Jag/min frus bemötande hos Yamaha Store Västerås

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Men snälla kan du lägga av nu & acceptera att jag har fått en bra service även om jag har fått göra lite efterforskningar själv just ang sänkningssats. Det som inte har nämnts tidigare är att under mitt letande så var de villiga att bygga en egen sänkningssats då de har kontakt med en finmekanisk verkstad. Visst det är bra men ville gärna ha en med intyg mm t,ex TUV. Ang mcmässan så är säljaren där för att visa upp Yamahas produkter & vad jag känner till så är det inget som säljs på mässan utan man knyter kontakter. Det du verkar inte förstå tyder på att du inte har läst allt jag skrivit. Det brukar oftast var köparen som ringer upp & frågar när hojen kommer, här var det tvärtom eftersom leveransen skulle dröja lite. Orsaken till det är att Yamaha i Japan inte trodde XJ6 -09 säljas slut speciellt kåpversion. En annan sak verkade du inte förstå, det är leveransen av hojen till dörr med 0 mil på mätaren. Det allmänna intrycket att säljare visade ett ansvar då det är han som har sålt en produkt till mig & har följt det hela från början till slut & visst förhoppningsvis även efter.

Om det nu stämmer att vi har fått en problemfri hoj & den kommer gå utan problem i 5år då känns det ganska meningslöst att skriva här hur nöjd jag är med hojen & den säljare som hjälpte os med detta köp efter 5år eller vad tycker du? Fortfarande hur många ev köpare blir uppringda av säljare efter en mässa då det oftast kliar så mkt i fingrarna att köparen istället åker till butiken direkt?

Så snälla bespara mig all negativt ifrån dig & gläds istället att finns en del bra säljare. Vem skulle du få bäst intryck ifrån en säljare som trevlig & hjälpsam eller någon säljare bara väntar på att du ska stå där & vifta med pengarna utan att göra nåt. Som du säger ang garantin så vet man inget förrän nåt skulle hända & bara för att du har blivit bra bemött av dina butiker så finns en risk att en dag så kanske det vänder emot dig. Men den dagen den sorgen & som sagt förhoppningsvis är de lika hjälpsam även då trots de sålt en hoj till dig! :krama

Haha.. du är ju för go. Jag har väl aldrig haft svårt för att du fått en bra service, inte heller har jag haft nån negativ kritik mot säljaren. Det jag har svårt för är att du tycks hylla denna säljare och yamahacenter till skyarna fast att han egentligen inte gjort mer än skött sitt jobb. Förutom att du själv fick leta reda på sänkningssatsen...

Mycket av det andra du skrev är ganska korkat så jag tänker inte ens ta mig tid att besvara, och har du inte förstått min grundpoäng än så... ja då är det inte lönt att diskutera vidare. Men hoppas ni får mycket skoj med hojen iaf och kör lugnt! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mycket av det andra du skrev är ganska korkat så jag tänker inte ens ta mig tid att besvara, och har du inte förstått min grundpoäng än så... ja då är det inte lönt att diskutera vidare. Men hoppas ni får mycket skoj med hojen iaf och kör lugnt! :tummenupp

Nä du hade inte ens behövt skriva detta inlägg, men accepterar dig ändå. Kör lugnt detsamma. :tummenupp
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Jag kan hålla med Suomalainen i det han skriver men man blir jäkligt less att höra en massa gnäll om yamaha och yamahas garantier som man själv inte har haft några problem med. Låter ju som att hela yamaha är korrupt trots att man inte haft ett enda problem själv med dom....

OK! Du har inte haft problem... och det är verkligheten för alla!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag förstår verkligen inte vad problemet är? Idris och Suomalainen kanske kan förklara? Får man bara starta trådar och gnälla på företag? Är det inte ok att va nöjd med en affär om dem säljer yamaha bara för att Idris haft dåliga erfarenheter?

Berätta gärna var i problemet ligger, för på erat gnäll känns det som att man inte får vara nöjd med yamaha bara för att det är just yamaha. Visst säljaren gjorde det en bra säljare ska göra.. Men betyder även det att man inte får vara nöjd?
 

ozt

Sommaren är åt h-e för kort...
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Oskarslavien
Hoj
r1 -07, samt en slö j-a ttr600, Ktm 525 exc
Visst alla kan inte vara nöjda med alla företag.
Själv har jag haft ett motorras på en r1 -07 som Yamaha tog på sig trots att hojen inte är köpt hos den aktuella försäljaren och med försvunnen servicebok.
Tror nog inte Yamaha skiter i alla sina kunder, men en del får tyvärr alltid lida orättvist och ofärtjänt. Inte alls rättvisst men det händer tyvärr. Behöver ju inte skrämma upp att alla kommer bli bemötta med skit för att en har blivigt det. Samtidigt är det bra att problemen lyfts fram, som tex i forumen här.
Nåja, lycka till med hojen iaf
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag förstår verkligen inte vad problemet är? Idris och Suomalainen kanske kan förklara? Får man bara starta trådar och gnälla på företag? Är det inte ok att va nöjd med en affär om dem säljer yamaha bara för att Idris haft dåliga erfarenheter?

Berätta gärna var i problemet ligger, för på erat gnäll känns det som att man inte får vara nöjd med yamaha bara för att det är just yamaha. Visst säljaren gjorde det en bra säljare ska göra.. Men betyder även det att man inte får vara nöjd?

Säljaren gjorde det en riktigt bra säljare gör,med tanke på vad som finns inom det skrået ska man inte bara vara nöjd utan även berätta det för andra.

Fler får då chansen att vända sig till denna säljare och oxå bli allt från behandlade som dom tycker dom ska till riktigt nöjda beroende på vad de har för preferenser innan de gör affär där och man slipper använda sig av en säljare som får svetsglasögon när pengarna har landat.

Om jag får generalisera lite tycker jag det allmänt finns en mer idealiserad bild om hur det ska fungera när man köper något,hur perfekt allt ska löpa vid affären och hur felfri produkten ska vara och hur snabbt och prioriterat ens fel skall avhjälpas ju yngre köparen är.

Med några år och affärer bakom sig inser man mer att "shit happens" och bedömer personerna/organisationen på hur dom löser det som hänt istället för att bli förbannad för att det inte blev exakt som man ville,går det bättre än vanligt hyllar man och går det sämre än vanligt går man inte dit igen.

TS affär har uppenbarligen gått bättre än vanligt för honom,inte märkligt att han är glad då.

Henrik
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Säljaren gjorde det en riktigt bra säljare gör,med tanke på vad som finns inom det skrået ska man inte bara vara nöjd utan även berätta det för andra.

Fler får då chansen att vända sig till denna säljare och oxå bli allt från behandlade som dom tycker dom ska till riktigt nöjda beroende på vad de har för preferenser innan de gör affär där och man slipper använda sig av en säljare som får svetsglasögon när pengarna har landat.

Om jag får generalisera lite tycker jag det allmänt finns en mer idealiserad bild om hur det ska fungera när man köper något,hur perfekt allt ska löpa vid affären och hur felfri produkten ska vara och hur snabbt och prioriterat ens fel skall avhjälpas ju yngre köparen är.

Med några år och affärer bakom sig inser man mer att "shit happens" och bedömer personerna/organisationen på hur dom löser det som hänt istället för att bli förbannad för att det inte blev exakt som man ville,går det bättre än vanligt hyllar man och går det sämre än vanligt går man inte dit igen.

TS affär har uppenbarligen gått bättre än vanligt för honom,inte märkligt att han är glad då.

Henrik

Precis! Vad finns det då att gnälla över? TS är nöjd med affären och vill förmedla detta. Men enligt Dem ovan nämnda så får han inte va nöjd för

1. det är yamaha
2. säljaren gjorde bara sitt jobb.

Jag kan inte förstå vad det finns att tjafsa om när någon vill vara nöjd med sina erfarenheter av en handlare.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Frugan har kört nästan 20mil & jag nja ca 2mil då jag fick låna den till jobbet när frugan var tvungen att ta bilen. :)

Fortfarande nöjda jupp, hoppas det håller i sig.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Precis! Vad finns det då att gnälla över? TS är nöjd med affären och vill förmedla detta. Men enligt Dem ovan nämnda så får han inte va nöjd för

1. det är yamaha
2. säljaren gjorde bara sitt jobb.

Jag kan inte förstå vad det finns att tjafsa om när någon vill vara nöjd med sina erfarenheter av en handlare.

Kom igen nu, vart har jag någonsin skrivit att han inte får vara nöjd? Läs om läs rätt... Och som du ser är jag själv nöjd yamahaägare. Och skulle jag starta en tråd för varje gång jag blir bemött som man ska så skulle jag få göra det 9ggr av 10.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kom igen nu, vart har jag någonsin skrivit att han inte får vara nöjd? Läs om läs rätt... Och som du ser är jag själv nöjd yamahaägare. Och skulle jag starta en tråd för varje gång jag blir bemött som man ska så skulle jag få göra det 9ggr av 10.

Nej visst.. Du har inte skrivit att han inte får va nöjd. Du har bara fyllt tråden med åsikter om hur en säljare beter sig normalt sett, och att det är konstigt att va nöjd när allt funkar bra. Det trots att du aldrig själv köpt en ny hoj.. :va
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Jag förstår verkligen inte vad problemet är? Idris och Suomalainen kanske kan förklara? Får man bara starta trådar och gnälla på företag? Är det inte ok att va nöjd med en affär om dem säljer yamaha bara för att Idris haft dåliga erfarenheter?

