Justera förgasare? Motorn bara tokvarvar

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Halloj!..

Skruvar mig galen på förgasaren på hojen, en honda crm 125.

Nyligen köpt hojen och tankade den imorse, gamla ägaren envisades med att börja blanda oljan i bensinen, så jag fick ta och göra det jag med... Körde på "safe" med 2,5%, men motorn blev helt jävla galen av de... Vet inte om ägaren innan körde med 0,5% olja men han verkar gå tunt nu, motorn tokvarvar på tomgång ( spel i gasvajer, tomgångsskruv, blandskruv ok! ).

Bytte upp i lågfartmunstycke från 45-52 men de gör ingen skillnad, motorn fortsätter att varva och hänga sig ( som om den gick torrt ) även fast den går fett på tomgång nu i alla fall, enligt tändstiftet...

Tänker i alla fall totalslopa tankblandningen för det verkar bara vara bekymmer, men jag vet inte vad fan ja ska ta mig till med inställningarna för jag får liksom inga reaktioner från motorn...? Varför varvar den på tomgången även fast den går fett?

Kan tillägga att reedsen är lite halvdåliga, de är inte täta i neutralt läge, men tycker inte det ska märkas såhär? Vad händer annars när reedsen är taskiga?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Har du oljepumpen inkopplad och i funktion så ska du inte blanda i tanken, koppla loss tanken och töm, spola rent med färk bensin och skölj ur sen i med färsk bensin och på med tanken igen och testa låta den stå o gasa lite,

Rengör även förgasaren

Som understående, om det inte är lufftätt från trhotteln till cylindern så drar den tjuvlyft, men om du menar det är luftät och bara reedsen glappar spelar det ingen roll, vad ja vet
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nej pumpen är givetvis bortkopplad, men jag ska koppla tillbaka den för det här med att blanda i tanken är helt värdelöst...

Tjuvluft är jag 95% på att den inte tar. Hade isär insuget imorse, hade ur reedsen och något mongo hade varit där och skruvat, på ena läppen satt den bricka mellan korg och läpp, ganska säker på att det inte ska vara så? Pulade ihop det så gott det gick men blev lite öppna ändå... Satte ihop med loctite och allt så det ska vara ok. Insugsgummit helt

Det som är så jävla konstigt är ju att motorn ska envisas med att varva så förbannat på tomgång, ÄVEN fast det ser ut som den går fett. Jag har lite svårt att tyda tändstiftet för jag vet inte om det färgas av soppablandningen eller bara av oljan... Stiftet är brunt/ blött men motorn går som den gick snålt......
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Nej pumpen är givetvis bortkopplad, men jag ska koppla tillbaka den för det här med att blanda i tanken är helt värdelöst...

Tjuvluft är jag 95% på att den inte tar. Hade isär insuget imorse, hade ur reedsen och något mongo hade varit där och skruvat, på ena läppen satt den bricka mellan korg och läpp, ganska säker på att det inte ska vara så? Pulade ihop det så gott det gick men blev lite öppna ändå... Satte ihop med loctite och allt så det ska vara ok. Insugsgummit helt

Det som är så jävla konstigt är ju att motorn ska envisas med att varva så förbannat på tomgång, ÄVEN fast det ser ut som den går fett. Jag har lite svårt att tyda tändstiftet för jag vet inte om det färgas av soppablandningen eller bara av oljan... Stiftet är brunt/ blött men motorn går som den gick snålt......

testat att ha igång den och täcka för handne för förgasaren?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nope, tänkte eventuellt testa startgas men som sagt, jag är tvärsäker på att det inte är tjuvluft. Det här är något jävla lall i förgasaren, eller om det är reedsen som påverkar, eller så är det den där skit-800 oljan jag fick med som förångas till luft och sabbar bränsleblandningen :tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Reedsen kan vara lite öppna, det spelar ingen roll. De stängs av baksuget när motorn är igång. Tvåtaktsoljan kan inte orsak att hojen tokvarvar utan felet borde vara mekaniskt.

Sen kan du inte kolla hur motorn går genom att titta på stiftet om motorn bara gått på tomgång eller stillastående. Hojen måste gå ordentligt och under belastning för att de ska gå att använda stiftet som guide. En motor på lågvarv kommer alltid att gå fett.

Jag skulle börja med att koppla lossa gasvajern, skruva ner tomgångsskruven i botten och ställa blandningsskruven i standardläge, sen börja där.

Jag har haft ett exakt likadant problem med en RD350 för länge sedan. Då var det kollektorboxen till gasvajrarna och oljepumpsvajern som vajern fastnade i.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Haft samma problem som ovanstående där oljepumpsvajern och gasvajerna klöddat, så kolla om throtteln verkligen är så lånt ner som det går,
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Reedsen kan vara lite öppna, det spelar ingen roll. De stängs av baksuget när motorn är igång. Tvåtaktsoljan kan inte orsak att hojen tokvarvar utan felet borde vara mekaniskt.

Sen kan du inte kolla hur motorn går genom att titta på stiftet om motorn bara gått på tomgång eller stillastående. Hojen måste gå ordentligt och under belastning för att de ska gå att använda stiftet som guide. En motor på lågvarv kommer alltid att gå fett.

