"Janne"(280km/h) ny rättegång 26/8 i Jönköping!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ankan skrev:
Man slutar aldrig förvånas över att folk lyckas bli så upprörda över rättsamhällets förfall och domares totala oförmåga att värdera bevisning. Hur skulle det vara med i vart fall en grundläggande tiopoängskurs i juridik, innan alla tvärsäkra uttalanden om domstolarnas inkompetens?

99 av 100 som uttalat sig om Janne i olika trådar har helt enkelt inte en aning om vad de snackar om.

Nuvarande debatt är rätt ointressant. Vänta tills det finns en lagakraftvunnen dom, så har vi något att snacka om.

Än en gång så slår ankan till.
Om inte jag minns fel så har domstolsutslaget legat länkat på forumet i sin helhet. Läs och komigen sen.
Och som sagt, håll oss informerade om vad som händer med överklagandet.
Ankan, du som vet, hur lång tid kan man förvänta sig innan det blir förhandling?

gladh

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Alla som påstår att man ska fälla någon på det vittnesmålet polismannen uppgett bör ju hoppas att de inte är de som är utpekade nästa gång. Självklart ska man fällas för ett sådant beteende om det står helt utan tvivel och vederbörande är tagen på plats och/eller erkänt. I det här fallet så finns det ett ytterst tvivelaktigt tillvägagångssätt enligt mig. Får bara hoppas att jag inte har identiska ögon med någon som har en rånarluva och hagelgevär. Om det vore så hoppas jag verkligen att jag umgicks med någon som kan styrka mitt alibi, så jag inte var så "dum", och bara satt hemma själv och såg på tv eller något annat underligt...

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Om det nu var "Janne" som körde och polisen kan bevisa att så var fallet ser jag inte staffet som fel.
Men jag tvivlar starkt på att bevisningen är hållbar.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
gladh skrev:
Än en gång så slår ankan till.
Om inte jag minns fel så har domstolsutslaget legat länkat på forumet i sin helhet. Läs och komigen sen.
Och som sagt, håll oss informerade om vad som händer med överklagandet.
Ankan, du som vet, hur lång tid kan man förvänta sig innan det blir förhandling?

gladh

Se trådrubriken. :tungan

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Nu börjar det närma sig! Jag ska dit, om det nu inte är så att nån chef planerar in ett arbetspass för mig då.

Vilken tid är det? Någon annan från Lkpg som ska dit? Har ni inte hoj så kan jag skjussa om ni har ställ / hjälm.

Kristoffer

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
En sak jag alltid har undrat över i detta fallet är hur fasen de har kunnat sätta en hastighet på "janne", vad jag förstår bet polisen i gräset rejält och kunde knappast mäta den farten ens om han hjälpt till och putta på sin sura polishoj.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Silwer skrev:
En sak jag alltid har undrat över i detta fallet är hur fasen de har kunnat sätta en hastighet på "janne", vad jag förstår bet polisen i gräset rejält och kunde knappast mäta den farten ens om han hjälpt till och putta på sin sura polishoj.
polisen har stoppat mig flera gånger när jag kört bil å säger en hastighet som inte alls har stämt...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Silwer skrev:

Hastigheten är inte mätt utan uppskattad; polismannen körde enligt egen uppgift i 230 och uppskattade den flyendes hastighet till 250-280 km/h - alltså blev han frånåkt i 20-50 km/h.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Mouse skrev:
Den 26/8 ska "Jannes" fortkörning tas upp på nytt i Domstol i Jönköping. "Janne" står ju som sagt anklagad för att åkt ifrån en MC-Polis i över 280km/h. han blev fälld i första rättegången, pga att polismannen fyra dagar senare än själva händelseförloppet ansåg att han kunde peka ut honom. :3freak "Janne" har överklagat och fallet prövat på nytt. :tummenupp

Har letat efter domen, men hittar den inte!

Kan inte någon som har texten lägga ut den (om man får förstås) eller länka till den?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Ingen som vet _när_ rättegången är? Alltså, vilken tid på dagen fallet tas upp.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
69:an skrev:
Hastigheten är inte mätt utan uppskattad; polismannen körde enligt egen uppgift i 230 och uppskattade den flyendes hastighet till 250-280 km/h - alltså blev han frånåkt i 20-50 km/h.
Nästa steg är väl tat de slipper använda laser, det blir biligare om de står och bedömmer hastigheten längs vägarna:lol
Jo jag förstår att det gick för fort givetvis.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Hovrätten i jönköping e på lunch till 13.00

Ringer o begär handlingarna när dom e tebax.

Är dom sammarbetsvilliga så ligger målet på SH om en halvtimme....

*offentlighetsprincipen e bra*

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Webspy skrev:
Hovrätten i jönköping e på lunch till 13.00

Ringer o begär handlingarna när dom e tebax.

Är dom sammarbetsvilliga så ligger målet på SH om en halvtimme....

*offentlighetsprincipen e bra*
Suveränt, tack för det!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Silwer skrev:
Nästa steg är väl tat de slipper använda laser, det blir biligare om de står och bedömmer hastigheten längs vägarna:lol
Jo jag förstår att det gick för fort givetvis.

Domen från Lidköpings Tingsrätt - den som nu överklagas - handlar inte primärt om hastighetsöverträdelsen, utan gäller vårdslöshet i trafik.

Domen är visserligen offentlig handling och kan begäras av vem som helst utan motivering, men jag skulle ändå tänka efter både en och två gånger innan jag lade ut den i sin helhet på SH. Var och en med litet fantasi kan säkert föreställa sig en och annan tänkbar komplikation.

Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Domen från Lidköpings Tingsrätt - den som nu överklagas - handlar inte primärt om hastighetsöverträdelsen, utan gäller vårdslöshet i trafik.

Domen är visserligen offentlig handling och kan begäras av vem som helst utan motivering, men jag skulle ändå tänka efter både en och två gånger innan jag lade ut den i sin helhet på SH. Var och en med litet fantasi kan säkert föreställa sig en och annan tänkbar komplikation.

Man behöver inte lägga ut någon personinfo..... o det var heller inte tanken.

Tror dom flesta är intresserade av att se motiveringen till fällande dom utan att ha satt dit någon.... utan åkt hem till personen i fråga och åtalat utan vettiga bevis....

Det är iaf vad denna tråden handlade om från början....

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle

Jo det är väl så. Kan någon som orkar beställa den läsa igenom den och bara klargöra vad personen identifierats med. Jag får ingen klarhet i det hur mycket jag än försöker läsa. Mycket text och ingen substans i de här trådarna.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
sweborn skrev:
Jo det är väl så. Kan någon som orkar beställa den läsa igenom den och bara klargöra vad personen identifierats med. Jag får ingen klarhet i det hur mycket jag än försöker läsa. Mycket text och ingen substans i de här trådarna.

sitter med göta hovrätt i telefonen..... har ju inte så mycket att gå på.... så dom letar bland sina akter just nu......

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Webspy skrev:
sitter med göta hovrätt i telefonen..... har ju inte så mycket att gå på.... så dom letar bland sina akter just nu......

Fast var det inte tingsrätten (första instans) som han hade torskat på?

gladh

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
gladh skrev:
Fast var det inte tingsrätten (första instans) som han hade torskat på?

gladh

överklagar man tingsrättens beslut hamnar man hos hovrätten !

tyvärr så kände inte göta hovrätt till något trafikmål som dom skulle ta upp den dagen........

det enda som fanns var ett mål från växjö tingsrätt.....

således... inga papper då jag inte har mer att gå på än det som står i denna tråd.... om någon känner att dom vill pm:a lite info så går det bra !

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024