Köp av klocka/armbandsur

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Låset som satt på ditt ur då du köpte det, var det fabriksmonterat med avsikt för den modellen eller hade det råkat bli så och det såldes som så?

Amazonrattjämförelsen haltar en smula, det är jag helt på det klara med. Undrar ändå vad volvoverkstaden hade sagt?
Jag tror Volvo inte hade monterat en egen del som någon tog med, vilket jag så klart inte föreslagit för klockan heller. 🙂

Det var jag som bade dem sätta på ett dykarlås på en datejust. Det var ingen grej överhuvudtaget på den tiden. Detta är 26 år sedan.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Absolut, men Rolex i Sverige har sålt mig en klocka i ett utförande som de nu inte tänker återställa. Ingen stor sak men fånigt.
Urmakare berättade att de hade skickat en klocka till Schweiz som Rolex vägrade (!) returnera för att det satt en "felaktig" del på.

Amazon grejen håller inte för jag bad Volvo sätta på samma ratt de sålde den med från början. 😉

Problemet är tydligen att folk blivit så jävla efterblivna att de bygger om klockor för att på så sätt kunna sälja dem dyrare på andrahandsmarknaden, patetiskt jävla intresse tycker jag.
Bara kollar, du har köpt en ny eller beggad Rolex från en Rolex AD?
Och nu vägrar de ta ansvar för klockan de sålde?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Speedmaster är ett fantastiskt vackert ur. Jag köpte min för 20 år sedan och använder den bara som kostymklocka.
Alla mina andra ur cirkuleras som vardagsklockor men inte speedmastern.
Jag har en Omega De Ville CoAxial Prestige, några år gammal. Otroligt klassisk stilren och urtavlan är fantastisk. På krokodil och viklås. Exakt så en fin klocka ska bäras.
Använder den inte så mycket då jag är trivs bättre med en en sportigare look. Men den är otroligt stilig, ett måste för en teknikälskare.
Har några flygare och dykare som jag roterar mest på armen.
Tex en MarineMaster 300 som är stor o tjock men passar kanon till kostym. Har även en Capt. Willard på grönt Nato. Lite kul att ingen vet vad det är, andra kör Breitling o Rolex.

Speedmaster är en klassiskt ur, troligen mitt nästa inköp.
Väntar dock lite, kan inte bestämma mig för modell och band.
Nu kom den med vit urtavla och så finns det safir eller klassisk glas...eller kanske en vintage?
Ja ni ser ilandsproblemen hopar sig! Är ju kris på allvar detta. :huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bara kollar, du har köpt en ny eller beggad Rolex från en Rolex AD?
Och nu vägrar de ta ansvar för klockan de sålde?
Jag köpte en ny Rolex på Nymans Ur år 1998. Då bad jag om ett dykarlås istället för ordinarie, det var inga problem.
Dykarlåset blev dåligt ca år 2021 och då bad jag Rob Engström om offert och det fick jag. När jag ca 2023 skulle ta tag i saken sade de att de kan inte byta till ett dykarlås längre då Rolex policy bara tillåter att de monterar det som är/var original. De berättade då om de hårresande exempel att dels Rolex själva kan beslagta klockor som de hittar delar i som inte monterades original, i exemplet var det en sådan blå-röd ring på GMT, tror jag den heter, kallas Pepsi, tror jag minns det rätt. Men de berättade också att anledningen är att folk börjat byta ut tavlor och delar mm för att vissa modeller är väldigt åtråvärda och kan då säljas dyrt. Jag köper helt att Rolex inte vill ha en massa ombyggda klockor som förstör deras egen marginal.
Ytterligare en detalj på ämnet är att jag hörde för några år sedan att man kan köpa ny tavla i annan färg till min modell men bara då den är äldre än fem år. Av samma skäl.
Men de bytte till ett originallås och jag är nöjd så allt gott.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det var jag som bade dem sätta på ett dykarlås på en datejust. Det var ingen grej överhuvudtaget på den tiden. Detta är 26 år sedan.
Ahhh, du köpte en ny DJ och bad som sätta på ett annat lås. Original-lås från Rolex antar jag.
Och vad exakt bad du dem göra nu?
Byta till ny länk och/eller nytt lås...

EDIT
Vi postade samtidigt, fick mina frågor besvarade av ditt sista inlägg.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan tillägga, mitt viklås på Omegan är original men INTE till De Ville, som kommer från fabrik med vanligt spänne.
Jag föredrar viklås på mina klockor. Men en klassiker som Capt. Willard SKA ha grönt Nato enl mig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte en ny Rolex på Nymans Ur år 1998. Då bad jag om ett dykarlås istället för ordinarie, det var inga problem.
Dykarlåset blev dåligt ca år 2021 och då bad jag Rob Engström om offert och det fick jag. När jag ca 2023 skulle ta tag i saken sade de att de kan inte byta till ett dykarlås längre då Rolex policy bara tillåter att de monterar det som är/var original. De berättade då om de hårresande exempel att dels Rolex själva kan beslagta klockor som de hittar delar i som inte monterades original, i exemplet var det en sådan blå-röd ring på GMT, tror jag den heter, kallas Pepsi, tror jag minns det rätt. Men de berättade också att anledningen är att folk börjat byta ut tavlor och delar mm för att vissa modeller är väldigt åtråvärda och kan då säljas dyrt. Jag köper helt att Rolex inte vill ha en massa ombyggda klockor som förstör deras egen marginal.
Ytterligare en detalj på ämnet är att jag hörde för några år sedan att man kan köpa ny tavla i annan färg till min modell men bara då den är äldre än fem år. Av samma skäl.
Men de bytte till ett originallås och jag är nöjd så allt gott.

Eftersom Rolex tydligen vet vad som suttit för delar på en given klocka så kunde dom ju göra det registret offentligt istället så att köpare av beg klocka kan se vad som ska vara original på en given klocka.

Precis som med gamla veteranbilar där entusiasterna vet exakt hur varje bil var utrustad från fabriken.
Tex hjälper det inte att montera en turbo på en Volvo 240 och tro den ska vara värd som en original turbo.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eftersom Rolex tydligen vet vad som suttit för delar på en given klocka så kunde dom ju göra det registret offentligt istället så att köpare av beg klocka kan se vad som ska vara original på en given klocka.

Precis som med gamla veteranbilar där entusiasterna vet exakt hur varje bil var utrustad från fabriken.
Tex hjälper det inte att montera en turbo på en Volvo 240 och tro den ska vara värd som en original turbo.
Ja, svårigheten är väl för gemene man att kontrollera nummer och liknande.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eftersom Rolex tydligen vet vad som suttit för delar på en given klocka så kunde dom ju göra det registret offentligt istället så att köpare av beg klocka kan se vad som ska vara original på en given klocka.

Precis som med gamla veteranbilar där entusiasterna vet exakt hur varje bil var utrustad från fabriken.
Tex hjälper det inte att montera en turbo på en Volvo 240 och tro den ska vara värd som en original turbo.
Det är för att de vill att man skall vända sig till deras eget nätverk, och betala för det.
Förstås en bra affärsidé iom att folk gör detta. Det är ju status!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet är tydligen att folk blivit så jävla efterblivna att de bygger om klockor för att på så sätt kunna sälja dem dyrare på andrahandsmarknaden, patetiskt jävla intresse tycker jag.
En del av problemet där är ju igen att folk betalar för det, något så in i djävulen.
Det är ett ganska enkelt, och väldans lukrativt lurendrejeri.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En del av problemet där är ju igen att folk betalar för det, något så in i djävulen.
Det är ett ganska enkelt, och väldans lukrativt lurendrejeri.
Ja jag fattar inte klockgrejen alls. Vem vill köpa någon hemgjord klocka för några hundratusen? 😨
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sedan någon vecka är min hustru också Orisbärare.
deefc83b82f9eeeb7441305c4b340dcb.jpg
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag köpte en ny Rolex på Nymans Ur år 1998. Då bad jag om ett dykarlås istället för ordinarie, det var inga problem.
Dykarlåset blev dåligt ca år 2021 och då bad jag Rob Engström om offert och det fick jag. När jag ca 2023 skulle ta tag i saken sade de att de kan inte byta till ett dykarlås längre då Rolex policy bara tillåter att de monterar det som är/var original. De berättade då om de hårresande exempel att dels Rolex själva kan beslagta klockor som de hittar delar i som inte monterades original, i exemplet var det en sådan blå-röd ring på GMT, tror jag den heter, kallas Pepsi, tror jag minns det rätt. Men de berättade också att anledningen är att folk börjat byta ut tavlor och delar mm för att vissa modeller är väldigt åtråvärda och kan då säljas dyrt. Jag köper helt att Rolex inte vill ha en massa ombyggda klockor som förstör deras egen marginal.
Ytterligare en detalj på ämnet är att jag hörde för några år sedan att man kan köpa ny tavla i annan färg till min modell men bara då den är äldre än fem år. Av samma skäl.
Men de bytte till ett originallås och jag är nöjd så allt gott.
Kollat med
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mycket nöjd med Luminox:en så här långt. Känns robust och lättavläst i mörker. Får se med tiden (haha) hur den klarar konstant fukt, kyla och värme. Men av vad jag läst om dem, så bör den leverera.View attachment 477484
Så här nästan två år senare... Använder den i princip dagligen och den har sett snöstormar, svettiga marscher i solgass och regn och rinnande vatten, krutrök och skitig diesel. Ingen imma eller något som stört funktionen. Mycket nöjd.

Att sekundvisaren stannar upp när man nollar tiden, är ett plus.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ey...jag köpte mig en Galaxy Watch 7 härom nyss.
Bara för att balansera upp fanatismen en smula 🤠

(kastade ett 10-tal klockor i samband med att jag tömde huset förra veckan)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ey...jag köpte mig en Galaxy Watch 7 härom nyss.
Bara för att balansera upp fanatismen en smula 🤠

(kastade ett 10-tal klockor i samband med att jag tömde huset förra veckan)
Man kan bli fanatiker åt andra hållet också - har en del exklusiva klockor som blivit liggande sedan tre år tillbaka när jag köpte min Garmin Fenix. Blir mycket sällan (möjligen något kostymsammanhang) som jag använder finklockorna längre.
Verkar bli samma för kompisen som köpte en Fenix för ett par månader sedan - Rolex dykarur som han burit dagligen sedan nästan 50 år ligger nu i byrålådan (eller kanske värdeskåpet).

Nu laddas det upp hälsodata, cykel o vandringar högt o lågt - morgonen börjar med att kolla sömndata o vilopuls :)
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top