Jag skulle börja med att koppla lossa gasvajern, skruva ner tomgångsskruven i botten och ställa blandningsskruven i standardläge, sen börja där.

Jag har haft ett exakt likadant problem med en RD350 för länge sedan. Då var det kollektorboxen till gasvajrarna och oljepumpsvajern som vajern fastnade i.

mmm okej, så man kan i princip bara använda stiftet för att kolla huvudmunstycket i princip då?

Trotteln går i botten utan problem, har spel i vajer och allt sådant. Motorn rusar liksom upp av sig själv, eller så fastnar den på vissa varvtal när man varvat upp den själv, tar liksom 30 sekunder innan den kommer ner till tomgången....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är din definition av tokvarva?

Ger den full gas hela tiden? Eller är den en stabil tomgång på ett visst varvtal, bara det att det ligger onormalt högt?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ingen som reagerat på att han hällt i för mycket olja?

Det är ju direkt ett big No-no, har man bestyckat för 2% och höjer halten olja i soppan kommer den att gå snålt utan justering av bestyckningen (över hela registret) då oljan tar bort en del av bensinen som flödar genom munstycken blir det den tjuvluft-tendensen :) Tro mig, jag vet. Har själv höftat lite med oljeblandningen och ibland blir det väldigt snålt även fast man tycker att det inte ska ha nån betydelse
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Vad är din definition av tokvarva?

Ger den full gas hela tiden? Eller är den en stabil tomgång på ett visst varvtal, bara det att det ligger onormalt högt?

Den kan varva på ganska bra ibland, det varierar lite, men mest är väl att den hänger sig på 4-5000 varv och sjunker sakta ner... Ibland varvar den upp på 7-8 :gnissla

Trubbis skrev:
Ingen som reagerat på att han hällt i för mycket olja?

Det är ju direkt ett big No-no, har man bestyckat för 2% och höjer halten olja i soppan kommer den att gå snålt utan justering av bestyckningen (över hela registret) då oljan tar bort en del av bensinen som flödar genom munstycken blir det den tjuvluft-tendensen Tro mig, jag vet. Har själv höftat lite med oljeblandningen och ibland blir det väldigt snålt även fast man tycker att det inte ska ha nån betydelse

Är själv medveten om det. Vet liksom inte hur mycket det var blandat från början, men jag skickade ju i den nya bensinen och då blev det värre ( motorn hade lite tendenser sen innan också ) men nu blev det värre, så då skickade jag i ett större lågfartmunstycke, 45-52, men det gjorde ingen skillnad, bara att den börja mööa lite när man gav gas från tomgången, men nog fan skulle den fortsätta varva själv...

Kan det vara så att huvudmunstycket spelar in på tomgången också?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Den kan även dra tjuvluft bakom svänghjulet om packboxen är kass. Kanske kan kletig luftfilterolja ställa till det för trottlen så att den inte går ner på tomgång.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan vara trotteln som hänger sig i halvöppet läge om nålen råkat få sig en känga någon gång (och blivit pyttelite böjd då). Hade samma problem med min RD ett tag, men det löste sig så fort jag fick dit en ny nål i ena förgasaren (den var synligt böjd). Kan även vara så enkelt som att gasvajern är dåligt smord och så vidare, men ja skulle gissa att någonting gör att trotteln fastnar i ett lite för öppet läge.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Den kan även dra tjuvluft bakom svänghjulet om packboxen är kass. Kanske kan kletig luftfilterolja ställa till det för trottlen så att den inte går ner på tomgång.

Ja något sådant låter ju inte helt otroligt, den har ju somsagt varit lite lätt varvbenägen även innan jag slängde i ny bensin... Hur kollar man de på ett bra sätt? Eller är det bara att skruva isär? :näsblod


Bushido skrev:
Kan vara trotteln som hänger sig i halvöppet läge om nålen råkat få sig en känga någon gång (och blivit pyttelite böjd då). Hade samma problem med min RD ett tag, men det löste sig så fort jag fick dit en ny nål i ena förgasaren (den var synligt böjd). Kan även vara så enkelt som att gasvajern är dåligt smord och så vidare, men ja skulle gissa att någonting gör att trotteln fastnar i ett lite för öppet läge.

Nålen är så rak och fin så, och trotteln går ner till bottenläge utan minsta lilla bekymmer så jag är ganska säker på att det inte bör vara den, men ska kolla igen.


Blir som så att jag fixar oljaslang, ny 2T-olja och lite fler munstycken, så kopplar jag in pumpen igen imorrn och ställer tillbaka motorn till ursprungligt skick så får jag väl se vad som händer, fortsätter den att rusa och jävlas är det väl packboxen. Synd bara på 20 liter oljeblandad bensin :död:död:död
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ja något sådant låter ju inte helt otroligt, den har ju somsagt varit lite lätt varvbenägen även innan jag slängde i ny bensin... Hur kollar man de på ett bra sätt? Eller är det bara att skruva isär? :näsblod

Prova spruta startgas på svänghjulet och se om hojen varvar mer.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den kan även dra tjuvluft bakom svänghjulet om packboxen är kass. Kanske kan kletig luftfilterolja ställa till det för trottlen så att den inte går ner på tomgång.

:tummenupp

Kan tillägga att den kan få lite extra mellan blockhalvorna om man har otur oxå.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top