Speciellt BMWs slutväxel är gjord i en speciellt hård legering av... ...marsipan, eller något - och dom verkar inte få ordning på det över tid heller. Genom åren är just slutväxelhaveri enskilt största anledningen att man tvingas bryta långdistansrallyn.
Du vet - riktigt hårda prov av människa och maskin...
Statliga NHTSA öppnade en undersökning för typ 5 år sedan efter minst 150 anmälningar över en 10-årsperiod som gällde krascher och haverier i USA, kopplade till kardan/slutväxel på Paraleverhojar.
https://forums.bmwmoa.org/showthrea...s-Investigation-into-BMW-Final-Drive-Failures
Tyvärr gick den inte vidare. BMWs enskilt största problem är fortfarande slutväxlarna, och oavsett om man sköter enligt boken eller ej så kan man drabbas av haveri utan egentlig förvarning mellan två tankningar.
Triumph - som hårdklonat sin 1200 mot GS verkar ha kopierat även svagheterna.
Yamahas XTZ1200 verkar hålla ihop bättre, men ur tillförlitighetssynpunkt är kedja vida överlägsen moderna kardaner.
...men, som TS säger: främsta anledningen att väja undan från vissa märken är deras arroganta och slappa reklamtionshantering.
Får man inte support eller ens en korrekt behandling så skall dom fan inte ha ens pengar.
Edit:
Mer att läsa:
http://www.ironbutt.com/ibmagazine/20132014winterbmwfinaldrive.pdf