Jagad av polisen

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Dom måste iofs visa att det var du som körde så där är inga stora problem MEN Du har just postat på ett öppet forum där man lätt kan ta reda på vem du är att det var just du som smet från polisen......:huvet

Nå, kan man lista ut något sådant? Fullständigt namn och adress...? Tänk om det fanns en HITTA-sida eller en BIRTHDAY-sida där man kunde hitta sådana uppgifter....:rolleyes:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nå, kan man lista ut något sådant? Fullständigt namn och adress...? Tänk om det fanns en HITTA-sida eller en BIRTHDAY-sida där man kunde hitta uppgifterna....:rolleyes:

tja det är i sig inte så svårt eftersom giltig email etc krävs för att bli medlem. Nu sa jag inte att polisen ens skulle lägga energi på det men det är väldigt enkelt att ta reda på namn etc helst på såna här forum

Skriftliga erkännanden på nätet används redan idag som bevis i rättegångar

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Dom måste iofs visa att det var du som körde så där är inga stora problem MEN Du har just postat på ett öppet forum där man lätt kan ta reda på vem du är att det var just du som smet från polisen......:huvet

men då måste ju polisen bevisa att det faktiskt var han som satt vid sin data, tänk om han skulle sälja den till samma person som provade mc och han ville prova datorn innan...:hihi

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
ALLTSÅ DU KAN INTE HA LÄST MITT FÖRSTA INLÄGG TILL DIG. Läs det i så fall så får du svar på dina frågor här ovan...... Läs kunnig eller? Kanske lite adrenalin som sitter kvar.

För att en dom ska kunna vara prejudicerande så måste väl fallet ha gått till antingen hovrätten eller HD? Rätta mig gärna om jag har fel..

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Råd rum

.... tar dom dig på bargärning så begär råd rum då har du en vecka på dig att neka lr erkänna...!!

Jag blev stoppad för fortkörning för två år sedan, då i bil.
Begärde Råd rum och med följande konversation som resultat:
P: "hur gammal är du?"
Me: "det står på körkortet som du håller i..."
P: "Jag frågade HUR GAMMAL ÄR DU"
Me: "25 år"
P: "Då kan du inte begära råd rum. Bara om du är under 18, dvs omyndig"
Me: "jaha, vad gör vi då då?"
P: "Då får du neka till fortkörningen..."
Me: "Då gör jag det!"

Så min fråga är: Kan jag begära råd rum även om jag är över 18år eller måste jag neka för att få den där veckan på mig att "fundera" på saken?

// MaQ

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
hade dom sett din skylt så hade polisen kollat upp ägaren till hojen och kört raka vägen hem till den adressen ägaren till hojen bor på om dom märkt att dom inte har skuggan av en chans att få stopp på föraren

Nu ska vi inte överdriva:)

Så min fråga är: Kan jag begära råd rum även om jag är över 18år eller måste jag neka för att få den där veckan på mig att "fundera" på saken?
// MaQ

Om man nu av någon konstig anledning väljer att stanna, så neka :tummenupp

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Vart med om det eller är det va du hört?
Har minst ett 10tal+ ggr tagit den enkla vägen istället för att stanna o ta böter/av med kortet o har aldrig någonsin fått något brev hem (skylten har dom sett garanterat).

Hur som helst kan du vara lugn om du har haft hjälm på dig då dom inte kan se att det var du som körde.

Fakta. Om dom orkar bry sig, beror på brottes skala. Bara en fort körning som görs på en icke stöldreggad hoj...NEEEEEEj inte ofta men kan förekomma. För dom vet om att det är MYCKET jobb som nästan aldrig leder någon stans förutom just det där Prejudikatet jag nämnt om i Nyköpings trakten.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Är det någon som har NJA-nummer eller namn på part, datum för avgörande, vilken hovrätt eller om det var ett avgörande i Högsta domstolen beträffande prejudikatet som någon tog upp? Det vore intressant att läsa och eventuellt posta här.

Det var jag som tog upp det hela om Prejudikatet och har varken NJA-nummer el namn på part då jag själv inte var inbandad i det målet. Men gå till en hovrätt el Tingsrätt och sök på fallet Södermanlands Län tror jag rättare bestämt stt det var. det var något år sedan. Lycka till.

En remis för lagändring är på gång, fordonsägaren får fullt ansvar för fordons framförande.
Precis som parkeringsanmärkningen gäller i dag

Jo jag vet och den kommer förmodligen att gå igenom, för STATEN förlorar MÅNGA Miljoner på icke möjliga böter... Som sen skulle bli helt möjliga utan massa strul. Regeringen är positiva men inte alla partier som tur är. frågan om vilken del som väger över ja sägarna eller Nej sägarna.

Man behöver väl inte fråga vilka vi röstar på....

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Självklart är dom "äckliga snut fnask", jordens lägst stående folk bla bla bla bla bla - och allt detta bara för att dom gör sitt arbete!!?? :va

Att vara polis måste ju vara ett sjukt otacksamt jobb. Det finns många bra poliser och även de korkade brukar gå att resonera med. Tyvärr resulterar det oftast ändå i böter men man har ju liksom ingen annan än sig själv att skylla på så min taktik brukar vara att svälja bitterheten och ilskan och bara betala bötesjäveln och förtränga. Går knappast att lasta polisen för man själv har gjort nått dumt i trafiken, som den ökände här ovan säger, de gör ju faktiskt sitt jobb.

Tror det är läge att vissa vaknar upp ur koman dom befinner sig i och lär sig följande talesätt: If you cant do the time, DONT do the crime!!

Jag kan inte låta bli att kommentera ironin med att Sveriges förmodligen mest ökände trafikbrottsling kommer med moralkakor och pekpinnar hur man bör förhålla sig i trafiken.
:lol

Och du måste nog - om du kan förståss - känna dig en aaaaaaaningen omogen!! :rolleyes:

Kan man annat än :)...

:D :D :D :D :D
Inga kommentarer.

Dark_Messenger

Guest
-Läs och begrunda vad jag kommenterade!!
-kom igen nu - ge mig ett uttömmande och moget svar nu!! :pannkyss

Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion angående trafikmoral med dig. Jag förstår vad du menar med ditt citat, jag köper det, det hänger ju ihop med vad jag själv skrev ovan om att man knappast kan lasta polisen för man själv beter sig som ett svin i trafiken.

Själva grejen är att du av alla människor blir ett lätt "offer" i trafikmoralsdiskussioner. Vore jag du skulle jag inte ens ge mig in i dom, de är liksom dömda att misslyckas på förhand kan man tycka. Sen är du säkert en jättetrevlig och sympatisk människa ändå, det hänger ju inte ihop med hur man kör sin båge.

:)

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Blink med blåljus=vi vill rejsa, klart!?:tungan

Fursten må vara lastbar när det gäller påstått eget agerande i trafiken men jag tycker att påhoppen om dubbelmoral hit och dit börjar vara tröttsamt, läs vad karln skriver han har inhämtat KUNSKAPEN den låånga vägen och vet vad han snackar om.

Själv brukar jag säga till folk jag utbildar till A-KK, "gör som jag säger, inte som jag gör i annat fall att jag inte säger till om det före och detta är då pga att man måste utvecklas som hojåkare i egen takt men det tar år av träning och man blir aldrig fullärd, det hela handlar om att verkligen känna till var gränserna går och veta hur långt man själv klarar det säkert eller med en acceptabel nivå av risktagning.

För att ha den förmåga som krävs för att klara av att köra ifrån Polisen på ett någorlunda säkert sätt krävs psyket att behålla "kylan", koncentrationen samtidigt som man har den körtekniska förmågan och även tankearbetet att hitta ett kreativt vägval så man kan "försvinna" när man ökat avståndet..
OBS! mycket få personer har alla dessa egenskaper men många tror sig ha dem och DET är ett problem.

ps. Undvik att debattera om ni nu "råkar" behöva köra från farbror blå då det kan drabba er själva och även riskerar att "trigga" någon som inte är lika rustad för uppgiften att försöka göra samma sak.

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Blink med blåljus=vi vill rejsa, klart!?:tungan

Fursten må vara lastbar när det gäller påstått eget agerande i trafiken men jag tycker att påhoppen om dubbelmoral hit och dit börjar vara tröttsamt, läs vad karln skriver han har inhämtat KUNSKAPEN den låånga vägen och vet vad han snackar om.

Själv brukar jag säga till folk jag utbildar till A-KK, "gör som jag säger, inte som jag gör i annat fall att jag inte säger till om det före och detta är då pga att man måste utvecklas som hojåkare i egen takt men det tar år av träning och man blir aldrig fullärd, det hela handlar om att verkligen känna till var gränserna går och veta hur långt man själv klarar det säkert eller med en acceptabel nivå av risktagning.

För att ha den förmåga som krävs för att klara av att köra ifrån Polisen på ett någorlunda säkert sätt krävs psyket att behålla "kylan", koncentrationen samtidigt som man har den körtekniska förmågan och även tankearbetet att hitta ett kreativt vägval så man kan "försvinna" när man ökat avståndet..
OBS! mycket få personer har alla dessa egenskaper men många tror sig ha dem och DET är ett problem.

ps. Undvik att debattera om ni nu "råkar" behöva köra från farbror blå då det kan drabba er själva och även riskerar att "trigga" någon som inte är lika rustad för uppgiften att försöka göra samma sak.

Instämmer fullt ut till dina två sista stycken.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
men då måste ju polisen bevisa att det faktiskt var han som satt vid sin data, tänk om han skulle sälja den till samma person som provade mc och han ville prova datorn innan...:hihi

Ja, just det! Men det är väl så att internetinnehavaren åker dit vid olagliga nerladdningar? Eller? Låter som en inkonsekvent lag. Fungerar att neka när man riskerar andras liv men inte när man klickar lite med musen.

Förvisso men även då gäller den gyllene regeln "shit happens". ALLA gör misstag någon gång och om inte du gör det så gör någon annan det åt dig.

Summa kardemumma: ta inga race med polisen

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...