Känsliga bör ej läsa!!!!!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
kaZmur skrev:
När jag övningskörde mc första gången och begav mig ut på motorvägen (E22an) och hade kört några km så såg jag något som låg mitt i körbanan och saktade därför ner till ca 70. När jag kom närmare fick jag se att det var en liten kattunge med mosad bakdel som låg och sprattlade. Mådde verkligen illa efter det. Om jag hade kört bil hade jag givetvis kört över den men det kunde jag inte med motorcykel. Även om jag inte har katt själv så skär sådant verkligen i hjärtat.
Förstår hur du känner dig.

nu igen. använd huvet! jag har aldrig behövt göra något åt skadade djur i trafiken, men det krävs väl varken mycket intellekt eller kunskap för att man ska förstå vissa saker. och innan man gör saker tänker man. :fakta jag skulle nog tänka såhär:

1. skadat djur? vänd! inte köra därifrån.
2. hur skadat?
3. lämplig åtgärd.

och lämplig åtgärd är INTE att köra över djuret med bilen.

till Vägra vurpa:
du gjorde inget fel. det var inte du som avlivade djuret på olämpligt sätt utan att tänka.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Vägra vurpa skrev:
Tack alla för att ni svarat, känns så jävla ensamt just nu....

...Helt enkelt så suger livet just nu!!!

Du måste inse att det som hände var inte ditt fel. Du gjorde inget för att det var första gången i ditt liv som du konfronterades med en sådan situation. Du måste ha infunnit dig i ett chocktillstånd, om än för en kort tid. Men det räcker för att man ska inte kunna tänka klart och resonera och hitta en vettig lösning.
Du måste inse att det fanns inte mycket du kunde ha gjort för det stackars djuret. Det är lätt att sitta och kritisera sig själv efter allt det som har hänt, men det knappast gör saken bättre.
Se till att du har vänner och familj nära dig, folk som älskar dig och bryr sig om dig, fast jag vet att du troligen föredrar att vara ensam just nu...
...än en gång så är jag verkligen ledsen för det som har hänt... :(

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Vägra vurpa skrev:
Hej alla!
Nu måste jag ventilera lite här angående min natt!!...

Fy f*n, jag lider verkligen med dej. Jag är själv djurvän till 150%, så jag förstår hur det måste kännas :(

Jag råkade köra på en liten fågel förra året när jag körde hoj (träffade på benet i ca. 70 km/h). Jag stannade och letade upp fågeln som hade hamnat i diket, den var lite skakis och så, men inget var brutet (den sträckte upp vingarna och tittade sej lite omkring när jag lyfte upp den i handsken) och efter ca. 30 min flög den iväg igen :)

Hoppas att det känns bättre snart!

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Vägra vurpa skrev:
Hej alla!
Nu måste jag ventilera lite här angående min natt!
Det var det värsta jag nånsin varit med om.....

:död hårda bud i mellerud.... tja va kan man säga... svagt av bödeln att inte kunna göra jobbet smärtfritt...... det kräver sin man.... somliga "tror" att dom e tuffa nog att göra ngt sådant... men klantar till det så det blir ännu värre! Jag har själv fimpat ett rådjur en gång o det var inte lätt! jaja jag vet bambikomplex.. men sen jag började med jakt o fiske är slakt o död lite lättare. För den som undrar kan jag meddela att vid en sådan händelse som denna är det enklaste att skära upp halspulsådern på djuret! snabbt enkelt, kräver ingen kraft bara en vass kniv och joo man blir grisig om händerna men det är garanterat bäst för djuret.
/E

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Rådjur som är skadade är svåra att ta död på. Jag hittade ett påkört rådjur en kväll och hämtade farsan som laddade glocken och satte 5 kulor i pannan innan det dog. Troligtvis var det så fullt av adrenalin eller nåt så det vägrade dö. Tråkigt är det, men allför ofta får man bevittna eller vara med om det själv. Jag har både jaktkniv och slagträ i bilen så man kan få död på det om man råkar ut för det mitt i natten. Bättre det än att försöka köra ihjäl det igen....

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Therudeboy skrev:
Varför inte ringa någon man känner med ett gevär? ett skott i nacken och hans lidande hade varit över.

Jag känner iaf ingen som har annat än luftvapen hemma.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag fick se en ganska sorglig sak i vintras.

Först ser jag (förmodat) en pappa som står och kramar sitt barn,
en liten bit efter står en långtradare i vägkanten.
Efter lastbilen ligger en påkörd hund.

Rätt magstarkt när man förstod hur det hela hängde ihop. :(

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Håller med där. Många som sitter och gapar och skriker att killen var idiot när de inte har en aning om hur han uppfattade saker och ting. Han räknade väl förmodligen med att djuret skulle dö direkt när han körde över det.

Nisse Järnet skrev:
Jävla gnäll på han som körde bilen?! Han vart väl skärrad och visste inte vad han skulle göra? Doh...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vägra vurpa skrev:
Tack alla för att ni svarat, känns så jävla ensamt just nu.
Egentligen är det mig ni ska kalla idiot eftersom jag inte gjorde nåt, men jag var inte säker på hur jag skulle gå till väga på bästa möjliga sätt, men givetvis ångrar jag tusenfalt att jag inte bara gick fram och avlivade det. Men frågan är om jag skulle bli normal efter en sån sak.QUOTE]

Om man inte vet hur man ska avliva ett djur på rätt sätt gör man rätt i att ringa polisen och invänta hjälp! I det här fallet gjorde det ju mer skada än nytta, både för er å rådjuret...

:(

Ps. Anledningen att det är bättre att avvakta t ex polis är att ett skadat vilt går in ett ett "chocktillstånd" där det i normala fall söker "sårlega" där det ligger still. Om detta får ske så blir även avlivningen enklare eftersom djuret blir dåsigt och inte så flyktbenäget som det är när skadan just skett. Så kan man inte avliva djuret direkt ska man på sin höjd dra undan djuren från vägen och sen lämna djuret för sig själv, så det inte behöver stressas upp i onödan ds.

Last edited:

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Vägra vurpa skrev:
Jag är en sån extrem djurvän så jag kommer troligtvis behöva terapi för detta (obs. att jag är allvarlig nu).

Samma här, som tur är så har jag aldrig hamnat i nån sån där situation.. jag lider med dig.

Men som många har sagt, man borde få gå en "Hur man dödar ett påkört djur så smärtfritt som möjligt" kurs innan man ens får börja övningsköra!!!

fan, nu kommer man ligga å tänka på det här när man ska sova... :gråta

/Jocke

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Vägra vurpa, om jag har fattat det rätt såjobbar du som väktare. I så fall har du väll "tillgång" att snakc med en psykolog eller nått sånt. I och med att det hände under tjänsten tror jag att du "har rätt" till det. Har jobbat som ambulansman en sommar och sett ganska mycket hemskt och det sätter sina spår, den bästa vägen ur det är att prata om det.

Hoppas att du snart mår bättre.

Och till den som körde över rådjuret: Kör över din egen fot så får du känna hur stor nytta det är att köra över något, du känner det knappt, pucko!!

Uräkta nästa uttryck: hårt och skoningslöst med något kraftigt i metall mot nacken (bryta nacken) om man nu inte har en kniv, se bara upp för ben och horn.

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Flamma77 skrev:
Fel.
De nervbanor som styr smärta och rädsla hör till de primitiva delarna av hjärnan. De funkar lika dant på alla däggdjur. Du kan vara helt förvissad om att smärta och den rädsla som den medför uppfattas på precis samma sätt hos ett djur som hos en människa. Kanske tom värre då människor ibland kan resonera sig lugna, vilket jag tvivlar på att djur gör...

