Då var det dags att göra ett ryck igen för att få hojen reglementsenlig. Det ska najjas, plockas bort strålkastare, trycka i explosafe i tanken och annat ointressant men först det jag ser som svårast att få till: Båten.
Jag ber om ursäkt på förhand till alla som faktiskt kan plasta, jag har aldrig gjort något mer avancerat än att nödlaga något hål i någon gammal båt och jag har inget intresse av att lägga ner massor av tid på att få denna hoj snygg. Den båten har liksom gått.
Min logik säger att det är lättast att få till en acceptabel passform om jag lägger väven direkt på plats så etapp 1 blir att se till att komma åt ordentligt:
.
Nu ser man vad man har att jobba med. Jag hade hoppats kunna ha kvar möjligheten till sidostöd men det finns inte plats till det tyvärr:
Jag har en liten magspoiler i kolfiber jag tänkte utgå ifrån. Här sitter den på plats och jag har spänt upp lite snöre där jag tänker mig att båtens botten ska hamna samt lindat en trasa runt avgasröret för att få lite frigång:
Lite gladpack för att ge form och hindra oönskad vidhäftning:
Och sen är det bara att plasta på. Jag köpte en stor rulle kolfiberväv för 50 spänn för ett gäng år sedan och det passar ju fint mot den befintliga spoilern och även budgetmässigt. Lite epoxi från Biltema blev jag dock tvungen att köpa in.
Jag valde att plasta nu i den svala natten för att få mer tid på mig. Härdplast och värme i kombination med en nybörjare kan lätt göra att det härdar innan man är klar. Den här epoxin verkar dock rätt långsam så det hade nog gått bra ändå.
Ser bättre ut än jag vågat hoppas, bara det inte glider och säckar ihop för mycket innan det härdar så ska det nog bli bra:
I morgon blir det förstärkningar fästpunkter och finputsning. Det har gått oförskämt lätt hittils, har nog lagt 4,5h bara.