JAS lackad Sporthoj?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
bo$ken skrev:
2235354 Att ni bara orkar, sej JAS till 100 personer och 98% vet vad ni menar.
Gixxer, retta, ninja o blade då? hur fel är det? Men vi fattar vad det betyder.

Nu hjälper vi trådskaparen och hittar hans båge, får man seja "båge" eller det e osso fel? heter kanske begå, eller nåt.

Men ni fattar nog att jag menar hoj, flåt, motorcykel. :3freak :mad:
Sej :confused:

sej.jpg
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
bo$ken skrev:
2235354 Att ni bara orkar, sej JAS till 100 personer och 98% vet vad ni menar.
Gixxer, retta, ninja o blade då? hur fel är det? Men vi fattar vad det betyder.

Det är ju smeknamn av dom faktiska beteckningarna, en helt annan sak.

Jämför med att säga "En 850" och sen UTGÅ ifrån att alla fattar att man menade en TDM850, fast hälften trodde det handlade om volvo 850, några trodde det var BMW 850, och nån trodde det var ett grafikkort..

bo$ken skrev:
Nu hjälper vi trådskaparen och hittar hans båge, får man seja "båge" eller det e osso fel? heter kanske begå, eller nåt.

Den är redan hittad, vilket du skulle vetat om du hade bemödat dej att läsa igenom tråden.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
McFille skrev:
2235539 :hihi

Ja nog sagt om det där jävla namnet, kärt barn har många namn!
Kärt ja...

Fan vad man fått försvara detta ypperliga flygplan, för alla gnällspikar som klagat på de få olyckorna som förekommit.

Det enda man kan ifrågasätta i den frågan, är hur dom kunde vara så jävla puckade att tillåta flyguppvisning mitt i Stockholm (utan "skyddsnät") med ett så pass nytt system.

Sen att FM beställt för många flygplan (så här i efterhand), och SAAB vägrar rucka på kontraktet är ju inte heller toppen.

I övrigt är det ett alldeles suveränt flygplan. :yoparty

Tänk alla idioter som tyckte vi skulle köpa MIG 29'or istället. :kocko
Snacka om att vara dåligt insatt.

SAAB's stridsflygplan har alltid varit mycket lyckade och avancerade, inte illa för lilla Sverige. :)

McFille: Ha så j-la kul att flyga SKJASFPL'et, din lyckost. :tummenupp
(Och se till att du inte behöver bli hämtad av RHKP, med SJVPERS.)

Hej då, alla Ja(s)ägare... :hej
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Olsson skrev:
2234966 :3freak BIKE nr 2 2004 Ägaren: Fredde Edström :mattias
Och här på sporthoj heter han Z Fredde. Samma hoj som jag länkade till tidigare i tråden. Nu när alla verkar ha diskuterat klart så kan vi kanske få reda på om det var denna hoj som trådskaparen tänkte på? Brutal är den hur som helst.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
War-psycho skrev:
Tänk alla idioter som tyckte vi skulle köpa MIG 29'or istället. :kocko
Snacka om att vara dåligt insatt.


Det var det inte många som tyckte eftersom offertlämnandet skedde 1980 och inte ens involverade någon MiG-29 (blev operativ först 1983). Däremot F-16, F/A-18 och F-20, samtliga amerikanska flygplan.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Den är redan hittad, vilket du skulle vetat om du hade bemödat dej att läsa igenom tråden.

Jag har läst allt och är fullt medveten om hojen ev. är funnen, och det var ju definitivt inte din förtjänst, eller hur? Oavsett den korrekta benämningen på planet, Grepen, Grippen, Fjas, Fes.....

Och som estremo sejer, är det denna hoj trådskaparen menar?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Chris Ash skrev:
2235694 Det var det inte många som tyckte eftersom offertlämnandet skedde 1980 och inte ens involverade någon MiG-29 (blev operativ först 1983). Däremot F-16, F/A-18 och F-20, samtliga amerikanska flygplan.
Jag snackar om tiden efter olyckorna, där alla "expertjournalister", och amatörer tyckte vi skulle lägga ner "Jasen" och köpa MIG 29'or istället, för dom fanns billiga i öst.

Jag vet vilken turordning dom kom i. :)

(F-20 skulle varit kul att se i tjänst däremot, fast inte i Sverige. Den var intressant.)
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Olsson skrev:
2234966 :3freak BIKE nr 2 2004 Ägaren: Fredde Edström :mattias


Besserwissermode ON: SÅLD, ny ägare. Besservissermode OFF

Somsagt så fick jag tag i kompisen tillslut och fick info. Han skulle ringa Fredde och kolla om han ville maila mig ett par bilder.Om inte annat så kanske kompisen harde Bike och skulle scanna bilden, men det är ju redan gjort nu! Fredde har slutat med dessa upptåg och har sålt allt han ägde och tittar nu efter en tamare hoj. Vad det nu kan vara efter att busat med sådana här projekt? En sillig GSXR1000 kanske :hihi eller tråkig zx10 :tungan
 

2fast2c

GuldMedlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
okänt
Hoj
Olika
Förutom allt tjat om planet. Bra jobbat. :tummenupp
Men sorry, det är inte hojen jag tänker på,
:huvet
Jag måste kolla om mina tidningar hemma.

Kom på lite detaljer till:
Ägaren sitter med korsade armar framför "planet" som är fotat rakt framifrån, hojen står dock lite snett framför.
har ävven för mig att hojen hade gripen insperade tecken,

Faan blir sne på det här.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
War-psycho skrev:
2235721 Jag snackar om tiden efter olyckorna, där alla "expertjournalister", och amatörer tyckte vi skulle lägga ner "Jasen" och köpa MIG 29'or istället, för dom fanns billiga i öst.

Jag vet vilken turordning dom kom i. :)

(F-20 skulle varit kul att se i tjänst däremot, fast inte i Sverige. Den var intressant.)

Det skulle säkert gå att göra en väldigt kompetent multirollkärra av MiG-29 iofs själva plattformen är det ju inget fel på, fast efter olyckorna var det lite sent för det....

Förutom alla implementeringsproblem och politiska aspekter som mer eller mindre omöjliggjorde köp av ryska flygetyg.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Chris Ash skrev:
2237076 Det skulle säkert gå att göra en väldigt kompetent multirollkärra av MiG-29 iofs själva plattformen är det ju inget fel på, fast efter olyckorna var det lite sent för det....

Förutom alla implementeringsproblem och politiska aspekter som mer eller mindre omöjliggjorde köp av ryska flygetyg.
Fel... finns så mycket fel i det så du kan inte ana. :)

Visst, jag gillar MIG 29'an, skitfin kärra. :tummenupp
Men den passar inte för Sverige.

1, Den har 2 st TÖRSTIGA ryska motorer.

2, Den är inte avpassad för korta start/landingsbanor (våra vägbaser), den använder en bromsskärm (som vi övergav med Draken), för den har kort landningsställ, vilket omöjliggör brant alfavinkel vid sättningen.

3, Den är inte konstruerad för att klargöras/underhållas av värnpliktiga soldater.

4, Kan vara knepigt med reservdelar & vapensystem vid händelse av krig.

5, MIG 29'an är en utpräglad jaktkärra, visst går att modifiera, men bättre än Gripen...nää.

6, Är inte fjärde generationens flygplan, som Gripen = äldre tänk.

Alltså; skitbra kärra, men helt fel för Sverige.
Lika realistiskt/vettigt som vi skulle köpa F-14 Tomcat till Sverige. :)

Lite synd, för det vore mäktigt annars. :yoparty

2fast2c skrev:
2236943 Kom på lite detaljer till:
Ägaren sitter med korsade armar framför "planet" som är fotat rakt framifrån, hojen står dock lite snett framför.
har ävven för mig att hojen hade gripen insperade tecken,
Vet inte om det kan vara till nån hjälp, men Scania har dom där Gripenmärkena...
Så det är troligt att märkena kommer därifrån.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
War-psycho skrev:
2237106 Fel... finns så mycket fel i det så du kan inte ana. :)

Visst, jag gillar MIG 29'an, skitfin kärra. :tummenupp
Men den passar inte för Sverige.

1, Den har 2 st TÖRSTIGA ryska motorer.

2, Den är inte avpassad för korta start/landingsbanor (våra vägbaser), den använder en bromsskärm (som vi övergav med Draken), för den har kort landningsställ, vilket omöjliggör brant alfavinkel vid sättningen.

3, Den är inte konstruerad för att klargöras/underhållas av värnpliktiga soldater.

4, Kan vara knepigt med reservdelar & vapensystem vid händelse av krig.

5, MIG 29'an är en utpräglad jaktkärra, visst går att modifiera, men bättre än Gripen...nää.

6, Är inte fjärde generationens flygplan, som Gripen = äldre tänk.

Alltså; skitbra kärra, men helt fel för Sverige.
Lika realistiskt/vettigt som vi skulle köpa F-14 Tomcat till Sverige. :)

Lite synd, för det vore mäktigt annars. :yoparty

Vet inte om det kan vara till nån hjälp, men Scania har dom där Gripenmärkena...
Så det är troligt att märkena kommer därifrån.

Finns inget fel alls i vad jag skrev.

Som jag skrev "förutom alla implementeringsproblem". Alla de där punkterna skulle även gälla de flesta västkärror som vi skulle kunna tänkas köpa 1980 och ändå ansågs de som realistiska alternativ. Möjligen skulle tillgången på reservdelar och skit att hänga under vingarna vara bättre.

Jaktviggen hade kvar halva flygtiden vid skrotningen. D-modden gav JA37 prestanda som i vissa fall till och med överglänste JAS39. En moderniserad Multiroll-Viggen skulle förmodligen vara ett minst lika bra alternativ som någon av övriga uppräknade kärror. Men det hade blivit DYRT i vilket fall som helst.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Chris Ash skrev:
2237859 Alla de där punkterna skulle även gälla de flesta västkärror som vi skulle kunna tänkas köpa 1980 och ändå ansågs de som realistiska alternativ.
Jo, därav att jag skrev att det var lika realistiskt/vettigt som att köpa F14 Tomcat för svenskt bruk. :)

Jänkarna kan ju inte ens starta utan att först scanna av startbanan efter FOD. Där är ryssarna mycket bättre (MIG29'an klarar t.o.m. gräsbanor, då den kan stänga intagen med luckor.)

Jänkeplanen är inte heller lämpade för klargöring av värnpliktiga.

Min poäng var att MIG29'an inte ens var i närheten så bra som JAS 39 Gripen
, för svenskt bruk.
Jag har inte påstått att västplanen är bättre på det sättet.

Jag säger bara att JAS 39 Gripen är överlägset bästa planet för Sverige. :Bugar
(Dessutom är den mycket bättre än Viggen, trots det du påstår.
Viggen är bra, men Gripen bättre för sin uppgift idag.)
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
2fast2c skrev:
2226002 Jaha... :7peta eftersom det bara finns ett plan som har betäckningen JAS och det är gripen trodde jag att det räckte, men ok.

Btw
Hade det vart ett Viggen hade det haft betäckning som JA 37, AJS 37, osv
hade jag menat en Draken hade jag skrivit J 35

Men tack för hjälpen.
Är du helt säker på att du menar betäckning ? :tungan
Inte benämning/beteckning?
 

njelger

Guest
JAS, Gripen, JAS 39....whatever...

Ett plan byggt för fred.
En gökunge i försvaret.

ganska lik B3LA tycker jag :)
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
War-psycho skrev:
2238119 Jo, därav att jag skrev att det var lika realistiskt/vettigt som att köpa F14 Tomcat för svenskt bruk. :)

Jänkarna kan ju inte ens starta utan att först scanna av startbanan efter FOD. Där är ryssarna mycket bättre (MIG29'an klarar t.o.m. gräsbanor, då den kan stänga intagen med luckor.)

Jänkeplanen är inte heller lämpade för klargöring av värnpliktiga.

Min poäng var att MIG29'an inte ens var i närheten så bra som JAS 39 Gripen
, för svenskt bruk.
Jag har inte påstått att västplanen är bättre på det sättet.

Jag säger bara att JAS 39 Gripen är överlägset bästa planet för Sverige. :Bugar
(Dessutom är den mycket bättre än Viggen, trots det du påstår.
Viggen är bra, men Gripen bättre för sin uppgift idag.)

Klart JAS39 på många sätt är bättre än JA37, det är en generation nyare helt enkelt. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer tex JA37 alltid ha en effektivare radar än JAS39 då det helt enkelt är ett större flygplan, tillsammans med D-modden (Kapsel U95, Databuss 1553 och RB99 AMRAAM bland annat) ger det mycket höga prestanda vid anfall med radarjaktrobot.

Sen är jag inte så säker på att det du säger stämmer längre, svenska invasionsförsvaret är avvecklat, JAS39 Gripens framtida roll i försvaret kommer främst vara som flygande artilleri (CAS) och bevakare av flygförbudszoner med mera vid internationella insatser. Då spelar det kacka huruvida värnpliktiga kan byta motor eller inte eller om planet kan starta på 500 meter, då är det andra kvaliteter man är ute efter. Svenska flygvapnet tar mångt och mycket ett steg tillbaka nu när man inför Link 16 och anpassar sig till NATO-standard, i efterklokhetens tecken skulle F-16 varit det bästa alternativet för oss, med mer vapenlast och mer att välja på (att kasta sjömålsrobotar på invasionskakan känns något obsolet 2006) vilket man också kom fram till 1980 om det skulle rört sig om 100 flygplan vilket är ganska precis vad vi har idag. Skillnaden är att 1980 räknade man med att det skulle behövas 350-400 flygplan för ett invasionsförsvar, då var JAS39 det bästa alternativet.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Chris Ash skrev:
2238186 ....text...
Nog för att invasionsförsvaret inte riktigt är aktuellt längre... men att jämföra ett fjärde generationens flygplassystem , med flygplan som flögs första gången på 60/70-talen ??? :va

Dessutom, vilka tror du klargör Gripen utomlands ?
Jo, våra värnpliktiga...

Exempel: När Anders Björk åkte till Farnboroughmässan med Viggen, så fick man se skillnaden.

De svenska värnpliktiga klargjorde planet på en kvart, och gick sen och köpte glass.
Sen ställde dom sig och tittade på när jänkarna jobbade på sitt plan, som landat samtidigt.
Jänkarna, som arbetat minst 3 år som yrkesmilitärer, frågade svenskarna om deras dåliga disciplin, varför dom inte klargjorde sitt plan direkt efter landning.
Svenskarna förklarade att dom redan gjort det, och blev klara för 20 minuter sen. :lol

Jag kan ju knapppast se att fältmässighet skulle vara något negativt i sin nya roll i försvaret.
Detta gör t.o.m. svenskarnas filosofi bättre för internationella insatser, plus att vi inte behöver sopa landningsbanorna med tandborstar först. :lol

:pannkyss
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Men att på flyguppvisningar så är ju ändå Viggen råast då det har ett sjukt muller :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top