Justera förgasare? Motorn bara tokvarvar

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Funderar på om det kanske kanske kanske kan vara högre packboxen som läcker, men borde den inte dra i sig olja då eller sitter den så pass över oljenivån så det inte märks?

Kolven ser okej ut, kollat in genom avgasporten och kunde inte så några som helst felaktigheter. Ringarna var jättefina, inte sotig eller något. Man har bra motstånd i kicken och får sig en liten fan i foten om man inte trampar ordentligt. Men jag får väl eventuellt göra ett komptest och kolla

Högra packboxen är till o från om oljan ligger helt täckt över den eller om det skvätter olja på den när motorn körs.

Bara för att kolv ser bra ut så betyder inte det att den är slut.

Lättast är att plocka av cyl o mätta cyinderloppet/kolv/ring gapet när kolvringen är i loppet så får du iallfall en indekering om den är inom tolerancen.

Men man kan ju börja med att komptesta.

Vart med om motorer som är pang bra komp men vägrat starta, då har de visat sig i många skeden att kolvringen är slut eller klämd i kolven.

Antingen river man ner allt o bytter även högra packboxen o alla packningar på cylindern o lyder 2.3-16 råd.

I mitt tycke tror jag forfarande felet ligger i förgasaren för något har du glömt eller inte gjort rätt.

Har du ingen annan som kan kolla över den ?

Skulle jag bott närmre eller du närmre mig kunde jag kolla över den, ofta små simpla fel som man kanske inte tänker på, skulle man vart breve den skulle man lättare kunat luska ut felet en så här över nätet.
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
I all respekt sagt e det lite för mkt rita,gissa spring nu.
Motorer e inget magiskt. Oavsett vad du gjort innan så börja ifrån början. Var analytisk å ifrågasätt allt. Uppenbarligen e där ju något du missar,å då spelar det ingen som helst roll hur mkt du "kollat" tidigare.
Riv maskin ner till att du står med en bar kolv å stake som pekar ut ur maskin. Det e en tvåtaktare för guds skull,hur svårt skall det va...

Lugn å ro. Låt jobbet ta den tid det tar så hittar du det här. Garanterat.
Cylinderfotstätningar som läcker e ju inte ett helt okänt fenomen. Reed ventiler skall inte glappa.Läpparna skall verkligen sluta tätt i avslappnat tillstånd osv osv osv. Lika samma med toppackningar osv. Tvåtaktare har stort behov av att avgassystemet e tätt osv.

En motor e som sagt inget magiskt å det MÅSTE komma till luft samt bränsle för att maskin skall gå. Följdriktigt måste det komma till mer än vad det skall för att du skall få beteendet du beskriver. Mkt enkel mattematik,å därför råder jag dig att sluta gissa. Det är inte mer komplicerat än så.

Om motorn reagerar på blandskruv så e du i rätt härad iaf. Om den inte gör har du inte löst problemet.

Värme kan ställa till det om ngt e sprucket. Var uppmärksam på det.

Att stigande tomgång skulle ha med oljeblandning att skaffa så länge det e inom rimliga gränser kan du glömma att du ens hört.

Jo ja åker väl nästan på att riva isär skiten igen ändå... Reagerar på blandskruv är väl kanske att ta i, den kanske kanske varvar liite mindre om jag drar den i botten, inget mer...

Nog för att jag kan verka virrig här inne, men det är för att tålamodet, orken och pengarna tar slut och idéerna har sinat för länge sedan. Tycker att jag varit så pass grundlig jag kan vara dessutom men det räcker ju ändå inte :död

Högra packboxen är till o från om oljan ligger helt täckt över den eller om det skvätter olja på den när motorn körs.

Bara för att kolv ser bra ut så betyder inte det att den är slut.

Lättast är att plocka av cyl o mätta cyinderloppet/kolv/ring gapet när kolvringen är i loppet så får du iallfall en indekering om den är inom tolerancen.

Men man kan ju börja med att komptesta.

Vart med om motorer som är pang bra komp men vägrat starta, då har de visat sig i många skeden att kolvringen är slut eller klämd i kolven.

Antingen river man ner allt o bytter även högra packboxen o alla packningar på cylindern o lyder 2.3-16 råd.

I mitt tycke tror jag forfarande felet ligger i förgasaren för något har du glömt eller inte gjort rätt.

Har du ingen annan som kan kolla över den ?

Skulle jag bott närmre eller du närmre mig kunde jag kolla över den, ofta små simpla fel som man kanske inte tänker på, skulle man vart breve den skulle man lättare kunat luska ut felet en så här över nätet.

