Jag stör mig något kosmetiskt...

  • Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

EmiliosFantomen

Guest
Jag har svårt att besämma mig om vad som är mest KOMISKT.

Nuvarande ställning lyder som följer:

1. Moderatorn som ändrade rubriken.
2. Alla som tar ännu en fylletråd på blodigt allvar.
3. Resten
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
JAG HAR ETT GULDFÄRGAT SPEGELVISIR!

Någon bajsnödig tyckare som vill berätta för mig hur o-cool jag är?
 

sportbike

Guest
Jag har svårt att besämma mig om vad som är mest KOMISKT.

Nuvarande ställning lyder som följer:

1. Moderatorn som ändrade rubriken.
2. Alla som tar ännu en fylletråd på blodigt allvar.
3. Resten

Vem har ändrat rubriken och vad vill du att det ska stå.
Bara att säga till.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Precis. Jag fortsätter utan brillor och med tonat visir.

Nu är jag lite störd... :va
Men jag Tjör mest MED solbrickor, Utan visir (iaf uppfällt) Får inte jag va med alls då ? :confused:

Är det bara å sälja skrotet å förorena närmsta vattendrag?

Ta repet å hänga sig i Gaspisen, kanske...

Råd tack ,Så jag kan fortsätta och åka till ställen som Vaxholm å Bulten utan å smädas..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oj vad man orkar bry sig om meningslösa saker.
Jag har ibland solglajjer i hjälmen och klart visir. Anledningen till det är att jag drar iväg på dagen när solen lyser och vill ha lite dämpning av ljuset då jag är lite ljuskänslig. Vet jag att jag skall hem medan det fortfarande är ljust så har jag tonat visir på då det är bekvämare. Vet jag att jag ska hem efter mörkrets inbrott så tar jag klart visir och solbrillor. När jag sedan skall hem så tar jag bara av mig solbrillorna och så kan jag se vägen.
Köra i mörker med tonat visir är ingen höjdare.
Har jag inte väskorna på hojen så har jag ingenstans att ha ett extra visir. Än mindre en hel extra hjälm. Ett glasögonfodral går däremot enkelt att stoppa under kutsen eller i fickan.

Låt folk köra med den utrustning som dom vill.
Ska man vara noga så är det faktiskt dom som har mörkt visir som är olagliga medan dom som kör med solbrillor är lagliga eftersom dom mörka visiren aldrig är homologiserade. Det står faktiskt uttryckligen på förpackningen du köper visiret i att det inte är godkänt för bruk på allmän väg.
Dock skiter jag högaktningsfullt i det om det passar mig men ska jag köra i mörker är inte ett mörkt visir särskilt praktiskt.

30kronors brillor har samma glas som rayban för 600kronor :mattias

Mmm. Eller hur. Och rödluvan jobbar på bordell.
Mina Rayban har i alla fall glas av härdat optiskt mineralglas. Det har jag inte sett på en endaste lågprisbåge. Dessutom hittar du inte ett par rayban för 600kr.

Känns som att jag BARA kommer ha klart visir med solglajer under i år... :hihi

Ska vi starta en anticool-rörelse?

Det är inte utan att man blir lite sugen. Alltid retar det ju någon. :yoparty

Det kan bli svårt för snart är det coolast av allt med solbrillor under hjälmen och heltöntingt att köra med en huvtröja över skinnstället. Och vi gamla stötar hinner inte ens fatta att vi råkade vara coola en sommar innan vi är helt ute igen.

Dra inte ens upp exemplet med huvtröja över skinnställ.
Under många år har skinnställsivrarna hävdat att skinnställ tål mer nötning. När textilställen hunnit ikapp så motiverar man det med en massa tafatta försök att påstå att skinn glider på asfalten medan textil hakar i så att man börjar tumla istället för att glida.
Vad händer då när man har en huvtröja över sitt skinnställ som ju ska glida så fint. Sist jag kollade var huvtröjor gjorda av just textil.

Världen är full av posörer som försöker motivera sina dyra grejor genom att hävda att dyrare automatiskt är bättre.
Jag har en halvtöntig hoj, ett bra textilställ, ibland solglajjer i hjälmen och jag har ändå ganska roligt.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag e så jävla ful att det vore direkt provocerande för mina medtrafikanter att inte ha ett ordentligt tonat visir.
Å andra sidan kör jag så illa att ögonbindel skulle vara ett uppsving.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Världen är full av posörer som försöker motivera sina dyra grejor genom att hävda att dyrare automatiskt är bättre.
Jag har en halvtöntig hoj, ett bra textilställ, ibland solglajjer i hjälmen och jag har ändå ganska roligt.


Kör man som jag antar att du gör behöver man antagligen inga dyra grejjer. Vem är du att kalla någon för posör?
Och man kör fan inte i solbrillor!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Världen är full av posörer som försöker motivera sina dyra grejor genom att hävda att dyrare automatiskt är bättre.

