Köp av hoj utan ramnr?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
nej tack , jag sysslar inte med stulna hojar eller folk som gör de , ja kör ärliga vägen fram , kommer man längst på , :tummenupp

Men den är ju ärlig! :va

Nä men säriöst hoppas du förstog ironin i mitt inlägg så att du inte tar mig på allvar bara! :tummenupp

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ja kan slå vad om att minst hälften av alla banhojar e stulna eller försäkringsbedrägeri

Då slår jag tillbaka. :mattias

Många hojar har varit banhojar sedan dom var nya. Ramnummer kontrolleras varje besiktning mot MC-ID. Alltså online. Besiktningen är även uppkopplad mot polisens register för stulna hojar.

Det finns nog tyvärr mycket delar. Men att hälften av hojarna är det är fel!

/ Jens

o vem tror du han säljer ramar till ? 90% tjuvar , bla har han en ram med lås o imobiliserbox , öööhhhh vem köper de

Det finns en marknad som är legitim som rör begagnade ramar. Det blir mycket sneda saker på ett år i det halvförsäkrade sverige.

Är ditt glas alltid halvtomt...?

/ Jens

Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
För att få fram ett filat ramnummer så har jag hört att dom rönkar ramarna, eftersom nummret inte enbart är ristat ytligt nu för tiden utan att6 det är på nått sätt genom gående så att de aldrig går att fila bort. Men som sagt så vet ja inte helt om de stämmer men de e vad jag har hört att man gör iaf

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
ja kan slå vad om att minst hälften av alla banhojar e stulna eller försäkringsbedrägeri

När det gäller stulna hojar så är det delarna som är intressanta INTE själva hojen!
Det som inte går att spåra = Ärligt!
Så nej det är nog inte alls många banhojar som är stulna möjligtvis finns det väl en del som har stulna delar på sina hojar..

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
o hur lätt e de inte o ändra nummer för dom som kan ! många av dom e stulna de vett du lika väl som mej !

så du e en av dom , ha ha ha

Jag vet inte hur insyltad du är i racing, men jag är uppe i öronen insyltad och bland dom jag känner så finns många kryssade, importerade, kraschade hojar. Men inga stulna.

"Det är lätt att byta". Men du måste ju ha ett ursprung....

Så, nej. Jag vet inte lika väl som dig...

/ Jens

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
o hur lätt e de inte o ändra nummer för dom som kan ! många av dom e stulna de vett du lika väl som mej !

Ta en ordentlig titt på hur ramnumret ser ut på en modern hoj, inget som du ändrar
med lösa handstansar och hammare.

Under några år i slutet på -90 så fick var och varannan Kawaägare ordna fram intyg
från importören att deras ramnummer överensstämde med orginalet, i samband
med besiktningen. Kawa's ramnummer såg ut som om de var islagna med handstansar
köpa på närmaste järnhandel, men från -03 och framåt är även Kawa's maskinstansade.

/KentW

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
ramnummer e stansade på alla hojar , när mar slår in en stans så förskuter du metalen en bra bit , polisen polerar ytan o sen läger på en vis syra o sen träder de fram .

Tack, man lär sig alltid något nytt :)

men hur vare det där med motornummret, kan man få fram något genom de tro ??

Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Vad menar han/hon med att ramnumret inte finns?
Om det är bortfilat = garanterat stulen. Be om ett foto på ramen där numret ska finnas.

Be om motornummer. Det står i regbeviset och på transportstyrelsens hemsida. Då vet du om det stämmer med nummerplåten i alla fall.

Om den e stulen eller misstänkt stulen ska du ringa polisen o höra. Rekommenderar att göra det i vilket fall som helst. Är den snodd så ska säljaren/hälaren åka dit!

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
gixxer k5
vet att åtminstone 2 bekanta som kört bana har köpt hojjar direkt när dom vart nya och aldrig tagits i trafik i sverige och dom skulle enl dom ha saknat ramnr men blivit utrustade med ett mc-id? (är för dåligt insatt i vad som gäller för banåka generellt)

men dom hade iaf ärliga hojjar utan ram nr.

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Titta närmre nu på vad han hade skrivit, inreggad som banhoj- svensksåld och inte krockad.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
vet att åtminstone 2 bekanta som kört bana har köpt hojjar direkt när dom vart nya och aldrig tagits i trafik i sverige och dom skulle enl dom ha saknat ramnr men blivit utrustade med ett mc-id? (är för dåligt insatt i vad som gäller för banåka generellt)

men dom hade iaf ärliga hojjar utan ram nr.

Ramnumret finns alltid där, trots att dom inte reggas. Fabriken stämplar in det.

MC-ID är ett registreringsbevis för RR-hojar. Man reggar in ramnummer och lite annan info i ett register för att kolla om allt stämmer på besiktning på banan.

/ JEns

Titta närmre nu på vad han hade skrivit, inreggad som banhoj- svensksåld och inte krockad.

Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens

Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens[/QUOTE]

Exakt vad jag oxå fråga honom vad han mena med det, då sa han att med att köpa en ny ram på blocket för 2 k kunde man kanske få igenom den på besiktningen :confused:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är inte ram som reservdel utan nummer?
Man tar med sig det gamla styrhuvudet till bilprovningen och har knackat in samma nummer i den nya ramen varpå dom tar det gamla med nummer och skrotar det.

Har inte hojen ramnummer så bör det vara en ny ram men utan att ha haft någon gammal ärlig ram att numrera den med eller har jag missuppfattat något?

MCid är väl bara att bevis att det nummer som sitter på den oreggade hojen inte kommer från en stulen maskin,en typ registrering för bana i stort.

Henrik

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Och nu när vi pratar att kontakta polis, vilket nummer är bäst ringa för att anmäla en sådan sak om man står på platts med hojen framför sig ??

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Och nu när vi pratar att kontakta polis, vilket nummer är bäst ringa för att anmäla en sådan sak om man står på platts med hojen framför sig ??
Jag hade väl inte ringt polisen när jag står hos snubben, kan vara jag som är paranoid men försöker han pracka på dig en oörlig ram skulle han väl kunna vara såpass vrickad att försöka hindra dig att kontakta polis?

Sen har väl polisen nått specialnummer att ringa vid liknande tillfällen?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln