Kö-körning, hur gör man?

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Svenska reglerna är ganska dumma. Här i NL SKA man krypa fram mellan filerna vid kö/rödljus. Det anses vara farligt att stå längst bak med MC som syns mycket sämre än bilarna, och har sämre skydd vid påkörning bakifrån.

När kön går långsammare än 40 km/h får man köra mellan, max 20 km/h snabbare än bilarna. Och bilarna ska/bör lämna plats mellan filerna.

Jag kryper alltid fram och ställer mig först vid rödljuset. Är det trångt i en stillastående kö får jag ibland "sparkcykla".

Sen är ju en MC iväg kvickt när vägen är fri framåt, så det stör ju ingen bil.
:tummenupp

Jag har också en välljudande hoj, så gashandtaget används ibland som signal. Det är vänligare än tuta.:D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :p
Knasbollar :)

För att det är kul i köer :tummenupp

Svenska reglerna är ganska dumma. Här i NL SKA man krypa fram mellan filerna vid kö/rödljus. Det anses vara farligt att stå längst bak med MC som syns mycket sämre än bilarna, och har sämre skydd vid påkörning bakifrån.

När kön går långsammare än 40 km/h får man köra mellan, max 20 km/h snabbare än bilarna. Och bilarna ska/bör lämna plats mellan filerna.

Jag kryper alltid fram och ställer mig först vid rödljuset. Är det trångt i en stillastående kö får jag ibland "sparkcykla".

Sen är ju en MC iväg kvickt när vägen är fri framåt, så det stör ju ingen bil.
:tummenupp

Jag har också en välljudande hoj, så gashandtaget används ibland som signal. Det är vänligare än tuta.:D


Fusk.

Fast vafan.
Högst 20 Km/h snabbare än bilarna...
Värsta Ghostridern ju :D
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :p
Knasbollar :)

Nänä, man fäller upp skjutspinnarna så behöver man bara åka 10minuter tidigare :tungan

Skämt o sido, kör mellan bilarna och med insidan av huvudet. Så länge du inte kör mycket snabbare än resterande trafik och försöker tränga dig mellan bilar som uppenbarligen inte vill släppa fram dig så borde du klara dig galant :katt
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nänä, man fäller upp skjutspinnarna så behöver man bara åka 10minuter tidigare :tungan

Skämt o sido, kör mellan bilarna och med insidan av huvudet. Så länge du inte kör mycket snabbare än resterande trafik och försöker tränga dig mellan bilar som uppenbarligen inte vill släppa fram dig så borde du klara dig galant :katt

Ojojooooj.... En riktig outlaw hära :) Kör du med skjutspinnarna uppfällda så kan du åka i princip när du ska va på destinationen :p Det bara ÖSER på då på biltaken på folk i köerna ala Trialbike! :) :yoparty

Jag med, det är dock bara köer på hemvägen :D

Gotch ya! Jag har varken köer till eller från skolan! DEN du! :)
Men skämt osido... Frågan är lika lätt som "Hur gör man ett korrekt filbyte" Svaret är ganska lätt... Gör allt med STOR försiktighet och uppmärksamhet. Finns inga garantier att det inte finns idioter som väjar ut iallafall men det är det ända DU kan göra... Cool-Factorn att sitta i köer med hoj är 0!!!!

Från och med nu så är Coolfactor standard på SH! :p
 
Last edited:

jetson

Guest
Det är bara köra där det finns mest plats, skit i heldraget och annat (såvida inte en snut ser dig) linjerna är bara till för större fordon! Gör det snyggt så blir inte folk sura (snyggt= det ser kontrollerat och trafiksäkert ut)

Andra bra tips har redan skrivits typ håll koll på luckor för då byter bilarna fil.
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Högst 20 Km/h snabbare än bilarna...
Värsta Ghostridern ju :D

20 > 0

Det räcker faktiskt oftast vid rödljusen...


...tänkte jag först skriva. Men jag har nog ärligt talat aldrig ägnat hastighetsmätaren någon uppmärksamhet när jag är mellan filerna. Har viktigare saker att titta på då. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du kan inte komma hem snabbt, säkert och samtidigt upplevas som en trevlig mc förare. Tar du dig fram i köerna kommer bilister att bli irriterade, hur du än gör. Mest är de förbannade för att de själva sitter fast och då ska alla andra jävlar också vara det.

Håller inte med. Tycker många bilister flyttar på sig så snällt för att man skall kunna komma emellan.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Brukar inte köra som svin i vanliga fall men när de kommer till köer så ska jag bara fram. Skiter typ i alla regler då men försöker självklart vara vaksam. En jävligt farlig grej är att åka utanför kön på vänster sida då ingen räknar med att något kan komma där.

Såg en kille som åkte utanför köerna och mitt i kön så stod det en skåpbil som lämnat utrymme för en liten smart som skulle ut från en utfart = oskön krock.

Har åkt förbi x-antal poliser i köerna utan att de bryr sig. Jag hade dock planerat att åka över heldrag igår men där stod en snuthoj och jag ställde mig lite snyggt bredvid och morsade och åkte sedan efter :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lagen är ganska tydlig i det avseendet.
Kan du köra om på vänster sida så får du alltid göra det.
Om hastigheten är under 70 och det är köbildning så räknas det som passering och det får ske på både höger och vänster sida. Dvs du kan glatt köra mellan köerna om det bara finns plats och du kan göra det på ett säkert sätt.
Väggrenen på motorvägar (Om vi exempelvis snackar om essingeleden i Stockholm) får inte användas och får polisen tag på dig så blir det böter. Dumt egentligen eftersom det känns säkrare än att ligga mellan köerna men så är det.
Håll ner hastigheten när du ligger mellan bilarna. På så vis slipper du riskera böter och du retar inte upp bilisterna i onödan. Dessutom har du en chans att klara dig om någon smart bilist får för sig att plötsligt byta fil utan att blinka eller titta.

Något sätt att köra förbi köerna utan att folk blir uppretade finns inte. Dom sitter fast och då ska fan du också göra det annars blir dom irriterade för att det är orättvist.

Så för att sammanfatta. Är det köer och krypfart så är det bara att köra förbi köerna på det ställe du anser lämpligt under förutsättning att du inte kör över heldragna linjer, spärrfält eller liknande.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Polisen i sthlm brukar aldrig bry sig även om de ser en. De är bara att gasa och hoppas på det bästa
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :p
Knasbollar :)

Om jag ska åka innan det blir kö (åker från Södertälje genom Stockholm varje dag) så måste jag åka senast 14:00. Jag åker 05:30 hemifrån för att slippa köerna, men om jag jobbar 8 timmar och har 45 minuters lunch så är det knökfullt när jag ska hem vid ca 15:30.

Jobbar alla andra halvtid!?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Håller inte med. Tycker många bilister flyttar på sig så snällt för att man skall kunna komma emellan.

Klart dom flyttar på sig.. "ANNIVERSARY PANZER"

Jag brukar ligga precis i backspegeln en liten stund och gasa lite så dom är förvarnade men du knackar väl bara med "pipan" i sidorutan för att få dom att flytta på sig.. :D
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Om jag ska åka innan det blir kö (åker från Södertälje genom Stockholm varje dag) så måste jag åka senast 14:00. Jag åker 05:30 hemifrån för att slippa köerna, men om jag jobbar 8 timmar och har 45 minuters lunch så är det knökfullt när jag ska hem vid ca 15:30.

Jobbar alla andra halvtid!?

Jo men där är det annorlunda, När åker du hem har du väl inget att ha bråttom till och då behöver du inte heller känna stress att komma fram.

Känner man minsta osäkerhet i det man gör på hoj i ALLA avseenden tycker JAG man bör låta bli! PuNcKt! :tuttar

I sakta rullande köer brukar jag hålla mig snett bakom framförvarande tills jag är säker på att dom sett mig genom att se att dom viker av lite eller när jag ser en STOR marginal att köra om och sen till nästa bil... Blir ryckigt men värt mödan!
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Åk sakta och är det någon som slänger upp dörren, kör in i den! Se till så bilistfan får ta konsekvenserna om dom ska göra såna där cp-ryck
 

garrett_turbo

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2011
Ort
Västkusten
Hoj
Yamaha R6-00
Att köra emellan bilarna på en tvåfilig väg vid stillastående kö ÄR lagligt. Så fort kön börjar rulla är det däremot förbjudet. Jag återkommer med lagrum.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag kör aldrig om en kö på vanlig tvåfilig väg om jag inte ser mycket långt framåt. Kommer det möte betyder det att man måste dela fil med mötande trafik om det inte magiskt bildats en lucka i kön där man kan gömma sig.

Är vägen flerfilig i varje riktning smiter jag emellan om trafiken står helt stilla och det finns gott om utrymme. När trafiken börjar rulla igen bildas det nästan alltid en lucka man kan ta. Jag upplever det som att bilister i de allra flesta fallen lämnar plats åt mig, men det finns alltid bilister som inte kan hålla sig i mitten av sin fil och gör förbipassering omöjlig.

Jag brukar faktiskt även undvika att ställa mig längst fram i köerna vid rödljus. Många bilister förväntar sig att man kommer sticka iväg som ett skott så de stampar på gasen direkt vid gult ljus. Hamnar man då liiite efter i starten eller ännu värre lyckas få kärringstopp får man direkt en tackling av en Audi. För det är alltid tyska bilar som ska dra på vid grönt ljus. Naturlag. Utan tvekan.

Längst fram vid rödljus är det ju så gott som alltid heldraget sista billängden, så om det går försöker jag att dela fil med den högra eller vänstra bilen istället för att åka rakt på linjen. Om nu någon Polis skulle se mig och vara extra noga med heldraget även om jag egentligen inte gör ett filbyte.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Något sätt att köra förbi köerna utan att folk blir uppretade finns inte. Dom sitter fast och då ska fan du också göra det annars blir dom irriterade för att det är orättvist.

Visst fasiken är människor tråkiga. Hör jag en hoj komma bakom mig lämnar jag plats på deras sida. Brukar dra ner sidorutan också så jag kan njuta lite av motorljudet :D

Det enda jag irriterar mig på är att det inte är jag som sitter på hojen :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top