Jag stör mig något kosmetiskt...

• Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Vad tror ni om dom här, kan de va nått?

big-glasses.jpg

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kör man som jag antar att du gör behöver man antagligen inga dyra grejjer. Vem är du att kalla någon för posör?
Och man kör fan inte i solbrillor!

Jag har inte sagt att jag har billiga grejor själv. Det bor en liten posör i mig med precis som det gör i nästan alla människor. Den är bara olika stor. Däremot har jag inte något Coolt racingställ. Jag valde ett ställ för att det skulle vara vattentätt så att jag kan köra vare sig det regnar eller inte utan att behöva släpa runt på ett regnställ. Alla prioriterar olika i valet mellan funktion och form. Personligen så har jag ju självklart något som både är snyggt och fungerar men ska jag välja mellan en sak som är snygg men inte uppfyller mina funktionskrav och en sak som uppfyller mina funktionskrav men är mindre snygg så väljer jag grejen som fungerar. Funktion går före form.

Visst. Fanns det en as-snygg värstingsporthoj som var hyfsat billig att försäkra, gick utav bara helvete och samtidigt funkade utmärkt att packa för någon veckas bortavaro och gärna kunna skjutsa någon på utan att denna måste sitta som en groda så skulle jag gärna köpa den men sånt är inte läget.

Vad gäller min körstil så tror jag inte att du vet något om den. Jag kör inte några sub-5 repor men jag kör inte som gamla farmor heller. Inte helt lagligt men inte som en vettvilling heller.

Är det bara jag eller är det så att dina argument tagit slut och därför måste du försöka dig på personangrepp? Kom på ett vettigt argument som stödjer din sak istället.

Och din poäng var????
Att jag köpt ett par dyrare glasögon för att jag föredrar att ha glas i linserna och för att jag tyckte att dom var snygga? Eller var det någon annan slutsats som du ville dra.

Olika tillverkare har olika material i linserna. En del har glas, dom flesta har plast. Glas är bättre rent optiskt men väger lite mer och kan gå sönder lättare om man tappar brillorna. Både fördelar och nackdelar. Plast är lättare och mer stötsäkert men mindre reptåligt.

Dyrare solglasögon är inte automatiskt enormt mycket bättre. Ett par 1000 kronors Police är inte automatiskt 10 ggr bättre än ett par 95 kronors på macken. Man betalar ganska mycket för märket och designen på glasögonen. Det finns väl ingen som tror att det faktiskt kostar tusentals kronor i materialkostnad för ett par glasögon i plast. OK om dom var gjorda i platina och hade kristallglas kanske.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rent tekniskt är det ju helt otvetydigt så, att ett par riktiga* solbrickor av någon som helst kvalite´alltid outperformar ett tonat visir - rent optiskt.

De polariserar (vi kan kalla det filtrerar för enkelhetens skull) RÄTT ljus, och släpper igenom rätt ljus, de ger en kontrastökande verkan, och de är även mer optikt korrekta för ögat genom sin högre kvalite´än den PET-flaskeplast man hittar i visir... ok.

Men ändå väljer jag själv tonat visir eller klart som jag då byter emellan.
Varför då?
Jo (nu spekulerar jag) jag inbillar mig att vid en eventuell vurpa, så kan ett par glajjor ställa till otrevliga saker.
Skärvor av linserna kan perforera ögat - och du blir blind.

Är då ett visir bättre? Du sa ju att det var PET-flaskeplast? (lexan är nog mer korrekt antar jag, men jag gillar lättbegripligare metaforer)
Ja det kanske är bättre än glasögon iaf - och det är segt som fan!
De bättre visiren iaf. För såklart finns det dåliga visir oxå - gjorda i tomatförpackningsplast! tunna fladdriga, spröda efter lite solljus osv.
Visir dämpar oxå som nån sa ALLT ljus. Inte bara det dåliga.

Så vad som är bäst i verkliga verkligheten är svårt att veta, det beror på.
Som så ofta.
Men helt klart är det mer praktiskt att ha solglajjor med sig än ett extra visir.
Nu kör jag ju alltid med en töntig liten ryggsäck, så ett exra visir slinker med ändå, och ryggsäcken beror oxå i sin tur på att jag vill ha med mig en extra tröja, ett extra kedjelås, en karta över mälardalen, en extra halsduk att låna ut till mer oförtänksamma kompisar och ett par extra handskar. Ibland ett regnställ.
Och sist men inte minst, nåt som många INTE har med sig: Första Förband.

