"Jag skulle köra ihjäl mig" - varför säger alla detta?

Fast, en procent är ju hyfsat, med tanke på att hundra procent av tex bagare dör.


Ja, men bagare är väl ändå ett jädra pack ...?

Uppblåsta, närmast jäsande av självgodhet, vita på utsidan men med en svart själ, vill ha betalt för det dom gör och är på jobbet klockan 3 på morgonen.

Usch, sicket fôlk. :fakta
 
Dom tycker det låter bättre än att säga att dom inte får skaffa hoj för frugan/mammisen :glömdet
Det betyder alltså "köpte jag en sån där så skulle min fru slå ihjäl mig"? :D

Det handlar väl om att att fort = farligt, och då måste ju något som KAN gå fort också vara farligt? Vilket är lite lustigt, eftersom en stillasittande livsstil är klart farligt för hälsan, och ett betydande antal dör av livsstilssjukdomar varje år (rökning, alkohol, övervikt mm), men flyg, som är det snabbaste sättet vi kan transportera oss på, är det absolut säkraste.
 
Om vi bortser från personer som vill ha något att säga utan att ha det...

De flesta har låg erfarenhet av hög fart på väg. Första gången jag körde över 200 var det riktigt läskigt och kraftigt tunnelseende. Samma körning idag är rätt blasé. Nu är jag äldre och lite förståndigare så risktagandet har gått ner, men för de som inte har erfarenheten så är känslan skrämmande. Det utgår alltså från sin egen rädsla och applicerar den på vår "vardag".
 
Jag tror det är flera olika saker som orsakar denna tjatiga fras.
En del säger det säkert utifrån självkännedom.
En del säger det garanterat för att det är vad man säger helt enkelt.
En del säger det antagligen för att de egentligen vill, men helt enkelt inte har något driv och därför inte skaffat kortet.
Och en del säger det säkert för att verka lite coola. Men framstår som en total jävla clown för alla som faktiskt kör.

Jag brukar säga "Men JAG kör och har inte kört ihjäl mig än!" när folk jag känner säger det. Det brukar följa något optydligt mummel på det.
 
Man kanske helt enkelt skulle lämna över nyckeln till dem.
Så blir det en person mindre som tjatar om det.
Bara kolla så försäkringen gäller för hojen.
 
Precis som påpekat ovan att många vill visa att dom är galna egentligen men köpte en skoda octavia bara för att de älskar fart...

Många tror att det är manligt med mc och känner sig hotade när någon gjort det de vill/inte vågar göra.

Det finns en liten procent som har sagt det till mig där jag faktiskt tänkt att "stämmer onekligen" men de håller oftast redan på med någon annan sport där man faktiskt kan dö...

EDIT: Min styvfarsa sa faktiskt till mig efter första gången jag åkt mc att: "Du är nog den sista jag kan tänka mig som ska ha en mc...."
 
Last edited:
Det känns som att det uttrycket är lite coolt för den som uttalar det. "Jag är en busig en som alltid kör snabbt med alla fortskaffningsmedel, en lite cool galning sådär", men som av olika anledningar inte kommit sig för att ta mc-kort. En kass ursäkt, en bortförklaring, maskerad som någonting tufft helt enkelt.

En person i bekantskapskretsen är undantaget som bekräftar regeln. Han tog hojkort fullt medveten om att han har svårt att hålla farten rimlig. Han körde en säsong och det var precis som han sa, fullt spett hela tiden, så han sålde hojen och har inte kört sen dess. Vilket var jätteklokt, han ska inte köra hoj (eller något motorfordon alls på väg enligt mig).
 
Precis som påpekat ovan att många vill visa att dom är galna egentligen men köpte en skoda octavia bara för att de älskar fart...

Många tror att det är manligt med mc och känner sig hotade när någon gjort det de vill/inte vågar göra.

Det också, och så slipper man lägga pengar och tid på att ta mc-kort och köpa en hoj. Och att frugan inte tillåter det. Man är egentligen en moderna cowboy men p g a yttre omständigheter så kan man inte leva ut sitt rätta jag.
 
Skulle gissa att de flesta är rädda för maxeffekten på pappret, och inte förstår att de flesta 1000cc sporthojar är lika "lättkörda" och snälla som en 650cc nybörjarhoj om man håller sig under 6000 rpm.
 
