Köp av klocka/armbandsur

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det ligger säkert en del i det men framförallt är det ju att offentlig sektor har hårdare regler när det gäller upphandling. Sedan sköts upphandling många gånger med för dålig beställarkompetens men regelverket är ju helt sjukt.
Beställarkompetens kan hanteras olika - jag tänker på Sjöfartsverkets upphandling av räddninghelikoptrar. Där kunde man skriva en beställning som var så snäv att endast en helikoptertyp kunde upphandlas https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/miljardaffar-gjordes-upp-pa-forhand

Att helikoptern var ganska dålig för sitt ändamål gör bara myglet i upphandlingen ännu värre. Man undrar om spårvagnar och helikoptrar har något gemensamt? Jaja, just det - Italien... plats 41 i korruptionsindex,,,, undrar var svenska myndigheter hamnat där?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det är inte så enkelt - för det första råder det fri prissättning. Om allt skall kunna bytas så bär det med sig konsekvenser i konstruktion men framförallt blir varje enskild produkt dyrare - att gjuta ihop lager, kugghjul, axlar o motor kan möjligen kräva en operatör som placerar komponenterna i maskinen som gjuter ihop paketet, men troligen sköts det med en robot. Att sätta ihop det så att det går att ta isär innebär mer manuellt arbete eller mer komplexa maskiner, tar längre tid och kostar mer för konsumenten (som sällan tänker på reparationskostnad o möjligheter vid nyinköp).
Jämför din Nikonkamera (där de reservdelar som försvinner först är elektronikkomponenter) med vilken annan elektronisk grunka som innehåller integrerade kretsar.
Det som tillverkades för 20 år sedan innehåller kretsar som är så långsamma att de inte längre tillverkas - efterfrågan är minimal.
Men en gammal Nikon F1 eller F2 går alltid att reparera, elektronikinnehållet är minimalt - endast exponeringsmätare, men.... den använder "analog" film som knappt går att få tag på - än mindre framkalla om man inte gör det själv.
Tyvärr - konsumtionen är idag uppbyggt runt så kostnadseffektiva produkter som möjligt med en begränsad (beräknad) livslängd och har man otur så håller prylarna garantitiden ut men går sönder före den beräknade livslängden.
Jo det är ganska enkelt. Jag är ingen vän av överstatliga institutioner men som redan tungt insyltade i och nettobetalare till EU borde vi skattebetalare kräva att också våra intressen tillgodoses. Konsumenter som köper billiga produkter designade att helst inte hålla längre än garantitiden ut betalar i längden dyrt och skrotbergen växer. Helt onödigt om EU sätter ner foten och kräver längre tids produktansvar inkl. reservdelsförsörjning.
Inget producenterna skulle gilla, stora fördyrande förändringar i konstruktion och konstruktion skulle krävas och med ökad livslängd blev nyförsäljningen mindre.
Men långsiktigt riktigt bra för konsumenters ekonomi och vår miljö/klimat.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo det är ganska enkelt. Jag är ingen vän av överstatliga institutioner men som redan tungt insyltade i och nettobetalare till EU borde vi skattebetalare kräva att också våra intressen tillgodoses. Konsumenter som köper billiga produkter designade att helst inte hålla längre än garantitiden ut betalar i längden dyrt och skrotbergen växer. Helt onödigt om EU sätter ner foten och kräver längre tids produktansvar inkl. reservdelsförsörjning.
Inget producenterna skulle gilla, stora fördyrande förändringar i konstruktion och konstruktion skulle krävas och med ökad livslängd blev nyförsäljningen mindre.
Men långsiktigt riktigt bra för konsumenters ekonomi och vår miljö/klimat.
Kräver en tråd i sig det här, men jag orkar inte hålla den vid liv, kanske någon annan vill

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag drog ju storyn här om att Rob Engström vägrade byta till dykarlåset?

Igår när jag hoppade i Brunnsviken från båten så öppnades armbandet och klockan hängde runt min arm... Höll på att kräkas av skräck och skrek på min brorson att rädda klockan, men han var redan i vattnet han också.
Som tur var hade hans chey inga badkläder med sig så hon kunde bärga OPn från min arm och jag kom undan med bara förskräckelsen.

Så var det färdigbadat med den då.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag drog ju storyn här om att Rob Engström vägrade byta till dykarlåset?

Igår när jag hoppade i Brunnsviken från båten så öppnades armbandet och klockan hängde runt min arm... Höll på att kräkas av skräck och skrek på min brorson att rädda klockan, men han var redan i vattnet han också.
Som tur var hade hans chey inga badkläder med sig så hon kunde bärga OPn från min arm och jag kom undan med bara förskräckelsen.

Så var det färdigbadat med den då.
Hoppla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Jag-har-ramlat-och-kan-inte-resa-mig"-klocka.
Och när jag plingelingar på den så:

A) kommer inte nödsignalen fram på grund av fel i hårdvara och mjukvara som tillverkaren "absolut inte" kände till

B) nödsignalen kommer fram men till ett indiskt callcenter där ingen kan svenska eller har tillgång till svenska adresser, dock hade de lägst anbud

C) nödsignalen kommer fram men facket har satt telekomoperatören i blockad på grund av konflikten med Tesla så operatören kan inte koppla samtalet vidare till SOS alarm

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...