*alltså inte såna man får när man tankar fullt på OK...

Jag måste bara poängtera hur imponerad man blir av din vishet. :mattias
Triggerlådbil skulle bli grön av avund. :fakta

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Är det bara jag eller är det så att dina argument tagit slut och därför måste du försöka dig på personangrepp? Kom på ett vettigt argument som stödjer din sak istället.

QUOTE]

Jag känner inte att jag behöver något argument? Vad tråden handlar om skiter jag i. Blev småsne på ditt upplägg bara.
Alla kör ju givetvis som dem vill.
Utom textilställ + superbike och brillor innanför visir:hihi

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Hoj
Honda RVF400R
Har avlånga klistermärken i ovankant på PET-flaskeplast-visiret av klar modell. Bra mot låg sol och eftersom det står MOTUL på dom så kan folk tro man är sponsrad också = fränt:hjälm

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
När det är soligt och integralen sitter på skallen så brukar jag köra med clasohlsons tonade skyddsglasögon... fult, funktionellt och billigt.:cool: :hjälm :cool:

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
beslutsångest
Nu skall ni få höra! Tonat visir på dan, sen öppnar man upp Goretex-jackan och i facket för ryggskyddet pillar man ut sitt fina inplastade klara visir och sätter på det när det mörknar. Annars har man det i ryggsäcken? Hur svårt kan det va....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...sen öppnar man upp Goretex-jackan och i facket för ryggskyddet pillar man ut sitt fina inplastade klara visir

...jag tappade bort mig vid goretex-jackan. :crash

Är inte frågan redundant om man har en sådan, lite diskvalificering på eget grepp? :hihi

/J - morgonpigg och lätt uttråkad trainee inom stylingpolisen

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
...jag tappade bort mig vid goretex-jackan. :crash

Är inte frågan redundant om man har en sådan, lite diskvalificering på eget grepp? :hihi

/J - morgonpigg och lätt uttråkad trainee inom stylingpolisen

Nejdå.
Diskningen kom först vid användandet av ett visir som ryggskydd.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Få med sig ett extra visir är lättare än att få med sig ett par solglasögon, får plats även under det tighta racestället dessutom...
arai_visor_bag.jpg

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nejdå.
Diskningen kom först vid användandet av ett visir som ryggskydd.

:hihi

Jag förutsatte att det var ett separat skydd, och inte att den odugliga ryggfickan användes för ett sådant. :D

/J

Få med sig ett extra visir är lättare än att få med sig ett par solglasögon, får plats även under det tighta racestället dessutom...
arai_visor_bag.jpg

Ja, en midjeväska med något jäkligt stelt är ju betydligt smidigare än att lägga ett par solbrickor under kutsen. :yoparty

/J

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Man sätter såklart väskan med visiret på sidan, och araivisir passar mig rätt perfekt runt kroppen, märker inte ens att jag har det på mig. Prova ska du se! :tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Häromkvällen körde jag med klara skyddsglas och klart visir, klockrent. Vad vinner jag?

Solglasögon och klart visir är ju nästan optimalt. Det enda som kunde vara bättre är ju klara glasögon och mörkt visir och då med tanke på icke upplysta tunnlar, (Norge tex). fegrand hade jag däremot skämts något kopiöst över,(inte en liten beroende på fjädringsinst, har jag sett hos RR-åkare också). Då hade jag blivit tvungen att låna ut hojen till någon som kan köra, extra skämmigt om det gäller en utpräglat vass hoj dessutom.

Problemet för mig är att jag har alltid visiret öppet under 200 knyck. Inte ens i regn stänger jag helt, så glasögon behövs, (ja, jag kör i det väder som är).

Tycker alla piffiga flickor (stilpoliser) låter mer som uniformerade konceptknuttar av helt annat slag.

Om jag ser "harmlös" ut är det bara bra, då jag förhoppningsvis slipper oönskad uppmärksamhet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år