Justera förgasare? Motorn bara tokvarvar

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan ha upp till 6% 2-t olja i bensinen utan att det påverkar motorgången nämnvärt. Blandningen kan bli svagare men det skulle aldrig ge dessa symptom.
Du har ingen annan förgasare du kan prova med?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag tycker du ska fortsätta köra 2.5% oljeblandat i tanken och bestycka om förgasaren så den går som den ska! :)

Ja eftersom halten olja ökar i bensinen i alla munstycken borde du byta upp alla. Jag tycker även att ett större huvudmunstycke verkar motarbeta att varvet hakar fast vid 4-5k rpm. Så de e ba prova dig fram :tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tycker du ska fortsätta köra 2.5% oljeblandat i tanken och bestycka om förgasaren så den går som den ska! :)

Ja eftersom halten olja ökar i bensinen i alla munstycken borde du byta upp alla. Jag tycker även att ett större huvudmunstycke verkar motarbeta att varvet hakar fast vid 4-5k rpm. Så de e ba prova dig fram :tummenupp

Tror jag skall prova hälla i 10% extra olja i en 125.a och se om jag kan få upp tomgången till 4-5000 v/m.

Men jag gissar att det enda jag uppnår är blårök, sugen på ett vad?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Tror jag skall prova hälla i 10% extra olja i en 125.a och se om jag kan få upp tomgången till 4-5000 v/m.

Men jag gissar att det enda jag uppnår är blårök, sugen på ett vad?

Nej inte precis, men sen är ju ~6% max innan man tappar effekt.

Jag säger ju bara vad jag varit med om. Sen om det varit något helt annat som orsakat det och sen fixat det igen vet jag ju inte säkert.
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
hej.
kom att tänka på att du bör kolla om det är original fjädern till trotteln.
har varit med om att en för lång fjäder vek sig ut åt sidorna när den blev ihoptryckt så den funkade inte alls bra.
annars låter det som tjuv luft, det behövs minimalt med luft för att den ska börja varva.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Fjädern är original och lagom längd, returen är det inge fel på somsagt

Gjorde ett nytt försök nu, det sitter en slang från svänghjulskåpan för avluftning, och den gav inte ifrån sig varken flås eller något vacuum, så det verkar som packboxen är tät i alla fall. Skulle köra ett startgastest över insug och allt men min korkade farsa har gömt alla 4 flaskor så de gick ju inte...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min röst ligger på tjuvluft. Om trotteln verkligen är nere ordentligt och motorn varvar högt ändå så är det i princip bara tjuvluft som kan vara orsaken enligt vad jag har upplevt.
Oljeblandningen kan du sluta att fundera på. Någon procent hit eller dit (över 2%) gör absolut ingen skillnad förutom med motorvarvet, utan ger bara mer eller mindre blårök.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Okej, jo de var väl de jag tyckte också att det inte borde spela in så enormt mycket...

Förändringen kom ju i samband med att jag ordnade till reedsen, motorn hade ju dessa tendenser innan men de blev värre med en ok reedkorg så ja, ja vet inte va de kan vara....

Är de inte tjuvluft får jag väl testa att byta upp huvudmunstycket något snäpp också ifall det är det som gör att den går torrt...

EDIT: Ja kan inte plocka av kåpan till svänghjulet och köra startgas... Spolarna och de sitter liksom fast i kåpan så det går inte att köra motorn utan. Dock kan jag kanske spruta in gas genom ventilationshålet, MEN är det okej för tändplatta och allt sånt eller kommer det gnistra till och så är tändningen perm-dödad + grillad?
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Att byta huvudmunstycket kommer inte att göra nån skillnad. Huvudmunstycket påverkar inte motorn på tomgång alls utan gör egnetligen inget för mptorn förrän från ungefär 50% gas och uppåt. Mellan 25 och 75% så påverkar nålen blandningen mest och under 25% så är det lågfartsmunstycket som gör mest.
Det är garanterat inte oljan och det är garanterat inte huvudmunstycket som är problemet.
Det är knappast heller reedventilen som orsakar problemet då den bara är till för att stabilisera flödet av bränsle. Men möjligt att du fuckat upp monteringen av den och det suger in tjuvluft vid plattan.
Plocka av allt fram till cylindern och montera om reedplatta, insugsrör, förgasare och luftburk. Se till att det blir tätt. Använd packning på tub om du måste.
Lossa gasvajern från gashandtaget. Kolla så inte choken har fastnat i öppet läge. Skruva ur blandningsskruvne och skruva i den igen till korrekt inställning.
Fortsätt så här med alla saker tills felet försvinner.
Det är tråkigt men måste göras.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jo jag vet, saken är den dock att jag gjort allt du nämnt redan i princip.

När jag satte tillbaka reedplattan och insug var jag väldigt noga och körde på packningsklister osv, men jag ska testa med lite startgas imorgon och se om det läcker ändå...

Vet att huvudmunstycket inte gör någon skillnad, men i och med att jag redan ökat lågmunstycket med 15% så kom jag inte på något bättre :gnissla

Aja får hoppas på lite tjuvluft på ett bra ställe imorrn så att alla felen vips försvinner :tungan

Tänkte passa på att tacka alla för hjälpen hittills!! :Bugar:Bugar:Bugar
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Hade samma problem på moppetiden. Då hade jag satt i flottören 180 grader fel så den gick inte hela vägen ner. Prova att vända den 180 grader.

/Masonit
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ah kom å tänka på de, men i så fall slår jag ihjäl människan som meckat med motorn innan :tungan

Då ska du inte byta hoj ofta och akta dig för hojar med många ägare.
Min nuvarande hoj hade gjort mig till massmördare av episka proportioner om jag resonerat som du :kulspruta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nålen är så rak och fin så, och trotteln går ner till bottenläge utan minsta lilla bekymmer så jag är ganska säker på att det inte bör vara den, men ska kolla igen.


Blir som så att jag fixar oljaslang, ny 2T-olja och lite fler munstycken, så kopplar jag in pumpen igen imorrn och ställer tillbaka motorn till ursprungligt skick så får jag väl se vad som händer, fortsätter den att rusa och jävlas är det väl packboxen. Synd bara på 20 liter oljeblandad bensin :död:död:död

Ok, och du är säker på att du justerat tomgångsskruvarna korrekt och inte råkat skruva dem åt fel håll eller något? Man kan ju göra enkla misstag ibland... Händer det något om du justerar ut skruvarna så att trotteln verkligen går i botten?

Det ska inte kunna vara den oljeblandade soppan som är problemet, tvåtaktare är gjorda för att gå med sån. Har själv kört massor av tvåtaktshojar av olika motorstorlekar med oljeblandad soppa, och utan problem. Tror att det är något annat förgasar-/tjuvluftrelaterat...
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Ok, och du är säker på att du justerat tomgångsskruvarna korrekt och inte råkat skruva dem åt fel håll eller något? Man kan ju göra enkla misstag ibland... Händer det något om du justerar ut skruvarna så att trotteln verkligen går i botten?

Det ska inte kunna vara den oljeblandade soppan som är problemet, tvåtaktare är gjorda för att gå med sån. Har själv kört massor av tvåtaktshojar av olika motorstorlekar med oljeblandad soppa, och utan problem. Tror att det är något annat förgasar-/tjuvluftrelaterat...

Dom är precis som de ska vara. Får dock ingen reaktion alls på blandskruven, och när tomgången väl kommer ner till sitt rätta värde, efter 30 sekunder eller inte alls, så lägger den sig på ett varvtal som jag kan påverka med tomgångsskruven.

Då ska du inte byta hoj ofta och akta dig för hojar med många ägare.
Min nuvarande hoj hade gjort mig till massmördare av episka proportioner om jag resonerat som du

Nä kanske inte, men man kan ju tycka att någon liten skäl kan försöka vara seriös när de pular ihop saker :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då ska du inte byta hoj ofta och akta dig för hojar med många ägare.
Min nuvarande hoj hade gjort mig till massmördare av episka proportioner om jag resonerat som du :kulspruta

Fast din hoj är ett jänkeräppel där "bolt on" oftast betyder "Bearbetning Och Lite Tlc Oftast Nödvändigt":D

Dom är precis som de ska vara. Får dock ingen reaktion alls på blandskruven, och när tomgången väl kommer ner till sitt rätta värde, efter 30 sekunder eller inte alls, så lägger den sig på ett varvtal som jag kan påverka med tomgångsskruven.

