Köp av hoj utan ramnr?

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
prova 112 väntetiden mindre än 5 minuter. men jag har oxå för mig att reservdels ramar kommer utan nummer. men frågan är vad som i sådana fall hände med original ramen?
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
jo 112 går ju som sagt ringa men nått speciellt nummer bör ju finns tkr man får sånt. Jo precis o varför ramnr är borta. Inget man bara skrapar bort på så vis. Nån riktigt bra anledning måste ju finnas till sånt
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Det kan gå att få fram ramnr på en hoj. Om dom som har slipat inte gjort det så djupt så kan du ta vanlig använd motorolja på fingret och stryka på ett tunt lager där ram nr ska finnas. då träder numret fram.
 

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Landskrona
Hoj
BMW S1000RR
Jag tror som några andra här att de banhojar som är oärliga kommer just från försäkringsbedrägerier,de hojarna som stjäls slaktas troligen,tror de nyare hojarna är mer värda döda än levande
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Alla verkar gå på stöldteorin. Visst, det låter fishy men det har konstaterats att det kan finnas flera orsaker till varför en ram saknar nummer. Dessutom så nämnde ju killen själv att ramen saknade nummer. Hade det varit något fuffens så hade han väl hållit käften och hoppats på att köparen inte skulle märka något, eller? Hur många här har faktiskt jämfört ramnumret med vad som står i regbeviset? Inte jag iaf. Å andra sidan har jag aldrig haft anledning att kolla detta. Vem vet, man kanske bara haft tur. Det är inte alla skojare vill mötas nere i hamnen under mörka förhållanden och väser fram "har du cashen?". :)
 
Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Alla verkar gå på stöldteorin. Visst, det låter fishy men det har konstaterats att det kan finnas flera orsaker till varför en ram saknar nummer. Dessutom så nämnde ju killen själv att ramen saknade nummer. Hade det varit något fuffens så hade han väl hållit käften och hoppats på att köparen inte skulle märka något, eller? Hur många här har faktiskt jämfört ramnumret med vad som står i regbeviset? Inte jag iaf. Å andra sidan har jag aldrig haft anledning att kolla detta. Vem vet, man kanske bara haft tur. Det är inte alla skojare vill mötas nere i hamnen under mörka förhållanden och väser fram "har du cashen?". :)

Nej den behöver ju som sagt inte vara stulen. var just det att när ja fråga om den var krachad eller import så sa han att den var svensk såld och inte krachad. Och det var väll det som gjorde sitt att man drog misstankarna till att den kan vara stulen i o med att ramnummret var borta. Svårt att finna en anledning till varför ramnr ska vara borta annars. Aja får se iaf, vill inte anklaga nån bara så där. Bara den att jag blev lite fundersam och ville därför höra med er här på forumet om de lite goda råd och ideer :)
 

nishboggha

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Hertig-11 wr450-07
Nej den behöver ju som sagt inte vara stulen. var just det att när ja fråga om den var krachad eller import så sa han att den var svensk såld och inte krachad. Och det var väll det som gjorde sitt att man drog misstankarna till att den kan vara stulen i o med att ramnummret var borta. Svårt att finna en anledning till varför ramnr ska vara borta annars. Aja får se iaf, vill inte anklaga nån bara så där. Bara den att jag blev lite fundersam och ville därför höra med er här på forumet om de lite goda råd och ideer :)

Köpte en ny skoter 06 utan chassinr. Och detta pga firman som sålde den var nystartad , och ej hunnit få rätt verktyg för att stansa in chassinumret..
For dit ett par månader senare för att få det fixat!

Fast jag vet ej hur det funkar på mc! Om det är tillverkaren eller återförsäljaren som ska fixa ramnummret, å detta e missat på denna hoj.
Bara en tanke!!!
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Köpte en ny skoter 06 utan chassinr. Och detta pga firman som sålde den var nystartad , och ej hunnit få rätt verktyg för att stansa in chassinumret..
For dit ett par månader senare för att få det fixat!

