Köp av klocka/armbandsur

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man kan bli fanatiker åt andra hållet också - har en del exklusiva klockor som blivit liggande sedan tre år tillbaka när jag köpte min Garmin Fenix. Blir mycket sällan (möjligen något kostymsammanhang) som jag använder finklockorna längre.
Verkar bli samma för kompisen som köpte en Fenix för ett par månader sedan - Rolex dykarur som han burit dagligen sedan nästan 50 år ligger nu i byrålådan (eller kanske värdeskåpet).

Nu laddas det upp hälsodata, cykel o vandringar högt o lågt - morgonen börjar med att kolla sömndata o vilopuls :)
Här ligger Sjöö/Sandström och samlar damm medans Garmin sitter på handleden.
Och alltid lika upplyftande att ha haft en dålig natt och se 48 i sömnscore...😅
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Här ligger Sjöö/Sandström och samlar damm medans Garmin sitter på handleden.
Och alltid lika upplyftande att ha haft en dålig natt och se 48 i sömnscore...
Då är det nog faktiskt mer upplyftande att efter en natt med dålig sömn se ett vackert ur på handleden.
Det piggar upp mer än att se ett halvtaskigt sömnscore...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
O jag då - som motvikt till hälsofunktionerna - främst värdesätter möjligheten till musik, E-simkort, väckning, SMS och betalningsfunktion. Visst får den räkna mina steg, men annars känner jag inte behovet av att veta vilken puls eller syreupptagning jag har sålänge jag mår bra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har varit småsugen på en Garmin, mest för att få tillgång till en vatten/svettålig tidhållare för träning / i verkstaden / på sjön etc. Och att kunna köra tex musikspelaren utan att plocka fram telefonen, som då kan ligga skyddad i en väska eller så.

Men som småbarnsförälder som inte sovit mer än 5-6 timmar på åratal, och oftast mer runt 3-5 timmar, så hade jag nog inte vågat använda en sömnapp....

Det känns också inte riktigt värt att splurga en dödligs månadslön på en Marq, och de andra är så förbannat fula. :hihi
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Har varit småsugen på en Garmin,

[..]

Det känns också inte riktigt värt att splurga en dödligs månadslön på en Marq, och de andra är så förbannat fula. :hihi
Var tvungen att googla modellen trots att jag är lite garmin-fanboy. Tycker att Dressman-känslan hos deras pressmaterial är lite avtändande. :D

1722858777833.png

Själv hade jag gärna haft en sån där pretentiös klocka som tråden egentligen handlar om, men både priset på dem och den praktiska nyttan för mig har fått mig att istället ha en smart träningsklocka klistrad på armen dygnet runt. Jag får helt enkelt intala mig att jag tycker den jag har är snygg.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har en Garmin Venu 2 och vacker är den inte.
1000004609.jpg
Jag har gjort urtavlan så jag ser vad klockan är på natten utan glasögon.
Det bästa är att batteriet räcker runt en vecka.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag tycker hela klock-grejen bara blivit osmaklig
Inte bara klockvärlden som spårat ur!
Här finns fem digitala Nikon DSLR-kameror i ålder från 2005 till nutid plus ett 20-tal objektiv till dessa. Används flitigt till allt möjligt utan överdriven försiktighet så allt får sina smällar och blir skitigt invändigt så de behöver service då och då. Går inte om grejorna är äldre än ca 10 år, går inte att få klart besked då verkstäderna har en produktlista från tillverkaren som styr vad man kan få reservdelar till. Ej med på listan, ingen service!
Argument som 'behövs väl inga reservdelar för rengöring och smörjning av fullt fungerande produkter' bemöts med 'skulle vi göra sönder något kan vi inte laga'...
Rövhål!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Var tvungen att googla modellen trots att jag är lite garmin-fanboy. Tycker att Dressman-känslan hos deras pressmaterial är lite avtändande. :D

View attachment 502008

Själv hade jag gärna haft en sån där pretentiös klocka som tråden egentligen handlar om, men både priset på dem och den praktiska nyttan för mig har fått mig att istället ha en smart träningsklocka klistrad på armen dygnet runt. Jag får helt enkelt intala mig att jag tycker den jag har är snygg.
Där säger jag inte emot.
Däremot så gillar jag hur de ser ut mer som en klocka, med rostfri boett och armband, snarare än vad fasen Googles och Apples satsningar ser ut som.
De ser förbannat billiga ut (utan att vara det).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan bli fanatiker åt andra hållet också - har en del exklusiva klockor som blivit liggande sedan tre år tillbaka när jag köpte min Garmin Fenix. Blir mycket sällan (möjligen något kostymsammanhang) som jag använder finklockorna längre.
Verkar bli samma för kompisen som köpte en Fenix för ett par månader sedan - Rolex dykarur som han burit dagligen sedan nästan 50 år ligger nu i byrålådan (eller kanske värdeskåpet).

Nu laddas det upp hälsodata, cykel o vandringar högt o lågt - morgonen börjar med att kolla sömndata o vilopuls :)

Ja, det där har nog dödat mycket av klocksamlandet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just sömnövervakningen hos Garmin lämnar en hel del att önska, klockan säger ständigt att jag sover för lite men jag kan ju inte sova så länge som Garmin tycker ens om jag låter bli att ställa väckarklockan.

Jag tror inte den är individuellt anpassad utan endast efter nåt slags genomsnitt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte bara klockvärlden som spårat ur!
Här finns fem digitala Nikon DSLR-kameror i ålder från 2005 till nutid plus ett 20-tal objektiv till dessa. Används flitigt till allt möjligt utan överdriven försiktighet så allt får sina smällar och blir skitigt invändigt så de behöver service då och då. Går inte om grejorna är äldre än ca 10 år, går inte att få klart besked då verkstäderna har en produktlista från tillverkaren som styr vad man kan få reservdelar till. Ej med på listan, ingen service!
Argument som 'behövs väl inga reservdelar för rengöring och smörjning av fullt fungerande produkter' bemöts med 'skulle vi göra sönder något kan vi inte laga'...
Rövhål!
Något ligger det ju i det sista stycket.
Det kan bli jävligt dyrt att pilla på något man sen inte kan rädda / ersätta.
Det finns till och med de som sportar med att lura någon sommarextra att öppna någonting halvsuspekt (genom att truga som tusan) och sedan kräva ersättning när det inte fungerar.
Dessutom så gör man inte så mycket pengar på att göra sådant.

Ett solklart exempel; Någon som köper ett batteri för 20kr, och kräver att få det isatt i en bilnycklel som är jävligt dyr att ersätta (relativt sett) om du råkar knäcka plasten. Då de inte alltid är helt självklara hur man skall öppna, och kanske är gamla och sköra i plasten, eller i värsta fall fusklagade redan från början.... Då står man där och skricker och gapar och skriker med någon stackars 16-åring som kommit direkt ur nian....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte bara klockvärlden som spårat ur!
Här finns fem digitala Nikon DSLR-kameror i ålder från 2005 till nutid plus ett 20-tal objektiv till dessa. Används flitigt till allt möjligt utan överdriven försiktighet så allt får sina smällar och blir skitigt invändigt så de behöver service då och då. Går inte om grejorna är äldre än ca 10 år, går inte att få klart besked då verkstäderna har en produktlista från tillverkaren som styr vad man kan få reservdelar till. Ej med på listan, ingen service!
Argument som 'behövs väl inga reservdelar för rengöring och smörjning av fullt fungerande produkter' bemöts med 'skulle vi göra sönder något kan vi inte laga'...
Rövhål!
Vidrigt. Hatar allt nyrikt skit som förstör allt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bara klockvärlden som spårat ur!
Här finns fem digitala Nikon DSLR-kameror i ålder från 2005 till nutid plus ett 20-tal objektiv till dessa. Används flitigt till allt möjligt utan överdriven försiktighet så allt får sina smällar och blir skitigt invändigt så de behöver service då och då. Går inte om grejorna är äldre än ca 10 år, går inte att få klart besked då verkstäderna har en produktlista från tillverkaren som styr vad man kan få reservdelar till. Ej med på listan, ingen service!
Argument som 'behövs väl inga reservdelar för rengöring och smörjning av fullt fungerande produkter' bemöts med 'skulle vi göra sönder något kan vi inte laga'...
Rövhål!
Leta upp en kompetent kamera”doktor” (inte nödvändigtvis Kameradoktorn, ingen aning om hur de är idag men tidigt 90-tal var de bra).

Sitter med ungefär samma problem men rundade problemet genom att köpa ett beg m4/3-system istället…
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har fitbit på natten och klocka på dagen, samt Seiko Turtle i gymmet.
Perfekt!
Har inte klocka på natten, då ska man sova
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fördelen med formal evening är att man med fördel kan bära ett tjusigt fickur.

Nackdelen är att den uniformen är galet obekväm. Maggördeln gör den inte skönare...
8698ab9eec9be1adee6c388fcc94e914.jpg
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top