Jag vill ha boktips!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är i full färd med att leta upp lite ljudböcker och har hittat några som verkar vettiga.
Jag HATAR ljudböcker men har kommit till insikt att de är ett nödvändigt ont :( Jag och tjejen drar till Thailand i december och då jag läser väldigt mycket böcker så får det lov att bli digitalt format då inbundna exemplar väger för mycket och vi reser väldigt lätt denna gång.
Pocket finns ju men det är än värre än ljudbok så det är inget alternativ.

Så ge mig några bra tips på böcker!
Det jag läser mest är;

Skräckromaner, är helt torsk på Dean Koontz och läser alla hans böcker så fort de kommer. Har de 3 senaste på ljudbok men det finns väl andra bra författare inom den genren?

Sci-Fi. Har ej läst någon hittills tror jag så tips på en bra schifi vore trevligt.

Faktaböcker. Stephen Hawkings böcker är lockande, har läst lite av honom men vill gärna läsa mer. Liknande böcker om rymden etc kanske finns?

Ja, det är väl typ det :D Har ni någon bok jag verkligen MÅSTE läsa så tipsa om den. Ge gärna lite bakgrundsinfo om vad den handlar om.

Och för att klargöra; Nej, "liftarens guide till galaxen" är inte bra! Och av Ajvides böcker har jag läst "Hantering av de odöda" samt den där vampyrboken och jag trodde att någon skämtade med mig :näsblod Svenska författare går med andra ord bort då de tydligen är lika bra på att skriva böcker som de är på att göra film. GW Persson skulle jag iofs kunna läsa, har han skrivit något läsvärt?

Se så, gör det ni ska :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla P3-dokumentärs avsnitt finns som podradio, nedladdningsbara på sr:s webbsida.

Rekomenderas! :tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
lifaterens guide till galaxen, underhållning

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
"så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter" Jonas Gardell
+alla serier med Rocky av Martin kellerman (jag vet inga ljudböcker) men såå jäkla roliga

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alla P3-dokumentärs avsnitt finns som podradio, nedladdningsbara på sr:s webbsida.

Rekomenderas! :tummenupp

Har redan tankat hem de jag har missat, tack ändå. Riktigt bra att lyssna på, skönt att slippa musiken också.

Helios, glömde nämna att jag INTE läser kriminalromaner eller några alster av Guillo :D
Härskarteknik däremot verkar intressant, har hört den där Elaine tala om det tidigare. Däremot låter Göran Perssons liv inte så intressant :näsblod

Ricken, det var den första ljudbok jag lyssnade på så det kanske var den som fick mig att hata ljudböcker :D Riktig skitbok enligt mig, författaren måste ha blivit tappad i backen ett otal gånger som barn.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nä, lyssna på den, det ä väldigt mycket humor i den. Och det ä faktiskt en skön berättarröst oxå. Sen är det väl 3 böcker, det finns mycket tid i dom böckerna.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Svenska böcker och filmer suger i regel, och jag ödslar sällan tid på detta. Ett lysande undantag är dock Frans G. Bengtssons "Röde Orm" Ska du i ditt liv endast läsa en svensk bok, så läs denna om du inte redan haft nöjet. Har sällan varit så fängslad av en bok. Undvik dock talboken, blev besviken på den, fast boken är skriven på ett sånt skönt språk att en ljudbok aldrig kan göra den rättvisa hur bra den än skulle vara gjord. Se också till att få ett ex som innehåller alla 4 delarna. Denna boken skulle nästan vara obligatorisk att läsa som Svensk medborgare, så bra är den.
Man blir dock lite knäckt när den är slut och vill helst tappa minnet så man kan börja om igen. :näsblod

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189248554

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nä, lyssna på den, det ä väldigt mycket humor i den. Och det ä faktiskt en skön berättarröst oxå. Sen är det väl 3 böcker, det finns mycket tid i dom böckerna.

Har ju redan lyssnat på den, gjorde det på min första thailandsresa för flera år sedan. Men den är ju så jävla barnslig och dryg så man blir ju galen! Jag lyssnade igenom nästan hela boken, skippade nog de 2-3 sista kapitlen.

AndreasNo, Bert läste jag när jag var liten så det räckte :D

Frans G. Bengtssons "Röde Orm"

Har läst den och jag kan hålla med till viss del, fängslande och stundtals briljant men en riktigt bra bok ska hålla sig kvar i huvudet efteråt och det gjorde inte denna bok hos mig.

Funderade på att lyssna igenom Tolkien men insåg rätt fort att det räcker nog med att se filmerna där :näsblod

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Äh prova något nytt. Nikki Sixx & Marilyn Manson har ett alster var du kan lyssna igenom. Dock osäker på om dom finns på Svenksa ljudböcker?!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Har ju redan lyssnat på den, gjorde det på min första thailandsresa för flera år sedan. Men den är ju så jävla barnslig och dryg så man blir ju galen! Jag lyssnade igenom nästan hela boken, skippade nog de 2-3 sista kapitlen.

AndreasNo, Bert läste jag när jag var liten så det räckte :D

Har läst den och jag kan hålla med till viss del, fängslande och stundtals briljant men en riktigt bra bok ska hålla sig kvar i huvudet efteråt och det gjorde inte denna bok hos mig.

Funderade på att lyssna igenom Tolkien men insåg rätt fort att det räcker nog med att se filmerna där :näsblod

Flyga drake är bra som fan. Läser du Dean Kontz har du ändå inga höga litterära krav så Flyga drake blir en skön omväxling :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Herman Lindqvist är faktiskt ganska hörvärd.
Långt från sci-fi dock.
Fritjof Nilsson Piraten.
Samma.
Harry Potter är väldigt välskrivna och upplästa.
Behövs dock barn att skylla på.
Arto Paasilinna.
Underfundig.
"Saw" Alonzo är skoj.
Vet inte om "En pizza i Alfta" finns som talbok.
Mark Levengood.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Flyga drake är bra som fan. Läser du Dean Kontz har du ändå inga höga litterära krav så Flyga drake blir en skön omväxling :)

Flera som säger så om Dean Koontz men jag undrar om de verkligen har läst hans böcker :va Mycket underskattad i den genren helt enkelt, och naturligtvis så är det betydligt mer intressant att läsa böckerna på engelska än på svenska där någon har förstört halva boken med sin översättning :(
Så är det förvisso med alla böcker, de är bättre på engelska än svenska och så länge det inte är rena faktaböcker så borde de flesta idioter förstå språket.

Markus, vad är det för sorts böcker?

Henrik, Nikki Sixx har jag läst men jag har missat Manson. Den måste jag lyssna på helt klart, det ju inte vara annat än dramatiskt när det gäller honom :gnissla

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati