Jag provkörde H-D idag... Jag blev förälskad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ähh, köp en, givetvis då en av softtail-modellerna och testa ett par år, sen om du säljer den har den knappt tappat i pris.

Det går utmärkt att åka långt på den, faktiskt bättre än på många rejsiga maskiner, skaffa en modell som inte har fotplattor så går det att luta lite till i kurvorna.
Det går även utmärkt att skjutsa långa sträckor på en HD, och att ta med packning.

Okej, du kommer inte att köra så många bandagar med den, men du lär uppleva en ny dimension med motorcykelåkningen, som kanske har en annan sorts tjusning.

Idealet vore ju att ha råd med en hoj av varje sort, men att prova en sort i taget är inte heller fel...

Vad du än bestämmer dig för, så ha så kul!

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
N.Blomqvistser ut som något X-zibit blingat ihop på MTV efter en eller två pipor ovanligt starkt rökheroin.[/QUOTE skrev:
Det är nog du som rökt horse om du ska gå och byta ner dig till 1800-talsteknik och crappy kvalité till ett sjukt vansinneshögt pris...

:fatta!

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 med Duccemotor
N.Blomqvist skrev:
2164152 Näää... Den där hade för lite krom.
Sedan var det inte riktigt min stil. (Vad nu min stil kan vara, börjar bli vilsen nu tror jag...)
Det kan aldrig vara för lite krom! :fakta

/Johan

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell XB12Ss
Hur svårt kan det vara??

Det finns ju en hoj för dig !!!
BUELL..........
Man behöver inte kompromissa om man gillar ljudet av Harley Twinnen....
Trimmad HD motor i ett redigt sportchassie.........
Finns ju både naken och med kåpor.....till och med i offroad?

Kolla bilder på min......

http://www.lihm.se/buell/buell1.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell2.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell3.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell4.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell5.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell6.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell7.JPG
http://www.lihm.se/buell/buell8.JPG

http://www.buell.com

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vafan gick du å provade en HD för? Vet du inte att vi sporthojsåkare ska hålla oss så långt bort vi kan från sånt...det kan ju vara helt...helt...underbart :hihi

Allvarligt, go for it. Det är kul att åka hoj, sen hur den ser ut eller vilken sort, so what? Har testat grannens preppade VTX 1800 och det var helt ok...äh jag erkänner, det var skitkul :banana :banana :banana

Jag har iofs svårt att tänka mig att jag någonsin skulle äga en HD men man ska aldrig säga aldrig....Tror tex att frugan skulle vara mkt mer intresserad av att hänga med om jag åkte custom...

Tror det ligger i sakens natur att de olika lägren kikar på varandras hojar i smyg...jag tror att det finns många customåkare (inte minst HD folk) som har en sporthoj stående i garaget, gömd under en presenning, eller när våta drömmar om att testa en hoj som gör 0-200 på under 10 sek....

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
N.Blomqvist skrev:
2163543 Hjälp!

-Har det blivit något fel på mig? Har jag blivit sjuk? Är mitt liv förstört?

Frun klagar alltid på att hon inte hinner se allt det vackra runt omkring när vi är ute och åker hoj, hon missar därmed alla K-märkta utedass, fornminnesmärkta stenrösen och ev. kossor, vattendrag, och annat som en flicka på 33 år kan tänkas tycka är fint. :huvet

Dessutom har jag själv insett att en sport-tourer inte är hälsosamt för mitt körkort i långa loppet...

Nåväl, nu till mitt problem: Jag for ner till Lundgrens i Avesta för att i alla fall på håll titta på dessa suspekta tvåhjulingar som låter som fiskebåtar och ser ut som något X-zibit blingat ihop på MTV efter en eller två pipor ovanligt starkt rökheroin.

Hur det gick till vet jag inte, men ett tu tre så satt jag på en sådan där sak och var på väg ut på en provkörning.

Det skulle jag inte ha gjort! :gnissla
Det var en helt underbar känsla att sitta och töffa fram på en Heritage Softtail, som den tydligen hette. -Den hette en massa helt ologiska bokstäver hopsatta till ett totalt obegripligt modellnamn också, men dom minns jag inte.

Vad jag minns är däremot sittställningen, komforten, ljudet... -LJUDET!!! :yoparty Helt enkelt underbart!

Jag är nog körd... Det blir nog en sådan...

Gör jag rätt eller fel? :4skrika
Jag köpte en MT-01.. 1670cc V-motor i ett sportigt chassi!!!
Best of both worlds..

Ps: Buell låter och ser ut som en moped brevid denna "turbotraktor"..

Last edited:

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Hoj
800, blåsvart
IronMike skrev:
2164077 Du är antingen GHEY, MORMON eller styrd av din kvinna, utan egen vilja omedvetet.

Skärp dig.

Bryt... Köp en bandana, klipp av jeansen - å kom in i matchen.

:7peta
:) :tungan :) :hihi :yoparty Stenhårt inlägg....

Lite allvarligt så tycker jag att du gör rätt; alla hojar är bra hojar!! Det finns olika upplevelser att jaga...

Dock tycker jag att du ska satsa på en fet japs istället för en HD. Detta pga. HD´s rätt intressanta prissättning... Fördelen med det är iofs att du har högt andrahandsvärde, om du får den såld.

Jaja. HD eller japs eller sportis, huvudsaken är att du gillar den :) Rock on! :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
wannagofast skrev:
2164385 Jag köpte en MT-01.. 1670cc V-motor i ett sportigt chassi!!!
Best of both worlds..

Ps: Buell låter och ser ut som en moped brevid denna "turbotraktor"..
Måste fråga. =)
Vad väger och hur stor är effekten i de där heffaklumparna?
Mvh
Jörgen

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej du.
Är själv 47, och inte gammal,,i huvudet iaf,,;-)
Skulle aldrig komma på tanken att jämföra, "sport"-tourer(Nåja,,Triumph Sprint ST är väl mer touring än sport, men ok,,) kontra HD...
Är ju som att jämföra Ferrari Testarossa med Scania lastbil!!!!
Om jag nånsin skall "tjoffa" runt i 70-80 km/h,,då kan jag lika bra köra moppe,,med HD-ljud i MP3:n och hörlurar i hjälmen,,,,,he he.
Men om du (eller din fru??),,;-),, nu tyckar det är skönt, så kör till.
Hälsar Mogens/Frostie.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Om du nu ska köpa glidare, borde du inte då satsa på japanska hojar ? Generellt sett bättre väghållning, bromsar etc ? Softtail blev ganska sågad i nått test för ett tag sen, på grund av oerhört underdimensionerade bromsar, den väger väl minst 300 kg..

Och är det bara jag som tycker att stora V-twinnar på 1500cc + typ Softail&CO låter helt förjävligt ? :va

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
N.Blomqvist skrev:
2164164På modellerna med ruta var det absolut inga problem, men på den jag förälskade mig i var det lite tröttande att ligga i 110-120. Man "kastades" hela tiden omkring med huvudet och överkroppen, och fick sitta och parrera med armarna.
Det där är väl lite generellt för alla hojar utan kåpor, men så länge man inte ligger bakom en bil eller större fordon så brukar det inta vara nåt problem. Vänjer sig med tiden.

Själv är jag sugen på att köpa en äldre HD eller liknande som andrahoj och vinterbyggprojekt. Är dock lite för gasglad för att klara mig med enbart en sådan. :)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Är det bara jag som får ont i ryggen när jag kör glidare? Körde hem en Dragstar 1100 åt min far för två veckor sedan och jag blir jättetrött i ryggen. Det problemet har jag aldrig haft på någon av mina sporthojar.

Pga detta kommer jag antagligen aldrig köpa en glidare.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man gillar att skruva och bygga så är den stora fördelen med Harley den känsla att "komma in i värmen" som märket ger. Jämfört med hur surt det kan vara att tex bygga om, trimma eller renovera en gammal japan när det kommer till delar, och ännu värre highperformance-delar som trimkammar mm.
Med HD kan man helt och hållet välja om man ska renovera eller tillverka en del själv, eller om man ska unna sig genvägen att köpa delen. Detta gäller oavsett om det är tex nya lyftare eller ett lamphus till en 750-sida från kriget eller trimkammar till en Panna eller en ny HD. Till många storkubiks nippon-hd-kopior finns inte ens en trimkamaxel att uppbåda. Bara till min HD finns över 20 st olika trimkamaxlar att välja på från 5 olika tillverkare som konkurrerar med varann. Utöver original!
Många eftermarknadstillverkarna på motorsidan är dessutom enormt seriösa, bedriver egen forskning och har garanti, även på följdskador på sina delar (som ofta är bättre än original) Tex:http://www.sscycle.com/ http://www.zippersperformance.com/ http://www.jimsusa.com/
mm mm

Jag hade mycket kul när jag på 80-talet beräknande och svetsade expansionskammare till Kawa H2, byggde om och trimmade, körde "Stans snabbaste hoj"-tävlingarna som 18 åring mm. Inte hade jag då haft varken råd eller lust till HD. Men det var inte så kul att knalla in på Flöter (Nuvarande Mc-varuhuset) för att handla säg en skiftgaffel och ett drevpar och få höra att det visst fanns inne men att jag nu köpt det sista från generalagenten. Med HD finns alltid delar, oavsett årsmodell. Och har något original vikt sig under bördan från en trimning så finns det ALLTID bättre grejer från performance-tillverkare.

Så gillar man att skruva och förändra så är det som att äntligen få ta del av en förstående värld när man börjar med HD jämfört med en del märken.
Sedan tycker jag det är synd att inte fler plockar upp HD:s rundbanestuk och bygger lite mer rejsiga och körglada skapelser. HD är så mycket mer än gynstolsstuket, problemet är att det är en så stockkonservativ syn på vad en HD är här i sverige

Tycker jag.
Mvh
Jörgen

Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Du gör fel! :mad:

Nej, ärligt talat kan ingen annan än du själv avgöra vad du vill ha. Jag kan bara säga vad jag tycker, och jag gillar inte glidare. Jag tycker att de är rent skräp. Eftersom morsan och farsan har glidare så har jag kört dem en del, och tråkigare hojar får man leta efter i mina ögon. Okej, nu har familjen i och för sig bara en glidare kvar eftersom morsan bytte sin Intruder 800 mot en Hornet 600. Anledningen var att hon inte tyckte att glidaren var rolig...

N.Blomqvist skrev:
2164152
Jo, det är det jag är livrädd för!
Tänk om jag är urless på att puttra i 110 som maxfart innan sommaren är slut?
Det är det som är problemet med glidare i mina ögon. De är sköna en lite stund, men sedan blir man så uttråkad att man sitter och gäspar på hojen. Och då är jag ingen galning heller. Jag är väldigt riskmedveten (feg) och kör jävligt lugnt och stuntar aldrig.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Mattiaz skrev:
2164643 Är det bara jag som får ont i ryggen när jag kör glidare? Körde hem en Dragstar 1100 åt min far för två veckor sedan och jag blir jättetrött i ryggen. Det problemet har jag aldrig haft på någon av mina sporthojar.

På en glidare påminner körställningen om en säck potatis.
Din rygg mår bäst om du har en lite framåtlutad körställning.
Jmfr. om du ska lyfta tungt då har har du böjda ben och är lätt
framåt med kroppen.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Mattiaz skrev:
2164643 Är det bara jag som får ont i ryggen när jag kör glidare? Körde hem en Dragstar 1100 åt min far för två veckor sedan och jag blir jättetrött i ryggen. Det problemet har jag aldrig haft på någon av mina sporthojar.

Nej, det är inte bara du. Efter en stund på farsans Shadow får jag ont i nedre delen av ryggen. Det beror förmodligen på att körställlningen gör att alla stötar går direkt upp i ryggen. Glidare är inga under av komfort, även om många av ägarna påstår det.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Moto Guzzi-glidarmodeller är faktiskt ett alternativ om man prompt vill
åka avslappat.
Motorn är lättmekad som få och man kan göra mycket
ens plocka motorn ur ramen.
Chassit är en variant på gamla sportchassit (Tonti-ramen)
som garanterar körglädjen.

6.jpg

Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag tycker faktiskt H-D låter piss. när dom har raka rör utan dämpning så smattrar det ju bara.. med lite dämpning skulle ljudet bli mycket bättre,typ mer bas och djupare ljud.

H-D gjorde väl någon frän hoj med en porshe motor i.. såg den förra året såg faktiskt fet ut.. kurvtagningen är väl som en bowling boll men fet var den :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
BMW R90s skrev:
2164814
Jmfr. om du ska lyfta tungt då har har du böjda ben och är lätt
framåt med kroppen.

Eller så jämför man med när man vill koppla av vid tvn.. Då sitter man bekvämt bakåtlutad..
:tungan

DwD skrev:
2164887
H-D gjorde väl någon frän hoj med en porshe motor i..i

Eller så blandar du ihop det med V-Rod där Porsche varit med och designat hojen även om HD fortfarande tillverkar motorn..
:va

V-rod%20still%20001_edited.JPG

Last edited:

Dr.Bike

Guest
N.Blomqvist skrev:
2163543 Hjälp!
-Har det blivit något fel på mig? Har jag blivit sjuk? Är mitt liv förstört?.......
.......Vad jag minns är däremot sittställningen, komforten, ljudet... LJUDET!!! :yoparty Helt enkelt underbart!

Jag är nog körd... Det blir nog en sådan...

Gör jag rätt eller fel? :4skrika

Hej då! :hej

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept