Jehovas

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nicke_K skrev:
Jag brukar ställa några frågor när dom kommer och knacka på dörren.

1. Varför skapade Gud oss med en svanskota?
2. Varför skapade Gud oss med en blindtarm?
3. Varför står det inget om dinosaurierna (stavning) i biblen dom har ju bevisligen funnits.
4. Om Gud nu skapade universum åt oss varför gjorde han det så stort?

Detta brukar räcka jag har aldrig fått något svar på dessa frågorna och så avslutar jag med att jag tror på Darwins teori och jag är ateist då brukar dom lomma iväg.
Eftersom JV anammat mycket av den amerikanska kreationismen, så kan du få va beredd på ett riktigt långt samtal om du träffar fel person...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
robbah99 skrev:
Ett seröst svar från en som växt upp i skiten (jag) är:

Tack så mycket, men jag är inte intresserad av att leva för evigt i ett paradis på jorden. Var vänlig notera i erat distriktskort att jag inte önskar fler besök. Adjö.
Visst fan, de skriver ju direkt på kartbladen ibland... Annars så har de inte kvar samma anteckningsformulär som tidigare pga. datalagen, så jag är osäker på hur mycket information som följer med distriktskorten numera.

Har också delvis växt upp med den s.k. ultimata "sanningen", även om det inte varit i samma fundamentala miljö som många andra varit med om.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Chefen Alabama skrev:
Nu blir det lite OT.
Satt och kollade på någon dyngserie igår på TV.
Var en kille som var Jehovas som vägrade ta emot blodtransfusioner (stavning?) pga av sin tro. Ponera nu att man skulle orsaka tex en bilolycka med ett gäng Jehova-folk inblandade, någon kanske förlorar mycket blod och skulle kunna räddas av en blodtransfusion men vägrar och dör. Åker man då dit på vållande till annans död eller likn? Behöver ju inte vara en speciellt svår olycka för att blodtranfusioner kan behövas.

Ja, idag är det tråkigt på jobbet ja...

Jävligt bra fråga, hade en mormon i klassen som tydligen vägrade ta emot blod, jag ställde frågor hela tiden men han bara log sådär gudfruktigt och sade att när herren kallar så vet han vad han ska göra osv osv
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
mb skrev:
... datalagen ....
<besserwisser>
Det var länge sen den gällde. Personuppgiftslagen (PUL) är det som gäller.
</besserwisser>

Men du har i sak helt rätt. PUL innebär att man inte får föra personregister hur som helst (spelar ingen roll om det är med dator eller inte). Samt att du har rätt att en gång per år få kostnadsfritt utdrag ur registret med dina personuppgifter etc.

Edit: Hade inte läst hela tråden.
Att notera personuppgifter på ett kartblad faller också under PUL.
Men dom kanske har tillstånd för det också. :va
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Robban_C skrev:
<besserwisser>
Det var länge sen den gällde. Personuppgiftslagen (PUL) är det som gäller.
</besserwisser>

Men du har i sak helt rätt. PUL innebär att man inte får föra personregister hur som helst (spelar ingen roll om det är med dator eller inte). Samt att du har rätt att en gång per år få kostnadsfritt utdrag ur registret med dina personuppgifter etc.

Edit: Hade inte läst hela tråden.
Att notera personuppgifter på ett kartblad faller också under PUL.
Men dom kanske har tillstånd för det också. :va
Jag har för mig att det var datalagen som var på tal, då när de tog bort anteckningsformulären. Innan dess så hade de anteckningar från i stort sett varenda hushåll i Sverige (inte ihopsamlat på något organiserat sätt, men ändå). Men det var som sagt längesen nu så det är väl PUL som ersatt den bestämmelsen.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Robban_C skrev:
Att notera personuppgifter på ett kartblad faller också under PUL.
Det var därför jag skrev att man uttryckligt måste klargöra att de har ens tillstånd för anteckning om att man inte vill ha fler besök.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kan ju hända att de var tvungna att ta bort fomulären när PUL blev aktuellt just eftersom PUL gäller oberoende av media. Jag tror Datalagen gällde specifikt lagring/bearbetning av personuppgifter i datorer.

Och för den som undrar så finns det undantag i PUL för privat bruk, detta gäller t ex för egna privata telelistor, telebok i yuppie etc.
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
mb skrev:
Ärligt talat, det är bara att säga till dom att du inte är intresserad. Varför vara dumtrevlig? Det ser de förresten igenom i vilket fall även om de inte visar det.

En sak man bör tänka på är att de enligt datalagen inte har rätt att föra register över folk. Så om du inte vill ha besök mer kan du t.ex. ge dom ett skriftligt intyg där du ger ditt medgivande åt att de skriver upp dig på listan över folk som inte ska besökas. Om inte detta görs så kommer de komma tillbaka förr eller senare. Det gäller att vara övertydlig.

sånna anteckningar har dom redan.
 

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
ingen...
bah, jag bor ju mitt i smeten, dom har ju huvudkvarteret här, dock så ringer dom väldigt sällan på, är nog 3 år sen sist :yoparty
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Zeeall skrev:
bah, jag bor ju mitt i smeten, dom har ju huvudkvarteret här, dock så ringer dom väldigt sällan på, är nog 3 år sen sist :yoparty

Jag bor till och med GRANNE med "Rikets Sal" :tummenupp ...

Det var en livsmedelsaffär, som slog igen för ett par år sen, som dom byggde om. Ett villkor för att vi i området gick med på ombyggnationen var att dom inte skulle "gå" i vårt område. Fan, det är ju nästan så man saknar det...

Jag kanske skulle gå ut o ta ett kort på huset o lägga upp det här så kanske "Paintshop-killarna" kan greja lite :hihi
 

Therudeboy

Guest
Jätte lätt att bli av med jehovas vittnen! Bara säga att du är muslim eller slavisk ortodox etc och inte är intresserad av att konventera till jehova :tummenupp
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Vill man inte ha dem åter kan man göra som Per Oscarsson (skådespelaren) en gång gjorde. (Såg ett program i tv när han berättade om det) Han fick påhälsning av JV, men istället för att göra som alla andra så bjöd han in dem. Sedan hade han tydligen en 2 dagar lång diskussion med de två stackarna innan de hade lyckats ta sig därifrån. ;) hahahah.

Själv så är jag lyckligt lottad. Bor i ett hus med låst port 24/7 =)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag upptäckte på ett tidigare jobb, att en kille inte hade TV, Video, Gardiner och rätt förbryllad som jag var så frågade jag vad det berodde på och killen svarar att han var "Lestardian" ( hur det nu stavades)
Han var helt övertygad om att vi andra kommer att brinna i helvetet om ett par år eller så...
Jättetrevlig och intelligent i övrigt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag skulle direkt ställa frågan om dem skulle vilja gå med i min egen sekt å att dem skulle betala mig 50% av deras löner till moi :tummenupp
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Maxxi skrev:
sånna anteckningar har dom redan.
Varje person för sina egna anteckningar, men dessa samlas inte in centralt på något sätt (även om de kan överföras internt mellan personer). Skulle du exempelvis vara intresserad av att veta vad som skrivits om dig måste du in i lokala församlingens register och se vilka församlingsmedlemmar som haft i uppgift att besöka "distriktet" där du bor (de olika "distrikten" består av en karta, ibland med medföljande instruktioner). Sen får du höra efter med dessa personer ifall de kan tänkas ha sparat noteringar.

I och med nuvarande lag om register, så har JV blivigt väldigt försiktiga och de förtryckta anteckningsformulären är borttagna. På dessa användes standarde förkortningar; har för mig att t.ex. "h70, et" betydde "herre 70 år ej tid" eller liknande. "Ej tid" betydde att nytt besök skulle göras. Vid nytt besök efter visat intresse skulle "åb" - återbesök antecknas. Hur som helst så används inte dessa formulär längre, men det antecknas fortfarande i vanliga block och med personnamn ersatta med t.ex. lägenhetsnummer. Exakt vilken information som följer med distriktskartorna numera vet jag inte.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
säg att du vill äta deras lever. Hatar dom j*******. En gammal kompis barndom blev förstörd av sina föräldrars Jehovasskit.

Kommer dom hit ska dom få smaka.
 

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
Dra på någon trevlig musik i bakgrunden, tex Gorgoroth - Under the Sign of Hell eller något av Dark Funeral, och öppna dörren, gärna iklädd något jättekristet . När du synat dem noga så vänd dig båkat och ropa till någon fiktiv person inne i huset:
- Frukosten är klar!
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Frukosten är här :fakta :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top