Oj vad man orkar bry sig om meningslösa saker.
Jag har ibland solglajjer i hjälmen och klart visir. Anledningen till det är att jag drar iväg på dagen när solen lyser och vill ha lite dämpning av ljuset då jag är lite ljuskänslig. Vet jag att jag skall hem medan det fortfarande är ljust så har jag tonat visir på då det är bekvämare. Vet jag att jag ska hem efter mörkrets inbrott så tar jag klart visir och solbrillor. När jag sedan skall hem så tar jag bara av mig solbrillorna och så kan jag se vägen.
Köra i mörker med tonat visir är ingen höjdare.
Har jag inte väskorna på hojen så har jag ingenstans att ha ett extra visir. Än mindre en hel extra hjälm. Ett glasögonfodral går däremot enkelt att stoppa under kutsen eller i fickan.
Låt folk köra med den utrustning som dom vill.
Ska man vara noga så är det faktiskt dom som har mörkt visir som är olagliga medan dom som kör med solbrillor är lagliga eftersom dom mörka visiren aldrig är homologiserade. Det står faktiskt uttryckligen på förpackningen du köper visiret i att det inte är godkänt för bruk på allmän väg.
Dock skiter jag högaktningsfullt i det om det passar mig men ska jag köra i mörker är inte ett mörkt visir särskilt praktiskt.
30kronors brillor har samma glas som rayban för 600kronor
Mmm. Eller hur. Och rödluvan jobbar på bordell.
Mina Rayban har i alla fall glas av härdat optiskt mineralglas. Det har jag inte sett på en endaste lågprisbåge. Dessutom hittar du inte ett par rayban för 600kr.
Känns som att jag BARA kommer ha klart visir med solglajer under i år...
Ska vi starta en anticool-rörelse?
Det är inte utan att man blir lite sugen. Alltid retar det ju någon.
Det kan bli svårt för snart är det coolast av allt med solbrillor under hjälmen och heltöntingt att köra med en huvtröja över skinnstället. Och vi gamla stötar hinner inte ens fatta att vi råkade vara coola en sommar innan vi är helt ute igen.
Dra inte ens upp exemplet med huvtröja över skinnställ.
Under många år har skinnställsivrarna hävdat att skinnställ tål mer nötning. När textilställen hunnit ikapp så motiverar man det med en massa tafatta försök att påstå att skinn glider på asfalten medan textil hakar i så att man börjar tumla istället för att glida.
Vad händer då när man har en huvtröja över sitt skinnställ som ju ska glida så fint. Sist jag kollade var huvtröjor gjorda av just textil.
Världen är full av posörer som försöker motivera sina dyra grejor genom att hävda att dyrare automatiskt är bättre.
Jag har en halvtöntig hoj, ett bra textilställ, ibland solglajjer i hjälmen och jag har ändå ganska roligt.