va jag vart ledsen när jag för ca 10 min sedan läste detta, försök inte göra er balla för en sån här tragisk händelse.
Har inga ord för detta men vill härmed göra alla mer omtänksamma om er omgivning och fundera över vad vi är på väg...

/A

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Speep3 skrev:
Håller med till 100%
Va fan va jag vart ledsen när jag för ca 10 min sedan läste detta, försök inte göra er balla för en sån här tragisk händelse.
Har inga ord för detta men vill härmed göra alla mer omtänksamma om er omgivning och fundera över vad vi är på väg...

/A

?
Ja, jag kan efter att ha läst ALLA inlägg i denna tråd konstatera att det var återigen tvunget att jämföra med USA o vad som sker där när våldsbrott begås :dummer prickskyttar hit o dit o faan vet?? det är tydligt att gemene man i sverige jättegärna jämför allt våldsorienterat med USA? o tankegångarna är som skurna ur actionfilmer :dummer Är folk på SH stukade av amerikanskt underhållningsvåld o resonemang kring våldsverkare o polisens agerande? JAG kan lugnt meddela att det tvärtom leder till MER skit, tänk själva om det vore livstidsstraff för snatteri? då skulle många fler säkert kniva ner allt i sin väg för det är ju "ändå kört" så att säga.

tagiskt att flickan dog.....
/E

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Triumph Speed Triple
Ernst skrev:
?
Ja, jag kan efter att ha läst ALLA inlägg i denna tråd konstatera att det var återigen tvunget att jämföra med USA o vad som sker där när våldsbrott begås :dummer prickskyttar hit o dit o faan vet?? det är tydligt att gemene man i sverige jättegärna jämför allt våldsorienterat med USA? o tankegångarna är som skurna ur actionfilmer :dummer Är folk på SH stukade av amerikanskt underhållningsvåld o resonemang kring våldsverkare o polisens agerande? JAG kan lugnt meddela att det tvärtom leder till MER skit, tänk själva om det vore livstidsstraff för snatteri? då skulle många fler säkert kniva ner allt i sin väg för det är ju "ändå kört" så att säga.

tagiskt att flickan dog.....
/E

Jag har inte haft ens en tanke på USA eller något annat land, jag har besökt länder som har DÖDSTRAFF på de ringaste förseelsena, men jag är väl för avtrubbad för FÖR att inse det ELLER.

/A

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
The Svånk skrev:
Hur fan kan du jämföra mord med snatteri????

enkelt..

eftersom det kom upp paralleler med USA o våldet där o vad man gör så ville jag bara lyfta fram det absurda att det i USA utdelas livstidsstraff för till synes struntbrott och att de brotten inte upphör trots fatala följder.

Utan att det i stället spär på situationen genom som jag skrev "det är ju ändå kört" så den som känner sig trängd har inget att förlora. Man kan lika gärna ta chansen att skjuta sig fri eller vad man nu är kapabel till. Man får ju ändå livstid så allt kvittar.. Så i det samanhanget passar det in.
/E

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Ernst skrev:
enkelt..

eftersom det kom upp paralleler med USA o våldet där o vad man gör så ville jag bara lyfta fram det absurda att det i USA utdelas livstidsstraff för till synes struntbrott och att de brotten inte upphör trots fatala följder.

Utan att det i stället spär på situationen genom som jag skrev "det är ju ändå kört" så den som känner sig trängd har inget att förlora. Man kan lika gärna ta chansen att skjuta sig fri eller vad man nu är kapabel till. Man får ju ändå livstid så allt kvittar.. Så i det samanhanget passar det in.
/E

Sant. Men vid hot om att ta nån annans liv vid gisslan drama så borde det vara skott direkt. Ta det säkra före det osäkra.

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Triumph Speed Triple
The Svånk skrev:
Sant. Men vid hot om att ta nån annans liv vid gisslan drama så borde det vara skott direkt. Ta det säkra före det osäkra.

Jag håller nog med där, hotar du någon så får du stå för det.

/A

Henken

Guest
Inte ofta jag "känner" för sådant men jag blir fan både ledsen & arg

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Quaya skrev:
Och dem här förhandlarna, det är så löjligt med sådant. Varför ska man ha en sådan i sånt här fall? Funkar det inte från början så får man tyvärr avlossa ett skott.
Ser man det i lång sikt och ska vara petig så är det såhär om 100år också så kommer hela sverige vara ett brottslingsland, eftersom dem ska hålla på såhär och brottslingen tar död på sin gisslan och han får skaka galler förmodligen livstid men det är väll bara 12 år eller något sådant här i sverige? Sen är han ute igen, så det vi privatpersoner får hoppas på att dem har en jäkla bra vård på anstalterna.

Om en förhandlare lyckas få ut alla oskadda 9 gånger av 10, är det inte lönt då?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kay skrev:
Såg värsta pådraget med polis, ambulans osv idag när jag körde förbi me hojen... Undrade vad det var och sa till farsan att det såg ut som värsta gisslandrama, piketpoliser sprang runt, ett slags tumult... ; det var detta jag såg. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,474917,00.html

Vart är världen på väg? Det är fan inte sannt vad skit det händer... Det var fanimig bättre förr...
Hoppas killen får sitta inburad ett bra jä-a tag.... :mad: :mad:

E fan inte säker på om man vågar gå ut nå mer om jämnåriga ger sig på 15-åriga flickor med kniv. Helt SINNESSJUKT.
/Ledsen :(

Hemskt tragiskt!

Det är sådant som polisen har införskaffat prickskyttevapen för. Krävs dock att folk i gemen inser att det inte är värt risken att en galning får chansen att ha ihjäl en femtonårig tjej, något som således motiverar ett fullständigt oskadliggörande av mannen ifråga. Hoppas någon med möjlighet att påverka i Sverige tänker till och visar det civilkurage som krävs för att skapa möjlighet till sådana lösningar i framtiden.

/Olzki

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Det är bra lätt att vara efterklok, och som nån tidigare sa löser sig alltid gisslandrama ganska fredligt. Iaf i sverige. Det polisen gör när det händer en sådanhär sak är att de direkt kollar upp bakgrunden på människan... Killen var nu kapabel till att mörda en 15-årig flicka, och har med all sannolikhet brott i sitt förflutna. Altså inser man att man har en farlig labil man i en lägenhet, men kniv och hotar mörda en flicka.

Många gånger stod mannen och flickan vid var sitt fönster, altså brevid varandra... ingen var bakom mannen, nu säger jag vad som varit effektivast; Krypskytt, sätta en kula i axeln på mannen och direkt storma lägenheten. Inte så mkt som kan gå snett. Detta gör man ofta i polen, frankrike, tyskland, usa... Funkar bra. I sverige ska det nog till förundersökningar i liknlense med att få upp en satelit, innan man skulle kunna få skjuta i detta läge.

Jag hoppas tolleransen och taktiken låter sig få en ordentlig omsyn efter detta. Vi vet naturligtvis inte alls mkt om fallet nån av oss här.

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Fy f*n vilka typer det finns :( Hoppas verkligen att han får det straff han förtjänar

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha