Webspy skrev:överklagar man tingsrättens beslut hamnar man hos hovrätten !
Sorry, missuppfattade dig. Trodde du var ute efter domstolsprotokollet och inte tidpunkt för de nya förhandlingarna.
My bad.
gladh
Webspy skrev:överklagar man tingsrättens beslut hamnar man hos hovrätten !
gladh skrev:Sorry, missuppfattade dig. Trodde du var ute efter domstolsprotokollet och inte tidpunkt för de nya förhandlingarna.
My bad.
gladh
Webspy skrev:jag är ute efter dom.... samt överklagandet.....
men om du råkar sitta inne på dom handlingarna så kan du väl PM:a mig
sweborn skrev:Jo det är väl så. Kan någon som orkar beställa den läsa igenom den och bara klargöra vad personen identifierats med. Jag får ingen klarhet i det hur mycket jag än försöker läsa. Mycket text och ingen substans i de här trådarna.
69:an skrev:Polismannen har enligt egen uppgift kört jämsides med gärningsmannen vid tre tillfällen, på ett avstånd av ca 2 meter och i hastigheter mellan 90 och 150 km/h. Han har sett gärningsmannens ögon och näsa tydligt genom ett klart visir (medan "Janne" säger sig ha använt ett mörkt).
Tre dagar efter händelsen besökte polismannen "Jannes" dåvarande arbetsplats, och kände omedelbart igen "Janne" då deras blickar möttes.
"Jannes" osäkra agerande då polismannen frågade om "Janne" kört hoj i helgen gjorde att polismannen blev ännu mer säker på identifieringen.
Polismannen säger sig alltså kunna peka ut "Janne" utan minsta tvekan, utifrån iakttagelserna av gärningsmannens ögon, ansikte, hud samt kroppsbyggnad. Med hänsyn till det, och till att "Janne" har ett speciellt utseende, och till "Jannes" agerande vid polismannens besök på arbetsplatsen, menar tingsrätten att det är ställt utom allt rimligt tvivel att "Janne" är den som körde hojen.
Det låter ändå litet svagt IMHO, utan djupare juridiska kunskaper, skall bli väldigt intressant att se vad hovrätten kommer fram till.
Mr Hyde skrev:Det står i den gamla tråden att domen + utredningen finns på denna sida:
http://medlem.spray.se/mpire/
Såvärst speciellt utseende tyckar jag då inte att han har...sweborn skrev:OK, antar att man måste se Janne "live" och bilda sig en egen uppfattning då...
Jag tycker det är nog så allvarligt att bli misstänkt för ett brott på det sätt som beskrivits. Om det senare kommer att visa sej att det finns andra grunder för misstanken än vi fått veta, ja det får man ta ställning till då.Ankan skrev:Nuvarande debatt är rätt ointressant. Vänta tills det finns en lagakraftvunnen dom, så har vi något att snacka om.
Helt riktigt...för det betyder väl att man är skyldig när man uppför sej nervöst i polisens närvaro samt inte vill berätta var man varit??? *Ironi*sweborn skrev:"Hemma hos en kompis som han inte vill namnge".
Låter ju som att han har en del att dölja. Man kan diskutera rättssäkerhet och sådant, men om han inte lägger korten på bordet så kommer inte jag att tycka synd om honom.
R1 wannabe skrev:Helt riktigt...för det betyder väl att man är skyldig när man uppför sej nervöst i polisens närvaro samt inte vill berätta var man varit??? *Ironi*
Det SKA vara bortom allt rimligt tvivel och här kan det ju finnas flera rimliga förklaringar. Bevisbördan ligger hos Polisen och inte tvärtom.
Är väl bara i Miljöfrågor som man har omvänd bevisbörda.....Rätta mej om jag har fel....
Var hittar jag dessa band?bmwjohan skrev:......jag har lyssnat på banden från rättegången flera gånger nu.......
Det skrev jag inte heller....sweborn skrev:Nervos i polisens narvaro... varfor skulle han vara nervos? Han har ju inte gjort nagot?
69 skrev:"........."Jannes" osäkra agerande då polismannen frågade om "Janne" kört hoj i helgen gjorde att polismannen blev ännu mer säker på identifieringen........"
R1 wannabe skrev:Var hittar jag dessa band?
Tack för hjälpenbmwjohan skrev:det är min kompis som har den där mpire sidan där alla handlingar ligger. där ligger i alla fall ljudbandet med förhöret med den anklagade upplagt. bara att ladda ner. länken till mpire's sida finns i denna tråd. kommer inte ihåg adressen just nu.
R1 wannabe skrev:Det skrev jag inte heller....
Jag syftade på det 69an skrev:
sweborn skrev:OK. hur som helst har han nog storre chans i hovratten dar jurister avgor istallet for kreti o pleti.
Om de inte anser att han, eftersom hans kompis kan rentva honom pa tva sekunder, ar skyldig eftersom han inte berattar vem han besokt. Men vad vet jag, han kanske nu har berattat vem det ar ?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|