Jo det är väl säkert något litet skitfel säkert, även fast jag kollat igenom så många gånger och inte hittat något... Annars är det väl något katastroffel ( inte helt otippat för den delen ) som ligger bakom.

Får väl plocka av cylinder, kopplingskåpa osv och kika. Kan det tänkas ligga lite bensin i v-oljan om högra packboxen läcker kanske?

Får ni damp på mig om jag återmonterar gamla fotpackningen med packningslim och ev topppackning eller är det godkänt?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har ju provat det nu, inte minsta lilla reaktion. Sprutat på allt, cylinderfot, mellan blocken, insug, förgasare. Inget... Nu har jag dessutom krängt på ett helt nytt insug och tätat om...

Funderar på om det kanske kanske kanske kan vara högre packboxen som läcker, men borde den inte dra i sig olja då eller sitter den så pass över oljenivån så det inte märks?

Jag vet inte hur det ser ut på en sån hoj men bakom tändningen. Gasvajern är de okey?
Jag hade samma problem på HVA 2 takt och jag bytte cylinderfotspackning och sen gick den klockrent,,, jobbigt problem hoppas det löser sig.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Gas, trottel, handtag, allt sådant är 100%. Glider så bra så, drar direkt ner till botten när man släpper ;)

Jo får väl hoppas de är cylinderfoten där som läcker, låter ju nästan så. Vore ju skönt att slippa byta andra packboxen så jag slipper göra massa nya verktyg igen.

Bara dedär lilla missljudet jag är fundersam över, vore ju fint med ett ras till råga på allt. Ska byta v-oljan, kanske avslöjar något. Noterade att lagret till balansaxeln är en aning glappt men de kanske inte är så mycket att bry sig om... Man kanske kan plocka bort den annars så man slipper den också :3freak
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Får ni damp på mig om jag återmonterar gamla fotpackningen med packningslim och ev topppackning eller är det godkänt?

Hälst blir det bätre med nya packningar, men inget fel med gammla heller så länge dom har klarat sig, själv använt säkert samma packning ett 10tal gånger, men då har det vart ALU packningar.

Topp packningen är till o från om den klarar sig, ibland har matrialet satt sig i godset så när du tar bort packningen så blir ytan förstörd i packningen, men de märker du hur det går.

Annars låter du bli att lossa topplocket o lossar cyl bara så behöver du inte oroa dig att topp packningen pajar.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nya packningar ligger i garaget! Hoppas bara dom passar, fick ta från en nsr men de ska vara exakt samma motor förutom lite andra portar i cylindern.....

River förfullt i skrivandets stund. Upptäckt att det läcker lite vid en toppmutter så förhoppningsvis är jag något på spåret...


En sak jag undrar över bara!

Finns det glykol som luktar exakt som spolarvätska? :va:va
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nu ni har det hänt grejer...

Bytt packningar, topp och fot. Fotpackningen var lite si och sådär, det blev många bitar vid demontering så det var svårt att säga skicket. Toppen var lagom sönderspikad så jag kastade på en annan fräschare som jag hade låg. Putsade upp kolven då den hade en schysst liten repa, dock var ringarna nybytta efter den skadan menmen...

Smackade ihop skiten igen, körde packningsklister på fotpackningen då det var lite skador på ytan vid ena "porten" i blocket, eller vad det nu heter, på ena sidan. Sedan körde jag en extra koll på förgasaren. Hittade då en liiten metallflisa som låg i ena av de två små luftkanalerna som går in i förgasaren där man sätter på luftslangen, den kanalen bredvid den kanal som går till h-munstycket/ emulsionsröret. Den lilla flisan täckte halva kanalen, satt ett litet munstycke längst in i den kanalen som då var halvtäckt.

Sen när jag startade rackarn gick han fint! Går ner så fint så på tomgången efter lite småjusterande, ÄNTLIGEN. Sen om det var flisan eller packningarna vet jag inte men jag misstänker den där lilla flisan, för den går väl till blandskruven....

Sen en sista grej, det var tamejfan spolarvätska i kylsystemet, och de har jag kört med ett tag... En sak jag reagerade på var att beläggningen ( något svart skit ) i vevhuset har lösts upp, så är det inte i min andra motor, så det kanske är så att spriten kokat lite, gått in i vevhuset och latchat? Nu är det i alla fall glykol i och urspolat...

Sen har jag hällt en klick olja i oljepumpen. Kunde inte demontera den då det satt något innanför kopplingskåpan som inte gick att få ur, och ville inte ha bort hela kåpan. Hällde istället i en klick olja och kopplade en slang mellan ut och in så det får cirkulera och underhållssmörja pumpen så länge ;)

Bara hoppas han håller sig frisk nu motorn, men han gick klockrent på testrundan :gnissla
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top