Chris Ash
Kapten Gars
Kay skrev:Det är bra lätt att vara efterklok, och som nån tidigare sa löser sig alltid gisslandrama ganska fredligt. Iaf i sverige. Det polisen gör när det händer en sådanhär sak är att de direkt kollar upp bakgrunden på människan... Killen var nu kapabel till att mörda en 15-årig flicka, och har med all sannolikhet brott i sitt förflutna. Altså inser man att man har en farlig labil man i en lägenhet, men kniv och hotar mörda en flicka.
Många gånger stod mannen och flickan vid var sitt fönster, altså brevid varandra... ingen var bakom mannen, nu säger jag vad som varit effektivast; Krypskytt, sätta en kula i axeln på mannen och direkt storma lägenheten. Inte så mkt som kan gå snett. Detta gör man ofta i polen, frankrike, tyskland, usa... Funkar bra. I sverige ska det nog till förundersökningar i liknlense med att få upp en satelit, innan man skulle kunna få skjuta i detta läge.
Jag hoppas tolleransen och taktiken låter sig få en ordentlig omsyn efter detta. Vi vet naturligtvis inte alls mkt om fallet nån av oss här.
Inte mycket, förutom att han dör. Det var liksom det diskussionen handlade om från början. Ett prickskyttegevär är ingen ärtbössa och ett skott i axeln kan mycket väl döda dig. Jag anser fortfarande att man bör söka en fredlig lösning istället för att skjuta först och fråga sen. Den största anledningen är det som många varit inne och nosat på, skjuter man folk till höger och vänster vid gisslandrama så lägger man nivån, kidnapparen blir då oändligt mycket mer desperat om han vet att det bara finns en väg att komma ut, i en liksäck...
Brittiska SAS, som nog med fog kan sägas vara världsledande vid liknande situationer skjuter inte heller först och frågar sen. Många timmars förhandling föregår ofta en stormning, Iranska ambassaden 1980 förhandlade de betydligt längre än fyra timmar. Så att man tror att man kan sätta tidsgränser för när det inte är lönt att förhandla längre är bara blåögt. Det finns inte en mall för hur en sån här situation ska hanteras, den är unik i varje fall.