Jamen hälsa då!

Hejar du på alla hojar du möter?


  • Antal röstningar
    0

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Södertälje
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Hälsar på alla, inte mopedister kanske...

MC snutar är roligast att hälsa på! :hej
Dom ser så besvärade ut på nått sätt. :hihi
 

R1 Ulle

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Min mans R1:a
Hejsan!!

Jag hälsar när jag åker!
Fast ibland kanske jag missar någon, eftersom jag bara åker med än så länge!
:hej


Hoztic skrev:
2071753 Tja!


Varför hejar så få? Jag tycker/inbillar mig att alla hojåkare ska hälsa på varandra, oavsett om man sitter på kulört skrevraket, gynstol eller tandemsoffa med sorroundanläggning. Men det är förvånansvärt få som hejar. Och det känns som att det nästan alltid är jag som hejar först :huvet
Hejar ni på alla? Om nej, varför inte?
 

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Hälsar speciellt på folk med sånna fräna fransar som hänger både här och där, tycker det är så erotiskt på ngt vis :yoparty
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hoztic skrev:
2071753 Tja!

Varför hejar så få? Jag tycker/inbillar mig att alla hojåkare ska hälsa på varandra, oavsett om man sitter på kulört skrevraket, gynstol eller tandemsoffa med sorroundanläggning. Men det är förvånansvärt få som hejar. Och det känns som att det nästan alltid är jag som hejar först :huvet
Hejar ni på alla? Om nej, varför inte?


Klart man Hälsar fast inte på glidarfolket då dom inte hälsar tillbaka
å när dom väl hälsa så känner man sej lite dum som inte gjorde det.. :huvet

För det är ju klart att man ska hälsa på alla mc åkare :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hoztic skrev:
2071911 Äh, det är bara för att HD har så kass väghållning, så dom törs inte släppa styret! :D

Det är alltid någon lutigkurre som tar fram det argumentet, men när såg du sist en HD med styrdämpare för att minska fladdret?

HD åker man tillbakalutad med en hand på styret lätt hållandes rullen på lämplig volym, sporthoj åker man framåtlutad, med tyngden på framhjulet och med ett krampaktigt tag om styret och hoppas slippa wobbel när man kör över en gruslagning...

Sen att det inte går att svänga med skinnfåtöljer, DET är en helt annan sak, fast egentligen inte, en hoj som är stadig rakt fram får man bryta runt i kurvor, en hoj som gillar att svänga kan kännas nervös rakt fram...
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Hälsar lite till och från men slutat hälsa på gildarhojjar då dom fan aldrig hälsar tillbaka. Såg en i city idag som ändå hade det utlimata styret för att hälsa. Det var det största aphängstyret jag sett och hade han bara öppnat handen så hade blivit en övertydlig hälsning :D

Dock har jag ju en lite svaghet för vissa glidare så när man stirrar på vad det är för hoj etc så har det ibland hälsat ett helt gäng vilket man nästan missar.

Ja va fan. Man gör så gott man kan. Just nu blir man bara glad att se andra hojjar vara ute och åka.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Var och fikade idag på ett hak i södra Sthlm - inte ens när man möts ca tre m ifrån dem och man tycker man har ögonkontakt med kromsläde åkare så kan de inte säga hej endast en slö blick ungefär va fan :arsele . Sedan alla man ser på gatorna även plastraketerna - så hålls händerna bryskt på styret och blicken fokuserad rakt framåt kanske skygg lappar i hjälmen - ny modell :confused: och då går det inte fort ens så det är ingen orsak :va . Samma på sjön fast lite bättre hejande där ibland - längre ut bland kobbarna när de tappat bort sig - då passar det bättre :hihi .//R
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nilzz skrev:
2071902 Klart man hälsar, om det är lämpligt.

Men några som jag troligtvis inte kommer hälsa mera på är HD folket. Själv hälsar man och är trevlig, men dom sitter surt och håller i styret. Så där är det nog färdighälsat....
Själv kör jag ju både HD-chopper och sporthoj.

Min erfarenhet visar att sporthojsåkare är MINST lika kassa på att besvara en hälsning från en HD-åkare. (t.o.m. mycket sämre)

Visst, customfolket hälsar ibland inte när jag sitter på plastraketen, men sporthojsåkarna är i regel mycket mer fisförnäma mot andra hojtyper.
Skillnaden är påtaglig.
Det inställningen tycker jag även går igen här på forumet, medans HD-forumen faktiskt är mer toleranta mot andra hojåkare.

Så resultatet av denna poll ser jag med viss skepsis.

Blir jag hälsad på, så hälsar jag tillbaka iallafall, oavsett vad för hoj dom sitter på.
Jag kräver inte att folk ska vinka hela tiden, men att inte besvara en hälsning är oförskämt & småaktigt.
 
