Hej där,
Jag tog mitt körkort förra året vid 39 års ålder men det blev ingen hoj eftersom det var så sent på säsongen. Har därför under vintern suttit och läst så många olika recensioner som möjligt på så många olika hojar och hojtyper som möjligt för att försöka komma fram till vilken typ jag ska köpa och jag tror mig ha kommit fram till ett svar, en äventyrshoj.
Att det nog blir en sådan är inte för att jag direkt vill köra offroad utan för att jag vill kunna göra långturer på sommaren runt om i Europa utan att vara "låst" till asfalterade vägar. Har suttit och tittat på filmer på Youtube där folk på sport- och renodlade landsvägsjojar fått köra omvägar eller hoppa över rutter då vägen varit avstängd och det enda alternativa dit är "offroad". Inte roligt om man gjort en rutt och lagt in saker och platser man vill se och så kan man inte köra dit för att man kör "fel" typ av hoj.
Så min fråga till er som själva kör denna typ av hoj, vilka ni skulle rekommendera och varför? Att det är jag själv som ska bestämma viken hoj det blir och att man ska provköra är jag fullt medvetan om men när man bara kan provköra två av tre blir det problem (mer om det nedan). Därför som jag söker lite input från er.
Min längd och vikt kan kanske vara intressant? Jag är 190 cm lång och väger 95 kg. Kommer inte ha passagerare utan åker på mina framtida resor själv.
Triumph och Honda kan jag provköra omgående men min lokala handlare har bara en KTM kvar och han får inte in någon mer. Har ringt runt och det verkar vara så hos andra återförsäljare med. Hojarna är redan slutsålda och inga fler kommer produceras för detta året. Provkörning kan också bara erbjudas först i slutet av maj då KTM tydligen ska ha provkörningsdagar då. Återförsäljarna säger att KTM säljer sig själva så man erbjuder ingen provkörning alls utan säger att jag får vänta på KTM:s provkörningsdagar. Tycker det är riktigt dåligt av handlarna att inte erbjuda detta och av KTM (att erbjuda det så sent), för vem köper en hoj utan att provköra först? Inte jag i varje fall.
Om man ska kommentera hur hojarna ser ut så tycker jag att KTM ser tuffast ut, sedan Honda och sist Triumph. Så skulle man endast gå efter utseendet så skulle det bli KTM.
Listar nedan tre olika äventyrshojar som på ett eller annat sätt intreserar mig. Listar efter pris.
Honda är dyrast och minst utrustad. Bara en sådan sak som ett 12-voltsuttag och skyddsbåge för motorn kostar 6,500 kr (på KTM och Triumph ingår detta i priset). Det finns också saker som man inte kan köpa till Honda, som t.ex. farthållare.
Tillbehören är också dyrare till Honda. Larm kostar 7,500 kr vilket är 3,000 kr dyrare än till KTM och touringkitet är hela 8,000 kr dyrare (26,000 kr mot 18,500 kr).
Triumph Tiger 800 XCX - 120,900 kr - 2 års garanti
95 hk, 79 Nm
215 kg
KTM 1090 Adventure R - 134,900 kr - 2 års garanti
125 hk, 109 Nm
230 kg
Honda CRF1000 Africa Twin - 148,900 kr - 5 års garanti
94 hk, 98 Nm
232 kg
Tack på förhand.
Mvh
ADM77
Jag tog mitt körkort förra året vid 39 års ålder men det blev ingen hoj eftersom det var så sent på säsongen. Har därför under vintern suttit och läst så många olika recensioner som möjligt på så många olika hojar och hojtyper som möjligt för att försöka komma fram till vilken typ jag ska köpa och jag tror mig ha kommit fram till ett svar, en äventyrshoj.
Att det nog blir en sådan är inte för att jag direkt vill köra offroad utan för att jag vill kunna göra långturer på sommaren runt om i Europa utan att vara "låst" till asfalterade vägar. Har suttit och tittat på filmer på Youtube där folk på sport- och renodlade landsvägsjojar fått köra omvägar eller hoppa över rutter då vägen varit avstängd och det enda alternativa dit är "offroad". Inte roligt om man gjort en rutt och lagt in saker och platser man vill se och så kan man inte köra dit för att man kör "fel" typ av hoj.
Så min fråga till er som själva kör denna typ av hoj, vilka ni skulle rekommendera och varför? Att det är jag själv som ska bestämma viken hoj det blir och att man ska provköra är jag fullt medvetan om men när man bara kan provköra två av tre blir det problem (mer om det nedan). Därför som jag söker lite input från er.
Min längd och vikt kan kanske vara intressant? Jag är 190 cm lång och väger 95 kg. Kommer inte ha passagerare utan åker på mina framtida resor själv.
Triumph och Honda kan jag provköra omgående men min lokala handlare har bara en KTM kvar och han får inte in någon mer. Har ringt runt och det verkar vara så hos andra återförsäljare med. Hojarna är redan slutsålda och inga fler kommer produceras för detta året. Provkörning kan också bara erbjudas först i slutet av maj då KTM tydligen ska ha provkörningsdagar då. Återförsäljarna säger att KTM säljer sig själva så man erbjuder ingen provkörning alls utan säger att jag får vänta på KTM:s provkörningsdagar. Tycker det är riktigt dåligt av handlarna att inte erbjuda detta och av KTM (att erbjuda det så sent), för vem köper en hoj utan att provköra först? Inte jag i varje fall.
Om man ska kommentera hur hojarna ser ut så tycker jag att KTM ser tuffast ut, sedan Honda och sist Triumph. Så skulle man endast gå efter utseendet så skulle det bli KTM.
Listar nedan tre olika äventyrshojar som på ett eller annat sätt intreserar mig. Listar efter pris.
Honda är dyrast och minst utrustad. Bara en sådan sak som ett 12-voltsuttag och skyddsbåge för motorn kostar 6,500 kr (på KTM och Triumph ingår detta i priset). Det finns också saker som man inte kan köpa till Honda, som t.ex. farthållare.
Tillbehören är också dyrare till Honda. Larm kostar 7,500 kr vilket är 3,000 kr dyrare än till KTM och touringkitet är hela 8,000 kr dyrare (26,000 kr mot 18,500 kr).
Triumph Tiger 800 XCX - 120,900 kr - 2 års garanti
95 hk, 79 Nm
215 kg
KTM 1090 Adventure R - 134,900 kr - 2 års garanti
125 hk, 109 Nm
230 kg
Honda CRF1000 Africa Twin - 148,900 kr - 5 års garanti
94 hk, 98 Nm
232 kg
Tack på förhand.
Mvh
ADM77