Känsliga bör ej läsa!!!!!

Therudeboy

Guest
Varför inte ringa någon man känner med ett gevär? ett skott i nacken och hans lidande hade varit över.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Therudeboy skrev:
Varför inte ringa någon man känner med ett gevär? ett skott i nacken och hans lidande hade varit över.

Du måste ringa till Polis iallafall eftersom rådjur är kronvilt, även om du tar ihjäl det själv. Och vad jag vet får bara jägare med speciellt tillstånd skjuta trafikskadade djur.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hmm, att backa över ett djur är väl inte det smartaste kanske... Hoppas bilderna i ditt huvud försvinner!

Jag åkte med ngra vänner till Vetlanda från Oskarshamn en gång och vi körde på ett rådjur i 160... Bilens högra sida blev intryckt till hjulet ung. och av rådjuret blev det inget kvar .. allt vi såg var en 50 meter lång kon av köttbitar och blod och avföring... Vi letade säkert i 20 min efter rådjuret men hittade det inte :(

Therudeboy

Guest
nickname skrev:
Du måste ringa till Polis iallafall eftersom rådjur är kronvilt, även om du tar ihjäl det själv. Och vad jag vet får bara jägare med speciellt tillstånd skjuta trafikskadade djur.

Man kan ju inte vad laglig jämt. Får man inte tag på polisen får man ju gå till närmsta hus och få tag på markägaren så kommer ju den och avlivar djuret.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
nickname skrev:
jo det stämmer att polisen får inte själv använda sitt tjänstevapen till att avliva trafikskadade djur utan dom måste ringa in jägare till det...

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
nickname skrev:

Det stämmer. Enligt lagen är all jakt förutom med godkända skjutvapen förbjuden i Sverige.
Men man ska alltid försöka förkorta ett dödsdömt djurs lidande så mycket som det är möjligt.

Det tar tid för en jägare, som troligen vid det här tillfället hade legat och sovit, att komma dit ut.

Så ser man männskligt på det var det nog bättre som de gjorde, att ha ihjäl det själv. Även om han som försökte göra det med bilen kanske inte hade tänkt igenom det ordentligt.

Diversion

Guest
Man får väl använda sunt förnuft, vare sig man är polis eller privatperson. Om man kan bör man ta bort djuret själv. Ringer man jägare tar det ju tid innan dom kommer till platsen och i vissa fall måste djuret kanske spåras=förlängt lidande.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Killen hade tydligen inte tänkt igenom saken och hade antagligen aldrig avlivat ett djur förr..? Att sen anmäla han för djurplågeri är ju helt jävla rubbat och lika med att vara en feg kärring som bara sitter i bilen och glor.

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
hittade en vingabruten skata i mitt förråd förra sommaren..
tog ut den i trädgården och hämtade min 22:a..
snabbt och smärtfritt.. :(

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Alltid tråkigt när sånt händer, men tycker det alltid är lika intrssant hur vi skiljer på djur och djur. Hade det vart en skabbig grävling så hade du nog inte gråtit...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fel att sticka ifrån platsen på det sättet från första början innan den är död. Och polisen ska man alltid ringa i den situationen.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
en tanke, hur mådde killen som tillslut gjorde så att djuret slutade att lida?
han mår inte så bra heller misstänker jag

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
Fireblade 929 -01
Tack alla för att ni svarat, känns så jävla ensamt just nu.
Egentligen är det mig ni ska kalla idiot eftersom jag inte gjorde nåt, men jag var inte säker på hur jag skulle gå till väga på bästa möjliga sätt, men givetvis ångrar jag tusenfalt att jag inte bara gick fram och avlivade det. Men frågan är om jag skulle bli normal efter en sån sak.

Killen som gjorde det mådde jättedåligt också. Men som sagt, jag är mest arg på mig själv som inte gjorde nåt.
Har inte sovit nåt för jag tänker bara: Varför använde jag inte batongen, varför, varför?? Det hade varit den bästa lösningen. Jag borde starkt bli avskedad.
Skulle gärna betala mer i vägskatt för att bygga mer viltstängsel, men troligtvis är inte det den bästa lösningen heller. Man kan väl inte spärra av helt och hållet för djuren.

Helt enkelt så suger livet just nu!!!

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
c9h13no3 skrev:
Man ska se allvarligt på djurs värde, att plåga djur i onödan är helt sjukt, men fortfarande så fungerar de inte likadant som människor.

Fel.
De nervbanor som styr smärta och rädsla hör till de primitiva delarna av hjärnan. De funkar lika dant på alla däggdjur. Du kan vara helt förvissad om att smärta och den rädsla som den medför uppfattas på precis samma sätt hos ett djur som hos en människa. Kanske tom värre då människor ibland kan resonera sig lugna, vilket jag tvivlar på att djur gör...

Nu till annat.
Enligt djurskyddslagen 30 §. Om ett djur påträffas så pass svårt sjukt eller skadat att det bör avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i brådskande fall någon annan genast avliva djuret. den som avlivat djuret ska underrätta ägaren eller innehavaren av djuret. Om detta inte kan ske, ska polismyndigheten underrättas.

Har du inte kroppsstyrka att slå in skallbenet i hjärnan på djuret med ett eller ett par slag och på så sätt bedöva det kan du alltid avbloda det direkt. Ha alltid en vass kniv med i bilen.
Har du kniv ska du skära ett REJÄLT snitt igenom luftstrupen som ligger ytligast, innanför denna och lite snett utåt bakom ligger halsartärena. När de är kapade förblöder djuret snabbt. Böj huvudet bakåt så blir det lättare att komma igenom allt. De blodådror som synns ytligt på halsen är vener, så man skall djupt in.

Det är alltid tråkigt med klumpiga avlivningar. Jag hoppas att du kommer över det, men sådana här saker biter sig fast. Jag är ledsen för din skull. Om det skulle hända igen så vet du hur du skall göra det snabbt. PMa om det är något som är oklart eller för lite snack om du behöver... :)

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Jepp, både du o budet var idioter.
Enligt min mening är man en sann djurvän om man tar tag i saken direkt och klipper till. Ju längre man väntar desto mer lidande...
Men att köra på djuret med bilen var fan det mest IQ-befriade jag hört. :kocko

Låter lite hård kanske. Hoppas du inte tar illa upp, har full förståelse för att vissa personer inte pallar trycket.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Usch, jag hade också grinat. Sann djurvän och känslig som faen.
Att se djur eller andra levande ting lida är inte roligt..

Trist att du råkade ut för det! Nästa gång får du låta nån annan åka iväg o hitta skadade djur.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...