Last edited:

johansall

Schöö bah!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Ljusne
Hoj
Yamaha R1 -05
Klart man ska hälsa på varandra, d har man ju fått lära sig redan innan man kunde gå..!
///MVH Johan
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Tycker dom flesta hejjar, iaf när man kommer på Afrikanen... HD folk är väl lite olika, har både rejsat med dom och suttit o fikat med ett par på det lokala hojfiket i Strömsholm. Känns inte ogästvänligare än nån annan, fast det kanske är annorlunda i storstaden ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Matte81 skrev:
2072367 Jo det är klart man hälsar... :hej
Det kostar så lite. Men det brukar
uppskattas :hoppskrat
Exakt! :fakta Jag brukar vinka åt hojåkare som står bredvid vägen också :)

En sak har dock slagit mig. Om jag tar en prommenad i hembyn, Hedesunda, så ses man som konstig om man inte hejar på alla man möter. Här kan man bli nerslagen om man råkar heja på nån man inte känner :huvet
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
War-psycho skrev:
2072299
Jag kräver inte att folk ska vinka hela tiden, men att inte besvara en hälsning är oförskämt & småaktigt.

Det är just det som jag menar, att dom inte hälssar tillbaka. Har det hänt ett 20 tal ggr så ger man liksom upp. Men vist det är självklart inte alla, men överlag så.

Men som flera har påpekat här så kanske man ska överdriva sin hälsning en aning så kanske dom hejjar :hej
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nilzz skrev:
2072392 Det är just det som jag menar, att dom inte hälssar tillbaka. Har det hänt ett 20 tal ggr så ger man liksom upp. Men vist det är självklart inte alla, men överlag så.

Men som flera har påpekat här så kanske man ska överdriva sin hälsning en aning så kanske dom hejjar :hej
Jag hoppas du läste resten av mitt svar till dig åxå. :)

Jag kör ju bägge typerna, och upplever att sporthojsåkarna är mycket mer fisförnäma än HD-åkarna, när det gäller hälsa på andra hojtyper.
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
:hej
såklart man ska hälsa känner mig dum när jag sj inte hinner me å hälsa
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
War-psycho skrev:
2072299 Själv kör jag ju både HD-chopper och sporthoj.

Min erfarenhet visar att sporthojsåkare är MINST lika kassa på att besvara en hälsning från en HD-åkare. (t.o.m. mycket sämre)

Visst, customfolket hälsar ibland inte när jag sitter på plastraketen, men sporthojsåkarna är i regel mycket mer fisförnäma mot andra hojtyper.
Skillnaden är påtaglig.
Det inställningen tycker jag även går igen här på forumet, medans HD-forumen faktiskt är mer toleranta mot andra hojåkare.

Så resultatet av denna poll ser jag med viss skepsis.

Blir jag hälsad på, så hälsar jag tillbaka iallafall, oavsett vad för hoj dom sitter på.
Jag kräver inte att folk ska vinka hela tiden, men att inte besvara en hälsning är oförskämt & småaktigt.

Ok - men mötte rätt många bikers idag och inte är det många som hälsar och får man inget svar så är nästa hälsning försiktigare och får man inget svar även då så lär man inte hälsa mera denna dag - tyvärr. Ser ut och vara många därute som tappat en utav det trevligaste grejerna med att äga en hoj. Sedan kan jag förstå att man inte kan hälsa på alla en varm sommardag men nu är det inte sommar så det är rätt glest bland åkarna.//R
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
rocketer skrev:
2072438 Ok - men mötte rätt många bikers idag och inte är det många som hälsar och får man inget svar så är nästa hälsning försiktigare och får man inget svar även då så lär man inte hälsa mera denna dag - tyvärr. Ser ut och vara många därute som tappat en utav det trevligaste grejerna med att äga en hoj. Sedan kan jag förstå att man inte kan hälsa på alla en varm sommardag men nu är det inte sommar så det är rätt glest bland åkarna.//R
Håller med att det blir sämre, som allt annat.

Mitt inlägg var riktat som svar till vissa som påstår att HD-åkarna är för "snobbiga" för att hälsa på sporthojar.

Eftersom jag själv kör bägge typerna numer (från början sporthojsåkare), kan jag ge en någolunda opartisk jämförelse.
Och mina upplevelser säger att det snarare är tvärtom.
D.v.s. att sporthojsåkarna är mycket mer "snobbiga" än HD-åkarna.

Har aldrig förstått grejen att se ner på andra hojåkare överhuvudtaget, tycker vi har tillräckligt med "fiender" ändå. :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top