Jag stör mig något kosmetiskt...

• Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det problemet har man ju med glajjer också men inte med solbrillor med gult glas i, då ser man också om möjligt ännu mer efterbliven ut. :mattias

För övrigt är det intressant att ingen hittills kommenterat trådnamnet, hur stör man sig kosmetiskt på något? Är det inte av kosmiska mått man stör sig när man stör sig rejält?

Fan, stod det inte kosmiskt där innan? Så läste jag iaf....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det problemet har man ju med glajjer också men inte med solbrillor med gult glas i, då ser man också om möjligt ännu mer efterbliven ut. :mattias
I billiga skitsolglasögon, ja.
Kostar man på sig ett par bra, så funkar det utmärkt.

Jag har föresten ett par gul/oranga Velodrom.
Underbara att köra i när man kör med öppen hjälm.
Aviator_VEL78.jpg

Det kanske inte är kewlt med solglasögon längre?

[YOUTUBE-ID]RlZi0ZUS59c[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]EkfdKzXoRX8[/YOUTUBE-ID]

Jo förresten!

[YOUTUBE-ID]b0RGb2YQ1ao[/YOUTUBE-ID]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I billiga skitsolglasögon, ja.
Kostar man på sig ett par bra, så funkar det utmärkt.

Vänta nu, blir det inte mörkt med dyra solglasögon i en mörk tunnel? :confused:

Jag har flertalet solglasögon, alla "dyra" dessutom, och jag upplever det som att samtliga reducerar mängden ljus till mitt öga - även i mörka tunnlar.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om man stör sig på andra har man ju världens mest tråkigaste liv säkerligen.
Man tänker inte ens på sånt.

@TS: Jävla squid!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vänta nu, blir det inte mörkt med dyra solglasögon i en mörk tunnel? :confused:

Jag har flertalet solglasögon, alla "dyra" dessutom, och jag upplever det som att samtliga reducerar mängden ljus till mitt öga - även i mörka tunnlar.
Djävla skillnad mellan EPAglajor och polariserande solskydd.
Har du tjöppt desajnade modeerna solglasögon, så kan jag nästan garantera att du blivit pålurad skitglas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har du tjöppt desajnade modeerna solglasögon, så kan jag nästan garantera att du blivit pålurad skitglas.

Ska jag tolka det som att det inte är för mörkt med polaroidbriller när det är mörkt ute?
Självklart har jag solglasögon som ser bra ut, jag tänker på min omgivning. Och nej, jag har inte gummistövlar bara för att det regnar heller, och nej jag har inte snow jogging på vintern och nej nej nej.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

30kronors brillor har samma glas som rayban för 600kronor :mattias

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Rayban för 600:-????

Anyway, kan krypa till korset och erkänna att jag kör med klart visir och haft "dyra" solbricker på mig bakom visiret... enkla förklaringen är att hoj med kringkostnader som utrustning och allt fanskap inte gett utrymme till ett tonat visir än.
Men de där två ggr jag kört med solbrickor har fått mig att inte vilja göra det igen, det blev skitmörkt i en tunnel och det hjälper ju inte att öppna visiret precis... sen att det blir imma på brickorna är ju inte så skoj när man har pinlock för att slippa imma.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rayban för 600:-????

Anyway, kan krypa till korset och erkänna att jag kör med klart visir och haft "dyra" solbricker på mig bakom visiret... enkla förklaringen är att hoj med kringkostnader som utrustning och allt fanskap inte gett utrymme till ett tonat visir än.
Men de där två ggr jag kört med solbrickor har fått mig att inte vilja göra det igen, det blev skitmörkt i en tunnel och det hjälper ju inte att öppna visiret precis... sen att det blir imma på brickorna är ju inte så skoj när man har pinlock för att slippa imma.

Kör du i Sverige?

Jag vet att vi inte har speciellt långa tunnlar i detta landet och även om du förlorar ditt direkta seende för en stund undrar jag hur du kör om det inte finns marginal för direktbändning eller liknande?

Ser du inte ens rödljusen i tunnlarna(som är såååå låååånga javisst) så kör du fel.

Jag har själv kört med solbrillor i tunnlar men jag blir inte blind. Sen att man ser igenom hela tunneln oavsett var man än kör i Sverige förbättrar ju bara det hela, men jag vet ju inte var du kör så....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska jag tolka det som att det inte är för mörkt med polaroidbriller när det är mörkt ute?
Självklart har jag solglasögon som ser bra ut, jag tänker på min omgivning. Och nej, jag har inte gummistövlar bara för att det regnar heller, och nej jag har inte snow jogging på vintern och nej nej nej.
Det blir inte för mörkt, nej.
Väldigt få bryr sig om hur du ser ut - Det är ditt minsta problem.
Blöta/kalla fötter är ocoolt - Att bli blöt/kall av fåfänga är überghej.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör du i Sverige?

Jag vet att vi inte har speciellt långa tunnlar i detta landet och även om du förlorar ditt direkta seende för en stund undrar jag hur du kör om det inte finns marginal för direktbändning eller liknande?

Ser du inte ens rödljusen i tunnlarna(som är såååå låååånga javisst) så kör du fel.

Jag har själv kört med solbrillor i tunnlar men jag blir inte blind. Sen att man ser igenom hela tunneln oavsett var man än kör i Sverige förbättrar ju bara det hela, men jag vet ju inte var du kör så....

Båda ggr jag haft solbrickor har jag åkt till o från vaxholm, då hamnar jag på "nybyggda" norrortsleden eller vad den heter... där finns det två tunnlar och den mellan Arninge-Täby Kyrkby är smal och svänger så du ser inte slutet på tunneln. Det gör att ljusförhållandet blir ganska läbbigt med solbrickor på... visst ser jag men det skumma ljusförhållandet gör det obehagligt.
Har hamnat i andra tunnlar där ljusförhållandet inte alls blir lika illa och då är det ju ingen fara, men just denna är smal (helvägg mellan ditt och det mötande körfältet), svänger så pass att du inte ser slutet och ingen direkt belysning som hjälper.

Så den obehagliga upplevelsen gör att jag vill kunna ta upp ett mörkt visir om jag hamnar i liknande situationer framöver.

EDIT: Kompletterar med lite fakta om den aktuella tunneln.

Täby kyrkby–Rosenkälla, 7 km med 2+1 körfält, varav drygt 1 km i enfältig mötesfri tunnel.

http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/3035

Edit 2: Bild på fanskapet.
my.php

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Tar du med dig spegel och hårvax för att fixa frillan efter en repa också?

Knappast..
På sommaren rakar man ju av sig håret! Det gör att man ser både hård och snygg ut så fort hjälmen åker av! :banana

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det blir inte för mörkt, nej.
Väldigt få bryr sig om hur du ser ut - Det är ditt minsta problem.
Blöta/kalla fötter är ocoolt - Att bli blöt/kall av fåfänga är überghej.

Det låter helt B att påstå att "bra" solglasögon inte ger lägre ljusinsläpp än utan solglasögon nattetid faktiskt.
Och nej, man har inte Tretorn till jobbet för att det regnar.
Antar att du jobabr ensam i skogen, vilket jag har den största respekt för.

LisaLP

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
Yamaha R6
jag har inbyggda glasögon i hjälmen innanför visiret. pratiskt och bra. går att fälla upp när det blir mörkt. :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka