Kö-körning, hur gör man?

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Hur kör man mc när det är jätte köer på vägen hem?
Jag vill veta-
Hur kör man lagligt?
Hur kan man köra utan att göra alla bilister pissed off ? (förutom avundsjuka)
Vad ska man undervika, eller hur ska man inte köra?.
Jag vill komma hem snabbt, säkert och vara trevlig mc förare.
 
Last edited:

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Har vart uppe en del gånger på forumet redan, och vad jag förstått så är det inte olagligt att med mc köra om ett annat fordon i samma körfält. Alltså, så länge du gör det snyggt och slinker förbi i mitten i kanske ca 30-40 km/h så är det inga problem. Var dock mycket uppmärksam på billister som plötsligt byter körfält, etc.

~Slif
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Du kan inte komma hem snabbt, säkert och samtidigt upplevas som en trevlig mc förare. Tar du dig fram i köerna kommer bilister att bli irriterade, hur du än gör. Mest är de förbannade för att de själva sitter fast och då ska alla andra jävlar också vara det.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ginis skrev:
Hur kör man mc när det är jätte köer på vägen hem?
Jag vill veta-
Hur kör man lagligt?
Hur kan man köra utan att göra alla bilister pissed off ? (förutom avundsjuka)
Vad ska man undervika, eller hur ska man inte köra?.
Jag vill komma hem snabbt, säkert och vara trevlig mc förare.

Ska du köra lagligt till 100% så rättar du dig i ledet och köar likt alla andra, döende av avgaser och med sönderslirad koppling.

Vill du slippa undan eventuellt road-rage så ska du återigen rätta dig i ledet som alla andra. Här i Sverige gäller Jantelagen och tror nån motorcyklistjävel att han ska köra om på min inner- eller yttersida så trodde han fel! *dörr i ansiktet* / *prejad* / *död*

Vad du ska undvika är höga farter. Finns alltid någon som får för sig att vänsterfilen var bättre än högerfilen och vice versa.

Hur du än gör så får du kompromissa. Vill du hem säkert måste du köra försiktigt (sakta) och vill du hem fort så måste du tumma på säkerheten. Du kan inte få både och.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Kör om försiktigt och redo med frambromsen hela tiden så ska det inte vara något problem, och de jävlar som medvetet hindrar dig när de ser dig komma ska du ställa dig framför och bränna lite gummi så de lär sig :)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Finns iallafall två sätt beroende på din inställning.
1. Säkrare men "mer" olagligt är att köra i ytterfilen. Helt klart säkrare än köra mellan bilarna men polisen kommer garanterat böta dig om det ges tillfälle, jag avråder.
2. Kör mellan bilarna men sakta (helst omkörning i samma fil på vänstersidan), poliser kommer 9 gånger av 10 låta dig puttra vidare om de anser att du inte utgör någon fara.

EDIT: Låt bli att korsa heldragna linjer, det är ajabaja och många gånger onödigt.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Ett tips är att vara uppmärksam och inte fläska på för mycket i bussfiler heller då det händer att bilar också ska köra bussfil och bara kör rakt ut. Och där blir ju smäller större eftersom det är högre hasigheter. När du kör mellan bilar i köer vid rödlysen etc är det ju inte (inte i mitt fall) så hög hastighet.. Då kryper man fram så man hinner bromsa om man får en bildörr uppslängd framför sig..


MEN jag säger bara det.. Skulle det någonsin hända mig att en bilist eller liknande gör något dumt som att slänger upp en bildörr framför mig och äventyrar min säkerhet på det sättet.. Då skulle det bli en misshandelsdom för mig som följd alltså!! :mad:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vill du slippa undan eventuellt road-rage så ska du återigen rätta dig i ledet som alla andra. Här i Sverige gäller Jantelagen och tror nån motorcyklistjävel att han ska köra om på min inner- eller yttersida så trodde han fel! *dörr i ansiktet* / *prejad* / *död*
Det märkliga är ju bara att när dom behöver ta plats, då ska dom utnyttja att vi är små och smala och inte behöver ta upp så mycket plats och kräver att vi ska flytta på oss :mad: :huvet

I köer rullar jag alltid på en växel som tillåter att jag kan flytta på mig om det behövs, men att jag kan sänka farten utan att det blir ryckigt, fingrarna på broms och koppling, blicken långt fram men medvetandet på alla bilar framför mig, lagom tempo och inget hysterisk gasande eller jag-vill-dö-trängningar.

Det är ju bara vissa idioter som jävlas, den stora majoriteten är ganska neutrala, och många flyttar på sig och underlättar, allt från bilar till lastbilar :tummenupp Då finns det ju ingen anledning att generellt jävlas mot bilister, det gör ju knappast att den grå massan börjar tycka bättre om oss! Jag kommer hellre hem en minut senare än skapar 10 hojmotståndare på vägen hem, eller inte kommer hem alls! :fakta
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Svaret är redan sagt men jag betonar med min åsikt, jag kör i mellan bilarna. Varför köa när man inte behöver? Det som sitter i bilarna och blir irreterade skulle göra precis samma sak om de satt på en motorcykel. Men man ska vara uppmärksam och vara bromsberedd samt ha blicken långt fram så blir det lättare att planera sitt surfande i kön :)
 

creare

Guest
Så fort jag fixat en dator som klarar av att redigera så ska jag posta videoexempel på hur du INTE ska göra iallafall.. close-calls.