Berätta gärna var i problemet ligger, för på erat gnäll känns det som att man inte får vara nöjd med yamaha bara för att det är just yamaha. Visst säljaren gjorde det en bra säljare ska göra.. Men betyder även det att man inte får vara nöjd?

Du har självklart rätt!
Men vissa tycker att det är normalt med säljare som vill sälja... och det är där åsikterna går isär, lite enkelt förklarat. Vissa av oss förstod inte riktigt glädjen och tacksamheten i att man får köpa en ny mc.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag kan hålla med Suomalainen i det han skriver men man blir jäkligt less att höra en massa gnäll om yamaha och yamahas garantier som man själv inte har haft några problem med. Låter ju som att hela yamaha är korrupt trots att man inte haft ett enda problem själv med dom....

Jag kan bara hålla med dig! Det är otroligt olyckligt att höra om Idris ärende och andra som skrivit i hans tråd om dåligt bemötande.

Nu är jag ju iofs halvt partisk, men dock så tycker jag att det är lite orättvist att endast uttala sig om de exempel som är dåliga och få hela varumärket Yamaha att framstå som uselt. Så är inte fallet och jag är rätt säker på att företaget inte hade överlevt om de är så usla.

Självfallet ska man upplysa / varna allmänheten om sina dåliga erfarenheter för att förhoppningsvis få till en ändring. Men tänk även på de handlare som faktiskt sköter sina åtaganden & ger en fullgod kundservice. De blir även drabbade då folk kommer ihåg "Lex-Idris" och kanske backar från en affär. Helt klart är de värda att bli omnämnda positivt för att upplysa / tipsa allmänheten om sin kundvård.

Jag har mängder på föredömliga erfarenheter från Yamaha Motor Scandinavia, Yamaha Motor Europe, Yamaha Motor Italia, Yamaha Motor USA och inte minst Yamaha Motor Sverige. Positiva erfarenheter långt utöver vad man kan tänka sig.

Så låt inte några rötägg i branschen dra hela märket i smutsen.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Nej visst.. Du har inte skrivit att han inte får va nöjd. Du har bara fyllt tråden med åsikter om hur en säljare beter sig normalt sett, och att det är konstigt att va nöjd när allt funkar bra. Det trots att du aldrig själv köpt en ny hoj.. :va

Ja det blir lätt så när vissa har svårt att förstå min poäng, då måste det :smasha in tydligen.

Och jag får väl fortsätta... Jag har heller inte sagt att det är konstigt att vara nöjd, det är fullt normalt. Möter du bara säljare när du köper en spretans hoj? :rolleyes: Jag har otaliga exempel på när säljare gjort mer än de behöver för mig för att de gärna har mig kvar som kund, inte bara när det gäller mc. Jag tyckte helt enkelt att hela tråden vart ganska patetisk när det hyllades som i nån annan j-vla sekt fast han bara hade fått hojen levererad som det var sagt... Om alla skulle starta trådar så fort de blivit bra bemötta när de köpt saker skulle sh svämma över vill jag påstå.

Det är en milsvid skillnad på att bli bra bemött när det ska handlas och när det blivit problem med det man köpt... det är där agnarna skiljs från vetet. Get the drift?? :tummenupp
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Trodde vi hade avslutat det här men du Suomalainen kunde inte du har slutat way ago utan ta allt om & om igen om du tycker det jag har skrivit är så patetiskt!!!! :mad:

I Idris läge så blev han jäkligt glad över att få en gratis service fast han begärde så mkt mera!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sorry! misstänkte bara att någon från yamaha startat denna tråd,


Det finns väl ingen anledning för någon generalagent att gå in i diskussion om enskilda ärenden på SH än mindre starta falska trådar:va

Missnöjd skall man vara om man inte blivit rätt bemött men din bitterhet klär dig inte. Du har en tråd om ditt missnöje med Yamaha håll dig i den..

Och ett tillägg jag har ingenting med Yamaha att göra förutom att jag är väldigt nöjd med dom i alla garantiärenden och generellt i deras kundbemötande.
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Det finns väl ingen anledning för någon generalagent att gå in i diskussion om enskilda ärenden på SH en mindre starta falska trådar:va

Missnöjd skall man vara om man inte blivit rätt bemött men din bitterhet klär dig inte. Du har en tråd om ditt missnöje med Yamaha håll dig i den..

:) nej bitterhet är inte vackert, ni missar poängen... men ska inte bråka mer..
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Trevligt Gnutten+fru att ni är nöjda!!!
Till er andra som håller på och gnäller håll er i "er" tråd.
Denna tråden startades inte för att gnälla.
Kul att vissa kan skriva något positivt när man är nöjd.
Sen är det ju alltid tråkigt med folk som inte får det dem skall ha.
Men kul med folk som kan skriva om uppskattning.
Lycka till alla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top