Nää har såklart tänkt på t.ex CBF1000, men den har jag hört skall vara en ganska dålig hoj, så det lutar snarare mer åt FZ1 i så fall. men egentligen har jag inte testat några i sporttouringsegmentet om jag skall vara helt ärlig
Vad skulle vara dåligt med CBF 1000?
FZ1-S har passagerarhandtag och det finns tillbehörssadlar som är betydligt skönare än original. Dreva ner den lite och öppna upp avgassystem och inandning så går den som en äldre R1:a - det e ju en R1 motor i den. Jag blir ständigt förvånad hur brutal den kan va fast jah har kört FZ1 i 5år
Dessutom kan du få den med ABS och det är en livräddare
BMW K1300S. Går väl som Rettan rakt fram men kan även skjutsa runt damen i Europa i 1200 mil utan problem.
Alltså ska du köra hoj på gata=inte R1. Ska du köra hoj på bana=R1. En sporthoj på gata är ju bara helt värdelöst. Obekvämt, dåliga packmöjligheter, jobbigt att skjutsa på... the list goes on. Det beror kanske iofs på mentaliteten på föraren också. Är syftet att vara ball å fräck å slanga med polarna då funkar det dåligt med en FJR, det skall jag erkänna. Men om syftet är att köra hoj och ha en trevlig stund så är inte sporthoj det rätta receptet. Dom är inte byggda för att köras på gata och det inser man om man inte är barnslig och om man provat en touring/sporttouringhoj.
Men det betyder inte att man behöver köra långsamt. Om du kan KÖRA och då menar jag inte bara gasa jävel på rakorna så kör man med typ samma tempo på landsväg med en touringmoppe. Nu hängde ju inte min 48hk starka BMW 650 offroad med på raka vägar men när det började svänga så stekte jag sporthojsposörer på löpande band.
Lite syrliga kommentarer kanske men dom som tar åt sig borde ta en stilla tanketund och sen sticka och prova en touringhoj en rejäl tur. Kan man sen ÄRLIGT säga att man har en behagligare upplevelse av att köra sporthoj så grattis, fast jag tror man isf ljuger för sig själv.
Så.... Gata = köp en hoj som är trevlig att köra, LÄR dig KÖRA hojen och stick ut och glid i samma tempo som dina polare fast bekvämt och med en nöjd donna på bönpallen. Kom hem utan trötta axlar, handleder, höfter och knän.
Bana = köp det som du kör snabbast på...
Över och ut
Köp FJR:en om du vill ha henne kvar.
En ny hoj köper man på 5 minuter om hon ångrar sig.
En vettig tjej tar det tamefan 5 år att hitta!
En vettig tjej stannar oavsett vad för hoj man har.
ain't i right?
Gå all in och köp en Guldvinge, då har hon ju ett helt vardagsrum att husera i.
Annars kan jag bara rekommendera en koll på Kawa 1400 GTR, den enda tourer jag provkört men jäv-r i min låda vad skön och snabb den var! (Och tydligen bekväm pall på den med enl. sällskapet.)
Annars kan man ju som sagt få cheyen att ta eget kort, men jag har inte lyckats med det ännu, trots en jävla massa tjatande. Tips på detta någon?
Betala det... Dyrt? = ja, värt det? = ja
Alltså ska du köra hoj på gata=inte R1. Ska du köra hoj på bana=R1. En sporthoj på gata är ju bara helt värdelöst. Obekvämt, dåliga packmöjligheter, jobbigt att skjutsa på... the list goes on. Det beror kanske iofs på mentaliteten på föraren också. Är syftet att vara ball å fräck å slanga med polarna då funkar det dåligt med en FJR, det skall jag erkänna. Men om syftet är att köra hoj och ha en trevlig stund så är inte sporthoj det rätta receptet. Dom är inte byggda för att köras på gata och det inser man om man inte är barnslig och om man provat en touring/sporttouringhoj.
Men det betyder inte att man behöver köra långsamt. Om du kan KÖRA och då menar jag inte bara gasa jävel på rakorna så kör man med typ samma tempo på landsväg med en touringmoppe. Nu hängde ju inte min 48hk starka BMW 650 offroad med på raka vägar men när det började svänga så stekte jag sporthojsposörer på löpande band.
Lite syrliga kommentarer kanske men dom som tar åt sig borde ta en stilla tanketund och sen sticka och prova en touringhoj en rejäl tur. Kan man sen ÄRLIGT säga att man har en behagligare upplevelse av att köra sporthoj så grattis, fast jag tror man isf ljuger för sig själv.
Så.... Gata = köp en hoj som är trevlig att köra, LÄR dig KÖRA hojen och stick ut och glid i samma tempo som dina polare fast bekvämt och med en nöjd donna på bönpallen. Kom hem utan trötta axlar, handleder, höfter och knän.
Bana = köp det som du kör snabbast på...
Över och ut
Hej,
Kan dela med mig lite av mina erfarenheter med + R1.
Sadeln bak är inte i det bekvämaste laget enligt min chey, dessutom är benvinkeln väldigt extrem för passagerare. Jag pratar nu om den nya modellen på R1, vet inte om det är samma på tidigare modeller. Min sambo kan åka med under kortare utflykter, men efter ca 10 mil måste vi stanna och ta en paus. Att åka ut och resa med cheyen + packning kommer inte på fråga.
Dock är jag lite i samma situation som du. Jag bara älskar R1, det är min drömhoj. Cheyen tycker dessutom också att Rettan är det snyggaste som finns på två hjul. Eftersom jag kör 90% av körningarna själv, med polare eller på bana, var det inte motiverat att köpa en första hoj som jag egentligen inte ville ha, bara för att kunna ta med bruden.
Nu klara hon av kortare turer (kan även nämna att cheyen är ganska kort, vilket gör det lite enklare att få upp henne på bågen), men inte mer än så.
Istället blir det nog att handla ett komplement till Rettan, för lite dagsturer. Nosar lite på en nyare Multistrada för detta tex.
Annars kan man ju som sagt få cheyen att ta eget kort, men jag har inte lyckats med det ännu, trots en jävla massa tjatande. Tips på detta någon?
Lycka till med ditt köp och om det blir en Retta, kommer du absolut inte bli besviken!
Farbröder kör bekvämt
Sökte på en såndär kawa, dom såg riktigt fina ut ju. det är ju ett bra alternativ när jag tillslut inser att jag är gammal nog för touring.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |