Kö-körning, hur gör man?

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Tyvärr går det numera fortare att ta bilen till jobbet än hojen (man slipper ställtiderna med skyddskläder, hjäm etc), det är svalare när man sitter i söderledstunneln och det stinker mindre avgaser... Och jag är bekväm av mig. Gammal.

Men jag tycker nog generellt bilister i Stockholm lämnar plats för motorcyklister bara de ser att man kommer vilket ärligt talat inte alltid är så lätt. Själv tillhör jag inte dem som konstant sitter & kollar i backspeglarna vid kökörning, jag har full fokus på hjonet framför som
a) kommer att tvärnita för att han missat att bilen framför bromsar eller
b) kommer att försöka tränga sig in i höger körfält och därmed parkera tvärs över filen.

Jag kör helst mellan bilarna om jag kör Ducce, ställer mig inte gärna på vita strecket vid rödljus för det tenderar & vara halt :)
Vägrenen försöker jag undvika, det ligger ofta en massa skit där och jag har fått punka två gånger där ute samt kört över både brädor och navkapslar (dock med Hondan som är mer anpassad till sånt...)

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Köra försiktigt mellan bilarna och splitta inte helfärgade sträck.

Lite OT, vad skulle ni göra eller vad har ni gjort då någon satt upp dörren riktigt farligt för er? Om bilkön står så gott som stilla?

undrar hur bitter man skulle bli..

creare

Guest
Köra försiktigt mellan bilarna och splitta inte helfärgade sträck.

Lite OT, vad skulle ni göra eller vad har ni gjort då någon satt upp dörren riktigt farligt för er? Om bilkön står så gott som stilla?

undrar hur bitter man skulle bli..

Jag fortsatte att köra när jag nästan vart kapad. Ångrar det i efterhand, fast fatta beslutet då han inte nudda mig, även om det var med avsikt att.
Så här i efterhand skulle man väl stannat ändå känner man..

Matt

...and away
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
1,052L Gixxer
Om det är kö på enfiliga vägar, hur gör ni då?

Köra om på vänstersidan eller i vägrenen eller inte alls?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om det är kö på enfiliga vägar, hur gör ni då?

Köra om på vänstersidan eller i vägrenen eller inte alls?

Där det finns plats

Lite OT, vad skulle ni göra eller vad har ni gjort då någon satt upp dörren

Jag har svårt att förstå varför någon vill ha dörren kvaddad och mig i kupén (det har naturligtvis aldrig hänt mig).

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att köra emellan bilarna på en tvåfilig väg vid stillastående kö ÄR lagligt. Så fort kön börjar rulla är det däremot förbjudet. Jag återkommer med lagrum.

Nja. Det är alltid tillåtet att passera på vänster sida.
Om det är köbildning och farten är låg så får man passera även på höger sida. (Fordonen i högerfilen måste ju inte vänta på att fordonen i vänsterfilen får fart.)
Får man plats då så får man "göra en egen fil" i mitten och passera där.
Däremot gäller enligt vad jag sett en högsta hastighet på 70 km/h. Huruvida det är att hastigheten måste vara under 70 eller om det bara gäller på vägar som är skyltade 70 eller lägre vågar jag inte uttala mig om men jag brukar inte bry mig så mycket och det verkar inte polisen göra heller.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Håller inte med. Tycker många bilister flyttar på sig så snällt för att man skall kunna komma emellan.

Jag upplever att folk är mycket snällare mot mig på transalpen när
jag kör ensam mellan filerna än när jag kör 'i grupp' med någon slags
sporthoj. Då skall det viftas och tutat åt höger och vänster.
(Eller så är det mina 'polisblå' reflexer och Schuberthjälm som får folk att tveka på tutan?:rolleyes:)

Visst fasiken är människor tråkiga. Hör jag en hoj komma bakom mig lämnar jag plats på deras sida. Brukar dra ner sidorutan också så jag kan njuta lite av motorljudet :D
Det enda jag irriterar mig på är att det inte är jag som sitter på hojen :huvet

Jag höll undan för en Ducce som körde mellan filerna häromåret,
bara för att nästan klippa en skoter på vänstersidan i stället. :gnissla
Numera kollar jag BÅDA speglarna (i bilen) innan jag gör något snällt.

/e

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Du står naturligtvis snällt still o rinner bort i ditt oerhört svala skinnställ. Under tiden ler du glatt o visslar en sång , nöjd över att du åtminstone sitter på en hoj utan AC.

Nej man snirklar mellan bilarna.
Här nere i skåne fick jag mig mitt livs överraskning på enfilig väg med vajerräcke. Bilarna går ut åt vänster och släpper fram en när man kommer på hojen.
Det har ALDRIG hänt mig uppe i sthlm kan jag säga.

Men lycka till med din kö-körning och akta dig för idioterna som prompt ska trycka till dig när du kör mellan bilarna.

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Hoj
ojoj
Kör essingeleden dagligen i rusningstrafiken, man lär sig ganska snabbt var man får bäst plats på en viss delsträcka.

Ta det lungt i början och kör inte med mindre marginaler än vad du känner dig bekväm med. Det är inte kul att klippa backspeglar eller ramla in i en bil, vare sig den står still eller rör sig...

Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Lyfter denna tråd och undrar om någon någonsin fått böter för väggrenskörning, bussfil, sicksackande etc i rusningstrafik med motorcykel?

Har tex sett polisen preja bilar som "smitit" om i väggrenen men aldrig en MC.

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Beror nog på hur snyggt man sköter det.

Sent from my Motorola Defy using Tapatalk

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Antingen så beter man sig som en röv och kör emellan hela kön eller så väntar man på sin tur att komma fram.Såg för någon dag sedan två mc stå och vänta i kö när ytterligare en demonstrativt körde emellan en lång rad av dessa bilar.En av de som stod och väntade på sin mc gjorde fingret åt denna passerande mc förare och jag kan bitvis förstå varför.Bilister och mc är på samma väg och så länge det nu fungerar som det gör så kan ju ett steg till förståelse för varandra vara att föredra.Men att vissa tror att de kan köra på sin hoj som de vill är ju redan polisens fel, det vet ju alla. :)

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Nä, hörru Ankan.

Om man kan smita förbi snyggt så är man ju inte ivägen. Hojarna sticker ju kvickt när det blir grönt.

Jag bor i Holland och här SKA man köra emellan i köer, eftersom det inte är säkert på hoj längst bak. Syns dåligt och har värdelöst skydd vid påkörning bakifrån.

Det funkar jättesmidigt tycker jag, både som hojåkare och bilist.

Sent from my Motorola Defy using Tapatalk

jetson

Guest
Antingen så beter man sig som en röv och kör emellan hela kön eller så väntar man på sin tur att komma fram.Såg för någon dag sedan två mc stå och vänta i kö när ytterligare en demonstrativt körde emellan en lång rad av dessa bilar.En av de som stod och väntade på sin mc gjorde fingret åt denna passerande mc förare och jag kan bitvis förstå varför.Bilister och mc är på samma väg och så länge det nu fungerar som det gör så kan ju ett steg till förståelse för varandra vara att föredra.Men att vissa tror att de kan köra på sin hoj som de vill är ju redan polisens fel, det vet ju alla. :)

Haha, måste varit Sverige mest efterblivna hojåkare.

Ställer sig motorcyklarna i kön istället för att köra mellan så blir det ju bara mer köer helt i onödan, kan bara vara i Sverige man inte fattar detta.

Och att en hojåkare pekar finger åt en annan som gör något som är helt lagligt, var fan det dummaste jag hört.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det bästa sättet att lära dig är att köra bakom någon med erfarenhet av att köra i köer.

Om någon medvetet försöker tränga dig slår du av bakspegeln med kevlarknogarna och gör en :fuckyouburnout.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Äsch så började det om med det som redan avhandlats i tre sidor, skulle skapat en ny tråd.. :näsblod

Böter?.. Någon?... Fått?.. Kanske känner någon som fått?
För väggrenskörning, bussfil, sicksackande etc i rusningstrafik med motorcykel?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Håller med andra här i tråden om att MC SKA åka förbi bilar.

Sedan anser jag att det vid trafikljus längst fram borde finnas en, på vägen, uppmarkerad ruta (i stadsmiljö) dit bara mc och eu-mopeder kan åka fram, förbi bilar i väntan på grönt ljus - allt för bättre säkerthet och framkomlighet........ :tummenupp

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Äsch så började det om med det som redan avhandlats i tre sidor, skulle skapat en ny tråd.. :näsblod

Böter?.. Någon?... Fått?.. Kanske känner någon som fått?
För väggrenskörning, bussfil, sicksackande etc i rusningstrafik med motorcykel?

En kollega till mig blev stoppad i bussfil på Strandvägen av en mc-snut. Dock vart det aldrig några böter utan bara en tillsägelse.

Själv har jag åkt förbi både stora poliskontroller och ensamma polisbilar i bussfil och klarat mig. Än så länge. :)

Off-topic:
Det jag hatar i köer är alla j*vla moppe/scooter-åkare som inte vet vad trafikvett/kökörning innebär.
Men mitt motto brukar göra att jag klarar dagen iaf, "Se alla bilister som mottrafikanter och att dom vill se ditt blod på asfalten." (Detta hindrar dock inte mig att tacka de bilister som faktiskt gör en bra insats i trafiken) :krama

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln