Jagad av polisen

eled

Guest
alla svenska medborgare har upplysningsplikt. du som mc ägare är skyldig att veta vem som har din hoj och att den personen har behörighet att köra den.

mycket tjafs för att någon inte har stake nog att stå för det han har pysslat med. de gånger jag har glömt skylten på och åkt dit så har jag fan stått för det.

Det där stämmer väl inte ? Det finns så vitt jag vet inte skyldighet att ange vem som kört eller lånat mitt fordon ?
 

Smagatusk

Guest
Varför då? Om man nu tyckte att det var ok att köra i en viss given hastighet på en viss sträcka..... säg 130km/h. Men det var skyltat 90 eller 110.

Så tror jag nog de flesta tänker. Utom religiösa. De tycker att det är lättare att tro på vad andra säger än att tänka själva.

Själv så kör jag efter min, hojens och vägens beskaffenheter.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
alla svenska medborgare har upplysningsplikt. du som mc ägare är skyldig att veta vem som har din hoj och att den personen har behörighet att köra den.
Har jag aldrig hört talas om. Det är ju därför man slipper böter om man lånar någon annas bil, de behöver ju inte säga att det var du som körde.

de gånger jag har glömt skylten på och åkt dit så har jag fan stått för det.
Haha, låter som du ofta är laglydig... :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
alla svenska medborgare har upplysningsplikt. du som mc ägare är skyldig att veta vem som har din hoj och att den personen har behörighet att köra den.

mycket tjafs för att någon inte har stake nog att stå för det han har pysslat med. de gånger jag har glömt skylten på och åkt dit så har jag fan stått för det.

låter dyrt de där.... mer en princip-sak att inte stanna...

alltid nåt de gnäller på... blir de böter.... ombes. skitkul...:mad:
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Enligt mina erfarenheter är det trafikpolisen som är den trevliga delen av kåren. Ännu ett exempel på detta fick jag för 20 minuter sedan när jag blev stoppad i en rutinkontroll på en 50-väg. Utan mina glasögon såg jag inte att det var två poliser, utan trodde att det var ett par rullskidåkare med klassiska gula västar. Så jag tuffade på i runt 70-80 km/h ändå tills jag såg att en stopphand restes.
En yngre polis började direkt prata om hur häftig hojen var och att han gärna skulle vilja provköra den om han inte var så rädd för att klota.
Sedan fick jag blåsa samt visa körkort. När jag skulle åka därifrån tappade jag ner båda handskarna och sade då åt honom att plocka upp dem eftersom det faktiskt indirekt var hans fel att mina handskar nu låg på vägen.
Han gick med på det på ett villkor; att jag bjöd på skönt motormuller när jag åkte därifrån. Jag frågade hur fort jag skulle köra. Svaret förvånade mig: "Kör så fort du vill. Jag hinner ändå inte hämta lasern i bilen".

Ja, så jag körde fort därifrån. :)

Rolig historia, särskilt på den punkten att du hade så dålig syn utan brillor så att du inte såg att det var poliser... varför har du inte glasen på dig??

Vet du vad det sjuka är... Dom använder sporthoj.com som bevis material i förundersökningar! Det finns en lirare här i stan som kör lättmc men hadr trimmat upp den duktigt mycket. Dom hade kopierat texter där han berättade vilka trim han hade osv...

Det tycker jag är sjukt eftersom alla bara sitter och överdriver när det gäller sina hojar, hur fort man kört eller hur många poliser man kört ifrån. Så det bästa för att göra det beviset ogiltigt är ju bara att säga att man bara skrev så för att vara cool. "Jag skrev så bara för att impa på mina polare!" Det borde ju funka....

är man dum får man väl skylla sig själv???

Till er som säger att man ska ringa polisen när man blir drabbad av brott... Att man ska bilda sig en egen uppfattning osv...

Förra sommaren hade jag inbrott i min 2:a bil (Audi 100).
Polisen ringer mig runt 04:30 på morgonen och frågar om det är ok att det sitter två killar i min bil. "Naturligtvis inte" svarar jag.
Dörrlåset är uppbrutet och tändningslåset är sönderhackat. Det ligger slaghammare samt lite mer verktyg i en öppen väska i bilen som inte är mitt.

Jag pratar lite med poliserna medans de håller killarna en bit bort med ryggen åt mig. Jag är arg men ändå glad att de äntligen tar sånt drägg som gör bilinbrott.

