"Janne"(280km/h) ny rättegång 26/8 i Jönköping!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Webspy skrev:
överklagar man tingsrättens beslut hamnar man hos hovrätten !

Sorry, missuppfattade dig. Trodde du var ute efter domstolsprotokollet och inte tidpunkt för de nya förhandlingarna.
My bad.

gladh

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
gladh skrev:
Sorry, missuppfattade dig. Trodde du var ute efter domstolsprotokollet och inte tidpunkt för de nya förhandlingarna.
My bad.

gladh

jag är ute efter dom.... samt överklagandet.....

men om du råkar sitta inne på dom handlingarna så kan du väl PM:a mig :)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Webspy skrev:
jag är ute efter dom.... samt överklagandet.....

men om du råkar sitta inne på dom handlingarna så kan du väl PM:a mig :)

Har inga handlingar, däremot vet jag att de låg uppe på nån hemsida strax efter avkunnandet, men försvann ganska så fort därefter.
Ring den aktuella tingsrätten så skickar de dig en kopia.

gladh

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
sweborn skrev:
Jo det är väl så. Kan någon som orkar beställa den läsa igenom den och bara klargöra vad personen identifierats med. Jag får ingen klarhet i det hur mycket jag än försöker läsa. Mycket text och ingen substans i de här trådarna.

Polismannen har enligt egen uppgift kört jämsides med gärningsmannen vid tre tillfällen, på ett avstånd av ca 2 meter och i hastigheter mellan 90 och 150 km/h. Han har sett gärningsmannens ögon och näsa tydligt genom ett klart visir (medan "Janne" säger sig ha använt ett mörkt).
Tre dagar efter händelsen besökte polismannen "Jannes" dåvarande arbetsplats, och kände omedelbart igen "Janne" då deras blickar möttes.
"Jannes" osäkra agerande då polismannen frågade om "Janne" kört hoj i helgen gjorde att polismannen blev ännu mer säker på identifieringen.

Polismannen säger sig alltså kunna peka ut "Janne" utan minsta tvekan, utifrån iakttagelserna av gärningsmannens ögon, ansikte, hud samt kroppsbyggnad. Med hänsyn till det, och till att "Janne" har ett speciellt utseende, och till "Jannes" agerande vid polismannens besök på arbetsplatsen, menar tingsrätten att det är ställt utom allt rimligt tvivel att "Janne" är den som körde hojen.

Det låter ändå litet svagt IMHO, utan djupare juridiska kunskaper, skall bli väldigt intressant att se vad hovrätten kommer fram till.

Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
69:an skrev:
Polismannen har enligt egen uppgift kört jämsides med gärningsmannen vid tre tillfällen, på ett avstånd av ca 2 meter och i hastigheter mellan 90 och 150 km/h. Han har sett gärningsmannens ögon och näsa tydligt genom ett klart visir (medan "Janne" säger sig ha använt ett mörkt).
Tre dagar efter händelsen besökte polismannen "Jannes" dåvarande arbetsplats, och kände omedelbart igen "Janne" då deras blickar möttes.
"Jannes" osäkra agerande då polismannen frågade om "Janne" kört hoj i helgen gjorde att polismannen blev ännu mer säker på identifieringen.

Polismannen säger sig alltså kunna peka ut "Janne" utan minsta tvekan, utifrån iakttagelserna av gärningsmannens ögon, ansikte, hud samt kroppsbyggnad. Med hänsyn till det, och till att "Janne" har ett speciellt utseende, och till "Jannes" agerande vid polismannens besök på arbetsplatsen, menar tingsrätten att det är ställt utom allt rimligt tvivel att "Janne" är den som körde hojen.

Det låter ändå litet svagt IMHO, utan djupare juridiska kunskaper, skall bli väldigt intressant att se vad hovrätten kommer fram till.

OK, antar att man måste se Janne "live" och bilda sig en egen uppfattning då...

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Mr Hyde skrev:
Det står i den gamla tråden att domen + utredningen finns på denna sida:

http://medlem.spray.se/mpire/

"Hemma hos en kompis som han inte vill namnge".

Låter ju som att han har en del att dölja. Man kan diskutera rättssäkerhet och sådant, men om han inte lägger korten på bordet så kommer inte jag att tycka synd om honom.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dra av tre procent på mätsträckan? Varför det? Skall man möjligen lägga till tre procent på mätsträckan men han tabbade sig och drog av?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ankan skrev:
Nuvarande debatt är rätt ointressant. Vänta tills det finns en lagakraftvunnen dom, så har vi något att snacka om.
Jag tycker det är nog så allvarligt att bli misstänkt för ett brott på det sätt som beskrivits. Om det senare kommer att visa sej att det finns andra grunder för misstanken än vi fått veta, ja det får man ta ställning till då.

Så diskussionen är klart relevant med de förutsättningar vi har.
IMHO

Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
sweborn skrev:
"Hemma hos en kompis som han inte vill namnge".

Låter ju som att han har en del att dölja. Man kan diskutera rättssäkerhet och sådant, men om han inte lägger korten på bordet så kommer inte jag att tycka synd om honom.
Helt riktigt...för det betyder väl att man är skyldig när man uppför sej nervöst i polisens närvaro samt inte vill berätta var man varit??? *Ironi*

Det SKA vara bortom allt rimligt tvivel och här kan det ju finnas flera rimliga förklaringar. Bevisbördan ligger hos Polisen och inte tvärtom.
Är väl bara i Miljöfrågor som man har omvänd bevisbörda.....Rätta mej om jag har fel....

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det är ganska olustigt det här målet.

om vi antar att det är han som är anklagad som har kört och han har använt ett svart visir vid körningen så måste det vara väldigt frustrerande för den anklagade. polisen hävdar ju att att visiret var klart och att han därför har kunnat identifiera den som körde fordonet. det funkar ju inte direkt för den anklagade att säga "nej jag hade ett svart visir så du kan inte ha sett att det var jag". om det är så att polisen ljuger om visiret så måste ju den anklagade kvida som en gris. det skulle jag göra i alla fall.

jag har lyssnat på banden från rättegången flera gånger nu och det är ju just att polisen säger att han sett genom visiret som avgör det hela.
jag finner det inte direkt trovärdigt att den anklagade skulle hålla på och släppa upp snuthojen jämsides och kolla på snuten och hålla på och köra på bakhjulet och sånt ifall den anklagade inte haft ett svart visir.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
R1 wannabe skrev:
Helt riktigt...för det betyder väl att man är skyldig när man uppför sej nervöst i polisens närvaro samt inte vill berätta var man varit??? *Ironi*

Det SKA vara bortom allt rimligt tvivel och här kan det ju finnas flera rimliga förklaringar. Bevisbördan ligger hos Polisen och inte tvärtom.
Är väl bara i Miljöfrågor som man har omvänd bevisbörda.....Rätta mej om jag har fel....

Nervos i polisens narvaro... varfor skulle han vara nervos? Han har ju inte gjort nagot?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
sweborn skrev:
Nervos i polisens narvaro... varfor skulle han vara nervos? Han har ju inte gjort nagot?
Det skrev jag inte heller....
Jag syftade på det 69an skrev:

69 skrev:
"........."Jannes" osäkra agerande då polismannen frågade om "Janne" kört hoj i helgen gjorde att polismannen blev ännu mer säker på identifieringen........"

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R1 wannabe skrev:
Var hittar jag dessa band?

det är min kompis som har den där mpire sidan där alla handlingar ligger. där ligger i alla fall ljudbandet med förhöret med den anklagade upplagt. bara att ladda ner. länken till mpire's sida finns i denna tråd. kommer inte ihåg adressen just nu.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
bmwjohan skrev:
det är min kompis som har den där mpire sidan där alla handlingar ligger. där ligger i alla fall ljudbandet med förhöret med den anklagade upplagt. bara att ladda ner. länken till mpire's sida finns i denna tråd. kommer inte ihåg adressen just nu.
Tack för hjälpen :tummenupp

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
R1 wannabe skrev:
Det skrev jag inte heller....
Jag syftade på det 69an skrev:

OK. hur som helst har han nog storre chans i hovratten dar jurister avgor istallet for kreti o pleti.
Om de inte anser att han, eftersom hans kompis kan rentva honom pa tva sekunder, ar skyldig eftersom han inte berattar vem han besokt. Men vad vet jag, han kanske nu har berattat vem det ar ?

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sweborn skrev:
OK. hur som helst har han nog storre chans i hovratten dar jurister avgor istallet for kreti o pleti.
Om de inte anser att han, eftersom hans kompis kan rentva honom pa tva sekunder, ar skyldig eftersom han inte berattar vem han besokt. Men vad vet jag, han kanske nu har berattat vem det ar ?

det som är det farliga här är ju ifall hans kompis vittnar i rätten och säger att det anklagade faktiskt var hemma hos honom kvällen ifråga och den anklagade trots detta blir dömd, så kommer kompisen att få skaka galler. vem vill utsätta sin kompis för nått sånt? jag skulle då aldrig göra det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024