Köp av klocka/armbandsur

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Rolex Submariner kommer ju alltid att vara Dykaruret med stort D. Tyvärr så vet alla som är det minsta lilla intresserad av armbandsur det idag. Så en begagnad Rolex Submariner i bruksskick med certifikat etc kostar från ungefär 30000kr och uppåt. Vilket väl jag tycker är nästan lite i överkant. För då är inte steget i pris så hemskt långt upp till de billigare exemplaren av begagnade Sea-Dweller, och det skulle inte vara bra för min plånbok om jag nästan sparat ihop till en Submariner och inser att om jag bara sparar ett par månader till så skulle jag kunna köpa en Sea-Dweller... :rolleyes:

Tudor Submariner är inte så rysligt vanliga. Speciellt inte i Sverige. Priserna för de startar på kanske någonstans kring 18000-20000kr, lite svårt att säga doc då de inte är så vanliga. Det tycker jag är rent hutlöst. Vilket jag såklart inte hade tyckt som jag själv ägde en. Då hade jag istället varit mycket nöjd med att veta att min Submariner med ett urverk från ETA inte var långt ifrån att vara värd lika mycket som en Rolex Submariner. De Tudor som tillverkas idag som ligger närmast Submariner i utseende är nog Heritage Black Bay och Pelagos (Hydronaut II räknar jag inte). Men de ligger nästan uppe i samma pris som en begagnad Rolex Submariner.

Dock kan nog kanske Tudor Submariner fortsätta att stiga i pris om man skulle köpa sig en sån. Kanske inte på kort sikt utan på lite längre. För som sagt var så är den inte lika vanlig som Rolex Submariner och den tillverkas inte heller längre.

Själv så känner jag mig förövrigt fortfarande nöjd med min Seiko Orange Monster. Och blir nästan mer nöjd för varje dag som går. Jäkligt stabil klocka och en trevlig färgklicka på armen. Nästan så att det fått mig att börja snegla mot Doxa istället för den gamla drömmen om en Submariner. Men bara nästan. För som sagt var så är ju Rolex Submariner Dykaruret med stort D. :tummenupp

Förstår din synvinkel. I dina kläder hade jag sparat ihop till en begagnad Sea Dweller eftersom det är en sådan du allra helst vill ha.

Så här gick det till när jag köpte min klocka. Av en händelse var jag på en aktionsmässa. i en av montrarna såg jag en gammal 60- tals Submariner till salu med patina. Prutade ner priset till en nivå jag och säljaren var nöjd med. Idag är den värd betydligt mer vilket jag aldrig kommer att realisera eftersom jag antagligen inte kommer att sälja eller byta in den mot något annat under min livstid om jag inte hamnar i en situation där jag måste göra det. Klockan går ju att användas som bytesvara i hela världen om man skulle hamna i ett läge där kontanter eller kreditkort inte har något värde vilket inte är fy skam.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har aldrig haft en orange monster, mest för att jag tycker den ser rätt klumpig ut. Dock säger alla som äger en att den är helt makalös. Måste nog skaffa en bara för att försöka förstå vad som är grejen.
Är det så bra lysmassa som alla säger?
Monstern är inte klumpig. Den har bara ett kraftfullt formspråk. Diameter på ungefär 42mm och 13mm tjock. Enligt uppgifterna på steinhart.de så är det som deras Ocean 1. Den är ganska tung, och mycket av den vikten ligger nog i stålarmbandet. Men skaffar man en Orange Monster (SKX781) så ska det vara med stålarmband för det armbandet är bland de mest gedigna jag har känt på ett såpass relativt billigt armbandsur. Fast man vänjer sig vid vikten på bara ett par dagar. Om man inte har väldigt tunna armar.

