Jag ville så gärna köpa lokalt men...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kolla att däcken ni köper utomlands klarar av vår kyla. De förstörs av kylan redan vid transport och förvaring när det är kallt. Kommer inte ihåg vad den märkningen heter (inte DOT har jag för mig).
Det är normalt sett ett problem med t ex slicks/DOT, att de kan spricka vid transport i sträng kyla. Det gäller dock alla däck, även de som säljs i Sverige (av den typen). Min leverantör påpekade faktiskt den risken när jag beställde i vintras. Det är något av en myt att däck från Tyskland skulle vara avsedda för t ex den asiatiska marknaden, gamla eller andrasortering - de däcksfabrikat jag känner till kör samma specifikation för hela Europa.

Vad jag tror att VBK avser och kan ha en poäng i är att originalmopparna ibland säljs med en tilläggsbokstav för att t ex stommen är hårdare för att klara mer last än standardspecifikationen (Hayabusa, ZX-14 etc) men det må Ni kolla med en modellsökning. Jag känner inte till något fall där FB haft synpunkter på däcken om alternativt fabrikat suttit monterat, därmed inte sagt att det inte förekommit...

Så vi ska inte överdriva faran med att handla däck från Europa. Men är man osäker på vad man ska ha kontaktar man en av "våra egna" leverantörer (t ex Hojdack.se), resonerar sig fram till ett bra alternativ och beställer en omgång! Så mycket dyrare blir det inte och för många skänker det lugn i själ och sinne :)
 
Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Men hur vet man att inte våra lokala ÅF säljer däck för en varmre marknad?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Men måste den lokala däckhandlaren lägga på 100% jämfört med hans tyska kollegor? Tveksamt.

Det gör han inte förstår du väl. För det första handlar du inte i kronor (euron är alltså ganska låg just nu) av tyskar och för det andra har de lägre moms och för det tredje har de billigare personal och för det fjärde har de inte samma netto och för det femte...etc..Den svenske handlaren täljer inte guld kan jag lova. Service är nåt annat.[/QUOTE]
Mycket av "dyrheten" är hemtillverkad.
Såg nyligen att en svensk anställd i snitt kostade 40.5€, en tysk 31.5€. En rätt avsevärd skillnad och levnadsstandarden i DE är knappast sämre än här..
Köpte olja nyligen, en spec sort kostar här 399:-/5 lit, i Tyskland 153:-. Köper man några dunkar blir vinsten rätt stor. Den kommer dessutom transporterad hem till dörren...:tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har handlat däck från tyskland de senaste 6 åren, både till bilarna och hojarna! På bilen bytar min svåger åt mig för en platta bärs som jag plockar ut nästintill gratis från jobbet:D och svågern jobbar på euromaster:tummenupp

Hojdäcken bytar min lokala däcknasare stickan, kommer jag med lösa fälgar tar han den hiskeliga summan av hela 100 spänn för både bak å fram, har hänt att jag stuckit till honom en hundring extra för att han är så förbannat trevligt:tummenupp

Glömde ju å tillägga att jag förmodligen ALDRIG någonsin mera kommer att handla däck från en svensk handlare då inte ens svenska handlares budgetdäck i det här landet kan matcha priserna på bra märkesdäck från tyskland eller så är prisskillnaden så liten mellan budgetdäcken i sverige och ett kvalitetsdäck från valfri webshop i tyskland att valet blir busenkelt!

Däckonline rules!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är lika stor skillnad mellan handlare i Tyskland. Jag köpte och monterade ett bakdäck hos en av de större kedjorna här och betalade lika mycket som jag nästa gång betalade för ett set inkl. montering på ett annat ställe.
 

Smagatusk

Guest
Jag handlar bara däck av Johan, billig och oerhört hjälpsam.

Har dom sista 5 åren handlat ett 20 tal däck och aldrig varit missnöjd med varken pris eller service.

Det har hänt att han vid däckbyte märkt att lagren skorrat och slängt i nya för ett par hundringar.

Påarps MC Service kan jag varmt rekommendera.

Håller med! Dock är han lite av en tidsoptimist, så man får ha lite överseende med att han behöver längre tid än vad han säger.
Men han en kunnig mekare och det blir aldrig dyrare än vad han först sagt.
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Har de senaste åren köpt på däckonline och fått dem pålagda för 200 riksdaler av den lokala däckfirman som normalt bara jobbar med bildäck. Känner ingen där så det är inget kompispris eller dylikt samt att jag får alltid kassakvitto på jobbet.
Funkar bra så jag är helnöjd med detta.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/ (3 st 350 mm räcker gott)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-82351/

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Dackmonteringspasta-36000/

...så shoppar man en kartong självhäftande balanseringsvikter där det är billigast (ebay).

Det är busenkelt, man kan göra det hemma när man har tid...och gör man rätt är det noll risk för skador på fälgarna (jag brukar klippa ut bitar ur en 4-litersdunk att ha som mellanlägg för fälgskydd för däckjärnen, de där man kan shoppa på biltema blir för grova och krånglar till krängningen).

