Köp av större motard/äventyrshoj

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Eftersom du säger att du vill ha en "större" motard så är det väl ingen som funderar på att nämna KTM 690.
Bra mycket lättare och smidigare än någon av hojarna (närmare 100 pannor lättare än en GS?) som har nämnts hittills i tråden och du borde kunna få ett schysst exemplar för under 50 nu framåt hösten.
Läst om folk som kört ut på lååånga resor med 690, kanske inte bästa hojen om man vill ha en massa packning med sig men det finns ju lösningar för det.
 

Snowman89

Guest
Eftersom du säger att du vill ha en "större" motard så är det väl ingen som funderar på att nämna KTM 690.
Bra mycket lättare och smidigare än någon av hojarna (närmare 100 pannor lättare än en GS?) som har nämnts hittills i tråden och du borde kunna få ett schysst exemplar för under 50 nu framåt hösten.
Läst om folk som kört ut på lååånga resor med 690, kanske inte bästa hojen om man vill ha en massa packning med sig men det finns ju lösningar för det.
Har funderat på en nyare med ABS, men samtidigt har jag haft 2st 690 tidigare som strulat en del..
Så jag vet inte om jag orkar köpa ytterligare en KTM med diverse problem..
KTM gör ruskigt roliga och trevliga hojar, men just när det kommer till att ha en hoj som startar och går felfritt större delen av tiden så är KTM inte rätt märke att äga..
Hrmm.. Ducati Multistrada 03-09? 90-100 hk och 200kg :) Går att hitta några runt 50'
Kikade lite snabbt och den såg ju faktiskt trevlig ut!
Verkade inte finnas alltför många till salu just nu, men det är ju bara att hålla koll på blocket!
F800GS ? F650GS dakar ?
abs, skottsäkra spisar. startknapp som funkar även när de regnat ;)

Har faktiskt kollat på F800GS och jag gillar den skarpt, problemet är dock priset då den billigaste verkar ligga på 63000.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu sitter jag alltså och kollar på en versys som väger in på ganska precis 200kg med soppa och tycker den är i tyngsta laget. En annan hoj som är intressant är aprilias dorsoduro 750 som väger in på under 200kg.

En bmw r1200gs väger in på 260kg med soppa vilket alltså är vikten av min endurohoj med full tank, gånger 2,6....

199kg torr är jag ganska säker på att min -04 vägde. Med olja och full tank kan det ju inte bli mer än max 225kg. Vikten är ju av väldigt stor betydelse på en enduro men på väg funkar en GS perfekt.

För mig som inte har koll på boxermotorer, vad är det som är så bra med dem?
Har provat en gång och tyckte det var skitskumt att den började vicka fram o tillbaks om man stod stilla o gasade lite.

Det är en smakfråga helt enkelt, svårt att sätta ord på.
Jag gillar egentligen de flesta twinnar med +90HP men tycker att speciellt BMWs boxer (från -04 och framåt) har en trevlig, lugn motorgång med vibrationer som passar mig och ett fint effektregister. Mycket karaktär har den helt klart så antingen älskar man den eller tycker man bara den är konstig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu sitter jag alltså och kollar på en versys som väger in på ganska precis 200kg med soppa och tycker den är i tyngsta laget. En annan hoj som är intressant är aprilias dorsoduro 750 som väger in på under 200kg.

En bmw r1200gs väger in på 260kg med soppa vilket alltså är vikten av min endurohoj med full tank, gånger 2,6....

Väljer du en icke-adventure gs så sparar du massor med vikt, dock får du inte den där trevliga räckvidden på typ 70 mil.
Den är smidigare än man tror när man tittar på den, och långt roligare än vad den ger intryck av. Kvalitetskänslan klår versys gånger 1000.

Jag håller på att fara runt Europa på en dorsoduro 1200. Den är skitskoj, fjädringen gör sig bra i grus, sadeln är dock ganska långt ifrån optimal för längre turer, och soppaförbrukningen är rätt trist. Ofta hinner man inte mer än 12 mil innan lampan lyser...
 

Snowman89

Guest
Väljer du en icke-adventure gs så sparar du massor med vikt, dock får du inte den där trevliga räckvidden på typ 70 mil.
Den är smidigare än man tror när man tittar på den, och långt roligare än vad den ger intryck av. Kvalitetskänslan klår versys gånger 1000.

Jag håller på att fara runt Europa på en dorsoduro 1200. Den är skitskoj, fjädringen gör sig bra i grus, sadeln är dock ganska långt ifrån optimal för längre turer, och soppaförbrukningen är rätt trist. Ofta hinner man inte mer än 12 mil innan lampan lyser...

Vilken menar du är den modellen som inte är GS? RT modellen?
Jag är helt nollad på BMW och första modellen som dök upp efter GS var RT, men den verkar väga ännu mer..
 

Snowman89

Guest
199kg torr är jag ganska säker på att min -04 vägde. Med olja och full tank kan det ju inte bli mer än max 225kg. Vikten är ju av väldigt stor betydelse på en enduro men på väg funkar en GS perfekt.
Hum okej, de sidor jag kollat på säger 260kg med bränsle.
Visst är det så, men jag vill inte bända runt med något som väger 260kg på väg när jag är van med en liten lätt och nervös motard på 120kg.
Jag vill ju egentligen ha något som är lite lagomt busigt men som man ändå kan åka längre turer på och som är tillförlitligt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ska du köpa något äldre och billigare så hade jag satsat på en Africa Twin. En gammal Honda känns som ett bra köp.

