Känsliga bör ej läsa!!!!!

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
Fireblade 929 -01
Hej alla!
Nu måste jag ventilera lite här angående min natt!
Det var det värsta jag nånsin varit med om.
Alltså jag jobbar som väktare och satt och fikade med tidningsbuden,
(vi brukar göra det). Rätt som det är kommer det sista tidningbudet och frågar: Vad ska jag göra om jag har kört på ett rådjur?
En kille säger då: Ringa polisen, vart ligger det då? Har det dött? Hon säger: Jag vet inte.
Då säger jag att jag åker gärna dit och kollar. Sagt och gjort, jag sätter mig i bilen och kör till anvisad plats.

Rätt som det är så ser jag ett litet rådjur ligga mitt i körbanan på en 70-väg. Då kom första tåren i ögonen. Den levde. Men kunde inte röra bakdelen, så den började krypa i en cirkel.

Jag ringde polisen genast men kom aldrig fram.
Då jag ringde tidningsbudet och han kom direkt.
Han förstod direkt att den inte kunde räddas.

Men han saktade inte in, utan körde RAKT på rådjuret.
Fortfarande så levde det men nu låg benen lite vid sidan om kan man säga. Nu grät som jag ett barn!!!!
Han backade och vände, sen körde han på det igen.
Fan det levde fortfarande men det skriket som rådjuret fick fram var så jävla hjärtskärande så för ett ögonblick ville jag bara slita ut tidningsbudet och ge det en smäll på käften, samtidigt visste jag att vi var tvungna att avliva det.

Han gick ur bilen och tog fram nån klubba och började slå djuret i huvet med den, säkert 5-6 ggr.
Kan tilläggas att jag var nära ett sammanbrott alltså.
Det gjorde så ont i mig!!

Men fortfarande så levde det, så han gick och hämtade en domkraft och hissade allt han kunde 4-5 ggr till i huvudet.
Nu var det stendött och jag var tvungen att ringa polisen igen, nu kom jag fram men jag grät fortfarande så jag kunde knappt prata.
Till slut åkte vi tillbaka till tidningslokalen och tjejen som klippte rådjuret var lite skakis.
Jag skulle faktiskt kunna offra min mc och många säsonger på hojen för att rådjuret fortfarande skulle leva. Det kommer jag aldrig att glömma.

Mår fortfarande jäkligt dåligt och tänker bara på skriket jag hörde i slutet.

Jag är en sån extrem djurvän så jag kommer troligtvis behöva terapi för detta (obs. att jag är allvarlig nu).

Vill gärna höra vad ni har att säga. Om nån varit med om liknande kanske.
Mvh Mikael

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Hade han inte vett att avliva ett skadat djur med en kniv eller ett fälgkors uant använde bilen, vilken jälva idiot! :kocko

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Usch, låter som en helvetisk natt. Stackars djur, och stackars dig som behövde uppleva det hela. :(

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Sånt är hemskt. Jag vet att min pappa körde på ett rådjur för ett tag sedan. Då rådjuret hade ett barn i magen så flög det ut ur magen när han körde på det så för jävligt ut sa han:(

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
När jag övningskörde mc första gången och begav mig ut på motorvägen (E22an) och hade kört några km så såg jag något som låg mitt i körbanan och saktade därför ner till ca 70. När jag kom närmare fick jag se att det var en liten kattunge med mosad bakdel som låg och sprattlade. Mådde verkligen illa efter det. Om jag hade kört bil hade jag givetvis kört över den men det kunde jag inte med motorcykel. Även om jag inte har katt själv så skär sådant verkligen i hjärtat.
Förstår hur du känner dig.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Borde vara obligatorisk att lära ut hur man avlivar ett djur om man kört på det. Fy fan säger jag bara - lider med dig stenhårt!

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ursäkta språket men, vilken extremt dum jävel han måste vara som förlänger lidandet för djuret genom att försöka köra ihjäl det med bilen. Jag har alltid en kniv med mig för att vid sådana situationer kunna avliva djuret så smärtfritt som möjligt.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Du skulle ha klappat till honom, man tar givetvis fälkors eller nåt annat o slår djuret hårt som fan i skallen, eventuellt bryter nacken av det.
Antagligen njöt han dock av det han gjorde.

Jag har själv avlivat rådjur på detta sätt det funkar direkt, inga 100 slag eller överkörningar behövs.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Jobbigt.. :( Men som Hightuned sa...att använda bilen, nje det förstog jag inte heller. En snabbare död hade varit bäst för det lilla rådjuret :( Du får nog ta det lite lungt ett par dagar så ska du se du mår lite bättre

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
nickname skrev:
Jag har alltid en kniv med mig för att vid sådana situationer kunna avliva djuret så smärtfritt som möjligt.
Visst har man det. Man vet aldrig när olyckan är framme.
Kan inte ens föreställa mig hur ledsen du måste känna dig, måste varit en alldeles hemsk upplevelse att vara där. Känna frustration för man inte vet vad man ska göra. Gå och tala med någon om det där, vill inte att det ska bli värre än mardrömmar och liknande. :(

