Köp av klocka/armbandsur

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Också lite nyfiken på vad som gör en klocka " prisvärd"?
Funktioner/ pris= prisvärt?
Den kvalitet som hela klockan och länk har, 70h gångreserv samt meta certifieringen de har fått på den gör att den sticker ut, motsvarande Omega tex är betydligt dyrare.

Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Också lite nyfiken på vad som gör en klocka " prisvärd"?
Funktioner/ pris= prisvärt?
Det är lite olika beroende på typ av ur skulle jag säga. Låt mig ge de två varianterna jag har som exempel.

Casio G-Shock. Det här är min basstrategi, och prisvärt handlar om nytta, hållbarhet, pålitlighet och features. Det kräver att man undviker deras lyxsegment och oftast även de allra billigaste men om man gör det så får man ur som är odödliga soldrivna självkorrigerande plastbitar.

Grand Seiko (kvartsur). Här har vi då ett kostymalternativ eftersom G-Shock inte funkar till kostym. Relativt rimliga priser i sammanhanget, fantastisk finish och elegant utan att vara vräkigt (och utan att rånare börjar drägla om man t.ex. åker buss). Kvartsuren drar sig max 5 eller 10 sekunder per år och har ett serviceintervall på 50 år. Det sista sparar mycket pengar.

Som vanligt är "prisvärt" alltså individuellt, var och en måste bedöma värde och vad som är rimligt att betala. Min grand seiko var begagnad (men mint) när jag köpte den. Den är inte mint längre och alltså en dålig investering som bara har bruksvärde. Vissa av mina G-Shocks skulle däremot att gå att sälja med vinst trots att de är använda.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Okej. Det är ju väldigt subjektivt om vad som gör en sak prisvärd.
Men jag köper ditt resonemang.
Tudor är ett kvalitetsmärke.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende