Juridiska frågor om hyreskonrakt

MissHappy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
zxr400
Hej!
Jag har fått ett litet problem med min hyresvärd, el rättare sagt ett stort problem. Han vill vräka mig för att jag har motorcykeln i lägenheten.

Jag kanske ska berätta vad som hänt.
För ca två veckor sen kom hyresvärden hem till mig, på min begäran, för att kolla elementen. Han kom med visevärden, som hade varit här veckan innan kollat i ca 2 min o drog slutsatsen att det inte var nåt fel.

De klampade in utan att presentera sig. När värden kom in i vardagsrummet och såg min motorcykel flög han i taket. Började skrika o ha sig. Sa att de kunde börja brinna o dyligt.
Jag har den i lägenheten för att jag inte har något garage och vägrar låta den stå ute.
Han sa rakt ut att ett vräkningbrev skulle komma med posten snarast. De här brevet kom och det stod att om jag inte har tagit ut motorcykeln innan måndag kl 10.00 så är jag vräkt med omedelbar verkan.

Är inte med i hyresgästföreningen och får ingen hjälp där.

Hyresvärden säger att det är hans personliga princip att de inte får stå i lägenheten och så påstår han att det finns ett domstolsbeslut om detta.

Han vill komma in på måndag och se att den e borta. När jag nekar hans tillträde hotar han med att använda huvudnyckeln annars ska han driva det här vidare.

Dessutom har jag min cykel i trapphuset (är inte den enda som står där) vilket hyesvärden säger man inte heller får.

Vad är det som gäller? Får han säga upp kontraktet?
Hur ska jag gör när jag inte får hjälp från hyresgästföreningen?

Behöver juridisk hjälp.
Tack!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Du kan ju alltid rulla ut hojen tills han ska komma på återbesök, sen så ställer du in 4st jeepdunkar på den platsen istället:D

• Gilla
Reaktioner: VBK

MissHappy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
zxr400
Du kan ju alltid rulla ut hojen tills han ska komma på återbesök, sen så ställer du in 4st jeepdunkar på den platsen istället:D

Jo visst de hade man kanske kunnat göra. Men jag vill veta vad som gäller rent juridiskt. Han ska inte tro att han kan komma med en massa tomma hot.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det är klart att när man hyr någon annan egendom så får man rätta sig efter deras regler och man kan inte göra som man vill :-(

Det är bara att bosätta sig i ett eget hus så kan du sätta dina egna regler. Jag inser att jag själv skulle bli vräkt direkt om jag bode i en hyreslägenhet av olika anledningar.. :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Helt garanterat är att du inte får ha den inne om du inte dränerat tank och fuggar. Man får inte ha en hoj med soppa i förråden heller. Vinterförvaring, kan kanske gå, men att parkera den inne normalt tror jag är kört.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur mycket brandfarliga ämnen man får förvara i sin lägenhet beslutas av den lokala räddningstjänsten enl riktlinjer från MSB och varierar beroende på kommun. Vanligen dock max 100L i 10L kärl. I flerbostadshus får du inte förvara brandfarlig vara på vindar eller i källare. Du får i din lägenhet eller villa bara förvara brandfarlig vara för hushållets behov.

Skulle bli väldigt förvånad om där finns rättspraxis på att man inte får förvara motorcyklar i lägenheten men för säkerhets skull dränera tanken och häll i dunkar som du ställer ut på balkongen. Då har du gjort allt du är skyldig enl MSB riktlinjerna...

Eller ge efter för hyresvärdens krav...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det finns ju garagetråden där folk uppenbarligen förvarar sin motorcykel i bostaden. Några har fått tillåtelse av sin hyresvärd. Andra har ställt dit dem i smyg. Rent juridiskt vet jag inte hur man ligger till. Frågan är om det är prövat i hyresnämnden. Tror få vågar driva ett fall och riskera att förlora lägenheten. De kommer visserligen att försöka nå en förlikning, men det är inte säkert att hyresvärden går med på det utan driver det hela vägen. Eftersom ni inte är med i hyresgästföreningen kan det kosta en slant. Ni lär behöva ett eget ombud som kan lagstiftningen. Kontakta en fastighetsjurist. Det hjälper inte att gå med i hyresgästföreningen nu när det redan blivit skarpt läge.