Några månader senare får jag ett brev hem där det står "Förundersökning nerlagd pga. bristande bevis".

Jag ringer polisen som haft hand om ärendet. Killarna som satt i min uppbrutna bil med verktygen mellan sig har sagt att "vi satt bara och värmde oss i bilen, den var redan uppbruten". Det var mitt i sommaren, vindstilla och bilen hade stått still i 8-10h. Det var inte varmare i bilen än ute!
Och då kan inte polisen göra något mer, så de släpper dem. Han 'tröstar' mig med att de ändå har så stort kriminellt register så de åker nog snart in ändå.

Det är väl ännu värre? De tar två professionella brottslingar i min uppbrutna bil och tror på en sån löjlig ursäkt?!!!

Jag frågade polisen om de tagit fingeravtryck på verktygen som fanns i bilen och får svaret "det har vi inte tänkt på, jag ska se om verktygen finns kvar hos oss".
Ja, man får väl hoppas att de inte ger verktygen till brottslingarna då de sagt att det inte är deras?!

Polisen ringer upp några dagar senare och säger att inga fingeravtryck var tillräckligt bra för att de ska kunna användas.

Varför inte bryta sig in på en bank mitt i natten? Om polisen kommer så kan man bara säga att det var redan uppbrutet och vi värmde oss bara...

Gillade inte polisväsendet innan detta och tycker inte mer om dem nu...

EXAKT vad hade poliser för avgörande om frisläppande i det här målet?
Hade dom inte gripit dom hade du väl fått 3279kr för bilen av försäkringsbolaget med typ 5000 i självrisk för att du inte hade larm "typ"
Nu fick du ju behålla bilen, säg att verktygen var dina nu när dom ändå inte åkte dit så har du fått nåt iaf...

Det där resonemanget har jag aldrig förstått. Dom flesta kör för fort mest hela tiden. Men sen när man blir stannad av polisen. Då ska man vara "man", och "stå" för det man gjort?

Varför då? Om man nu tyckte att det var ok att köra i en viss given hastighet på en viss sträcka..... säg 130km/h. Men det var skyltat 90 eller 110.

Då tycker man ju att det är ok, man har inte gjort nåt fel. Varför ska man då "stå" för något, som egentligen är någon annans åsikt?

mm just det.. tyckte du det var ok att köra 130 så stå för det när du blir stoppad.
visst kör dom flesta för fort, skillnaden är hur ,var o när man gör det.


Blir nästan lite ledsen när man läser att folk ser det som en självklarhet att bjuda upp till race bara för att blåljusen kommer på.. aldrig funderat på om det är det som skapar bittra trafikpoliser?

Om ni inte slösade polisens tid på meningslösa jakter o utredningar kanske det skulle kunna tas lite mer rattfyllon o "riktiga" brottslingar istället.
Blev omkörd av en bil strax innan en refug inne i byn i ungefär 80-90 för en vecka sen, han tyckte med att han hade rätt att köra som han ville, eftersom det var mörkt skulle han inte hinna se om det kommer nån på övergångsstället 20 meter längre fram.. visst är det skööööönt att det finns så lite poliser så era familjemedlemmar kan bli nedmejade av idioter.

Finns så mycket bitterhet mot poliser här så jag undrar hur många som blivit nekade inträde på polishögskolan :va
 
Last edited:

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Vit Aprilia.
Blåneka och säg att den var utlånad!

Till vem behöver du inte säga!
Be Swedie ta bort tråden också.. Satt i rättegång mot en viss polis som kvällen tidigare satt och sökte och lyckades hitta en tråd här på sporthoj.
Som han hotade att han skulle anmäla mig mot förtal på..

Lycka till och kör fort!:yoparty
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vad hade de för fordon???

man måste ju vara allmänt kass om man inte hänger av en bil me hojen... t.o.m moppefuckos gör ju sånt dagligen...

skratt-retade att de har V70 XC.... slöare bilar får man leta efter...som att lotsa ett lok...

nä...bästa valet e nog saabarna...de har de bra flås i...
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
vad hade de för fordon???

man måste ju vara allmänt kass om man inte hänger av en bil me hojen... t.o.m moppefuckos gör ju sånt dagligen...

skratt-retade att de har V70 XC.... slöare bilar får man leta efter...som att lotsa ett lok...

nä...bästa valet e nog saabarna...de har de bra flås i...