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Aj, jag förstår dig precis... Men det var väl ändå det bästa som kunde göras då och där antar jag.
Förra sommaren hade vi en rådjursmamma med två små kid som gick i det höga gräset i vår trädgård och betade, jättetrevligt att sitta tyst på balkongen och titta på dom. Ett par dagar senare kom hon tillbaka igen, men denna gång med bara en liten i släptåg. På kvällen hörde jag ett j--la liv från trädgården och såg rådjursmamman hoppa runt som en tokig i gräset. Jag tog på mig skorna och sprang ner och ut i gräset. När jag kommit ut en bit hoppar det upp en JÄTTERÄV bara någon meter framför mig, och på marken ligger den lilla rådjursungen med knäckt nacke... Sedan hörde vi hela kvällen hur rådjursmamman gick och ropade i skogen efter sin unge. Väldigt sorgligt.
Vi grävde ner rådjurskidet i trädgården, kanske dumt om räven också behövde mat till sina ungar, men vi ville inte att den skulle se vår trädgård som lämplig jaktmark med tanke på våra katter o.s.v.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bedrövligt är det, jävla idiot att köra över det rent sagt, har fått avliva en grävling en gång och ett rådjur en gång. Grävlingen körde jag på och slog ihjäl med fälgkorset, tar man i utav hel*ete behövs det bara ett slag.

Sen i en annan situation stog det några bilar vid vägkanten och det låg ett påkörd rådjur med brutna bakben mitt i vägbanan. Ingen gjorde en ansats till att göra något så jag skar helt sonika av halsen på rådjuret med en kniv. Då började en tant skrika jävla djurplågare osv... kan ju tillägga att rådjuret dog fort,... det finns folk till allt.
Men visst är det otäckt och inte något att skryta om, huvudsaken är att man gör lidandet kort för djuret.

/F

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Felix skrev:
Sen i en annan situation stog det några bilar vid vägkanten och det låg ett påkörd rådjur med brutna bakben mitt i vägbanan. Ingen gjorde en ansats till att göra något så jag skar helt sonika av halsen på rådjuret med en kniv. Då började en tant skrika jävla djurplågare osv... kan ju tillägga att rådjuret dog fort,... det finns folk till allt.
Men visst är det otäckt och inte något att skryta om, huvudsaken är att man gör lidandet kort för djuret.

/F

Den tanten verkar ju frisk, hon kunde ju skrikit det till sig själv :kocko

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Felix skrev:
Bedrövligt är det, jävla idiot att köra över det rent sagt, har fått avliva en grävling en gång och ett rådjur en gång. Grävlingen körde jag på och slog ihjäl med fälgkorset, tar man i utav hel*ete behövs det bara ett slag.

/F
Håller med om att folk är dumma, jag fick göra nåt liknade o slog ihjäl rådjuret med ett sån där teleskopskaft för hjulmuttrarna, tog i som fan o djuret dog på ett par slag, då börjar den fega kärringen i bilen som kört på rådjuret att tjafsa om plågeri, vad fan höll hon själv på med.
3-4 stycken andra fågelholkar fanns på platsen o sa inet halv sju, men jag var tydligen den stora boven.
Körkortet skulle tas av dem omedelbart.

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
Jag förstår att det måste varit en väldigt jobbigt upplevelse. OM olyckan någon gång verkligen är framme, och man råkar ut för något liknande, så får man hoppas att djuret inte tar någon skada, eller att det dör på fläcken... :(

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Om det kan vara till någon hjälp så kan jag nog säga att det redan var dött efter att han slagit det i huvet.
Eftersom när något levande där så kommer det efterryckningar i kroppen.
Trots att djuet är dött.
Det ser inte trevligt ut när det sprattlar men jag tror inte att lindandet fortsätter i det skedet utan det är bara muskler som reagerar av sig själv.

Om det kan vara till någon glädje så hade det varit ännu smärtsammre för djuret om ni bara hade väntat på att polisen skulle komma soom sen hade ringt en jägare för att skjuta... :(

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Vägra vurpa skrev:
Hej alla!
Nu måste jag ventilera lite här angående min natt!
Det var det värsta jag nånsin varit med om....

Vill gärna höra vad ni har att säga. Om nån varit med om liknande kanske.
Mvh Mikael

Jag är djurvän själv. Tro mig, det spelar ingen roll om djuret behövde avlivas eller ej. Hade jag sett någon avliva ett djur på det sättet hade jag nog tappat fattningen och bara slagit ihjäl killen med all kraft i kroppen!!!! SÅ GÖR MAN BARA INTE!!!!!! Vilken idiot :huvet
Jag är verkligen ledsen att du behövde gå igenom detta, inte minst är jag ledsen för det stackars djurets skull.

Jag lider med dig... :(

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Sånt är aldrig lätt. Men att försöka köra över djuret är ju knappast en överintelligent idé...
Om det är till någon tröst förstår oftast inte djuren att dom är skadade utan försöker bara fly när något de inte förstår har hänt, så djuret led kanske inte så mycket som det såg ut som.
Och som någon sa tidigare så får djur (och människor) nervryckningar även när det är dött, men då känner de ingen smärta i alla fall.

Man ska se allvarligt på djurs värde, att plåga djur i onödan är helt sjukt, men fortfarande så fungerar de inte likadant som människor.

Som många sagt är det en SNABB och SÄKER död man ska satsa på om man kört på ett djur, och om jag inte minns fel kan polisen skicka ut jägare för att avliva djuren om man inte fixar det själv. Själv pratat med några jägare som frivilligt gör det. Så känner man att man helt enkelt inte fixar det så kan man alltid säga det till polisen.

Ge det tid! Förträng inte händelsen, men försök att inte göra den värre. Djur är levande ting vi ska ha respekt för, men de är inte människor. Disney och verklighet är inte riktigt samma sak.

Hoppas det går bra för dig att hantera det!

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...