Skulle gissa att de flesta är rädda för maxeffekten på pappret, och inte förstår att de flesta 1000cc sporthojar är lika "lättkörda" och snälla som en 650cc nybörjarhoj om man håller sig under 6000 rpm.
Bland hojförare är det absolut så. Flera som inte velat provköra min s1000rr, trots att de kör kompetent på andra hojar, för de är rädda för den. Men sätter man den i regnläget och inte varvar ur, är det (precis som du säger) en väldigt snäll hoj att köra.
 
Det känns lite dubbelmeta ibland - den som säger det gör det alltid från ett utanförperspektiv, och just att han implicit menar att han är så himla pocoloco kan tolkas som en uppskattande gest att man själv inte skulle vara så galen som han - utan att jag skulle varaden som kunde kontrollera mig, typ.

Men, på något sätt kommer han ändå ur det hela som den bättre människan - eftersom han har den gudomliga självkännedomen och därtill självdiciplin nog att avstå detta med att köra motorcykel.
Underförstått: jag kommer köra ihjäl mig.

Well, hasn't happened yet.


Sedan måste jag erkänna att det bereder mig stor glädje att veva ner rutan när det är ett gäng sporthojsförare inne och tankar, luta mig ut lite och försöka se lite extra gubbig ut: "En sådan hade jag, precis en sådan. En Norton.
Men jag var tvungen att sälja. Jag höll på att köra ihjäl mig alldeles. Hej på er!" :banana:banana:banana

Precis, alltid en Norton eller en silverpil. Exakt likadan.
 
Bland hojförare är det absolut så. Flera som inte velat provköra min s1000rr, trots att de kör kompetent på andra hojar, för de är rädda för den. Men sätter man den i regnläget och inte varvar ur, är det (precis som du säger) en väldigt snäll hoj att köra.

Jag har alltid undrat om man verkligen är tuffare för att man kör en 1000cc än en 250cc. Det är ju inget som säger att man faktiskt utnyttjar de 150 hk eller vad det är som erbjuds på sin 1000cc, medan den som kör en 250 kanske åker med knäskrap i varje kurva. Jag är väl i o f s lite partisk eftersom jag aldrig känt behovet av att äga en hoj som gör 250 km/t, eftersom jag ändå bara puttrar runt i 70-80 på landsvägar i Uppland.
 
Fast det är ju framför allt literklubbor som framkallar behovet hos icke mc-burna att haspla ur sig denna klyscha, dessa människor tror ju sig helt säkert överleva på en annan typ av motorcykel däremot

Nja, jag vet inte. Jag får samma kommentarer nu när jag gått från R1 till min gamla Diversion. Jag är rätt säker på att icke hojfolk inte ser någon skillnad. Möjligen om du kör någon form av glidare.
 
Tror mer på en slentrianmässig felsägning - jag skulle köa ihjäl mig, menar man säkert...?
Av gammal vana.
 

Bifogat

  • köar.jpg
    köar.jpg
    116.1 KB · Visningar: 55
Jag har aldrig pratat med någon som har berättat att den kört ihjäl sig på MC så det kan inte vara så vanligt :va

Det har blivit många nära döden ögonblick på MC med de värsta som ung och dum på en halvslö supermotard. Det har även varit tillfällen i mognare ålder på min ex Blackbird. Massa hästar från en vrålande radfyra med kåpor gör det trivsamt i 150+ och nästan omöjligt att inte ge på lite för mycket och ofta. Om man är fartglad kan jag förstå kommentaren sett till hur oskyddad man är. De flesta som säger det gör det troligen för att de inte vill säga att de inte vågar eller får för mamma :7peta
 
Jag har alltid undrat om man verkligen är tuffare för att man kör en 1000cc än en 250cc. Det är ju inget som säger att man faktiskt utnyttjar de 150 hk eller vad det är som erbjuds på sin 1000cc, medan den som kör en 250 kanske åker med knäskrap i varje kurva. Jag är väl i o f s lite partisk eftersom jag aldrig känt behovet av att äga en hoj som gör 250 km/t, eftersom jag ändå bara puttrar runt i 70-80 på landsvägar i Uppland.

Jag äger ju både snabba och slöa hojar, kör dom till deras begränsningar eller strax under. Vurpat en del, men mest i låga farter när jag inte varit koncentrerad.
Har aldrig fått den kommentaren som TS nämner, men väldigt ofta; ” Jag hade också tänkt ta hojkort men det har inte blivit av.” Också en trist och intetsägande kommentar som signalerar nån form av osäkerhet, eller jagvetintevad...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top