Ligger du i ledet som alla andra fordon (laglig körning) slipper du sick-sacks-riskerna o allt vad det innebär.
Jag har som huvudprio koll på hastigheten samt fokus på bilarnas sidospeglar och hur dem beter sig. Enklaste sättet o ta sig emellan bilarna enligt egen erfarenhet är att försöka få in pyttelite slalom-körning mellan sidospeglarna.
edit 2; Anpassar även min körning för att låta så mycket som möjligt, detta fungerar faktiskt bättre än vad man tror. Folk vrider sig om i kön när man är 5 bilar bakom, så på så sätt vet fler att man glider emellan .

Därefter handlar det nog om "känsla". Hur vida man reagerar vid olika situationer som kan uppstå vid kö när man glider emellan.

edit1;
Förra sommaren försökte en bil rama mig i sidan när jag gled förbi, 1 dm från att träffa mig och Schazoo som satt bakpå. Bilisten såg mig lååååångt bak men tålde inte att jag gled om. Efter att han missa mig la han bara in backen o gled in i ledet igen.. Folk är fan sjuka i huvudet.
 
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Det märkliga är ju bara att när dom behöver ta plats, då ska dom utnyttja att vi är små och smala och inte behöver ta upp så mycket plats och kräver att vi ska flytta på oss :mad: :huvet

I köer rullar jag alltid på en växel som tillåter att jag kan flytta på mig om det behövs, men att jag kan sänka farten utan att det blir ryckigt, fingrarna på broms och koppling, blicken långt fram men medvetandet på alla bilar framför mig, lagom tempo och inget hysterisk gasande eller jag-vill-dö-trängningar.

Det är ju bara vissa idioter som jävlas, den stora majoriteten är ganska neutrala, och många flyttar på sig och underlättar, allt från bilar till lastbilar :tummenupp Då finns det ju ingen anledning att generellt jävlas mot bilister, det gör ju knappast att den grå massan börjar tycka bättre om oss! Jag kommer hellre hem en minut senare än skapar 10 hojmotståndare på vägen hem, eller inte kommer hem alls! :fakta

Klokt!!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Var uppmärksam på om det blir en lucka i en av köerna, då bilist-bosse gärna får för sig att byta fil då, snabbt och utan blink-blink.

Var beredd att väja in i luckan om det går.

Om det blir en lucka i en fil så du lämnar mittlinjen i en av filerna och sen ska in mellan bilarna igen (när luckan är slut) så håll koll bakåt så det inte kommer en annan mc som du kör ut framför.

"Ilskna prejare" brukar kunna observeras bakifrån genom att de frekvent tittar i vänster sidospegel (om de ligger i högerfil) / rakt fram / sidospegel / rakt fram. "Kolla Berit, nu kommer ett mc-svin, titta vad han trängs, jävla svin..."

/Fredde
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Har bara kort erfarenhet av köer, men jag brukar försöka hålla mig till att ta kalkylerade risker. Du kan inte få bort alla risker helt, inte ens att stå och puttra i kön då faktum är att det är stor risk att nån kör in i dig bakifrån.
Om det är 2 filer så brukar jag, där det finns gott om utrymme, lägga mig mellan filerna och glida fram försiktigt. På trängre partier blir det att lite oskyldigt smita in i kön och köa en stund. Om det är enfiligt med bred väggren, t ex tunnlar osv, lägger jag mig där och kör.

Jag brukar dock aldrig köra så att jag måste tränga mig igenom en kö för att kunna svänga eller liknande, utan då lägger jag mig i den filen åt det håll jag ska svänga åt relativt tidigt och köar. Brukar även försöka hålla mig ifrån att skära in för hårt, men om det är mycket trafik och tight så...

Jag försöker väl tänka som så att kan jag köra på ett ställe i kön som inte är stor risk för mig eller risk för att jag råkar köra in i en bil och där jag även kan ta upp mer eller mindre omärkbar plats, så blir det ofta så. Jag räknar med att det inte är strikt lagligt, men jag hoppas på att de flesta poliserna är rätt förlåtande med sånt här.

Vad gäller bilisterna är det ju inte mitt fel att de valt att köra bil istället för hoj, så de kan sitta i sina bilar och tjura bäst de vill. :arsele

utan blink-blink.
Sen när använder bilar i Stockholm någonsin blinkers? :hihi
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag kan rulla med i en bilkö om det rullar någorlunda, men om farten blir för dålig eller helt stannar , orkar jag bara inte sitta i en kö. Då ger jag mig stillsamt ut på mittlinjen och glider förbi, lugnt och fint.
Brukar funka perfectumundo
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Åhh, Kö-körning, det är ju jättekul.

Jag brukar puttra på 1:an i lagom tempo (lågt) och har hela tiden dörrar och bilister som svänger i åtanke.
Risken är extra stor eftersom man som bilist inte tänker på att det kan komma motorcykel i 30 km/h när de närmaste fordon inte rört sig i mer än 2 km/h de senaste 10 minuterna.

Har inte träffat på några sura bilister ännu men det kommer väl.
Och eftersom min hoj låter något förbannat så verkar de även se (höra) mig tidigt.

Så.

1: Vaksam blick, långt fram MEN även på de närmsta bilar.
2: Bromsberedskap, alltid ALLTID ett eller två fingrar på frambromsen.
3: Planera så gott det går var du ska köra, de är när du fastnar mellan fordon det kan bli knepigt för både dig och andra.
4: Visa hänsyn mot bilisterna, de har det jobbigt nog i deras förslutna plåtcontainrar med skrikande barn och flygande mjukglassar i baksätet.
5: Ha kul.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :p
Knasbollar :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top