När det gäller dess förmåga att lysa i mörker så är den god. Bara av att man sitter framför datorn i ett mörkt rum så får den nog med ljus för att visare och timmarkeringar ska gå att urskilja om det blir helt kolsvart. Och det håller i sig relativt länge. Det är inte som om man köper en billig skräpklocka där man i stort sett måste lägga den på en 60W glödlampa för att kunna se något som skulle kunna kallas "självlysande" och sedan tappar det efter tio minuter i mörker.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Monstern är inte klumpig. Den har bara ett kraftfullt formspråk. Diameter på ungefär 42mm och 13mm tjock. Enligt uppgifterna på steinhart.de så är det som deras Ocean 1. Den är ganska tung, och mycket av den vikten ligger nog i stålarmbandet. Men skaffar man en Orange Monster (SKX781) så ska det vara med stålarmband för det armbandet är bland de mest gedigna jag har känt på ett såpass relativt billigt armbandsur. Fast man vänjer sig vid vikten på bara ett par dagar. Om man inte har väldigt tunna armar.

När det gäller dess förmåga att lysa i mörker så är den god. Bara av att man sitter framför datorn i ett mörkt rum så får den nog med ljus för att visare och timmarkeringar ska gå att urskilja om det blir helt kolsvart. Och det håller i sig relativt länge. Det är inte som om man köper en billig skräpklocka där man i stort sett måste lägga den på en 60W glödlampa för att kunna se något som skulle kunna kallas "självlysande" och sedan tappar det efter tio minuter i mörker.

Du har nog rätt.. Jag tror det är för att bezeln flyter ihop med resten som jag tycker den ser biffig ut. Jag tyckte min ocean one vägde bly jämfört med alla mina andra dinkor, men man vänjer sig. Nu tycker jag det är rätt gött att man känner att det finns nått på armen.
Stållänk är obligatoriskt på en dykare, även om det är kul att slänga på ett zulu eller schysst läder ibland.

Jag är rätt petig när det kommer till lyset, mest för att jag är bortskäm med tritiumtuber.. Tycker man ska kunna urskilja tiden oavsett när på dygnet, vilket i paktiken betyder att en klocka ska kunna hålla ljuset i kanske 6 timmar... (Dom timmarna man ligger i sängen och inte orkar tända lyset)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Rolex Submariner kommer ju alltid att vara Dykaruret med stort D. Tyvärr så vet alla som är det minsta lilla intresserad av armbandsur det idag. Så en begagnad Rolex Submariner i bruksskick med certifikat etc kostar från ungefär 30000kr och uppåt....

För mig är det nog delad förstaplats med Blancpain fifty fathoms. Men det enbart på grund av det historiska värdet, submarinern tycker jag fortfarande är snyggare.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förstår din synvinkel. I dina kläder hade jag sparat ihop till en begagnad Sea Dweller eftersom det är en sådan du allra helst vill ha.

Så här gick det till när jag köpte min klocka. Av en händelse var jag på en aktionsmässa. i en av montrarna såg jag en gammal 60- tals Submariner till salu med patina. Prutade ner priset till en nivå jag och säljaren var nöjd med. Idag är den värd betydligt mer vilket jag aldrig kommer att realisera eftersom jag antagligen inte kommer att sälja eller byta in den mot något annat under min livstid om jag inte hamnar i en situation där jag måste göra det. Klockan går ju att användas som bytesvara i hela världen om man skulle hamna i ett läge där kontanter eller kreditkort inte har något värde vilket inte är fy skam.
Fast med nuvarande inkomst så är alla former inköp av spännande armbandsur, eller ens ganska ospännande armbandsur, bara avlägsna drömmar för min del. Jag skulle knappt kunna skrapa ihop till en service av en Rolex om jag så levde på enbart pasta och pesto. Vilket är i stort sett vad jag gör.

I dagsläget kan man nog inte ha sån tur. Speciellt inte när det gäller Rolex eller Omega som är märken som de flesta kan gissa sig till nog är värda en del pengar. Men jag brukar alltid hålla ögonen öppna när jag är på en loppmarknad. För en vacker dag är det någon som inte vet värdet av morfars gamla slitna armbandsur, för de tror ju att det är det 100år äldre fickuret som är dyrgripen. Så då ligger det någon Panerai Radiomir, Audemars Piguet Royal Oak eller något ännu exklusivare där för inga pengar alls. Fast de kommer såklart aldrig gå att använda som bytesvara i hela världen för att byta till sig något dyrare än ett paket tuggummi, om man inte har tur att stöta på rätt samlare.

Du har nog rätt.. Jag tror det är för att bezeln flyter ihop med resten som jag tycker den ser biffig ut. Jag tyckte min ocean one vägde bly jämfört med alla mina andra dinkor, men man vänjer sig. Nu tycker jag det är rätt gött att man känner att det finns nått på armen.
Stållänk är obligatoriskt på en dykare, även om det är kul att slänga på ett zulu eller schysst läder ibland.

Jag är rätt petig när det kommer till lyset, mest för att jag är bortskäm med tritiumtuber.. Tycker man ska kunna urskilja tiden oavsett när på dygnet, vilket i paktiken betyder att en klocka ska kunna hålla ljuset i kanske 6 timmar... (Dom timmarna man ligger i sängen och inte orkar tända lyset)
Japp, man vill ju kunna variera sin klocka lite. Och det smartaste då är ofta att köpa den med stållänk eftersom det ofta blir billigare totalt sett än att köpa till den i efterhand. Zuluband och natoband och liknande kostar ju för det mesta småpengar.

En hel natt tror jag ju inte att den klarar. Men jag har inte hårdtestat den. Istället har jag en klockradio som lyser nog starkt för att fungera som nattlampa i hela rummet.

Den där var snygg, den har jag nog missat tidigare. :tummenupp

När det gäller Seikos militärklockor så finns det ju en hel del modeller att välja mellan. Bland annat de som heter SNK8* och finns i lite olika färger. De är något mindre, har kronan vid klockan 4 och vattentäta till 30M istället för till 100M. Och kostar hälften så mycket som SNZG*

För mig är det nog delad förstaplats med Blancpain fifty fathoms. Men det enbart på grund av det historiska värdet, submarinern tycker jag fortfarande är snyggare.
Jo, Fifty Fathoms var ju det armbandsur som i stort sett satte standarden för utseende på ett modernt dykarur och blev populär genom att den användes av Cousteau i "Den tysta världen". Men Rolex Submariner har ändå något lite extra genom att den använts av bland annat James Bond och stentuffa Comex-dykare. Plus att den precis som du säger är snyggare.

Är man ute efter ett billigare alternativ till Fifty Fathoms så finns Corvus, även om de kostar en hel del. Eller den betydligt billigare SNZH53 som Rockoholic länkade till ovan.

Och vill man ha en röd mössa för att ytterligare förstärka Cousteau-looken när man kollar på The Life Aquatic with Steve Zissou så kan man hitta det här: http://www.ibexdesign.uk.com/RedHatDivingpage.html
Både bekväm, billig och hyfsat varm :tummenupp

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Fast med nuvarande inkomst så är alla former inköp av spännande armbandsur, eller ens ganska ospännande armbandsur, bara avlägsna drömmar för min del. Jag skulle knappt kunna skrapa ihop till en service av en Rolex om jag så levde på enbart pasta och pesto. Vilket är i stort sett vad jag gör.

I dagsläget kan man nog inte ha sån tur. Speciellt inte när det gäller Rolex eller Omega som är märken som de flesta kan gissa sig till nog är värda en del pengar. Men jag brukar alltid hålla ögonen öppna när jag är på en loppmarknad. För en vacker dag är det någon som inte vet värdet av morfars gamla slitna armbandsur, för de tror ju att det är det 100år äldre fickuret som är dyrgripen. Så då ligger det någon Panerai Radiomir, Audemars Piguet Royal Oak eller något ännu exklusivare där för inga pengar alls. Fast de kommer såklart aldrig gå att använda som bytesvara i hela världen för att byta till sig något dyrare än ett paket tuggummi, om man inte har tur att stöta på rätt samlare.