Alternativt XR600/XR650?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Väljer du en icke-adventure gs så sparar du massor med vikt, dock får du inte den där trevliga räckvidden på typ 70 mil.
Den är smidigare än man tror när man tittar på den, och långt roligare än vad den ger intryck av. Kvalitetskänslan klår versys gånger 1000.

Jag håller på att fara runt Europa på en dorsoduro 1200. Den är skitskoj, fjädringen gör sig bra i grus, sadeln är dock ganska långt ifrån optimal för längre turer, och soppaförbrukningen är rätt trist. Ofta hinner man inte mer än 12 mil innan lampan lyser...

12 mil på en tank Europa runt är ju bara att glömma.
Då måste man i princip tanka vid varje mack man ser för att klara sig.

Jag tyckte det var jobbigt med ~33 mils räckvidd innan reserven på min zx9a.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
12 mil på en tank Europa runt är ju bara att glömma.
Då måste man i princip tanka vid varje mack man ser för att klara sig.

Jag tyckte det var jobbigt med ~33 mils räckvidd innan reserven på min zx9a.

Det funkar faktiskt förvånansvärt bra, med 98 o snäll körning kommer jag upp till 16-17 mil, kör man i touring-läget lite lagom inspirerat men samtidigt mjukt på småvägarna här så blir det runt 14 mil. Dessutom funkade det alldeles utmärkt att spänna fast en 5liters biltemadunk på väskhållaren. Inte optimalt, men funkar o jag har kul när jag kör! Även hemma! :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilken menar du är den modellen som inte är GS? RT modellen?
Jag är helt nollad på BMW och första modellen som dök upp efter GS var RT, men den verkar väga ännu mer..

Det finns r1200gs och r1200gs adventure, adventurehojen har kraschbågar o en hel hög med skydd, större tank, ekerfälgar osv o kostar typ 50000 mer i nypris.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Vad har du tänkt att använda hojen till egentligen?

När du skriver "Den kommer huvudsakligen användas för asfalt och mindre vägar, men ska klara av lite transport på motorväg också" så får jag bilden av att du vill ta dig ut på lite längre turer. Och jag utgår ifrån att du kommer köra på något som åtminstone liknar en väg. Och då du tittar på denna hojtypen är du inte heller ute efter att sätta några hastighetsrekord i kurvorna med knäskrap.

För denna användning så är en vikt runt 200 kg inget som är något större hinder enligt min mening.
 
Last edited:

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Jag åker en gs 1200 r 05 och den väger 225 kg inklusive 20 lit bensin och det räcker till 40 mil utan problem! det är adventuren som väger upp till 265 kg
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Snowman89

Guest
Vad har du tänkt att använda hojen till egentligen?

När du skriver "Den kommer huvudsakligen användas för asfalt och mindre vägar, men ska klara av lite transport på motorväg också" så får jag bilden av att du vill ta dig ut på lite längre turer. Och jag utgår ifrån att du kommer köra på något som åtminstone liknar en väg. Och då du tittar på denna hojtypen är du inte heller ute efter att sätta några hastighetsrekord i kurvorna med knäskrap.

För denna användning så är en vikt runt 200 kg inget som är något större hinder enligt min mening.
Längre som 10-15mil utan stopp och gärna med en räckvidd på iaf 20-25mil.

Nej jag är varken intresserad av att sätta några hastighetsrekord i kurvorna eller knäskrap.
Men det betyder inte heller att jag vill rodda runt med en finlandsfärja på hjul.
Jag vill ha något smidigt och som inte är alltför slött, som man också kan åka längre på utan att ha träsmak i röven eller vara orolig för att motorn ska explodera efter några mils transport.
Sen bör den dessutom vara hyggligt tillförlitlig, så den bör starta när man faktiskt vill ta ut den och åka en vända.


Aha det var ju faktiskt en viss skillnad.
Det verkar dock som att de där hojarna överskrider min budget på max 50k ganska rejält..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Aha det var ju faktiskt en viss skillnad.
Det verkar dock som att de där hojarna överskrider min budget på max 50k ganska rejält..

Jo, men de var ju ganska nya med, du bör kunna få en vanlig gs för omkring 50 med lite prutande. Du kanske får avstå från gps:en som säljaren eftermonterat, men får antagligen med motorbågar, väskor o annat smått o gott.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Köp en Suzuki v-strom 1000!
Hundra hästar, drygt tvåhundra kg, ganska lik Varadero men känns smidigare, dock utan ABS...

/A
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kommer aldrig sälja min DR650 som idag blir en DR790. Kan varmt rekommendera cykeln, med ett effektrör blir den riktigt trevlig även med 650 kubik, TM40-förgasaren gjorde även den gott!

Vikt: 165 kg fulltankad och på www.procycle.us finns massor av trim och tillbehör dessutom är inköpspriset av en sådan cykel väldigt lågt. Se till att få tag i en efter -96 bara.

Jag kollade lamellerna efter 5500 mil, dom har inte slitits ett skvatt. service limit var 2,6 mm och mina låg på ursprungsmått mellan 2,9 och 3,1 mm. Bara för att visa på hur lite slitage denna cykel har. :tummenupp

Jag ska förresten ta monstret till Lofoten nästa år! :)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top