Jag vet inte om hoj e min grej...

Mingves

Guest
Ni som kommit med positiv hjälp för att få mig få upp humöret så vill jag säga tack! Det har kommit många bra tips:)
Jag kommer ge hojen lite tid till för att se om det känns annorlunda.
Och jag skall köra med folk som håller mitt tempo. Eller köra själv. Killarna i WCX var jättejuste och väntade på mig men jag skall nog köra lite annorlundare.

///M

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Nova skrev:
Extrem är väl att ta i. Kan ju lätt köra 30 mil i ett svep om man vill. Det är ju inte så att armarna viker sig så fort man sätter sig på en r6 eller liknande hojar. Man ska inte lyssna så mycket på andra. Prova själv o känn efter. Sen kan man avgöra om det är extremt eller inte :4skrika

Jag menar ju ifrån mitt perspektiv, helt ovan att köra båge. Det krävs väl ändå en viss vana för att kunna ta 30 mil utan att känna att man "hänger" på armarna?

Och sen var det d med provkörning... ni ser att det är lite svårt att ens få köra en mil utan att ha körkort :p

Jaja, jag ska absolut inte ge mig in i en diskussion om detta. Jag är grymt nöjd med mitt Monster iaf, för mig är det ett grymt drag i galosherna :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Mingves skrev:
Ni som kommit med positiv hjälp för att få mig få upp humöret så vill jag säga tack! Det har kommit många bra tips:)
Jag kommer ge hojen lite tid till för att se om det känns annorlunda.
Och jag skall köra med folk som håller mitt tempo. Eller köra själv. Killarna i WCX var jättejuste och väntade på mig men jag skall nog köra lite annorlundare.

///M

Håller med,det kan känns lite frustrerande i början när man skaffa hoj o körde i sin takt o inte hängde på alltid,det är ett klokt val o köra efter sin egen förmåga o köra med de som kör i liknande takt som en själv,hoj åkat blir så mycket roligare då än o bli avhängd o sedan se hela klungan stå o vänta på siste man.
Lycka till o oavsett vad du väljer o behålla hojen eller inte så ska du lyssna på dig själv,men ge det en liten chans iallafall till/över sommarn o besluta sen vad du känner för.

Mingves

Guest
R1 racer skrev:
Får jag lov o vara lite taskig oxå? hm du gillar o testa en mass grejer sa du,hoppas du inte testat nån konstiga svampar som bidragit till bieffekten-tappat hoj intresse.

Hehe svampar e garanterat inte min grej...

//M

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
vågen skrev:
Jag menar ju ifrån mitt perspektiv, helt ovan att köra båge. Det krävs väl ändå en viss vana för att kunna ta 30 mil utan att känna att man "hänger" på armarna?

Och sen var det d med provkörning... ni ser att det är lite svårt att ens få köra en mil utan att ha körkort :p

Jaja, jag ska absolut inte ge mig in i en diskussion om detta. Jag är grymt nöjd med mitt Monster iaf, för mig är det ett grymt drag i galosherna :)

Håller med,i början av sägongen kan man känna av de fösta gångerna i muskler som kanske annars inte är så vana.Men att köra långt på en sporthoj är inga större problem.Förra året körde jag o en polare en långtur o startade kl 10 på morgonen o var hemma kl 03:00 på natten,blev en runda på 101 mil på en o samma dag.Visst lite pisse pauser,o fika men annars mestadels på hoj.
Trodde jag skulle behöva hemtjänst dagen efter men icke,det var inga problem o inga känningar ens men så är det nog från person till person.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
mingves... du har väckt ganska många med denna tråden, och jag vill bara säga, som jag redan sagt tidigare... är att du avgör själv, men testa några andra hojar INNAN du bestämmer dig för att lägga av helt.

mitt tidigare tips var ju att du skulle testköra ett par touring maskiner

du vill ju ha lite "cruising känsla" men samtidigt kunna "dra på" vid andra tillfällen.. som du kallade det... *host" Custom

är det crom & gyn stol du hellre vill ha ?

mina egna erfarenheter säger mig att köpa en R1:a, men har inte riktigt finansieringen för det , så jag nöjer mig med en R6:a detta året. är det "tråkigt" så kommer jag troligtvis att byta till ZX9R eller ev. en VFR800.

dessa hojar e kanske något för dig med ?

ps! i maj kommer jag att köra upp till gbg över en helg och hälsa på några polare... köra en sväng ihop kanske ? jag e ganska "grön" på hoj och kör ingen extrem körning... eller så kanske vi kan ta en big mac på donken o "posa" ihop :rofl

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Är hoj roligt?

Mingves skrev:
Jag klagar inte, jag säger bara att det inte var så som jag hoppats och jag undrar om det brukar vara en sådan känsla man får när man skaffar sin första hoj?

///M

Du kanske ska sälja cykeln och köpa en BMW M3 istället. Det brukar folk som inte fattar vad det handlar om göra.

PS. Du är på www.SPORTHOJ.com! Du _kan_ få vinklade svar på frågan om hoj är roligt...

MYCKET UNDERHÅLLANDE TRÅD!!!

