Grejen är att det är mycket snack, men tro inte för en sekund att folk hindrar sig själva från att tillfoga en tjuv enorm skada pga moral, etiska betänkligheter, normer eller någon diffus ide om medmänsklighet. Den tiden är förbi. Anledningen till att burkarna bara låter är att de är rädda för våra egna lagstiftare och polis. Bara det är en enorm förändring i attityden. Många inkl mig skulle inte hugga av foten på en tjuv, men INTE för att vi känner någon medkänsla utan för att vi är rädda för represalier. Påverka lagarna ? Det är vad batong killen gör ! Han skapar debatt, han är gruset i maskineriet...han är nog inte ensam och blir det många batong killar kan politruckerna inte ignorera fenomenet. Varje sådan händelse i sig är obetydligt, men aggregerat ? Politikerna kommer att se att situationen börjar bli ohållbar och kanske, bara kanske börjar göra något. Fängelsestraff är ju tandlösa. De biter bara på vanligt folk som du och jag som kan förlora sitt job, familj, sitt hem, socialt status osv. De funkar också när man ska hålla de värsta dräggen utanför samhället under enlängre tid och inte ens en livstid kan våra jävla slapptaskar hålla...utan ska släppa ut mördare i förtid. På de flesta som förpestar våra liv..biter ju fängelse inte alls. Varför låsa in de och stånga skallen blodig ?? Varför inte hitta VAD det är de verkligen är räddda för, bryr sig om, tänker på och slå DÄR...Fängsla en pundare i 3 månader är ju för fan som att sparka en eunuck i skrevet i ett slagsmål...Hur ont gör det ? Hitta öm punk och sätt in slaget där. Alla har vi något vi bryr oss om, hota att ta ifrån det och vi har hittat ett adekvat straff och kontrollmedel. Vad demokrati beträffar...nu har jag aldrig varit mycket till aktivist och faktisk alltid hållit mig inom lagens råmärken, men på många, många håll i världen kan vi tacka civil olydnad för demokratins intåg. Det är just folk som tog risker och bröt mot vissa lagar som triggade en förändring...