Fast jag vet ej hur det funkar på mc! Om det är tillverkaren eller återförsäljaren som ska fixa ramnummret, å detta e missat på denna hoj.
Bara en tanke!!!

Okej det kan jag förstå, men som i detta fall så är hojen snart 8 år gammal och ja tkr dom bör ha hunnit stansat in ett ramnr då. Aja vi får se om några dagar vad killen säger :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens

Hur det är med nyare hojar har jag sämre koll på, men jag vet att runt -98/-99
kunde man, om man hade kontakter, köpa en fabriksny tex. kawa zx6r enbart för racing och dom hade inga ramnr.

Har haft en sån ståendes i mitt garage, och den hade väl dokumenterad historia.
/KentW
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
avsaknaden av ram nummer gör det tillräkligt misstänksamt att låta bli den tycker jag..

idag finns inte "köpt i godtro" så jag skulle inte chansa.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
ja kan slå vad om att minst hälften av alla banhojar e stulna eller försäkringsbedrägeri

Ok.
Hur ska DU bevisa att minst 50% av banhojarna är stulna eller förs bedrägeri.
Mig veterligen är man inte speciellt poppis om man kommer dragande med stöldgods i en bandepå.
Började med denna sport -90 och har inte själv åkt på stöldgods utan oreggat med någon typ av papper som är godkänt som ID för hojen.
Däremot så vet jag de som gjort det men dessa är lååångt ifrån 50% av banåkarna.
Och de som gjort detta har också fått sitt straff.


Men sätt igång och redovisa så sätter jag emot!
Vilken storlek är det på vadet?

En del verkar fan tro att det bara är rövare och banditer bland hojåkare!

Vaddå "inreggad som banhoj..."

/ Jens


Ja vad fan är det? :va
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Började med denna sport -90 och har inte själv åkt på stöldgods utan oreggat med någon typ av papper som är godkänt som ID för hojen.
Däremot så vet jag de som gjort det men dessa är lååångt ifrån 50% av banåkarna.
Och de som gjort detta har också fått sitt straff.

Hur funkar ett ID på papper när det saknas nummer på fordonet?
Enbart nyfiken.

En del verkar fan tro att det bara är rövare och banditer bland hojåkare!

Ehh ja? :va

:tomten
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hojen kan ju ha varit stulen en gång i tiden, tjuven slipa ramnr och hojen återfanns sen mot beskrivning, motornummer mm.. bara en teori..? Jag hittade en stulen R6 i bromma för nåt år sedan, knäckt styrlås, slipat ram nr. Snuten kom å hämta den, vet inte vart hojen tog vägen efter den varit hos snuten, men många ggr finns det en förklaring...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hojen kan ju ha varit stulen en gång i tiden, tjuven slipa ramnr och hojen återfanns sen mot beskrivning, motornummer mm.. bara en teori..? Jag hittade en stulen R6 i bromma för nåt år sedan, knäckt styrlås, slipat ram nr. Snuten kom å hämta den, vet inte vart hojen tog vägen efter den varit hos snuten, men många ggr finns det en förklaring...

Dom får tillbaka sin identitet om dom kommer tillbaka i trafik,samma nummer tydligt inknackat igen.

Henrik
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Snubben har iaf inte hört av sig nu nått mer sen ja fråga efter motornr samt regnr. Skönt de iaf, helt otroligt att folk tror att man är så dum o lättlurad. Ser iofs inte så smart ut :rolleyes:

Nu är de på g till en R1'a -01 iaf, den här gången inget fuffens med den. Bara att när ja gick in o titta på transportstyrelsen så hade hojen gått 7000mil. Tycker det är alldeles för långt men hojen i sig kan ju vara fin för de. Tänkte bara höra vad ni tkr om motorn, om den skulle behövas att renoveras med tex nya lager, kolvringar osv. Ventilspel blir de självklart att se över i så fall om man skulle köpa. Men tänkte om resten skulle behövas göra nått åt. Vad tror/tycker ni ? :gnissla väldigt osäker om det är värt att köpa en sån hoj. Vill inte att motorn ska ge upp efter ett tag. :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top