Kör hårt boys. Jag kan hålla kurser - givetvis mot en skälig avgift. ;)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/ (3 st 350 mm räcker gott)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-82351/

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Dackmonteringspasta-36000/

...så shoppar man en kartong självhäftande balanseringsvikter där det är billigast (ebay).

Det är busenkelt, man kan göra det hemma när man har tid...och gör man rätt är det noll risk för skador på fälgarna (jag brukar klippa ut bitar ur en 4-litersdunk att ha som mellanlägg för fälgskydd för däckjärnen, de där man kan shoppa på biltema blir för grova och krånglar till krängningen).

Kör hårt boys. Jag kan hålla kurser - givetvis mot en skälig avgift. ;)

Har det där kittet och i 2år har jag bytt alla mina slicks och gatdäck med detta kitt och det funkar kanon fortfarande. Billigare går det inte att få det :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Men måste den lokala däckhandlaren lägga på 100% jämfört med hans tyska kollegor? Tveksamt.

Samma med skinnställ ju, var på beviks och kollade på ett skinnställ för ett par år sedan, försäljaren ansåg mig inte ha råd att köpa det så ja behövde enligt honom inte ens prova skiten. Jag provade ut rätt storlek, åkte hem och beställde hem ett från tyskland istället, beviks tog 16700 för skinnstället, jag gav 5700 inkl frakt från tyskland.

Visst att dom svenska säljarna inte täljer guld som nån skrev men vadfan ett påslag med så mycket, då får man ändå betänka att dom tyska säljarna tjänar på sitt pris.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Samma med skinnställ ju, var på beviks och kollade på ett skinnställ för ett par år sedan, försäljaren ansåg mig inte ha råd att köpa det så ja behövde enligt honom inte ens prova skiten. Jag provade ut rätt storlek, åkte hem och beställde hem ett från tyskland istället, beviks tog 16700 för skinnstället, jag gav 5700 inkl frakt från tyskland.

Visst att dom svenska säljarna inte täljer guld som nån skrev men vadfan ett påslag med så mycket, då får man ändå betänka att dom tyska säljarna tjänar på sitt pris.

Instämmer. Varför köper inte dom svenska återförsäljarna ifrån återförsäljare i tyskland och säljer vidare istället för att dyrbetala från grossist/generalagent? Fattar inte hela grejjen...
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
När det gäller däck så kollade jag pris på ett par Pilot road 3 på firman där jag förvarar mina vinter/sommar-däck.
~2800:- för bakdäcket skulle de ha, detta enligt prislistan han kollade i. De kunde tyvärr inte byta däck åt mig då de endast arbetar med bilar. Men 2800:- var lika mycket som ett set kostar från Finland...

Surt, men det är ju såhär det är i alla branscher nu, återförsäljarna tappar kunder pga import, men istället för att anpassa sig efter marknadspriserna (konkurrens i Sverige + se över import) så försöks det istället tjänas mycket pengar på de kunder som faktiskt kommer in till butiken. I slutändan gör ju detta att de förlorar kunderna till import eller billigare återförsäljare som erbjuder en helhetslösning (däckbyte).

En ond spiral, men så länge återförsäljarna inte anpassar sig efter marknaden så lär det gå åt samma riktning som musikbranschen = vi kommer få köpa däck via en app i framtiden :dummer
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
AVA MC skulle ha 700-nånting för ett K&N-filter, hittades på engelskt ebaykonto för 400 inkl frakt. Kan man vänta en vecka eller två på delarna så ser jag ingen anledning till att spendera nästan det dubbla? Tragiskt för lokala handlarna, men sant. The age of ze Internet
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Men hur vet man att inte våra lokala ÅF säljer däck för en varmre marknad?

Förmodligen får de inte beställa dem av generalagenten. Så ifall de säljer sådana för vanligt bruk på vägar så handlar det nog om gråimport.

Vet inte hur vanligt det är med sådana däck. Men jag antar att de är billigare att tillverka då det inte behövs tillsatser, t ex silica osv för att tåla kyla (naturgummi tål inte det) och våta underlag.

Därav är även slicks känsliga (som någon nämnde ovan), då det inte alls är anpassade för vanliga vägar.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
är dom märkta rätt också?

Bra fråga, läste ett äldre inlägg om att det är folk som har fått icke E-märkta däck, utan gummi som är avsett för Asien. På deras hemsida står att verkar man i Europa som är det lagkrav på att däcken som säljs skall var E-märkta. Blev lite nyfiken och skicka en mailfråga till Tyskland. Fick svar från England och det var lite förbryllande:

Dom följer EU-standard och därmed skall samtliga däcka vara E-märkta MEN när du fått ditt däck skall du trots allt kontrollera att märkningen finns :confused:

Skall beställa ett Sportsmart o kolla vad man får.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top