Hur mycket mod krävs det för att slå en neddrogad pundare med batong?!
Att dessutom riskera egna och andras liv med en uppenbart farlig biljakt samtidigt som de inte ens vet om pundarna är skyldiga!?
Pundare drivs av sitt behov av droger, är oftast fogliga och sällan våldsamma, jämfört med "äkta" kriminella som kan vara helt hänsynslösa.
Att använda batong som beskrivs här är olagligt. Innehavet är i sig olagligt.
Biljakten kan inte motiveras av brottets allvar och det faktum att trådskaparen inte hade sett brottet begås, gör ovan än allvarligare.
Pundarna åker *kanske* dit för stöld men mer sannolikt är häleri.
"Målsägaren" skulle mycket väl kunna åka dit för grov misshandel, brott mot knivlagen, vårdslöshet i trafik och det är upp till polisen som gör utredningen...
Ja men då är det verkligen någonting som är fel tycker jag.
Det är alltid så jävla synd om pundarna och dom som hamnar snett i samhället.
Jag vet att alla inte föds med samma förutsättningar. En del har svår uppväxt osv. Men någonstans måste man också ta sitt ansvar.
Om jag super mig full och ex slår någon på käften så får jag lindrigare straff än om jag var nykter....!
Någonstans får man stå för sina handlingar oavsett om man har haft det svårt innan eller har det så jobbigt så man "måste"
gå på droger!
Och trådskaparen borde inte haft en batong i bilen, borde tagit reda på mera innan han sopar den i skall på pundaren osv.
Allt detta är sant. Jag har varit i liknande situation. Man tänker inte 100 % klart. Att han slog "pundaren" med batongen tyder på att han var "säker" på att det var pundaren som stulit mc:n. Tror inte att trådskaparen chansade utan att tro sig vara säker!