Frågan är om det räcker med att tömma tanken? Motorcykeln innehåller ju även andra vätskor som bromsvätska, motorolja, kylarvätska.

Hur är det om man förvarar flera motorcyklar i sin lägenhet där bensintankarna är tömda. Förändrar det rättsläget?

Kan man motivera motorcykeln i lägenheten och påstå att det är en inredningsdetalj (förutsätter givetvis att alla vätskor är borta)?

Personligen skulle jag aldrig ta upp en motorcykel utan hyresvärdens tillåtelse. En dålig relation med hyresvärden kommer inte att göra livet enkelt om det inte uppstår akuta problem som han tvunget måste åtgärda. Alla andra åtgärder ni önskar lär han förbise. Är det värt det?

Cykeln skulle jag inte lämna i trapphuset. Ta in den i lägenheten eller ställ den i ett cykelförråd. Många hyresvärdar har skyltar uppsatta där man ombeds inte ställa sin cykel i trapphus.

I huvudtaget bör man inte sätta lösa saker ute i trapphusen. Brandrisk brukar vara en av motiven. Där jag bor får man inte t ex ställa barnvagn i trapphusen eller ha dörrmatta utanför sin lägenhetsdörr.

Last edited:

MissHappy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
zxr400
Skulle de räcka med att tömma tanken?
Och domstolsbeslutet han nämnde, finns de?

Har läst genom kontraktet o där stå inget om att man inte får ha motorfordon i lgh.

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Du kan fortfarande ringa till Hyresgästföreningen och fråga dem sedan kan du ju gå med dem då har du rätt att använda deras juridiska hjälp med den är rätt bra.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Det e bara att neka honom tillträde. Om han envisas och klampar in med hjälp av huvudnyckeln så gör han sig skyldig till brott och kan således Polisanmälas.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det e bara att neka honom tillträde. Om han envisas och klampar in med hjälp av huvudnyckeln så gör han sig skyldig till brott och kan således Polisanmälas.

Som någon skrev ovan. Att jävlas med sin hyresvärd är knappast speciellt smart. En lägenhet ÄR inget garage. Fakta.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Apsolut. Men bara för man har en huvudnyckel så får man inte klampa in hur som helst.Fakta.

Så är det definitivt men det finns många bra anledningar han kan använda för att kunna göra det med lagligt skydd. En misstänkt vattenläcka till exempel.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Apsolut. Men bara för man har en huvudnyckel så får man inte klampa in hur som helst.Fakta.

Inte hur som helst, men detta är ju inte hur som helst. Han bedömer att fara föreligger och då ser jag inget problem för honom att gå in med huvudnyckeln. Jag har haft fastighetsjour och ryckt ut och öppnat åt både polis och brandkår med huvudnycklar, ser inte riktigt skillnaden och han klarar sig nog i rätten på det hela.

Istället för att bråka med hyresvärden så ringer du naturligtvis till honom och förklarar att du har tagit ut hojen MEN att du vill ha underlag där han visar vad som förbjuder dig att förvara den i lägenheten, om du gör den brandsäker vill säga. Men även med en tömd tank så föreligger ju fara så jag tror att du är kört om han envist hävdar brandfara och det finns underlag för det.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Inte hur som helst, men detta är ju inte hur som helst. Han bedömer att fara föreligger och då ser jag inget problem för honom att gå in med huvudnyckeln.
Tror inte dom får klampa in iaf. Brandkåren går ju bra in om det är direkt fara för liv eller risk för stora ekonomiska skador på fastigheten osv.
Att förvara en MC är väll knappast fara för liv eller större ekonomisk skada?
Jag kan ha fel,men jag misstänker att jag har rätt:glömdet
Om däremot hojjen börjar brinna så e det e en annan femma.
Vem ringer 11414 och tar reda på fakta?:va

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...