Kreuger
Team CaWalli Kawasaki Superbike
Zeb_Macahan skrev:Du har helt rätt, jag tycker samma som du. Anledningen till att det ser ut som det gör på vägarna är ju att skatten inte räcker till. Då har man 2 val. Öka skatten för alla, inför vägtullar (så att dom som nyttjar vägen betalar slitaget) eller att dom förfaller.
Vilket väljer du?
//jaG
Det där med att skatten inte räcker till får du nog ta och dubbelkolla hörru. Det är långt ifrån all skatt som dras in genom vägskatt och andra vägrelaterade avgifter som används till vägarna sen. Vägskatten mm används som kassako till staten och jag har för mig att det inte ens är hälften som går till underhåll av vägar.
Jag anser att det rätt tydligt framgår i lagtext att VV har ansvar för att vägarna ska vara kördugliga eller åtminstone skyltade med varningar för tjälskott å liknande.
Paragraf 30 i Plan och Bygglagen (1987:10) samt paragraf 26 i väglagen (1971:948). Den senare inleds med: "26 § Väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder." I paragraf 45 vägkungörelsen definieras drift av väg:
45 § Drift av väg innefattar åtgärder som
1. säkerställer att trafiken kan komma fram, såsom snöplogning, halkbekämpning, reparation av mindre skador samt hyvling och dammbindning på grusvägar (servicearbeten),
2. vidmakthåller vägens standard, såsom förnyelse av slitlager och vägmarkeringar samt dikning (underhållsarbeten), 3. förbättrar vägens standard genom smärre åtgärder, såsom beläggning av grusväg, förstärkning av bärigheten och punktåtgärder för att öka trafiksäkerheten (förbättringsarbeten), 4. håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning), eller
5. på annat sätt håller vägen i ett för samfärdseln tillfredsställande skick. Förordning (1987:461).
Så kämpa på mot Vägverket allihop som kraschat pga dåliga vägar!!! Det ska fan gå att få rätt och jag vet många som fått det men också många som tröttnat på att det aldrig händer något och gett upp. Då vinner VV.