stentuffa Comex-dykare.
Har också tänkt tanken att man skulle ha turen att hitta nått spännande på en auktion eller liknande.. Visst vore det mäktigt att gå runt med en dyrgrip som man hittat för ett par hundra...:banana

Har bara sett en comex Sub på bild en gång, men känner att jag måste läsa på lite. Det verkar vara en häftig historia!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Hoppas att dina förutsättningar ändras så att du har möjlighet att köpa dig en fin klocka. Det unnar jag alla med ett genuint intresse för något.

Vi har ett sommarställe uppåt landet och mitt tips till dig är att kolla på gårdsaktionerna som brukar förekomma där uppe där man säljer ut dödsbon. Kolla även på aktionerna som annonseras ut lokalt. Har sett att det säljs en del fina klockor från Omega. Brukar inte kosta så mycket. Tyvärr inte sett någon Rolex till salu, men det skulle inte förvåna mig om det förekommer. Med det sagt får nog ändå säga att det blir allt mer sällsynt att hitta fynd på vissa typer av objekt helt enkelt för att många aktioner är uppkopplade mot nätet där folk kan sitta och ge bud vilket driver upp priser även på marknader där man inte har koll.

Med tanke på alla kopior på klockor bör man nog i huvudtaget vara försiktig om man hittar något på en loppis. Så oupplyst är folk generellt sätt inte. Det skulle i så fall vara någon som tror att klockan deras släkting ägt var en kopia, men hur stor är den sannolikheten? När jag var i Marrakech sprang jag på en handlare som sålde lite kuriosa. Bland annat hade han ett par klockor till salu och de var prissatt ungefär som här hemma.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Beställde min 8926 från http://myworld.ebay.com/priceyourwatchcominc/ Jag mailade med dom innan och försäkrade mig om att det var den med nr 10 på bezeln, fick till svar att det är exakt den klockan på bilden. När klockan sen kommer efter bara 3 dagar så är det INTE den med nr 10 på bezeln. Nu efter 100 mail mellan oss ska jag få skicka tillbaka klockan och få en ny. Jag rekommenderar inte någon att handla från Priceyourwatch :huvet

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Beställde min 8926 från http://myworld.ebay.com/priceyourwatchcominc/ Jag mailade med dom innan och försäkrade mig om att det var den med nr 10 på bezeln, fick till svar att det är exakt den klockan på bilden. När klockan sen kommer efter bara 3 dagar så är det INTE den med nr 10 på bezeln. Nu efter 100 mail mellan oss ska jag få skicka tillbaka klockan och få en ny. Jag rekommenderar inte någon att handla från Priceyourwatch :huvet
Synd att det skulle strula för dig.. Det är aldrig kul att hålla på med returer och skit!
Jag hade nog struntat i det, för jag tycker inte skillnaden är värd besväret. Men alla är olika.

Har aldrig varit intresserad av guldklockor. Är det inte äkta guld känns det som man försöker lura sig själv, och skulle det vara äkta, så är det för att man äger ett par pizzerior.

Men så råkade jag stöta på denna bilden,
image.jpg
Åhelvete va snyggt med en guldrolle på grönt nato!!
Jag vill ha :gnissla

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Synd att det skulle strula för dig.. Det är aldrig kul att hålla på med returer och skit!
Jag hade nog struntat i det, för jag tycker inte skillnaden är värd besväret. Men alla är olika.

Jag vet, jag skiter nog i det oxå nu, orkar inte hålla på men stör mig som FAAN eftersom jag verkligen fråga innan om det var den klockan dom sålde. Mer en principsak känner jag, men som sagt tror jag behåller ändå, blir inga fler klockor från den säljaren iallafall :död:död

Tjita1

Guest
Jag skulle vilja ha en Luminox, men jag vill ha radiokontroll, och det har tydligen inte nån av deras.. :(

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!