Beror nog på vilka SAABar isåfall... drog, av misstag, ifrån en civilsnut 9-5 på E20 för ett par år sedan med min då original BMW 540i (286Hk/420Nm, M-chassi). Jag saktade in länge bort på vägen och fick bl.a. kommentaren "du gick ut för omkörning och sen bara du försvann!".:yoparty KK utlånat i 5mån... :gnissla

Så jag tror inte polisen har mycket till bilar... med rätt förare så tror jag man drar dem om man vill...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Beror nog på vilka SAABar isåfall... drog, av misstag, ifrån en civilsnut 9-5 på E20 för ett par år sedan med min då original BMW 540i (286Hk/420Nm, M-chassi). Jag saktade in länge bort på vägen och fick bl.a. kommentaren "du gick ut för omkörning och sen bara du försvann!".:yoparty KK utlånat i 5mån... :gnissla

Så jag tror inte polisen har mycket till bilar... med rätt förare så tror jag man drar dem om man vill...

jopp.... men de har bra förare me.... men en hoj ska de då inte hänga på me rätt förare..
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
jopp.... men de har bra förare me.... men en hoj ska de då inte hänga på me rätt förare..

De hänger inte med en bil heller om det inte är så mkt trafik så man inte kommer förbi. Som jag skrev så saktade jag medvetet in då jag inte visste att jag hade en civilsnut efter mig.
Hade jag vetat att jag var jagad och ville smita så hade han inte hängt med... har exempel på det med men vill inte erkänna dem här då polisen tydligen söker här... :huvet
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
De hänger inte med en bil heller om det inte är så mkt trafik så man inte kommer förbi. Som jag skrev så saktade jag medvetet in då jag inte visste att jag hade en civilsnut efter mig.
Hade jag vetat att jag var jagad och ville smita så hade han inte hängt med... har exempel på det med men vill inte erkänna dem här då polisen tydligen söker här... :huvet

jo da...de vet jag...hängde av en v70 XC me en saab 99 för ett par år sen...

finns ju dock vissa poliser som chansar lite mera i trafiken likt en annan...
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
Så du menar att om jag får snuthäng idag och åker ifrån dom, och åker ut imorgon med samma skinnställ och allt så kan dom ta mig för vad jag gjorde igår? Dom kan ju fortfarande inte bevisa att det var jag?

dom kan inte göra ett skit dagen efter... inte ens efter två timmar, dom kan misstänka men så länge du behåller lugnet o blånekar kan dom kössa sig själva i baken!!!!

kärlek!
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
men gud va problem det ska vara!! jag har haft jag många gånger o hängt av dom sist stod dom hemma hos mig när jag kom o gick till porten, dom flög fram o började gapa om min hoj o vart den var och att jag skulle erkänna det jag hade gjort, ja nekade till allt dom sa även att dom hade min åkning på film, men ville ej visa, faktum är att dom måste ta dig sittandes på hojen, dom kan omöjligt bevisa att du kört, skyll på att du har tappat en skylt o hade en i reserv så du inte behövde beställa en ny, även om dom kommer till dig o känner igen stället så kan dom inte göra nått Arleneness har ju gjort fler än ett ställ!! mitt råd erkänn aldrig, tar dom dig på bargärning så begär råd rum då har du en vecka på dig att neka lr erkänna! så NEKA FÖR HELA SLANTEN!!! ni andra moral tanter som tycker han ska ta sitt straff kan ju lägga ner!!

Hej! Råd rum, beviljas av Polis på plats, Men det Är nu slut beviljat enl.Stockholms polisen då det skall sändas ut en delgivning då veckan är slut och då är "föraren" oanträffbar" och kan fortsätta köra med sitt körkort tills han blivit delgiven.

Blev stoppad på 90väg, körde tydligen 131km/h när jag körde om en buss.
Begärde Råd rum men icke fick detta förklarat för mig.
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Hej! Råd rum, beviljas av Polis på plats, Men det Är nu slut beviljat enl.Stockholms polisen då det skall sändas ut en delgivning då veckan är slut och då är "föraren" oanträffbar" och kan fortsätta köra med sitt körkort tills han blivit delgiven.

Visst kan man försöka begära rådrum för själva brottet. Man har även rätt att förneka brott. Dock är det inga tvivel om att Länsstyrelsen kräver att körkortet skall omhändertagas på plats oavsett vilket, dvs körkortet omhändertas ALLTID och föraren delges detta på plats.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top