Mmm. Eller hur. Och rödluvan jobbar på bordell.
Mina Rayban har i alla fall glas av härdat optiskt mineralglas. Det har jag inte sett på en endaste lågprisbåge. Dessutom hittar du inte ett par rayban för 600kr.


:glömdet
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Rent tekniskt är det ju helt otvetydigt så, att ett par riktiga* solbrickor av någon som helst kvalite´alltid outperformar ett tonat visir - rent optiskt.

De polariserar (vi kan kalla det filtrerar för enkelhetens skull) RÄTT ljus, och släpper igenom rätt ljus, de ger en kontrastökande verkan, och de är även mer optikt korrekta för ögat genom sin högre kvalite´än den PET-flaskeplast man hittar i visir... ok.


Men ändå väljer jag själv tonat visir eller klart som jag då byter emellan.
Varför då?
Jo (nu spekulerar jag) jag inbillar mig att vid en eventuell vurpa, så kan ett par glajjor ställa till otrevliga saker.
Skärvor av linserna kan perforera ögat - och du blir blind.

Är då ett visir bättre? Du sa ju att det var PET-flaskeplast? (lexan är nog mer korrekt antar jag, men jag gillar lättbegripligare metaforer)
Ja det kanske är bättre än glasögon iaf - och det är segt som fan!
De bättre visiren iaf. För såklart finns det dåliga visir oxå - gjorda i tomatförpackningsplast! tunna fladdriga, spröda efter lite solljus osv.
Visir dämpar oxå som nån sa ALLT ljus. Inte bara det dåliga.

Så vad som är bäst i verkliga verkligheten är svårt att veta, det beror på.
Som så ofta.
Men helt klart är det mer praktiskt att ha solglajjor med sig än ett extra visir.
Nu kör jag ju alltid med en töntig liten ryggsäck, så ett exra visir slinker med ändå, och ryggsäcken beror oxå i sin tur på att jag vill ha med mig en extra tröja, ett extra kedjelås, en karta över mälardalen, en extra halsduk att låna ut till mer oförtänksamma kompisar och ett par extra handskar. Ibland ett regnställ.
Och sist men inte minst, nåt som många INTE har med sig: Första Förband.




*alltså inte såna man får när man tankar fullt på OK...
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har provat tonat visir. Jag har verkligen försökt vara cool. Men bilden genom dessa är ju helt skev, vet inte om det har med mej och göra eller om det är så att ett tonat filter en bit ifrån ger konstiga skuggor ibland. Precis som att det är ett helvete i skymning, mörker och dåligt väder.
Har sedan dess alltid kört med klart visir. Solbrillor har jag skippat då jag är enligt Eddie Meduza en "glasögon orm".
Slipade solbrillor skulle innebära att man var tvingad och ha med sig dubbla googles på resan. Å var faan stuvar man ett par svindyra brillor på en hoj så dom är hela och repfria?

Lösningen blev enkel. Köpte mej ett par solbrillor med slipade självtonade glas . Dyra men faan vad funktionella. Har nu på senare år sett många kändisar(Stellan, Alsing mfl.) med liknande, vissa bara klara glas andra även toning. Så inte nog med funktionen, dom blev überfeta och senaste mode också.

Allt under ett klart visir.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har provat tonat visir. Jag har verkligen försökt vara cool. Men bilden genom dessa är ju helt skev, vet inte om det har med mej och göra eller om det är så att ett tonat filter en bit ifrån ger konstiga skuggor ibland. Precis som att det är ett helvete i skymning, mörker och dåligt väder.
Har sedan dess alltid kört med klart visir. Solbrillor har jag skippat då jag är enligt Eddie Meduza en "glasögon orm".
Slipade solbrillor skulle innebära att man var tvingad och ha med sig dubbla googles på resan. Å var faan stuvar man ett par svindyra brillor på en hoj så dom är hela och repfria?

Lösningen blev enkel. Köpte mej ett par solbrillor med slipade självtonade glas . Dyra men faan vad funktionella. Har nu på senare år sett många kändisar(Stellan, Alsing mfl.) med liknande, vissa bara klara glas andra även toning. Så inte nog med funktionen, dom blev überfeta och senaste mode också.

Allt under ett klart visir.
Sånna brillor hade extrem töntstämpel för bara några år sedan.
Nu är det modernt.
Bra som fan är dom.
Om man inte skiter i skinnställsunderdelen första gången man kommer från solljus in i en tunnel.
Man vänjer sig.

Jag kämpade länge med olika lösningar, emedan även jag är en glasögonorm.
En jättestark glasögonorm.
Nu har jag dygnetruntlinser.
Funkar kanon, trots drag och damm både på jobbet och fritiden.
Stoppar in.
Glömmer.
Byter efter en månad.
Rekomenderas.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top