Ok, låter ju ganska mycket som tjuvluft då... Det du skulle kunna göra är att ta isär och rengöra förgasaren grundligt, skit på fel ställe kan ge upphov till väldigt märkliga symptom... Min RD betedde sig riktigt underligt när den fick en rejäl dos i ena förgasaren, tomgången blev hur fuckad som helst (antingen var den hög eller så fanns den inte, totalt opålitlig och variabel som jag vet inte vad) och hojen gick som en påse bajs. Baktände och hade sig. Men kör startgastestet först så får vi se:)
 
Last edited:

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Finns ju ganska mycket som kan läcka runt vevhuset beroende på vad motorn varit utsatt för tidigare:
Vevaxeltätning, delningsplan i blocket, cylinderfots plan.
Packningar, sprickor, skevt..

Vad har motorn varit utsatt för tidigare?
När gick den ordentligt sist?

Hoppas startgasrundan ger nåt!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Motorn gick väl i höstas vad jag vet, köpte den nu i vinter så jag är först den här säsongen.

Har nu testat startgas, inte den minsta lilla reaktion någonstans. Täckt insug och reedplatta med stargas men inget, likaså förgasaren, alla justerskruvar, locket, blockdelningen på undersidan, fotpackningen osv...

Svänghjulskåpan är tät och den ger inte ifrån sig något alls från ventilationshålet...

Jag har plockat tillbaka till 45 i lågfart, nålen i högsta läget ( clipset lägsta hacket ) som det var från början, huvudmunstycke 150 ( original 142 )....

??? Står man på tomgång och drar fullt suckar han bara, smyger man lite går det bra. Om man kör rullande och drar fullt så går han faktiskt rent. Motorn varvar som fan om man startar med choken, men om man låter den gå en stund och sedan drar i choken blir han lugn och fin.....

Jag får en liiten reaktion på blandskruven nu i alla fall, drar man in den i botten går han ner liite snabbare till tomgång, men då försvinner tomgången även fast skruven är inne max...

Vet inte vad mer jag kan göra? Äckelmotorn är ju totalt omöjlig, spelar ju ingen roll om jag dränker den i bensin, den fortsätter att varva som den vill...


Jag har en likadan förgasare till ligger, saknar dock trottel, choke, munstycken och lite sånt men jag kanske ska testa med den??


Edit: "emulsionsröret", vad har det för funktion inställningsmässigt? Har ett 266 ev i nu, har ett 268 eb ligger...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är insugsgummit verkligen helt?
Jag får en känsla av att det läcker någonstans mellan förgasaren och motorn.
Kanske kan vara idé att kolla så det är ordentligt tätt mellan cylinderfot och block också.

Min erfarenhet är att så länge det gäller packningar är det bättre att smeta på tvåtaktsolja än packningsklister på dem.

Det låter på dej som att trotteln går ner med ett rejält "bonk"?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Är insugsgummit verkligen helt?
Jag får en känsla av att det läcker någonstans mellan förgasaren och motorn.
Kanske kan vara idé att kolla så det är ordentligt tätt mellan cylinderfot och block också.

Min erfarenhet är att så länge det gäller packningar är det bättre att smeta på tvåtaktsolja än packningsklister på dem.

Det låter på dej som att trotteln går ner med ett rejält "bonk"?

Japp det går ner ordentligt med ett fint litet knack mot stoppskruven

Somsagt, har sprutat och sprutat startgas på insuget och cylindern men ingen reaktion alls :brinnerup

Kan det ändå vara så att det är packboxen bakom svänghjulet som är boven, även fast det inte märks några tryckskillnader i ventilationen? För jag tycker ju fan att det måste vara tjuvluft någonstans....
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Japp det går ner ordentligt med ett fint litet knack mot stoppskruven

Somsagt, har sprutat och sprutat startgas på insuget och cylindern men ingen reaktion alls :brinnerup

Kan det ändå vara så att det är packboxen bakom svänghjulet som är boven, även fast det inte märks några tryckskillnader i ventilationen? För jag tycker ju fan att det måste vara tjuvluft någonstans....

Om du har clipet längst ner är ju nålen högt upp?

Clipet bör va på näst högst upp,
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top