Jaha =(

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
En ktm 640,
@ clifton, vad menar du ? det vet jag väll, när jag köpte den var den på 40 kw, sen strypde jag ner den till 24 kw, och gjorde regbes o allt, sen tog jag av strypningen, och jag visste riskerna med detta.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Vad är samhället på väg, när man är dum när man inte kan ljuga en polisman rätt upp i ansiktet?
Trådstartaren tog en chansning och stog sedan för konsekvensen, det är ta mig fan nästan på gränsen till rakryggat :tummenupp

Vart kommer allt det här ryggradslösa sättet att blåneka osv? Samma människor brukar ofta prata om att rökare kostar pengar osv...vad kostar inte alla dessa rättegångar som kommer upp i rätten pga. folk som inte kan med att stå för sina handlingar?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vad är samhället på väg, när man är dum när man inte kan ljuga en polisman rätt upp i ansiktet?
Trådstartaren tog en chansning och stog sedan för konsekvensen, det är ta mig fan nästan på gränsen till rakryggat :tummenupp

Vart kommer allt det här ryggradslösa sättet att blåneka osv? Samma människor brukar ofta prata om att rökare kostar pengar osv...vad kostar inte alla dessa rättegångar som kommer upp i rätten pga. folk som inte kan med att stå för sina handlingar?

Dom flesta människor gör smått olagliga saker genom livet... Så du drar inte en lögn om polisen tar dig med ett trasigt lyse som du vet om... Då säger du att du har åkt omkring med det då eller... Säger du att du inte visste om det?

Polisen säger och skriver en del som inte är sanning oxå, för att förenkla sitt arbete... Har själv läst en rapport som inte stämde med det han sa på plats...
Just för att förenkla hans arbete...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
3155767 En ktm 640,
@ clifton, vad menar du ? det vet jag väll, när jag köpte den var den på 40 kw, sen strypde jag ner den till 24 kw, och gjorde regbes o allt, sen tog jag av strypningen, och jag visste riskerna med detta.
Om nu polisen hade provkört är det ju inte ens säkert att han hade märkt skillnad. Dessutom måste man ju bänka hojjen innen det kan hända något?
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
ääh 25kw eller 40kw.
Jag hade sagt att den va strypt. =)
Tycker han att den går för friskt så får det bli besiktning.
Och NEJ, man blir inte av med kortet. Heller inte indraget kort. PUNGKT! ;)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Varför tog du körkort på begränsad och inte tung på en gång? inte åldern inne?:va
 

Toxicity

Snart i ett dike nära dig
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ståkkhålm
Hoj
ÄrrSecks nollnoll
Precis som NO_FEAR skriver. Även om polismannen hade tyckt att hojen din gått "lite för bra", så är det enda han kan göra är att begära ombesiktning. Hur ska han kunna bevisa att hojen har för hög effekt utan någon som helst mätutrustning?

Dessutom så är jag starkt skeptisk till att polisman överhuvudtaget äger rätt att provköra ditt fordon "bara sådär". Jag är helt övertygad om att det krävs stark misstanke om brott för att det ska vara möjligt, eventuellt ett föreläggande från en åklagare. Och du kan knappast ha dragit på dig stark misstanke om brott, eftersom du enligt dig själv kört helt lagligt.

En lite intressant fråga som jag kom att tänka på. Har polisen någon sorts försäkring när dom framför annans fordon? Eller hur funkar det där?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

En lite intressant fråga som jag kom att tänka på. Har polisen någon sorts försäkring när dom framför annans fordon? Eller hur funkar det där?


När min gamla hoj (R1 streetfighter) var klar efter vinterns makeover, så åkta jag dit i en flygande.
fick ombes. p åskylt, blinkers, lampa mm

då ville mc polisen provköra hojen för att se om den var trafiksäker.

då frågade jag om han stod för skadorna vid en ev. vurpa, då den var i toppskick & helrenoverad.

Då berättade han att polismyndigheten står för alla skador som kan uppstå om något händer.

det första mc polisen gör när han startar hojen & ska köra framåt, är att han tappar balansen & precis hinner rätta upp den.

gissa om jag var svettig :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polisen går speciella kurser där dom finjusterar röv-dynamon till att känna nyansskillnaden av en halv kilowatt, så du hade varit helt rökt ändå.

En gång när en polis med nyjusterad rövdynamo provkörde min motorcykel kom han tillbaka och sa att jag skulle feta på munstyckena på mittcylindrarna ett steg och backa tändningen två grader för optimal effekt...

Alla destora dragraceteamen har poliser som provkör och ritar kurvor med kladdkritor i bötesblocken, Andersson Turbo har aldrig bänkkört en enda hoj utan för exakta kurvor anlitar han konstapel Hamren....
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
ingen brottsmisstanke

Dom får provköra, alltid. Ingår som ett delmoment i en sk. "flygande besiktning". Skulle han fatta misstanke så ringer dom bara efter en bärgare och tar in hojen för "teknisk undersökning". Då har dom kriminaltekniker som tar ner hojen och kollar.
Gäller alla fordonskombinationer som har nämnts i tråden. Så en polisman utan A-kort kan köra en hoj för flygande besiktning. Däremot är det oftast bara trafikpoliser som kör flygande, och dom behärskar oftast alla kombinationer av fordon.

dessutom:
Inför teknisk undersökning kan ju hojen stå några veckor i polishusets garage därför att det är väntetid. Du har inga möjligheter att påverka detta. Inga möjligheter till skadestånd.
 
Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Besiktningsman till ghandi

-Du den där gick ju riktigt bra för att vara strypt!!!

-Jo jag har drevat ner den en bit, bra ax men den gör inte så mkt mer efter 110.

-Ja nä det förstås, kanske känns bättre om man gör så.

:D
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Besiktningsman till ghandi

-Du den där gick ju riktigt bra för att vara strypt!!!

-Jo jag har drevat ner den en bit, bra ax men den gör inte så mkt mer efter 110.

-Ja nä det förstås, kanske känns bättre om man gör så.

:D

:glömdet Hallå...Swedie!!....Swedie!!!... Jag tror att vi har ett polisiärt ärende här! :D
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
haha, dom får inte provköra hojjarna, du skulle bara ha ljugit!
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3156299 Polisen går speciella kurser där dom finjusterar röv-dynamon till att känna nyansskillnaden av en halv kilowatt, så du hade varit helt rökt ändå.

En gång när en polis med nyjusterad rövdynamo provkörde min motorcykel kom han tillbaka och sa att jag skulle feta på munstyckena på mittcylindrarna ett steg och backa tändningen två grader för optimal effekt...

Alla destora dragraceteamen har poliser som provkör och ritar kurvor med kladdkritor i bötesblocken, Andersson Turbo har aldrig bänkkört en enda hoj utan för exakta kurvor anlitar han konstapel Hamren....
:rofl :rofl
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du får inte kk indraget för du kört ostrypt om du har kort på begränsad.
Böter och föreläggande om regbesiktning blir det.

Hade du haft kortet med prövotid så hade resultatet blivit detsamma.

Henrik
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Japp det blir ny reggbesiktning, Sen blir det till att köra stryp :) Men det kan väll va kul det okchså :tungan
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top