Kör du i Sverige?
Jag vet att vi inte har speciellt långa tunnlar i detta landet och även om du förlorar ditt direkta seende för en stund undrar jag hur du kör om det inte finns marginal för direktbändning eller liknande?
Ser du inte ens rödljusen i tunnlarna(som är såååå låååånga javisst) så kör du fel.
Jag har själv kört med solbrillor i tunnlar men jag blir inte blind. Sen att man ser igenom hela tunneln oavsett var man än kör i Sverige förbättrar ju bara det hela, men jag vet ju inte var du kör så....
Båda ggr jag haft solbrickor har jag åkt till o från vaxholm, då hamnar jag på "nybyggda" norrortsleden eller vad den heter... där finns det två tunnlar och den mellan Arninge-Täby Kyrkby är smal och svänger så du ser inte slutet på tunneln. Det gör att ljusförhållandet blir ganska läbbigt med solbrickor på... visst ser jag men det skumma ljusförhållandet gör det obehagligt.
Har hamnat i andra tunnlar där ljusförhållandet inte alls blir lika illa och då är det ju ingen fara, men just denna är smal (helvägg mellan ditt och det mötande körfältet), svänger så pass att du inte ser slutet och ingen direkt belysning som hjälper.
Så den obehagliga upplevelsen gör att jag vill kunna ta upp ett mörkt visir om jag hamnar i liknande situationer framöver.
EDIT: Kompletterar med lite fakta om den aktuella tunneln.
Täby kyrkby–Rosenkälla, 7 km med 2+1 körfält, varav drygt 1 km i enfältig mötesfri tunnel.
http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/3035
Edit 2: Bild på fanskapet.