jaha....då var det slutåkt för mig

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Zeb_Macahan skrev:
Du har helt rätt, jag tycker samma som du. Anledningen till att det ser ut som det gör på vägarna är ju att skatten inte räcker till. Då har man 2 val. Öka skatten för alla, inför vägtullar (så att dom som nyttjar vägen betalar slitaget) eller att dom förfaller.

Vilket väljer du?

//jaG

Det där med att skatten inte räcker till får du nog ta och dubbelkolla hörru. Det är långt ifrån all skatt som dras in genom vägskatt och andra vägrelaterade avgifter som används till vägarna sen. Vägskatten mm används som kassako till staten och jag har för mig att det inte ens är hälften som går till underhåll av vägar.

Jag anser att det rätt tydligt framgår i lagtext att VV har ansvar för att vägarna ska vara kördugliga eller åtminstone skyltade med varningar för tjälskott å liknande.

Paragraf 30 i Plan och Bygglagen (1987:10) samt paragraf 26 i väglagen (1971:948). Den senare inleds med: "26 § Väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder." I paragraf 45 vägkungörelsen definieras drift av väg:
45 § Drift av väg innefattar åtgärder som
1. säkerställer att trafiken kan komma fram, såsom snöplogning, halkbekämpning, reparation av mindre skador samt hyvling och dammbindning på grusvägar (servicearbeten),
2. vidmakthåller vägens standard, såsom förnyelse av slitlager och vägmarkeringar samt dikning (underhållsarbeten), 3. förbättrar vägens standard genom smärre åtgärder, såsom beläggning av grusväg, förstärkning av bärigheten och punktåtgärder för att öka trafiksäkerheten (förbättringsarbeten), 4. håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning), eller
5. på annat sätt håller vägen i ett för samfärdseln tillfredsställande skick. Förordning (1987:461).

Så kämpa på mot Vägverket allihop som kraschat pga dåliga vägar!!! Det ska fan gå att få rätt och jag vet många som fått det men också många som tröttnat på att det aldrig händer något och gett upp. Då vinner VV.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
walste skrev:
sitter här med en ca 30 cm lång titan spik i benet efter att ha vurpat med rettan.
STORT tjälskott i en vänsterkurva, sen vart det diket.
klarade mig otroligt bra, med bara en enda fraktur i benet
hojen ser inge vidare ut, bakramen har gått av och givetvis en massa plastskador mm.
riktigt tråkigt, men man får väl vara glad att man klarade sig så bra som man gjorde.

Beklagar verkligen det inträffade.. kan inte kännas skoj, och det måste kännas mindre skoj när folk här på forumet tjafsar emot.
Klart vv bör stå för skadan, jag håller :tummenupp:arna
:)

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Trist att höra.
Hoppas du återhämtar dig snabbt.

Åker själv ofta Stjärnsundsvägen, jäkligt rolig väg, men den brukar alltid vara dålig så här i början av säsongen. I bland ligger det till och med snö kvar på vissa ställen.
Ta det lugnt alla och kör försiktigt.

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
TbA skrev:
Trist att höra.
Hoppas du återhämtar dig snabbt.

Åker själv ofta Stjärnsundsvägen, jäkligt rolig väg, men den brukar alltid vara dålig så här i början av säsongen. I bland ligger det till och med snö kvar på vissa ställen.
Ta det lugnt alla och kör försiktigt.

ja det var första gången jag körde vägen, och det var fan den roligaste hojvägen jag kört än så länge (på vägen dit iaf) :rolleyes:
Den är ju hur fin som helst, förutom just där allt gick åt helvete.
det är just det som känns så jävla tungt, vi var 4 grabbar som hade en riktigt fin hojrunda (min bästa hitils) osså händer detta. :mad:

jag fick iaf riktigt fin hjälp av grabbarna som var med, ena killen lämnade till och med sin hoj på plats och följde med i ambulansen :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
walste skrev:
jag fick iaf riktigt fin hjälp av grabbarna som var med, ena killen lämnade till och med sin hoj på plats och följde med i ambulansen :tummenupp

Thats what friends are for. Fan va schysst. Skulle aldrig själv tveka heller!

Hoppas att du kryar på dig och att du kommer att känna för att åka mc igen!

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
Tråkigt som fan att se din sommar rammla ner i avloppet.
Men som nämnt tidigare i tråden, br att du klarade dig så bra som du tydligen har gjort, med tanke på hur demolerad hojen ser ut,

har du ev tankar på att sälja den i befintligt skick, som den står nu, så är även jag intresserad köpare.
Skicka mig ett mail om det är aktuellt.
zejtan@techsweden.org

krya på dig.

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
Josafan skrev:
Thats what friends are for. Fan va schysst. Skulle aldrig själv tveka heller!

Hoppas att du kryar på dig och att du kommer att känna för att åka mc igen!

Ja jag vill åka hoj redan nu, men då tar frugan ungen med sig och drar :rolleyes: och det är det ju inte värt

måste bearbetas ett tag det här innan man sitter i sadeln igen :hihi

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
Såå...är det fortfarande folk som är intresserade av att köpa hojen som den står ????

Ge mig BUD !!!!

Talpai

Back to basic
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 625
Fan min gammla hoj e död

Hoppas allt e bra med dig.Men synd att min gammle best e död

Bifogat

• 2003-03-29_IMGA0561.jpg
    2003-03-29_IMGA0561.jpg
    60 KB · Visningar: 153
Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Zeb_Macahan skrev:
Du har helt rätt, jag tycker samma som du. Anledningen till att det ser ut som det gör på vägarna är ju att skatten inte räcker till. Då har man 2 val. Öka skatten för alla, inför vägtullar (så att dom som nyttjar vägen betalar slitaget) eller att dom förfaller.

Vilket väljer du?

//jaG

Eller alternativ 3: be vv använda pengarna till att laga vägar istället för att bygga om vägarna till terrängbanor fyllda av farthinder och köpa kaffebröd.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Chefen Alabama skrev:
Skulle vilja se dig klara det där tjälskottet i valfri hastighet! :kocko
Ta reda på lite fakt först innan du yttrar dig... :dummer

Precis.. hmm.. ska man sakta ner till 30 i varje kurva då för att man är så rädd att det finns tjälskott?

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
ja då var det dax igen!jag å komisen var ute å åkte stjänsundsvägen som jag åkt många gånger mot stjärnsund men har dock inte åkt andra hållet. kompisen körde av precis på samma ställe som dig,och jag var inte långt ifrån jag heller....han klara sig dock bra(lite mörbulltad)men hojen vart ganska slut(blå r1-98) känns det igen :va han låg å sprattla på exakt samma ställe på metern som dig.enligt han som kom,han kom visst ditt när du kört av oxå...
jag var inte så smart jag heller när jag stannade för att springa å kolla hur det gått med han för jag fällde inte ner stödet riktigt så hojen vicka :hihi men det bjuder jag på.....

whipple

Engine with CPR...
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
none
Hmm... Ju mer sånt här jag läser, desto mer fundersam blir jag på om jag verkligen skall ta MC-kort. Det dyker ju upp trådar här om folk som druttar omkull mest hela tiden, då både hoj och förare blir skapligt trasiga. Frågan är om det i de flesta fall beror på otur eller om det helt enkelt är dålig respekt för fart & risker i kombination med adrenalin och en vass hoj.

Tidigare var man ju mest orolig för sin egen "need-for-speed" och jag har därför undvikit allt vad MC heter och hållt mig till fyrhjuliga fordon med mycket motor, själv fastspänd i en stol och en yttre skyddande plåtkapsling.

Nu när jag passerat 30 och har mer koll på riskerna än när man var ung och dum, så tänkte jag ta MC-kort nu i höst... Men risken verkar ju större att man trillar av vägen pga taskigt underhåll (vägbulor, rullgrus, hål i vägen) än att man själv skulle göra något puckat.. :gnissla

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Matin skrev:
Och vintern kan vi ju stoppa samtidigt. Inte lite fräckt av vintern att komma dragandes med tjäle...usch :rolleyes:

Jag vet, vi drar ner på all åldringsvård och annan onödig verksamhet och låter folk köpa sina tjänster själv och så bygger vi om alla vägar i landet, så de når upp till modern motorvägsstandard! Kosta vad det kosta vill, för något eget ansvar har vi ju inte :rolleyes:

smart du...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...