Tror du missförstod. Mitt fel, utryckte mig klumpigt...
Det jag menade var att djur inte fattar att dom är skadade, dom kan självklart känna smärta. Utan den förmågan skulle de dö snabbt...

Dock är det så att om man t.ex. skjuter ett djur så fortsätter det att gå omkring, springa, hoppa och skutta till synes oskadat om inget vitalt är träffat.
En människa i samma situation fattar att han/hon blivit skadad och lägger sig ner för att inte förvärra saken.

Det jag försökte få fram var att djur kan röra sig och låta mer än vad de i själva verket troligen plågas. Blev nog luddigt.
Men man ska komma ihåg att djur INTE tänker. Deras hjärna är byggd på instinkter. Bambi finns bara i disneys värld...

Källan jag kan hänvisa till är kurslitteraturen i jägarexamen...

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Det hade jag aldrig klarat!!! jag hade vänt och börjat promenera sen kunde budet komma o plocka mig när det var klart!! BAMBI!!! :gråta:

Vad säger polisen om er hobby avlivning(humant gjort, men vad säger lagen?)?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Här är en rekomendation tror jag det ska ses som men ändå: http://www.sesgruppen.se/index2.html

bra tips tycker jag :tummenupp

Om ni nu inte orkar läsa sidan så står det bla:
*Anmälningsplikt till polisen
Anmäl viltolyckan till polisen på telefon 112.
*Det är en skyldighet att märka ut och anmäla klövviltsolyckor till polisen enligt Jaktförordningen §40.

Jaktförordningen lyder i sin helhet f.o.m den 1 september 1998:
"Har björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår, eller örn skadats eller dödats vid sammanstötning med ett motordrivet fordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet".

Olyckan i sig är inget lagbrott men det är däremot brottsligt att inte anmäla till polisen. Det räcker således inte med att meddela markägaren eller jakträttshavaren. Att underlåta att anmäla en viltolycka enl. jaktförordningen ovan, ser lagen allvarligt på.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
No1 skrev:
...

.

Vad vill jag komma med detta!!?? Jo, till trotts att jag är utbildad att genomföra en sådan här sak samt att jag förkortade ett djurs enorma plåga på bästa sätt så vart jag anmäld av dessa poliser för "djurplågeri", ngt som lades ner av åklagaren först efter 22 månader!!! :kocko

....

Tja, alternativet att polisen skulle göra det hade väl varit värre... Hade antagligen slutat med att polisen skjutit sig själv i handen....

Bra gjort BTW!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Varför klandra killen hela tiden som körde över rådjuret igen?
Skulle inte förvåna mig om han var i chock...
Tror (hoppas) inte någon skulle försöka med det om man var klar i huvudet.

Klart man vill att djuret snabbt ska avlivas snabbt i ett sånt läge och då kanske man tänker "Bilen".
Har man aldrig varit med om något liknande så e det väl klart att ens handlingar kan bli dåliga fast man försökte göra det bra.

Jag fasar för den dagen jag kör på ett djur eller liknande....
Lär inte klara av det...

Värnar om djur något oerhört, skulle gråta mycket över att stå bakom döden hos även något så "oönskat" som en brunråtta... (kan ifs bero på att även smådjur håller mig kär).

En gång vägrade jag köra på en väg där massa paddor skuttade omkring, visste ju att flertalet skulle dö då.

.....
:krama på dig som fick utstå detta!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Det käns bra att det finns fler här som värderar djurliv... Jag hade antagligen bara hållt för öronen, tittat bort och skrikit med gråten i ansiktet. Klarar inte av att se djur lida så, måste vara en fruktansvärd pärs. -Bara din beskrivning gjorde att jag satt och rynkade på näsan med tårar i ögonen. Fruktansvärt... Stackars djur. :(

/en som satt med gråten i ögonen vid vägkanten efter att ha kört över en fågelunge.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...