Jehovas

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Enligt hans tro så kommer vi alla (plus en stor del av JV medlemmarna) att grillas sakta vid den yttersta dommen då det endast är en väl avgränsad mängd "troende" som kommer till himmelen.
Det både stämmer och inte stämmer. JV är väldigt försiktiga med att uttala sig om vilka som kommer att få vara med i "den nya väldsordningen" på jorden. De antyder dock ofta att en stor del av befolkningen kommer att grillas i det slutliga kriget, harmageddon. Till himlen kommer är en utvald skara om 144 000 vittnen som ska bilda en regering tillsammans med kristus och styra över jorden från himlen.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
mb skrev:
Det både stämmer och inte stämmer. JV är väldigt försiktiga med att uttala sig om vilka som kommer att få vara med i "den nya väldsordningen" på jorden. De antyder dock ofta att en stor del av befolkningen kommer att grillas i det slutliga kriget, harmageddon. Till himlen kommer är en utvald skara om 144 000 vittnen som ska bilda en regering tillsammans med kristus och styra över jorden från himlen.

En sk "Polsk Riksdag" med så många vittnen på en gång :lol
Var inte riktigt säker på siffran men jag tackar för upplysningen. Dock borde JV ha haft fler än 144 000 medlemmar genom åren. Det borde som sagt innebära att vi som är o-vittnade löper en 100% chans för att hamna i eldsjön :yoparty

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
En sk "Polsk Riksdag" med så många vittnen på en gång :lol
Var inte riktigt säker på siffran men jag tackar för upplysningen. Dock borde JV ha haft fler än 144 000 medlemmar genom åren. Det borde som sagt innebära att vi som är o-vittnade löper en 100% chans för att hamna i eldsjön :yoparty

gladh
Hehe... :)

Nja, alltså livet kommer enligt JV att fortsätta på jorden som vanligt, fast med fullkomliga människor underordnade det hemmelska styrelseskiktet (som det var tänkt "från början", innan synden nästade sig in på jorden). De allra flesta JV har inget hopp om att få flyga upp i kosmos utan räknar med att få överleva det slutliga kriget och fortsätta leva för evigt på jorden.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
mb skrev:
Hehe... :)

Nja, alltså livet kommer enligt JV att fortsätta på jorden som vanligt, fast med fullkomliga människor underordnade det hemmelska styrelseskiktet (som det var tänkt "från början", innan synden nästade sig in på jorden). De allra flesta JV har inget hopp om att få flyga upp i kosmos utan räknar med att få överleva det slutliga kriget och fortsätta leva för evigt på jorden.

Du, mb, oss emellan så föredrar jag eldsjön framför att leva i en värld kontrollerad av 144000 JV.

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Du, mb, oss emellan så föredrar jag eldsjön framför att leva i en värld kontrollerad av 144000 JV.

gladh
Eftersom alltihop är bs så är jag beredd att hålla med dig :hihi

(ska man va ytterligare besserwissig så tror inte JV på nån pina i ett bokstavligt helvete för de som döms på yttersta dagen, utan menar att deras liv kommer släckas tvärt)
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Katana 1168 skrev:
Kollade på rixlex och du har rätt... det var bara i en övergångs period som data lagen gällde "gamla" register parallellt med pul. Men det tog slut 2001...
Har haft en bra lärare i IT-rätt på högskolan! :tummenupp
Go´ helg!
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
En kompis fick påhälsning och hamnade i en diskussion om himmel och helvete, till slut undrade han om han fattat rätt om att han kunde komma till himmelen med dem (om han blev omvänd) och att hans polare skulle brinna i helvetet, så var det sa dem. Ok sa han då vill jag hellre vara där mina polare är än med er. Fanns inget mer att säga för dem.

Har tom stött på jehovas på en ö i stilla havet, Guam. Där anlände på flaket av en pickup 10-12 per bil och spred sig som ohyra över området för att mala sin dynga. Dem undrade om det fanns några snälla katoliker att skrämma, dem märkte snabbt att den fete svensken med en budweiser i näven inte var mottaglig... :fyllisar
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
von reisen skrev:
En kompis fick påhälsning och hamnade i en diskussion om himmel och helvete, till slut undrade han om han fattat rätt om att han kunde komma till himmelen med dem (om han blev omvänd) och att hans polare skulle brinna i helvetet, så var det sa dem. Ok sa han då vill jag hellre vara där mina polare är än med er. Fanns inget mer att säga för dem.
Kan det verkligen stämma att de sade så? Vad jag vet så tror de inte på något helvete och inte på något hopp om himmelst liv heller annat än för ett begränsat antal personer. Resten ska leva kvar här på jorden i nåt slags "paradis". De anser sig inte heller ha ensamrätt att överleva in i detta paradis, men tror sig ha de bästa förutsättningarna för det.

Det jag tycker man ska rikta in sig på om man vill ta upp en diskussion är: (1) Motiveringen till att de totalt fryser ut avhoppare, (2) varför det inom rörelsen är tabu att ifrågasätta vissa saker - exempelvis maktstrukturen, och (3) hur de bygger upp alla sina lärar kring cirkelbevisning (sista punkten funkar mot nästan alla religiösa grupper, särskilt fundamentala sådana, men man bör vara påläst). Sen tycker jag det är ett jävligt skumt sätt de har att lösa sina egna problem själva, t.ex. mer eller mindre avråda från anmälan vid fall av misshandel eller liknande.

Red: Blodfrågan är också intressant att diskutera. I Sverige tar staten tillfälligt över vårdnaden om blodtransfusioner behöver ges till barn, men jag tänka mig att ett och annat liv offrats i andra länder.
 
Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
mb skrev:
Kan det verkligen stämma att de sade så? Vad jag vet så tror de inte på något helvete och inte på något hopp om himmelst liv heller annat än för ett begränsat antal personer. Resten ska leva kvar här på jorden i nåt slags "paradis". De anser sig inte heller ha ensamrätt att överleva in i detta paradis, men tror sig ha de bästa förutsättningarna för det.

Det jag tycker man ska rikta in sig på om man vill ta upp en diskussion är: (1) Motiveringen till att de totalt fryser ut avhoppare, (2) varför det inom rörelsen är tabu att ifrågasätta vissa saker - exempelvis maktstrukturen, och (3) hur de bygger upp alla sina lärar kring cirkelbevisning (sista punkten funkar mot nästan alla religiösa grupper, färskilt fundamentala sådana, men man bör vara påläst). Sen tycker jag det är ett jävligt skumt sätt de har att lösa sina egna problem själva, t.ex. mer eller mindre avråda från anmälan vid fall av misshandel eller liknande.

DU vet säkert mer om jehova än vad jag gör, och som jag skrev det här hände inte mig. Disskussionen finns ej på band utan jag har fått den berättad för mig.

Varken jag eller min kompis är belästa i språkbruket från jehovas sida eller eventuell skillnad på paradis och himmelrike. Är det jehovas definitioner som gäller i denna tråden? Se gärna mitt inlägg som om det kom från ett icke vittne som vid några tillfällen stött samman med vittnen och har liten eller ringa önskan att sig in i deras dravel.

Det är ju förstås riktigt att man behöver kunna en del om deras irrläror för att bemöta dem i diskussion, om man nu orkar spilla sin energi på att diskutera med dem. :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
von reisen skrev:
Det är ju förstås riktigt att man behöver kunna en del om deras irrläror för att bemöta dem i diskussion, om man nu orkar spilla sin energi på att diskutera med dem. :D
Sant... svårt att komma långt med dom om man inte fått information från insidan ifrån bekanta, men sunt förnuft hjälper en bit på vägen.

I övrigt tror jag det är viktigt att hålla sig till faktiska förhållanden när man pratar om sekter - det finns hur mycket som helst att ta på. Späder man på med felaktigheter och blandar in olika förutfattade meningar ger det dom bara mer vatten till sin kvarn.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top