Coola Ola

Guest
Mingves skrev:
Hehe svampar e inte min grej...

//M

Har du testat o tröttnat på det det med? ;)

Annars tror jag som många andra att det är väldigt dumt att förhasta sig. När man vant sig vid hojen o dessutom hittat de där riktigt fina vägarna så blir det annorlunda. Jag är också som så att jag kan gå o drömma/längta efter en viss sak o sen när jag väl har gjort det så kanske det inte alltd var som jag hade tänkt o eftersom jag är hyfsat otålig så ger jag upp innan jag egentligen prövat ordentligt.

Nu är jag visserligen helt såld på hojar o har varit det sen jag var liten grabb, det är det som jag brinner för helt klart, så det är kanske annorlunda för mig än för dig men jag måste säga att de första 100-200 milen så var hojåkandet inte riktigt vad jag tänkte heller. Dels beroende på att jag inte hittat de där rikigt fina slingriga hojvägarna som passade för mitt tempo o dels för att jag inte var van vid att köra hoj. I början var jag trött efter en 5-mils repa (har ju ändå stånka utan kåpor) men efter ett tag så var 20 mil ingenting o det längsta jag kört är 48 mil (varav 15 mil motorväg) på en dag o då var jag iofs inte helt pigg men ändå nästan piggare än vad jag var efter mina första turer.

Ge absolut inte upp än, jag tror du ångrar dig. Låt det bara bli lite varmare o se till att få några hundra mil under bältet så kan jag nästan garantera dig att det blir annorlunda.

*phew* långt inlägg, hoppas du orkar läsa allt :)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vill va me å tipsa om hoj oxo, jag lägger en stark röst på VFR800 som många här tage upp redan. Iaf jag satt helt perfekt på den, precis allting kändes rätt på den. Dessutom låter den jäkligt fränt! Å pulver finns det så det räcker till iaf... Mjuk å snäll är den även med lite effekt igång!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag får väl sälla mig till de som vill peppa dig i alla fall.

Träna vidare med köringen, om inte hojen tycks passa så se dig då om efter en som passar dig bättre,gärna en med halvkåpa åtminstone. Varför inte en sporttourer, blackbird,vfr800 eller kanske t.o.m bmw(inget man raggar småtjejer med kanske, men förnuftiga cyklar) Stora offroadare med kåpa kan åxå vara lämpligt. Garanterat mindre blåigt. Custom utan ruta blir väl blåsigt men å andra sidan sitter man tillbakalutad och låter vinden blåsa "över" sig
De erfarenheter jag har av kåplöst åkande (offroad) är att det suger på landsväg. Kroppen blir som en spinnaker och det förtar helt glädjen av åkandet. (blir väl samma med en sm eller streetfighter kan jag tro)
Slutligen, åk med folk som kör i lugnare tempo, eller åk själv och välj dina egna vägar. Motorcyklandet skall läras in gradvis.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
anja skrev:
:7peta

men skit i det då, jävla fucko. sälj hojen och sluta gnälla.

Hörru, släpp åt skärpet lite.. tror det spänner för mycket på dig.
Så jag ska kalla dig ett "jävla fucko" om du tex har gått på något fotbollsmatch nån gång och inte tyckt om det.... bara ett exempel.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad är det här för pinsam tråd? :zpy Jag håller för öronen och låtsas som att jag inte hör nåt :musik :musik

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Men vänta till sommaren så tror jag att ditt intresse vänder. Att köra motorcykel nu är ganska kallt. Du kanske redan är trött på din båge så du kanske ska börja modifiera den lite? :)

Sleepy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
En Kawa typ...
Att åka hoj som man bör gör är riktigt soptråkigt! Att göra allt som man inte ska göra är kul, åka bakhjul, åka fortsomfan, bli livrädd var 5:e minut, ha adrenalinet sprutandes ur öronen, DET är hojåka som man inte lessnar på! :yoparty

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Säger som så många andra redan sagt.
Ge det tid. Hitta någon du är samspelt med och ut och åk. Då blir det roligare.
Vissa dagar vill man inget annat än att ut och glida, andra dagar växer hornen ut och man vill bara blå köra.

Jag höll på dö första gången jag drogs med på bana. Magknip, ångest och totalt livrädd om man ska rannsaka sig själv.
Men med underbara peppande människor i sällskapet så tog jag mig ut på Midlanda och det är seriöst nått av det roligaste jag gjort. :D
Allt annat försvann och jag fick en helt annan känsla för hojen. Sanslöst roligt!
Man vill bara mer.

Så tänk på att det är just nytt. Man är sällan värlsbäst på en gång. Hur gärna man än vill..Det kan ta tid att lära känna sin hoj.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Kan bara instämma... Försök hitta en "hojpolare" som kör i samma tempo & gillar samma typ av vägar! :tummenupp
Det är enklare att bara köra 2-3 st, men visst är det kul att vara "många" ibland, men inte alltid!

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
se till att åka lite när det är trevligt väder o du har sällskap som vill åka på samma vägar i samma tempo,åk gärna med ett par tre stycken med olika cyklar för då kan du ju prova deras nån mil också,du kanske gillar en annan cykel mycket mer.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln