Jakten på den perfekta feferonin

I programet "på spåret" har de kvoterat in en kvinna i husbandet på trummor! Fan va vissen hon är på att lira.

Jag tycker vi ska kvotera in fler män i feministorganisationerna, jag röstar på Robban Aschberg...

En halv burk druvan kebab senare kan jag inte påstå att de är nå vidare megagoda. Kanske var fel att säga mjöliga, utan snarare att de är lite slappa och sladdriga, inget direkt tuggmotstånd eller så.
Fan.. Då fick du en taskig burk..

Fattar ändå inte hur det kan skilja så mellan burkarna.. Om man får en bra "Druvan" så är det knaprigt med perfekt smak a´la kebebstället!

edit: Har nu skickat frågan till "konsumentkontakt"..

Last edited:
Fan.. Då fick du en taskig burk..

Fattar ändå inte hur det kan skilja så mellan burkarna.. Om man får en bra "Druvan" så är det knaprigt med perfekt smak a´la kebebstället!

edit: Har nu skickat frågan till "konsumentkontakt"..

Men måste nog iaf krypa till korset och erkänna att de innehöll fler godbitar än icas, men fortfarande inte alls så många man vill ha.
Har du provat golden feferonis? Oxå druvan

Kolla upp var kebabhaken handlar någonstans,och köp därifrån.Svårare kan det väl inte vara?

Fefferoni är stark "växt?"
pepperoni är korv (är tydligen växt med)
jalapeno är också växt

50/50 säger kjex/kex

10% av bönderna, dvs 0,01% av skånes befolkning säger Rullebör.

Fler fördomar? :tummenupp

Att 101,5% av skånes befolkning är bönder. :pannkyss

Jag är en sucker för superstarka feferoni (jag stavar medvetet fel) och de bästa jag har hittat hittills har varit Eldorados starka som går att köpa på Willys.
Det kan variera kraftigt i kvalitet mellan olika batchar men hittar man en bra så är det bara att köpa några burkar.
Jag jobbade på pizzeria när jag gick på gymnasiet och då köpte vi alltid en stor fyrkantig burk med feferoni, 5kg, och de är bästa av de icke-starka så att säga. En gubbe som står under ett träd på loggan, när man öppnade burken så låg de i plast. Gick att köpa på snabbgross för inte så länge sen, jobbigt bara att köpa en så stor då man måste käka dem varje dag för att de inte ska bli dåliga.

Näe, så här är det:

Namnet fefferoni kommer av namnet peperoni (peperone i plural). I största delen av europa är peperoni bara ett annan namn för chili men främst hänvisar peperoni till vanlig paprika samt en mindre och hetare variant som ofta är inlagd. I italien kallas denna inlagda chili även peperoncino eller peperone piccante. I sverige är det denna inlagda chilifrukt (som äts till exempelvis kebab) som kallas peperoni eller fefferoni.

Det finns dessutom en korv med samma namn. Peperonikorven är en italienk-amerikansk variant av salami. Det är den mest populära pizza-toppingen i USA. Korven är kryddad med bland annat paprikapulver, och eftersom paprika (bell pepper) är en chilifrukt så kan man ju tänka sig att det är därifrån namnet kommer.
Ber man att få peperoni på sin pizza i italien så kan man räkna med att få paprika. Vill man ha korven med samma namn kan man be att få "salame piccante".

:fakta

Äh för komplicerat, bensingurka har alltid fungerat för mig.

Jag jobbade på pizzeria när jag gick på gymnasiet och då köpte vi alltid en stor fyrkantig burk med feferoni, 5kg, och de är bästa av de icke-starka så att säga. En gubbe som står under ett träd på loggan, när man öppnade burken så låg de i plast. Gick att köpa på snabbgross för inte så länge sen, jobbigt bara att köpa en så stor då man måste käka dem varje dag för att de inte ska bli dåliga.

I think we may got something! Sen är det lite jobbigt att de är i 5 kgs förpackning. Och med boende i studentkorridor så har man inte alltför generöst med kylutrymme.

I think we may got something! Sen är det lite jobbigt att de är i 5 kgs förpackning. Och med boende i studentkorridor så har man inte alltför generöst med kylutrymme.

Jag brukar å andra sidan köpa feferonis på pizzerian när jag kommer ihåg. En 10:a för en colamugg fylld med feferonis är helt ok pris.

Jag brukar å andra sidan köpa feferonis på pizzerian när jag kommer ihåg. En 10:a för en colamugg fylld med feferonis är helt ok pris.

En polare till mig brukar köpa pizza-deg på den lokala pizzerian, snubben är veggo och dom färdiga veg-pizzorna är inte så upphetsande.

Sen har det ju den fördelen om man bjuder hem folk så får dom som vill slänga på lite döda djur på sina pizzor.

Att köpa feperonis eller peferonis har aldrig slagit mig!

Vill slänga in en liten varning här. Var uppe på Willys och hittade Fontanas feferoni, som egentligen hetter pepperoni. Den var rikitigt ogod. Söt/sur smak som inte alls var angenäm. Var bla socker och vinäger i den som inte vad jag vet varit i annan feferoni. "Med smak av Grekland" stod det på locket. Tycker nog de ska akta sig att använda dessa ord, en invasion från Greklands sida hade varit ett rättmätigt straff efter en sådan hädelse.

(ingen som vill köpa en nästan oöppnad burk Fontana pepperoni, tagit max 4 st. Nypris 17.95.- säljes för högsbjudande)

Åååh vart sjukt sugen på fefferonis nu.... ut i köket... ( vi brukar alltid ha en burk stående, den knapriga sorten) Men nu faans det ingen burk där :huvet

Gaaah! :näsblod

Men som tur var letade jag rätt på en SantaMariaTexmexSalsaBurk och lite Olw släta lätsaltade :kär

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back